Plugins i busser - Hvor og hvornår?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Plugins i busser - Hvor og hvornår?

Indlæg af Ruun »

Hej Nørder! :-)

Jeg er så småt begyndt at benytte busser til plugins, bare for nysgerrighedens skyld. Men jeg savner nogle argumenter for hvor og hvornår. Jeg er med på at ved at sætte eksempelvis et Reverb-plugin i en bus, frem for i "grundsporet" gør, at man kan bevare den ufarvede grundlyd og så fede op med Reverb sideløbende. Er det i øvrigt det der kaldes "side-chaining" eller??

Men jeg kan ikke rigtig blive klog på hvornår det er ideelt at smide et plugin i en bus, fremfor i grundsporet. Findes der nogle evt. uskrevne guidelines?? Indtil nu har jeg bare smidt alle plugins på mit grundspor, og det har for så vidt fungeret upåklageligt. Men hvis jeg misser nogle fordele, er jeg selvfølgelig interesseret i at høre om det.

Er der i øvrigt nogle plugins som egner sig bedst til bus, og måske nogle som slet ikke egner sig??

Tak for hjælpen...
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

For lige at fjerne misforståelsen først; nej, reverb på en bus har intet at gøre med begrebet sidechaining.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Og så; når man smider f.eks. en reverb på en bus, så har det to umiddelbare fordele; den første er at man sparer processorkraft, fordi man kan nøjes med at have én reverb, i stedet for at have en for hvert spor. Den anden er, at man hurtigt kan ændre rummet på alle spor samtidigt ved blot at ændre reverben på bussen i stedet for at skulle ind på hvert enkelt spor. Traditionelt bruger man jo reverb til at skabe fornemmelsen af at alle roller foregår i det samme rum.

Helt generelt kan man vel sige, at hvor flere spor har godt af den samme effekt, der giver det mening at bruge busser. Det kan typisk være reverb, delay, chorus/flanger, stereo spredning - men kun fantasien sætter grænsen. Når en effekt kun skal påvirke lyden på ét enkelt spor, så sætter man den selvfølgelig direkte på sporet. Det gælder typisk EQ, compressor, gate, distortion m.m.

Husk i øvrigt, at når du bruger effekter på busser, så skal dry/wet på effekten sættes til 100% wet. Ellers får du den tørre lyd fra både selve sporet og i dry/wet forholdet fra bussen, og så bliver det hurtigt svært at styre og overskue.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her kalder du det busser, det hedder noget forskelligt i de forskellige programmer. I Cubase hedder det en FX kanal, i Pro Tools hedder det vist en AUX, osv. Jeg fortsætter herefter med at kalde det en Send FX. Bruger du en effekt direkte på sporet er det en Insert FX

Nogle grundregler:
"Våde" effekter, dvs. reverb, delay, phaser, flanger, chorus er fornuftige at have som Send FX'es, fordi man så kan styre hvor meget eller hvor lidt af det her effekt-signal man vil høre.
Andre effekter som f.eks. EQ kan straks være noget mere besværlige at have liggende som et parallelt signal. Kush Audio Clariphonic er et vellykket eksempel på parallel EQ'ing, men går du ned i de dybere frekvenser kan du også lave ballade med ren EQ'ing som Send FX
Compressor kan også bruges som Send FX, normalt kaldet parallel compression. Det skal ikke forveklses med sidechaining.

Opklaring omkring Sidechaining:
Sidechain begrebet er lidt misforstået. da det sådan set bare er en del af det der får compressoren til at virke. Det er her man bestemmer signalet compressoren skal påvirkes af. Der kan ofte sættes et højpas filter ind, for at compressoren ikke påvirkes for meget af bass frekvenser.
Derudover er der på nogle compressorer mulighed for at erstatte den interne sidechain (beskrevet ovenfor) med et eksternt signal, deraf navnet ekstern sidechain. Det kan bruges til at få lyden dykket af eksempelvis stortrommen.

Omkring at du mangler grunde for hvor og hvornår du skal bruge en effekt som Send eller Insert. Jeg antager at du har lidt føling med hvad de forskellige typer effekter gør. De her muligheder kan bruges på kreative måder hvis de bruges på Sends, eksempelvis compression. Distortion kan også bruges fedt på Sends, og så kan du bakke signalet af. Dog har nogle distortion plugins en indbygget mix kontrol, og så kan du sådan set lave balancen direkte som insert FX.
Nogle gange er det bare mere praktisk at have effekterne på Sends.
Prøv mulighederne af, evt. læs noget mere omkring parallel processering herinde, leg med det, og find ud af hvad du synes virker for dig. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan iøvrigt lige tilføje, at Holger har skrevet en masse om emnet inde i Mixing FAQ'en:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=31&t=1381
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=31&t=115

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg bruger altid en mix buss channel, hvor jeg router alle tracks til. På denne har jeg f.eks Neutron eller andre compressors, eqs.
Denne mixbuss går så til Masterchannel.

Derudover har jeg sends til bla. Reverb, delay og lign.

Man kan også have group tracks for f.eks bass, guitar, drums, vocal mm. Hvor man så ligger de effekter på der passer til disse.

Man sparer en del CPU power og får i mine øjne/ører bedre overblik og kontrol over lyden.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

danstanley skrev:Jeg bruger altid en mix buss channel, hvor jeg router alle tracks til. På denne har jeg f.eks Neutron eller andre compressors, eqs.
Denne mixbuss går så til Masterchannel.
Hvorfor ikke bare sætte dine plugins direkte på din masterchannel?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Så var det måske også på sin plads at komme ind på at man både i analog PA lyd og såvel Michael Brauer i studiet kan finde på at lægge forskellige kompressions typer ud i busser, hvor man så samler instrumenterings grupper ud i flere parallelle komprimerings former samtidigt, for at lave en slags automix, hvor hvis alle kom i en og samme f.eks master så ville deres individuelle anslag påvirke den samlede balance eller smadre alting i samme klipning.







--sd

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Ok, så blev jeg det meget klogere.

Tak skal i ha' boys...
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

david mondrup skrev:
danstanley skrev:Jeg bruger altid en mix buss channel, hvor jeg router alle tracks til. På denne har jeg f.eks Neutron eller andre compressors, eqs.
Denne mixbuss går så til Masterchannel.
Hvorfor ikke bare sætte dine plugins direkte på din masterchannel?
Old habit :-), men også fordi jeg gerne vil bibeholde Masterkanalen til monitoring og limiter.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

danstanley skrev:Old habit :-), men også fordi jeg gerne vil bibeholde Masterkanalen til monitoring og limiter.
Men måske bad habit ... Fairchild 670'eren på Beatles optagelserne var jo med til rytmisk at "coerc'e" bas og trommer for at give den sound Beatles blev kendt for (i bounch'et) - hvor du tilsyneladende mere bruger limiteren til at redde dig fra gainstrukturs problemer, og måske oven i købet sparsomt arrangeret musik.

Dykning af bassen grundtoner, for hvert stortromme signal bør efter min mening ske tidligere i processen, f.eks ved at lade være med at spille tonen i slaget, eller lægge en sidechain ducking på ...eller det nye multiband som f.eks Nova blot komprimere hård hvor kollisionen kan ske.

Det er jo det som vi går omkring som katten om den varme grød, når limitering debatteres - jeg er måske lidt på Bruce Swediens - "komprimering er for tøsedrenge" ... men selvfølgelig kan man slippe lidt nemmere afsted med at klemme lyden på en analog pult, der blot generer nogle nyttige forvrængnings produkter når det prøves.

Men med vores dages ITB mix, er det min holdning at man bør prøve at lægge saturation på så tidligt i kæden, og via det tage de voldsomste spidser af allerede der, leveling giver også mening så tidligt, men egentlig komprimering har det altså bedst i busser, og her er der så heller ikke noget i vejen for at sætte parallel komprimering i sving dér.

Jeg er for så vidt enig i top-down princippet men det skal sgu ikke være en limiter incl. softclipping der hører til her! Man kan godt lægge ud med en forholdsvis "tung" masterbus, der får det bedste ud af et statisk mix. Men vi snakker ikke om mere end 3:1 i komprimering.

--sd

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Søren Dyhr skrev:
danstanley skrev:Old habit :-), men også fordi jeg gerne vil bibeholde Masterkanalen til monitoring og limiter.
Men måske bad habit ... Fairchild 670'eren på Beatles optagelserne var jo med til rytmisk at "coerc'e" bas og trommer for at give den sound Beatles blev kendt for (i bounch'et) - hvor du tilsyneladende mere bruger limiteren til at redde dig fra gainstrukturs problemer, og måske oven i købet sparsomt arrangeret musik.

--sd
Ahh der, jeg prøver absolut ikke at redde noget med en limiter:-) Har faktisk allerede fra starten af proceduren meget fokus på netop gainstructure. Arbejder meget med dynamisk og organisk/analog lyd.
Men man oparbejder jo nogle rutiner og workflows der bare fungerer for en, dermed ikke sagt at jeg ikke prøver at udvikle disse tekniker, der hvor det netop giver mening for mig.:-)

Derfor er dette forum også så godt at følge og lære af:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

danstanley skrev: Men man oparbejder jo nogle rutiner og workflows der bare fungerer for en, dermed ikke sagt at jeg ikke prøver at udvikle disse tekniker, der hvor det netop giver mening for mig.:-)

Derfor er dette forum også så godt at følge og lære af:-)
Så den sidder der bare uden at gøre noget din limiter? Jeg opdagede at jeg meget bedre kunne leve med TDR Koletnikov i parallel-komprimerings opsætning med et meget lavt threshold og en ratio på blot 1,5:1 ...

--sd

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Søren Dyhr skrev:
danstanley skrev: Men man oparbejder jo nogle rutiner og workflows der bare fungerer for en, dermed ikke sagt at jeg ikke prøver at udvikle disse tekniker, der hvor det netop giver mening for mig.:-)

Derfor er dette forum også så godt at følge og lære af:-)
Så den sidder der bare uden at gøre noget din limiter? Jeg opdagede at jeg meget bedre kunne leve med TDR Koletnikov i parallel-komprimerings opsætning med et meget lavt threshold og en ratio på blot 1,5:1 ...

--sd
ja da har 3 limitere i røven af hinanden der ikke er aktiveret, bare for at gøre det:-)
Nej, jeg har en limiter for at forhindre overload på output/master når jeg optager og roder med lyd:-) Nogen gange laver jeg et quick and dirty master direkte i mit daw og der bruges den så også. Men for det meste så ryger det over i Ozone 7 standalone for mastering. Jeg kan godt lide at have struktur i mit setup og en klar opdeling af opgaver vha. groups, busses medmere. For mig giver det overblik.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

danstanley skrev: ja da har 3 limitere i røven af hinanden der ikke er aktiveret, bare for at gøre det:-)
Nej, jeg har en limiter for at forhindre overload på output/master når jeg optager og roder med lyd:-) Nogen gange laver jeg et quick and dirty master direkte i mit daw og der bruges den så også. Men for det meste så ryger det over i Ozone 7 standalone for mastering. Jeg kan godt lide at have struktur i mit setup og en klar opdeling af opgaver vha. groups, busses medmere. For mig giver det overblik.
Undskyld jeg har været væk fra den her tråd i et stykke tid, men problemet er at cieling/threeshold'ets placering fanges af spidserne, som så trykker det samlede signal nedad, på udvalgte steder ... jeg er så udmærket klar over at visse genrer næsten overdyrker dette hævy lever ligesom af at få skabt huller i grøden. Men i andre genrer giver det knap så meget mening og lyder næsten umusikalsk. Jeg oplever at når der mixes på eksempelvis på et linearray med en digitalpult, så forsvinder "kroppen" i en lilletromme fordi slaget trigger både en digital overstyring ligesom limiteren hugger til biddet.

Jeg har indrømmet været længe om at forstå at det var det som skete, når jeg syntes at Linearrays lyder grimt, og kunne heller ikke forstå hvorfor problemet forsvandt som dug for solen når FOH pulten var en H2000 (Midas) ... men jeg er faldet over et par videoer der forklarer hvad det er for forhold vi er ude i:





...i den sidste bliver det direkte sagt inde ved 4:45

--sd

P.S. jeg vil opfordrer alle der måtte have dette som hjertesag, afprøv: https://www.fieldingdsp.com/reviver, jeg finder den giver meget bedre styr på udtrykket end Softubes "Saturator" til næsten samme pris ingenting vs. $29. Det er altså fedt at man kan skrue 4 dB ned for en stortromme.

Nyt svar