Ableton Live 10 nyt
Re: Ableton Live 10 nyt
Mange gode små ting, kan ikke lade være med at opgradere.
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Jeg er ret meget på linje med dem, der synes de små ting, så som grupper i grupper, har ret stor betydning. De nye editeringsmuligheder (både audio og midi) ser også ganske brugbare ud. Synes egentlig også, at de nye plugins ser brugbare ud. Der er da bestemt masser af 3rd party, der kan det samme, men hvis man som mig forsøger at bruge flest mulige native plugs - særligt med henblik på stabilitet ifm. live performance, så er det fedt at have lidt flere ting på paletten. Om upgrade-prisen så er lidt til høje side, kan man måske godt diskutere, men tror ikke, det kommer til at afskrække mig.
Stille og uroligt
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35557
- Sted: Hørsholm
Omkring Max 8:
http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... g-in-2018/
http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... g-in-2018/
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
For mig virker det mere som en x.5 update (Det går vel dybest set også kun fra 9.7 til 10.0), så synes prisen er liiiidt heftig i forhold til features.
Jeg er stort set rykket 100% over til Live fra Cubase, men en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Jeg mangler nogle mere ground breaking features i Live10. Noget der skiller sig ud fra de andre DAWs. Det har de haft mange år til at fikse.
Når det er sagt, så er nogle af de features de har vist indtil nu mere end velkomne!
Jeg er stort set rykket 100% over til Live fra Cubase, men en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Jeg mangler nogle mere ground breaking features i Live10. Noget der skiller sig ud fra de andre DAWs. Det har de haft mange år til at fikse.
Når det er sagt, så er nogle af de features de har vist indtil nu mere end velkomne!
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production
Sound Design
Scoring
Music Production
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Derfor er det også underligt at de altid halter sådan bagefter på en række vigtige områder. Primært derfor jeg stak dem fingeren og gik tilbage til Cubasedavid mondrup skrev:Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Men det handler jo om behov når det kommer der til. Ableton live har mange fede ting at byde på når vi taler modulation osv.
Cubase 11 pro
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Ja, det handler om behov. Live er det eneste program jeg ville finde det relevant at tage med på scenen. Det er dér, deres primære styrke ligger. Hvis jeg skal indspille et band eller en lydbog, så bruger jeg Logic.stralner skrev:Derfor er det også underligt at de altid halter sådan bagefter på en række vigtige områder. Primært derfor jeg stak dem fingeren og gik tilbage til Cubasedavid mondrup skrev:Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.Inzider skrev:... en ting jeg satte pris på ved Cubase var Steinbergs måde at håndtere updates, som typisk kommer hvert år (december). De sidste par år har update kostet €100, hvilket jeg synes er en fin pris for minor features og work flow forbedringer.
Men det handler jo om behov når det kommer der til. Ableton live har mange fede ting at byde på når vi taler modulation osv.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Jeg har skrevet mig op til betatest, men der er åbenbart kø. Hvor lang tid tog det dig at få lov, Gert?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Nå, det gik stærkere end som så. Downloader nu ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Har også lige skrevet mig op! Man er vel nysgerrig!david mondrup skrev:Nå, det gik stærkere end som så. Downloader nu ...
Ja, det er lang tid siden 9eren kom, men jeg har først købt det i år, så kan måske være derfor det virker lidt surt nu at skulle smide 200€ på mindre features der burde være i de fleste DAWs.Nu er det jo faktisk noget i retning af 4 år siden vi sidst skulle betale for en update fra 8 til 9, så på den led går det nok ca. lige op. Men ja, Ableton har aldrig været rigtig billigt ift. andre DAWs.
Jeg tror bare jeg savner noget ground breaking som virkeligt fik Live 10 til at fremstå som unikt.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production
Sound Design
Scoring
Music Production
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Lidt legen rundt med den nye Wavetable synth, Echo, Pedal og Drum Buss effekter: Det er jo nok en smagssag om man kan lide dem - jeg øjner en del kreative muligheder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Fik adgang efter en dags tid. Tog heller ikke lang tid at downloade. Havde dog problemer med at autorisere online (postet bug).
Har svært ved at forlige mig med de nye farve-skemaer.. virker "sløret" på mig, så jeg brugte mere tid på at rode med farve-indstillinger end jeg fik kigget dybt i de nye features i første omgang. Men hvor er det fedt med den nye Push2 integration!
Favoritter fik jeg også kigget på. Fik lavet en opdeling i Compressors, EQs, Delays, Reverbs, osv. Det kan jeg allerede nu se en værdi i - hvor jeg mange gange faktisk bare greb en Live effekt, fremfor at dykke ned i mine plugins - bare for at komme videre.
Er også glad for de viste værdier på automation.. mangler bare at kunne indtaste værdier, som i Cubase
Har svært ved at forlige mig med de nye farve-skemaer.. virker "sløret" på mig, så jeg brugte mere tid på at rode med farve-indstillinger end jeg fik kigget dybt i de nye features i første omgang. Men hvor er det fedt med den nye Push2 integration!
Favoritter fik jeg også kigget på. Fik lavet en opdeling i Compressors, EQs, Delays, Reverbs, osv. Det kan jeg allerede nu se en værdi i - hvor jeg mange gange faktisk bare greb en Live effekt, fremfor at dykke ned i mine plugins - bare for at komme videre.
Er også glad for de viste værdier på automation.. mangler bare at kunne indtaste værdier, som i Cubase
Har kun prøvet betaen ganske kort. Var nysgerrig på at høre det nye delay. Det lyder fedt! Meget troværdig analog BBD lyd.
Man kan man ændre fontstørrelse? Jeg er virkelig ikke fan af den nye font. Udover jeg ikke synes den er så pæn som den gamle (Avenir?) så er den en del sværere at læse hvilket er ret problematisk. Det er især i browseren at fonten føles for lille og spinkel.
Man kan man ændre fontstørrelse? Jeg er virkelig ikke fan af den nye font. Udover jeg ikke synes den er så pæn som den gamle (Avenir?) så er den en del sværere at læse hvilket er ret problematisk. Det er især i browseren at fonten føles for lille og spinkel.
Man kan ikke nøjes med at ændre skrift størrelse. Men hele GUI’en kan jo skaleres frit.
Skriften ‘Lato’ som er benyttet i AL10 findes i forskellige vægte og som Google-font. Personligt synes jeg den er ok læsbar og mere moderne i udtrykket ifht. den gamle (Arial). Skriften klarer sig nok bedst på relativ lys baggrund, og Ableton bør overveje at give mulighed for en alternativ vægt, fx. ‘normal’ og ‘strong’. GUI’en benytter nu vektoriserede skrifter i stedet for bitmaps, hvor det må kunne lade sig gøre at ændre skriftsnit on-the-fly. Jeg tror og håber vi kommer til at se mere til det.
Udover de mange nye snedige features i workflow, havde jeg forventet en større make-over af præferencerne, med væsentlig flere muligheder for at kunne indstille Live efter behag. De velkendte Live-hacks (Option.txt) virker fortsat, men det kunne have været dejligt med en ekstra sektion under Prefs, til nogle af de mest udbredte Options, med checkbokse og sliders i stedet for det andet system-hurlumhej:)
Skriften ‘Lato’ som er benyttet i AL10 findes i forskellige vægte og som Google-font. Personligt synes jeg den er ok læsbar og mere moderne i udtrykket ifht. den gamle (Arial). Skriften klarer sig nok bedst på relativ lys baggrund, og Ableton bør overveje at give mulighed for en alternativ vægt, fx. ‘normal’ og ‘strong’. GUI’en benytter nu vektoriserede skrifter i stedet for bitmaps, hvor det må kunne lade sig gøre at ændre skriftsnit on-the-fly. Jeg tror og håber vi kommer til at se mere til det.
Udover de mange nye snedige features i workflow, havde jeg forventet en større make-over af præferencerne, med væsentlig flere muligheder for at kunne indstille Live efter behag. De velkendte Live-hacks (Option.txt) virker fortsat, men det kunne have været dejligt med en ekstra sektion under Prefs, til nogle af de mest udbredte Options, med checkbokse og sliders i stedet for det andet system-hurlumhej:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Det er måske bare mig - men jeg har altid haft en imitation over, hvor kompliceret det er at lave fades i clip sektionen. Jeg ved godt, at man kan - men det burde kunne gøres meget lettere end nu. Er der nogen, der kender et godt trick til at få clips til at fade ved aktivering af et andet clip? Så vidt jeg kan se, så er der heller nogen indlysende option i Live X
Ud over ‘ghost’ automation-clip i samme scene, er jeg heller ikke bekendt med nogen smart genvej til clip fades i session-view, heller ikke i L10.
Ulempen ved ghost clip og fade-out, er at de skal have samme varighed som kilden, så man kan ikke bruge een generel.
Ved fade af audio-clip, plejer jeg at benytte Simpler.
Smider clip'et i Simpler med 1-shot og fades. Dublerer evt. Simpler til ny channel, eller konverterer til et Drum Rack, så flere clip-samples med fade in/out er samlet ét sted, og kan afspilles fra keyboard eller midi-clip i en scene.
Ved fade af instrument-clip, benytter jeg slavisk automation, gerne samtidig med indspilningen.
Ulempen ved ghost clip og fade-out, er at de skal have samme varighed som kilden, så man kan ikke bruge een generel.
Ved fade af audio-clip, plejer jeg at benytte Simpler.
Smider clip'et i Simpler med 1-shot og fades. Dublerer evt. Simpler til ny channel, eller konverterer til et Drum Rack, så flere clip-samples med fade in/out er samlet ét sted, og kan afspilles fra keyboard eller midi-clip i en scene.
Ved fade af instrument-clip, benytter jeg slavisk automation, gerne samtidig med indspilningen.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Ah ja lato. Har brugt den til flere projekter. Jeg har egentligt heller ikke noget imod designet af fonten, men den er bare for tynd og en smule for lille i Beta 10 synes jeg. Og så har jeg lagt mærke til noget som generer mig gevaldigt. Ettallet har seriffer. Synes det ser super kikset inde i Ableton da ettaller optræder ofte og er det eneste karakter med seriffer. Heh kan se at lydmaskinefonten (verdana?) også har et tal med serif.Fabian skrev: Skriften ‘Lato’ som er benyttet i AL10 findes i forskellige vægte og som Google-font. Personligt synes jeg den er ok læsbar og mere moderne i udtrykket ifht. den gamle (Arial). Skriften klarer sig nok bedst på relativ lys baggrund, og Ableton bør overveje at give mulighed for en alternativ vægt, fx. ‘normal’ og ‘strong’. GUI’en benytter nu vektoriserede skrifter i stedet for bitmaps, hvor det må kunne lade sig gøre at ændre skriftsnit on-the-fly. Jeg tror og håber vi kommer til at se mere til det.
Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....
Nej det er jo ikke Bitwig eller hvad hedder det nu. Synd de ikke holdt fast i de folkgs-dk skrev:Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....
Cubase 11 pro
.. men altså - har de ikke også været ok rundhåndede med opdateringer til V9? Et eller andet skal de jo tjene penge pågs-dk skrev:Efter en aften i selskab med Live 10, så er det godt nok ikke den store "aha-oplevelse" for mig. På den måde jeg arbejder med Live - ikke færdige produktioner - så er det vist kun for at være opdateret og støtte den videre udvikling af programmet, som skal være grund til investeringen. Meget underligt at de kalder det et nyt "stort" tal - det minder meget mere om en lille usynlig opdatering. Lidt øv....
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Jeg synes egentlig heller ikke det er så forfærdeligt dyrt med tanke på, hvornår der sidst skulle betales. De skal jo netop leve af noget, og der er generelt et godt flow i deres løbende updates, så jeg synes egentlig, det er rimeligt nok.
Som tidligere nævnt, så er jeg virkelig ikke fan af opgraderinger, der vender tingene for meget på hovedet. Særligt ikke når det gælder Live, da det jo netop ofte bliver brugt til performance, hvor stabilitet er et must.
Som tidligere nævnt, så er jeg virkelig ikke fan af opgraderinger, der vender tingene for meget på hovedet. Særligt ikke når det gælder Live, da det jo netop ofte bliver brugt til performance, hvor stabilitet er et must.
Stille og uroligt