Hvad findes der af gode FM softsynths?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Hvad findes der af gode FM softsynths?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har NI FM8, men kunne godt tænke mig at kende flere alternativer. Har kigget på Image Line Toxic Biohazard.
Hvad bruger folk?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Nok ikke helt hvad du leder efter, men tag et kig på Rob Papen Blue II. (Som ekstra bonus lyder speakeren som en typisk bad guy i en amerikansk film)



Der er også IL Sytrus, som jeg ikke kender.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo da, fedt!

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Synapse Audio Dune 2



Synapse Audio Legend

Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Dexed. Freeware. Jeg bruger den ikke ret meget men den har givet mange minder til min barndoms DX-7, som den er klon af.
http://asb2m10.github.io/dexed/

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Toxic er fed
Sytrus er federe og er flagskibet hos imageline. Seamlessr har nogle super nørdede dybdegående tutorials på sytrus
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sytrus og Blue 2 er vist de 2 mest interessante indtil videre, men tak for alle buddene indtil videre!
Og tak for tippet om SeamlessR, han taler lidt hurtigt og sådan, men det virker som en fed kanal.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Brinkand skrev:Dexed. Freeware. Jeg bruger den ikke ret meget men den har givet mange minder til min barndoms DX-7, som den er klon af.
http://asb2m10.github.io/dexed/
Den har jeg også downloade for nylig. Min første erfaring med FM. Det har altid virket lidt besværligt, men tænker Dexeds layout er mere pædagogisk end de fleste hardware FM synths. Indtil videre er jeg dog ikke kommet meget længere, end downloadede DX7 presets. Det er dog også hyggeligt....
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sytrus og Blue 2 koster præcis det samme hos JRRShop, omkring 800 kr. Blue 2 har umiddelbart flest interessante og alternative waveforms, omvendt har Sytrus også gode waveform shaping muligheder.
De skal vist prøves op mod hinanden, for at jeg finder ud af hvilken af dem det bliver.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er godt klar over, at du ikke nødvendigvis går efter de gode gamle DX7-lyde.

Men her er en sammenligning mellem Dexed VST og Yamaha DX-7:


Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg valgt DX-7, klart mere sjæl og fylde :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kom lige i tanke om Dexed, så har lige gloet nogle af videoerne igen, og fundet Andreas' fede lyd her (inkl. screenshot):
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=569871#p569871

Jeg tror bare jeg skal lege videre med FM8 i første omgang i dag.
stralner skrev:Jeg valgt DX-7, klart mere sjæl og fylde :wink:
Ja den video er lidt sjov at høre. Det er let at konstatere at Dexed virkelig er kodet, ikke at der behøvede at være tvivl om det. Nogle patches mangler meget bund, andre kun en lille smule, nogle står meget frem i mellemtonen, andre er mere som DX7. Lidt svært at blive klog på, men fedt nok.

Der er iøvrigt kommet en video fra samme gut, som også inkluderer Arturias DX7 plugin:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Uhe Bazille er nice og et væsentligt anderledes take på konceptet PD og FM implementeret.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Christoffer I. N. skrev:Kom lige i tanke om Dexed, så har lige gloet nogle af videoerne igen, og fundet Andreas' fede lyd her (inkl. screenshot):
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=569871#p569871

Jeg tror bare jeg skal lege videre med FM8 i første omgang i dag.
stralner skrev:Jeg valgt DX-7, klart mere sjæl og fylde :wink:
Ja den video er lidt sjov at høre. Det er let at konstatere at Dexed virkelig er kodet, ikke at der behøvede at være tvivl om det. Nogle patches mangler meget bund, andre kun en lille smule, nogle står meget frem i mellemtonen, andre er mere som DX7. Lidt svært at blive klog på, men fedt nok.

Der er iøvrigt kommet en video fra samme gut, som også inkluderer Arturias DX7 plugin:

Arturias EP er jo milevidt fra. DEXED lyder godt, men originalen lyder bedst. I et mix vil ingen lægge mærke til forskellen....lige bortset fra EP'et.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:Uhe Bazille er nice og et væsentligt anderledes take på konceptet PD og FM implementeret.
Ja jeg bruger den ofte til FM. Eller.. Lad os bare sige at jeg oftest bruger Bazille, punktum. :-D Det ér virkelig den jeg loader, når jeg skal lave en ny lyd, medmindre jeg ved jeg skal bruge en funktion i Linplug Spectral (sjældent), Diversion (oftere til BG noise ting), Vanguard til dated grundlyd(!), osv.. Jeg tror jeg er oppe på et sted imellem 9/10-19/20 af mine synthvalg er Bazille.


Den her Ratio der ofte er i FM operators, komma-tallet kan bare divideres med 12 for at få tilsvarende antal semitoner, korrekt?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis man nu tilfældigvis skulle være i Ableton, så er der efter min mening ikke rigtig nogen grund til at bruge andet end Operator til FM. Nem at forstå, gør hvad den skal.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar