MIDI velocity i Cubase 6

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

MIDI velocity i Cubase 6

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg sad her til aften og studsede over, at når jeg trykkede en tangent hårdest ned på mit MIDI-keyboard, så gav det velocity 100 i et MIDI-spor i Cubase.
Så har jeg været lidt rundt og kigge i forskellige menuer - jeg synes altså godt nok ikke jeg har ændret nogen indstillinger - og så lige pludselig giver det velocity 127 i et MIDI-spor, når jeg trykker hårdest på tangenterne på MIDI-keyboardet.
Nogen der kan fortælle, om der er en indstilling et sted, der gør denne forskel?
Måske er det en indstilling på keyboardet?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Normalt er det en indstilling på dit midi keyboard, men det KAN også være at dit plugin har mulighed for anslagsfølsomhed som f.eks et piano plugin.
Kan du beskrive hvilket plugin du bruger og hvilket midi keyboard, det vil hjælpe :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det kan også være mange steder i Cubase. For hvert spor kan man i inspektoren lave velocity shift (i dit tilfælde kunne det være sat til -27), man kan lave limits så velocity aldrig kommer højere op end en given værdi. Desuden kan input transformeren være aktiveret... Altsammen individuelt for hvert spor.

Jeg er med på du ikke selv har gjort det (med vilje) men du kan jo have modtaget et projekt fra en ven eller kollega, som har brugt det...

En anden mulighed er, at du har brugt en gammel DX-7 som master-keyboard, den sender ikke højere velocity værdier ud end 100....

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for inputs.

Okay der er mange muligheder for, hvad det kan skyldes, kan jeg forstå.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

stralner skrev:Normalt er det en indstilling på dit midi keyboard, men det KAN også være at dit plugin har mulighed for anslagsfølsomhed som f.eks et piano plugin.
Kan du beskrive hvilket plugin du bruger og hvilket midi keyboard, det vil hjælpe :wink:
Da jeg opdagede problemet, sad jeg og legede med Superior Drummer. Men efterfølgende var problemet det samme på andre "tomme" MIDI-spor - altså MIDI-spor uden plug-ins.

Som MIDI-keyboard bruger jeg et Yamaha P-200 el-piano.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg mener, at noget af det jeg gjorde, umiddelbart før velocity opførte sig normalt igen, var at tænde for mine to hardware lydmoduler, som indgår i en MIDI-sløjfe med el-piano og lydkort. Jeg ved ikke, om man kan forestille sig, at en indstilling på el-pianoet har været årsag til problemet, og at denne så er blevet resat idet lydmodulerne blev tændt...?

Nyt svar