Mest brugte software i pop?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Mest brugte software i pop?

Indlæg af Reuter »

Jeg er lige begyndt på en ph.d. i musikvidenskab på Københavns Universitet. Den handler om popmusikkkens æstetik med udgangspunkt i dens produktionsmetoder og herunder især den software, der bliver brugt til at lave musikken. Jeg vil meget gerne tage udgangspunkt i "den mest udbredte" software - og vil sætte pris på noget input til, hvad det er er lige nu.

Musikalsk regner jeg med at tage udgangspunkt i navne som Rihanna, Bieber, Beyonce, The Weeknd, Drake. Hvad er deres musik lavet på?

DAW-mæssigt kan jeg jo se her på Lydmaskinen, at Logic er det mest udbredte. Gælder det også "toppen af poppen"? Pro Tools?

Jeg går også ud fra, at Melodyne er blevet standarden for pitch-correction m.m. (med mindre, man vil lave den karakteristiske auto-tune lyd)?

Bruger man i disse luftlag fx. Ableton?

Hvad programmerer man beats på/i? MIDI, samplere, workstations?

Jeg ved godt, at det er svært at generalisere, og producere har hver deres produktionsmetoder osv., men hvis man nu skulle prøve at sjusse sig ind til en form for standard...?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror ikke at du kan lave en faktaliste baseret på statistik og folks preferencer, du bliver nok næsten altid nød til at nævne flere forskellige lejre.

Dog tror jeg at det er almen brugt at kalde Pro Tools for branchestandarden, lidt ligesom man sige Photoshoppe når man laver noget ved et billede, men Studio One 3, Logic osv. er jo forskellige produkter der i grove træk kan det samme. Det vil heller ikke give mening at skrive at Dewalt er standart skruemaskinen på byggepladser.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Man kan ikke sige at 1 bestemt DAW er den der bliver brugt. F.eks. kan et Rihanna track været lavet på 4-5 forskellige DAW igennem processen

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Der er fortsat mange, der bruger Protools også.
Der er kun 5-6 DAWs, der står for >90% af hvad, du hører. Det bliver svært at hive ét program frem.

En interessant observation kunne i øvrigt være, at standard BPM i DAWs er 120bpm (af uvisse årsager), og om det har indflydelse på, hvor mange numre på chartlisten, der kører i dette tempo. For et par år siden var der tal på, at billboard top 100 gennemsnits bpm var omkring 120bpm - tilfældigt? (Er ikke klar over, om det fortsat er tilfældet)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Gennemsnittet for hele charten er ikke så relevant synes jeg, men det reelle gennemsnit på Billboard Top 100 er noget lavere, nemlig 107 BPM p.t.

Højest var det i midt-80'erne, hvor gennemsnittet var oppe på hele 115 BPM, så 120 BPM har gennemsnittet aldrig været oppe på.

På klubben har 128 bpm været standard for mange tracks og remixes i vel snart over et årti.

Nå, det var lidt off topic.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Reuter skrev: Musikalsk regner jeg med at tage udgangspunkt i navne som Rihanna, Bieber, Beyonce, The Weeknd, Drake. Hvad er deres musik lavet på?
Som flere skriver, så er det ofte en kombination. Fx. kan den grundlæggende produktion være lavet i Logic Pro og derefter er vokalerne optaget hos en anden producer i Cubase og endeligt mixet i Pro Tools/på analog pult. Masteret i noget helt fjerde.

Derudover er det ikke så relevant at spørge om hvad de enkelte artisters musik er lavet på, de har stort set alle forskellige producere på samme plade/forskellige numre. Og det er produceren og teknikerens DAW-valg, der her er afgørende.
DAW-mæssigt kan jeg jo se her på Lydmaskinen, at Logic er det mest udbredte. Gælder det også "toppen af poppen"? Pro Tools?
Både blandt amatører og professionelle i Danmark er Logic Pro stadig mest udbredt. Derefter ProTools hos professionelle. Cubase er dog et glimrende program efter min mening, så det er ikke fordi de førnævnte nødvendigvis er bedre programmer. Og Ableton Live får mere og mere fat i både unge og gamle, selvom jeg personligt ikke bryder mig om programmet (især til mix), men lyden fejler ikke noget.

Mht. populariteten er det vigtigt at skelne mellem de forskellige faser, da det som nævnt er udbredt at producere i fx Logic, men at mixe i fx ProTools, især i USA.
Jeg går også ud fra, at Melodyne er blevet standarden for pitch-correction m.m. (med mindre, man vil lave den karakteristiske auto-tune lyd)?
Melodyne, ja. Og Antares Auto-Tune er stadig særdeles brugt til mere diskret correction, især automatisk, da det grafiske interface er mindre fleksibelt end Melodyne.

Prøv at spørge inde til synths og samplers, dvs. hvilke software instrumenter som er mest populære.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Holger skrev:
Reuter skrev: Og Ableton Live får mere og mere fat i både unge og gamle, selvom jeg personligt ikke bryder mig om programmet (især til mix), men lyden fejler ikke noget.
Jeg oplever altid lyden som værende dårligere i et samlet mix i Ableton Live - og jeg sammenligner med ProTools og Logic. Men det er nok bare mig:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har testet. Der er ikke noget at komme efter. Selv EQ'en nuller med Logics fx.

Ting der kan påvirke lyden negativt i Live: Warp og naturligvis valget af plug-ins. Samme som i andre programmer, dvs. aktiv time stretch algoritme (= Flex Time eller Elastic Audio) og valg af plug-ins. Så er der småforskelle som pan law o.a. men ikke noget man ikke kompenserer for automatisk under mixing. Præcis som mellem Logic/Cubase/Pro Tools.

Jeg laver mastering af alle Infernals ting (og andre produktioner/remixes fra Paw), som er lavet i Live. Samme med Daniel Rothmann, Blondage, m. fl.. Lyder fremragende.

Det er nok "årsag"/fejl 40. dvs. det handler mere om, at der endnu ikke er helt så mange professionelle/folk med erfaring, der mixer i Live. Det er bare ikke så fleksibelt at mixe i, men lyden fejler intet, hvis man kan sine workarounds.

Alt andet må være placebo, jeg kan i hvert fald ikke måle og høre noget grundlæggende galt.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:Gennemsnittet for hele charten er ikke så relevant synes jeg, men det reelle gennemsnit på Billboard Top 100 er noget lavere, nemlig 107 BPM p.t.

Højest var det i midt-80'erne, hvor gennemsnittet var oppe på hele 115 BPM, så 120 BPM har gennemsnittet aldrig været oppe på.
Det var ikke gennmemsnittet, men medianen jeg ville have skrevet.

I 2015 var der flest numre med 120 som tempo på Billboard hot 100. Hvor har du dine tal fra? Min googlefu dur ikke her til morgen.
EDIT: Der var en dude, der engang lavede et kæmpe data arbejde mht standardiseringer indenfor billboard hot 100 - hans side var www.popmusictheory.com (med BPM information på https://popmusictheory.com/song-tempo/), men tror måske den er nede eller lukket igen :(

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

det eneste man vel kan sige at der er standard er at der bliver brugt en computer til det hele...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:
Holger skrev:Gennemsnittet for hele charten er ikke så relevant synes jeg, men det reelle gennemsnit på Billboard Top 100 er noget lavere, nemlig 107 BPM p.t.

Højest var det i midt-80'erne, hvor gennemsnittet var oppe på hele 115 BPM, så 120 BPM har gennemsnittet aldrig været oppe på.
Det var ikke gennmemsnittet, men medianen jeg ville have skrevet.

I 2015 var der flest numre med 120 som tempo på Billboard hot 100. Hvor har du dine tal fra? Min googlefu dur ikke her til morgen.
EDIT: Der var en dude, der engang lavede et kæmpe data arbejde mht standardiseringer indenfor billboard hot 100 - hans side var http://www.popmusictheory.com (med BPM information på https://popmusictheory.com/song-tempo/), men tror måske den er nede eller lukket igen :(
https://www.sas.com/content/dam/SAS/en_ ... r-time.pdf

Data ser ud til at være fin. Konklusionerne er helt ude i hampen. :lol:

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Tak for svar.

Hvad programmerer man beats på/i?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Reuter skrev: Hvad programmerer man beats på/i?
Sin trommeslager...
Billede
Senest rettet af Hald tirs 12. sep 2017 10:16, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I sin DAW, dvs. Logic Pro/Cubase/Live/Pro Tools/FL Studio eller nogle bruger en Akai MPC, ofte en MPC i kombination med en DAW til resten. De færreste bruger andre systemer til professionel musikproduktion.

Mht. samplere/drum plugs, så er det typisk Kontakt/Battery plug-ins til trommesamples eller evt. EXS24 i Logic eller lign. indbygget i mangel af bedre. Dertil diverse dedikerede trommeplug-ins med indbyggede lyde a la Superior Drums eller Addictive Drums.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:
Reuter skrev: Hvad programmerer man beats på/i?
Sin trommeslager...
Billede
Hvad var der nu galt med aben? :lol:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev:
Hald skrev:
Reuter skrev: Hvad programmerer man beats på/i?
Sin trommeslager...
Billede
Hvad var der nu galt med aben? :lol:
Det blev lidt for tight
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kunne i se aben? Jeg skiftede den ud fordi den ikke loadede her.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:I sin DAW, dvs. Logic Pro/Cubase/Live/Pro tools FL Studio eller nogle bruger en Akai MPC, ofte en MPC i kombination med en DAW til resten. De færreste bruger andre systemer til professionel musikproduktion.

Mest til trådstarter, og fremtidig referance:


Der findes vel 10-15 DAW's der bruges pro,... hvoraf de mindre kendte gnaver sig kraftigt ind på de store for tiden

Kender ikke markedsandelene nøjagtigt, men hvis FL skal nævnes syntes jeg bestemt også: Sonar, Reaper, og Studio One 3 skal nævnes ,...

Vi har vist en ganske fin oversigt der er rimeligt opdatetet

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=56545

Læg mærke til at f.eks. Studio One faktisk er krøbet op på femte-pladsen, med 9%, i tæt løb med Pro Tools der ligger på fjerde-pladsen med 11%

Selve spøgsmålet kan ikke besvares entydigt, og hænger heller ikke entydigt sammen med om der produceres "pop" ,...

Man skal nok spørge, eller betragte, sagen fra en lidt anden vinkel hvis man vil forstå og beskrive emnet

Man kan godt "spørge forkert" ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Det var ikke så meget for at få et entydigt svar, men mere for at få en fornemmelse af, hvad der bliver brugt og hvordan. Det har jeg nu - og tak for det (har selvfølgelig set DAW-statistikken her på siden - hvor jeg egentlig var overrasket over, hvor mange, der har svaret Logic).

Tak for svar ang. Melodyne og trommeprogrammering, Holger (og Hald...).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det med Logic overraskede også mig da jeg landede på lydmaskinen første gang, det hænger vist sammen med at siden startede som logic-forum, altså historisk, men det ved du sikkert også :-)
/Dub

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Nej, det vidste jeg ikke!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

DUBTEMPLE skrev:Det med Logic overraskede også mig da jeg landede på lydmaskinen første gang, det hænger vist sammen med at siden startede som logic-forum, altså historisk, men det ved du sikkert også :-)
Hvad havde du regnet med ville være fremherskende?
Man får jo vildt meget for pengene i Logic, så alle kan være med hurtigt. Jeg bruger selv Live, Logic og ProTools - og som mange andre skifter jeg mellem dem alt efter behov. Generelt ender alt i ProTools til sidst - jeg indspiller også alt i ProTools. De to andre programmer er kreativitet. Jeg kender ingen studier - udover det én-mands betjente studie, som ikke bruger ProTools - så jeg er ret sikker på, at mange sværger til det i studiesammenhæng (jeg gør i alle tilfælde).

Er der mon Pyramix brugere herinde?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg havde f eks. regnet med at Pro Tools havde været mere fremherskende, og Logic mindre, end tilfældet var, og er,..

Holdt selvfølgelig op med undre mig da jeg lærte sidend historiske "bias" at kende

Men igen, de fleste bruger vist flere platforme, og markedet bliver stadig mere broget,.. fint nok,.. for mig

Hvad Sonar angår er dette vist relativt stort i USA, men har ikke meget fodfæste her, Nuendo ligeså
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 12. sep 2017 13:04, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I ProTools skal du lave hele arbejdet selv - midi'en er ikke god, der er ingen instrumenter med - ingen loops. Det er ren båndoptager, så hvis du vil gå den vej, så koster det hurtigt meget mere og er ikke beregnet til "produceren" for alvor.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Yep, du har ret, selv er mit brug ret blandet, jeg er ikke det hurtigste dyr i skoven, var træt af bøvl med Cubase, og landede så på Studio One 3, som noget mere intuitivt og tilgængeligt, jeg er tilfreds med dette, som all-round, selv de medfølgende lyde kan bruges i mange tilfælde,... eneste der har irriteret lidt er at det ikke kan importere PT-tempotracks, det kunne Cubase
/Dub

Nyt svar