LØST_Sierra, omdøbe (home) bruger-MAPPE hvordan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

LØST_Sierra, omdøbe (home) bruger-MAPPE hvordan?

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 10:17

Da jeg købte maskinen, havde sælger installeret OS med brugernavnet TEST .. så jeg, som mulig køber, kunne se maskinen i brug.

Jeg købte, og har så ændret adm-navn til Thomas.
Men ..... jeg kan squtte finde ud af, hvordan jeg FÅR LOV til at ændre Home/brugermappens navn -- på det dybeste niveau bliver den tilsyneladende ved med at hedde "TEST".

Hvordan får jeg lov at omdøbe den mappe til et andet navn ?

Idéer modtages med tak ..

Skærmbillede 2017-09-26 kl. 10.11.39.png
Skærmbillede 2017-09-26 kl. 10.11.39.png (227.27 KiB) Vist 134 gange

Skærmbillede 2017-09-26 kl. 10.10.49.png
Skærmbillede 2017-09-26 kl. 10.10.49.png (279.59 KiB) Vist 134 gange
Senest rettet af tomcat 26. sep 2017, 15:23, rettet i alt 1 gang.
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søborg

Re: Sierra, omdøbe (home) bruger-MAPPE hvordan?

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 10:45

Medmindre du er stærk i OSX, så vil jeg faktisk anbefale dig at oprette en ny bruger istedet...

Det kan dog godt lade sig gøre, men det er klart nemmere at oprette en ny bruger...
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 11:13

Helt enig med en anden Dan, ny bruger er den rigtige måde at gøre det på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
keen
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 12:33

Geninstaller maskinen, med mindre at sælger er en nær ven eller familie. I så fald kan du bare oprette en ny bruger.
Microsoft Certified og Apple fanboy!
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 12:36

Kontonavn og hjem-mappe kan ændres ved først at låse op som administrator, og derefter højre-klikke brugernavnet. Hvis den aktuelle bruger har være aktiv med delte mapper, netværk mm. er det ikke anbefalelsesværdigt at ændre kontonavnet. Husk også at slå password login fra forinden ændringer.

Det er gået fint de gange jeg har ændret det på ny-oprettede brugere.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2017-09-26 at 11.34.55.png
Screen Shot 2017-09-26 at 11.34.55.png (18.8 KiB) Vist 118 gange
file.png
file.png (31.41 KiB) Vist 118 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 12:49

Advarslen (Fabian's skærmbillede) om risiko for seriøst shit er .. ikke betryggende.

Hvis jeg opretter ny bruger .. er der så nogen bagdele ved det? (jeg er ny på OS X)

tillægsspørgsmål:
Kan jeg (bagefter) slette den gamle .. den der stadig hedder "TEST", og som p.t. er 'hjem/home' mappe, hvis jeg opretter en ny bruger?
Senest rettet af tomcat 26. sep 2017, 12:54, rettet i alt 2 gange.
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 12:53

keen skrev:Geninstaller maskinen, med mindre at sælger er en nær ven eller familie. I så fald kan du bare oprette en ny bruger.

øhm ,, (er ny på OS X) .. hvorfor har det noget at gøre med om sælger er nær ven/familie?

Han var en almindelig familiefar, var på hans adresse i deres almindelige parcelhus .. men ellers kender jeg ham ikke.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:00

Man kan godt oprette en ny bruger med administrator status, som kan slette andre konti.
Når en bruger-konto slettes, bliver man spurgt om indholdet skal overføres til en anden bruger-konto, ellers slettes.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:01

Fabian skrev:Man kan godt oprette en ny bruger med administrator status, som kan slette andre konti.
Når en bruger-konto slettes, bliver man spurgt om indholdet skal overføres til en anden bruger-konto, ellers slettes.

Det lyder godt ! Tak, igen ..
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:14

Oprettede en ny bruger, med administratorrettigheder.

Jeg genstarter med auto-login på den nye administrator.

Og alle mine filer er væk -- ikke engang programmer, som f.eks. Chrome her, eksisterer.

I Bruger-vinduet vælger jeg den gamle bruger -- klikker på minusset, for at slette den -- men der kommer ikke noget kommunikation om "Vil du overføre dine filer o.s.v?" -- der står bare, at hvis jeg gør det, sletter jeg alt.

Der må være noget, jeg ikke ved -- kan nogen hjælpe?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:19

Du skal ikke slette den gamle bruger før du har overført de filer du har brug for.

Den nye bruger har ikke de samme programmer og filer til rådighed før de er installeret eller flyttet over på den.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:20

Hald skrev:Du skal ikke slette den gamle bruger før du har overført de filer du har brug for.

Den nye bruger har ikke de samme programmer og filer til rådighed før de er installeret eller flyttet over på den.

Det forstår jeg -- men hvordan flytter jeg mine sager over? Det er sikkert nemt, men ..Jeg er helt blank ..
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:25

Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 13:34

ja, flyt først alle dokumenter og evt. programmer fra den gamle til den nye bruger-konto.
Hvis du er aktiv med det nye bruger-navn og ikke har adgang til alle mapper under den gamle 'Test-bruger' (rød lås), så må du først kopiere indholdet til mappen 'Shared' hvor indholdet kan ses af alle brugere.

Har nu selv gjort det under Sierra i foregårs. Der bliver man prompted for indholdet af den konto man sletter. Måske ældre system du har?

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:02

Hald, tusind tak -- hold kæft, hvor er det indviklet, men jeg må jo gøre det.

(overvældende stupidt, at designerne skal lave det så vanskeligt at få lov at ændre navn på en mappe i eens egen computer.)
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:05

Fabian skrev:ja, flyt først alle dokumenter og evt. programmer fra den gamle til den nye bruger-konto.
Hvis du er aktiv med det nye bruger-navn og ikke har adgang til alle mapper under den gamle 'Test-bruger' (rød lås), så må du først kopiere indholdet til mappen 'Shared' hvor indholdet kan ses af alle brugere.

Hmm, jeg er vist ikke helt med.
Hvordan kan der være mapper, jeg ikke har adgang til?
Du taler om de mapper, jeg selv har oprettet, ikke ..?
Måske misforstår jeg.

Fabian skrev:Har nu selv gjort det under Sierra i foregårs. Der bliver man prompted for indholdet af den konto man sletter. Måske ældre system du har?

Nej, spritnyt .. 10.12.6
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:13

Jeg sidder til dagligt med Support på windows systemer, og hvis en bruger bliver gift eller skifter navn af anden årsag, betyder det at vi skal ændre brugernavnet, som betyder at brugeren skal slettes og oprettes igen, derefter skal vi linke vedkommendes gamle mailboks med det nye brugernavn og den nye mailboks, og så skal vi sikre os at alle programmer og rettigheder er korrekte.

Navneskift er bare noget af det mest besværlige i forhold til hvor lidt man egentlig føler at man ændrer.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:25

tomcat skrev:
Fabian skrev:ja, flyt først alle dokumenter og evt. programmer fra den gamle til den nye bruger-konto.

Hmm, jeg er vist ikke helt med.
Hvordan kan der være mapper, jeg ikke har adgang til?
Du taler om de mapper, jeg selv har oprettet, ikke ..?
Måske misforstår jeg.

Kan godt forstå du bliver forvirret. Når man er logget ind på en given bruger-konto, kan man ikke se indhold på en anden. Derfor logger man først ind på den gamle konto hvor tingene skal flyttes fra, og flytter filerne til et sted som kan ses fra den nye konto, når man efterfølgende er logget ind der. Derfor forslog jeg at bruge Fælles-mappen/ ‘Shared’ som mellem-station.

Men,

Fabian skrev:Har nu selv gjort det under Sierra i foregårs. Der bliver man prompted for indholdet af den konto man sletter. Måske ældre system du har?
Nej, spritnyt .. 10.12.6

Så bør du blive spurgt mht. hvor indholdet skal gøres af i næste rude. Ret ligetil.

Uanset hvilken metode du benytter, så husk at lave en backup af dine ting!

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:26

Hald skrev:Navneskift er bare noget af det mest besværlige i forhold til hvor lidt man egentlig føler at man ændrer.

ja, det må du nok sige!

Jeg har lige lavet nogle andre småting imens, og er nu vendt tilbage til dette -- er stadig fristet til bare at ændre navnet, som Fabian har gjort .. men jeg har lige præcis NUL forudsætning for at vurdere risikoen.

Der hvor man kan gøre det, står der bare, at der er risiko for at kontoen beskades, og at man derefter ikke mere kan logge ind på den.
Bum!
Ingenting om, hvilke faktorer der afgør, om det går galt eller ej.
Som om, at det bare er et lotteri .. enten er man "heldig" eller også er man på røven.
Virker sygt .. der må da være en rigtig måde .. som dermed ingen "risiko" har, skulle man mene.

Nå spekulationer hjælper mig ikke .. jeg må jo til det. Har foreløbig kopieret mine filer til Fællesmappen ..

Håber, du ikke har en alt for utilfredsstillende arbejdsdag med mange af denne slags opgaver.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:31

tomcat skrev:Nej, spritnyt .. 10.12.6

Fabian skrev:Så bør du blive spurgt mht. hvor indholdet skal gøres af i næste rude. Ret ligetil.

Uanset hvilken metode du benytter, så husk at lave en backup af dine ting!

Ja, har backuppet.
Men tør dog ikke trykke på slet brugeren, når den ikke promter mig FØRST .. den gør det måske *efter* jeg trykker .. men det kan jeg ikke vide.

På den anden side .. hm, nu HAR jeg backet up .. så kan jeg egentlig godt tage chancen .. hvis jeg IKKE chancer, skal jeg alligevel flytte de backuppede filer manuelt.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:39

ok, hvis du kan vente 10 min, så laver jeg manøvren igen, og holder nøje øje med hvad der sker efter man har trykket - (minus). Kan sørme ikke huske i præcis hvilken rækkefølge man bliver spurgt.

Og ja, hvis du alligevel skal flytte alting manuelt, og har backup, så skal du jo nok få genetableret en ny bruger-konto.

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:44

AnotherDan skrev:Medmindre du er stærk i OSX, så vil jeg faktisk anbefale dig at oprette en ny bruger istedet...

This! :)
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:48

tomcat skrev:(overvældende stupidt, at designerne skal lave det så vanskeligt at få lov at ændre navn på en mappe i eens egen computer.)

Ikke hvis du vidste hvordan systemet er opbygget. Det giver totalt mening at man ikke bare går ind og ændrer den slags efter at en så essentiel ting som en brugerkonto allerede er oprettet.

Mit råd ved køb af brugt computer. Start med at lave din egen brugerkonto og slet så den oprindelige, eller start forfra: Genstart, CMD + R, Formatering af disken, geninstallering af MacOS.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 14:57

Jo, det mest rigtige at gøre hvis man har mange ting liggende, er at oprette ny bruger og importere fra Timemachine til den konto.

mht. slet af gammel bruger.
Når jeg sletter en bruger (under Sierra, med minus) kan jeg efterfølgende vælge at gemme brugermappen, overføre den eller slette.

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. sep 2017, 15:09

benjisan skrev:
tomcat skrev:(overvældende stupidt, at designerne skal lave det så vanskeligt at få lov at ændre navn på en mappe i eens egen computer.)

Ikke hvis du vidste hvordan systemet er opbygget. Det giver totalt mening at man ikke bare går ind og ændrer den slags efter at en så essentiel ting som en brugerkonto allerede er oprettet.

Okay -- didn't know -- det ved jeg så nu :)

Al 'den slags' har jeg aldrig selv haft brug for. Min computer er min computer -- det kun mig, der skal bruge den.
Det er en personlig ting, som andre ikke skal håndtere.
Så for mig er det sådan lidt "hvoffor-laver-systemet-al-sån-noget-besvær-for-mig".

Men jeg forstår det jo godt med min hjerne .. det er bare, at jeg ikke selv har brug for ekstra funktionalitet.
Jeg ville i min fantasiverden helst have, jeg fra starten kunne klikke på [Kun mig, ingen andre brugere, afstår hermed fra muligheden for at danne diverse brugere.]
Men det er klart, at sådan spiller Verden ikke.
Jeg er nødt til at lære hvordan jeg bliver gode venner med sådan noget her, selvom jeg måske ikke selv skal bruge det, direkte.

benjisan skrev:Mit råd ved køb af brugt computer. Start med at lave din egen brugerkonto og slet så den oprindelige, eller start forfra: Genstart, CMD + R, Formatering af disken, geninstallering af MacOS.

Aha -- det har jeg forhåbentlig lært nu, så.
(Håber, der går mange år, inden jeg skal købe ny maskine næste gang.)

Tak !

Tilbage til "Computer & Software"