Ableton Live 10 nyt

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
BillyHill
Medlem
Indlæg: 40
Sted: Aarhus

Re: Ableton Live 10 nyt

Indlæg af BillyHill »



Mange gode små ting, kan ikke lade være med at opgradere. :-D

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg er ret meget på linje med dem, der synes de små ting, så som grupper i grupper, har ret stor betydning. De nye editeringsmuligheder (både audio og midi) ser også ganske brugbare ud. Synes egentlig også, at de nye plugins ser brugbare ud. Der er da bestemt masser af 3rd party, der kan det samme, men hvis man som mig forsøger at bruge flest mulige native plugs - særligt med henblik på stabilitet ifm. live performance, så er det fedt at have lidt flere ting på paletten. Om upgrade-prisen så er lidt til høje side, kan man måske godt diskutere, men tror ikke, det kommer til at afskrække mig.
Stille og uroligt


Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

For mig virker det mere som en x.5 update (Det går vel dybest set også kun fra 9.7 til 10.0), så synes prisen er liiiidt heftig i forhold til features.
Jeg er stort set rykket 100% over til Live fra Cubase, men en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.

Jeg mangler nogle mere ground breaking features i Live10. Noget der skiller sig ud fra de andre DAWs. Det har de haft mange år til at fikse.

Når det er sagt, så er nogle af de features de har vist indtil nu mere end velkomne!
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

david mondrup skrev:
Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.
Derfor er det også underligt at de altid halter sådan bagefter på en række vigtige områder. Primært derfor jeg stak dem fingeren og gik tilbage til Cubase :wink:

Men det handler jo om behov når det kommer der til. Ableton live har mange fede ting at byde på når vi taler modulation osv. :peace:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

stralner skrev:
david mondrup skrev:
Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.
Derfor er det også underligt at de altid halter sådan bagefter på en række vigtige områder. Primært derfor jeg stak dem fingeren og gik tilbage til Cubase :wink:

Men det handler jo om behov når det kommer der til. Ableton live har mange fede ting at byde på når vi taler modulation osv. :peace:
Ja, det handler om behov. Live er det eneste program jeg ville finde det relevant at tage med på scenen. Det er dér, deres primære styrke ligger. Hvis jeg skal indspille et band eller en lydbog, så bruger jeg Logic.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg starter beta-test nu og er lidt spændt på det. Jeg er kreativ bruger og laver kun preproduktioner i Live.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg har skrevet mig op til betatest, men der er åbenbart kø. Hvor lang tid tog det dig at få lov, Gert?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Skrev fredag eftermiddag og den er lige kommet nu. Downloader mens jeg skriver.....

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå, det gik stærkere end som så. Downloader nu ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nu skal jeg bare have købt versionen:)

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

david mondrup skrev:Nå, det gik stærkere end som så. Downloader nu ...
Har også lige skrevet mig op! Man er vel nysgerrig!

Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.
Ja, det er lang tid siden 9eren kom, men jeg har først købt det i år, så kan måske være derfor det virker lidt surt nu at skulle smide 200€ på mindre features der burde være i de fleste DAWs.
Jeg tror bare jeg savner noget ground breaking som virkeligt fik Live 10 til at fremstå som unikt.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lidt legen rundt med den nye Wavetable synth, Echo, Pedal og Drum Buss effekter: Det er jo nok en smagssag om man kan lide dem - jeg øjner en del kreative muligheder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Fik adgang efter en dags tid. Tog heller ikke lang tid at downloade. Havde dog problemer med at autorisere online (postet bug).

Har svært ved at forlige mig med de nye farve-skemaer.. virker "sløret" på mig, så jeg brugte mere tid på at rode med farve-indstillinger end jeg fik kigget dybt i de nye features i første omgang. Men hvor er det fedt med den nye Push2 integration!

Favoritter fik jeg også kigget på. Fik lavet en opdeling i Compressors, EQs, Delays, Reverbs, osv. Det kan jeg allerede nu se en værdi i - hvor jeg mange gange faktisk bare greb en Live effekt, fremfor at dykke ned i mine plugins - bare for at komme videre.

Er også glad for de viste værdier på automation.. mangler bare at kunne indtaste værdier, som i Cubase :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Har kun prøvet betaen ganske kort. Var nysgerrig på at høre det nye delay. Det lyder fedt! Meget troværdig analog BBD lyd.

Man kan man ændre fontstørrelse? Jeg er virkelig ikke fan af den nye font. Udover jeg ikke synes den er så pæn som den gamle (Avenir?) så er den en del sværere at læse hvilket er ret problematisk. Det er især i browseren at fonten føles for lille og spinkel.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Man kan ikke nøjes med at ændre skrift størrelse. Men hele GUI’en kan jo skaleres frit.

Skriften ‘Lato’ som er benyttet i AL10 findes i forskellige vægte og som Google-font. Personligt synes jeg den er ok læsbar og mere moderne i udtrykket ifht. den gamle (Arial). Skriften klarer sig nok bedst på relativ lys baggrund, og Ableton bør overveje at give mulighed for en alternativ vægt, fx. ‘normal’ og ‘strong’. GUI’en benytter nu vektoriserede skrifter i stedet for bitmaps, hvor det må kunne lade sig gøre at ændre skriftsnit on-the-fly. Jeg tror og håber vi kommer til at se mere til det.

Udover de mange nye snedige features i workflow, havde jeg forventet en større make-over af præferencerne, med væsentlig flere muligheder for at kunne indstille Live efter behag. De velkendte Live-hacks (Option.txt) virker fortsat, men det kunne have været dejligt med en ekstra sektion under Prefs, til nogle af de mest udbredte Options, med checkbokse og sliders i stedet for det andet system-hurlumhej:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er måske bare mig - men jeg har altid haft en imitation over, hvor kompliceret det er at lave fades i clip sektionen. Jeg ved godt, at man kan - men det burde kunne gøres meget lettere end nu. Er der nogen, der kender et godt trick til at få clips til at fade ved aktivering af et andet clip? Så vidt jeg kan se, så er der heller nogen indlysende option i Live X

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ud over ‘ghost’ automation-clip i samme scene, er jeg heller ikke bekendt med nogen smart genvej til clip fades i session-view, heller ikke i L10.
Ulempen ved ghost clip og fade-out, er at de skal have samme varighed som kilden, så man kan ikke bruge een generel.

Ved fade af audio-clip, plejer jeg at benytte Simpler.

Smider clip'et i Simpler med 1-shot og fades. Dublerer evt. Simpler til ny channel, eller konverterer til et Drum Rack, så flere clip-samples med fade in/out er samlet ét sted, og kan afspilles fra keyboard eller midi-clip i en scene.

Ved fade af instrument-clip, benytter jeg slavisk automation, gerne samtidig med indspilningen.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fabian skrev: Skriften ‘Lato’ som er benyttet i AL10 findes i forskellige vægte og som Google-font. Personligt synes jeg den er ok læsbar og mere moderne i udtrykket ifht. den gamle (Arial). Skriften klarer sig nok bedst på relativ lys baggrund, og Ableton bør overveje at give mulighed for en alternativ vægt, fx. ‘normal’ og ‘strong’. GUI’en benytter nu vektoriserede skrifter i stedet for bitmaps, hvor det må kunne lade sig gøre at ændre skriftsnit on-the-fly. Jeg tror og håber vi kommer til at se mere til det.
Ah ja lato. Har brugt den til flere projekter. Jeg har egentligt heller ikke noget imod designet af fonten, men den er bare for tynd og en smule for lille i Beta 10 synes jeg. Og så har jeg lagt mærke til noget som generer mig gevaldigt. Ettallet har seriffer. Synes det ser super kikset inde i Ableton da ettaller optræder ofte og er det eneste karakter med seriffer. Heh kan se at lydmaskinefonten (verdana?) også har et tal med serif.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

gs-dk skrev:Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....
Nej det er jo ikke Bitwig eller hvad hedder det nu. Synd de ikke holdt fast i de folk :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

gs-dk skrev:Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....
.. men altså - har de ikke også været ok rundhåndede med opdateringer til V9? Et eller andet skal de jo tjene penge på :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg synes egentlig heller ikke det er så forfærdeligt dyrt med tanke på, hvornår der sidst skulle betales. De skal jo netop leve af noget, og der er generelt et godt flow i deres løbende updates, så jeg synes egentlig, det er rimeligt nok.
Som tidligere nævnt, så er jeg virkelig ikke fan af opgraderinger, der vender tingene for meget på hovedet. Særligt ikke når det gælder Live, da det jo netop ofte bliver brugt til performance, hvor stabilitet er et must.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg siger ikke, at jeg ikke vil betale - men jeg sætter pris på, at jeg får noget for pengene. Det er længe siden, at Live har rykket for alvor i forhold til mine ønsker og behov.

Nyt svar