Køb af ny musikcomputer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
JSBecher
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Mols

Køb af ny musikcomputer

Indlæg af JSBecher »

Efter længere tids overvejelse er det nu tid til at skifte harddiscrecorderen ud med et computerstudie.
Overvejer en stationær PC med Cubase, og har fået tilbud på en maskine med nedenstående konfiguration til rundt regnet 11.000.
Har hertil i forvejen et Konnekt 24d lydkort jeg ønsker at benytte.

Mit spørgsmål går på om nedenstående er en fornuftig maskine i forhold til at køre med Cubase 9 Pro og et TC Electronic Konnekt 24 d lydkort?

Asus PRIME Z27O-A
Core i5 7600 3.5GHz 4/4
RAM 2x8GB DDR4-2666 CL1 6
500GB Samsung 850 EVO SSD
1TB Seagate ST1000DM003
DvD/cD-brænder, 24/24/ 12x
Cooler M. Silencio 452
Corsair RM550x Silent
Samling og 24 timers test
Windows 10 Home DK 64-bit

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er efterhånden en del år siden jeg havde tjek på PC hardware, så det vil jeg overlade til andre med fingeren på pulsen. Men jeg vil bare lige huske dig på, at Konnekt 24D jo kører med Firewire, så det skal computeren kunne kommunikere med. Hvis det ikke er besluttet endnu at det skal være netop dét audio interface, så ville jeg måske gå efter noget med USB i stedet. Min opfattelse er at Firewire er på vej ud ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Du vil gøre dig selv en tjeneste ved at købe I7-4790K frem for I5 serien. Der er meget at hente især hvis du vil op i sampel Rate!!! 16 GB ram er minimum efter min mening. MHt. til bundkortet så se efter et hvor lydkortet er isoleret (kredsløb) på bundkortet så du ikke får støj med fra det. Er ret sikker på at alle Azus bundkort er isoleret men check det lige.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

I løssalg, hvis man selv køber komponenterne, så er der for ca. 8000-8500 kr. Så de tager omkring 2-3 kilo for samling og test af computeren.
Det syntes jeg er lige dyrt nok. Som David er inde på, så er der ikke Firewire (til lydkort) på bundkortet. Så du skal selv ud og købe et PCIe x1 FW kort efterfølgende, for at kunne tilslutte dit lydkort. Og ja, Firewire er på vej ud.

Men ellers er komponenterne fine nok. Jeg havde dog nok selv taget en i7 cpu i stedet for den langsommere og billigere i5 cpu der er valgt. Men det er jo relativt i forhold til hvor store dine musik projekter er, hvilke/hvor mange plugins og VSTi synths du benytter, hvad ellers du skal bruge computeren til. Så kan en i5 måske være fin nok.

Den vil fint kunne køre Cubase, uden problemer.

SLL

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg ville sætte 16 gb ram i, og et usb 3 kort.
jeg ville også have en større hdd, 1tb er meget, men ikke når man sviner med audio og evt youtube videofiler (laver sin musikvideo)

jeg er ligeglad med ssd, det er for mig kun til windows - en pc er rigeligt hurtigt, der er intet langsomt ved at lave musik og benytte en hdd

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Jeg har netop bygget en ny PC til studiobrug. Det er der skrevet en længere tråd om her, som du kan nørde, hvis du har lyst http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=71611

Mht. SSD så vil jeg klart anbefale, at anskaffe en til "system disk" (Windows og alt andet software). Ellers vil du få en flaskehals i forhold til hastigheden af de andre komponenter da en almindelig HDD slet ikke kan følge med. Til filer og samples osv. er HDD fint...

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Du kan også køre Raid hvilket jeg vil anbefale at man gør ved store sampels load som EW, Omnisphere, Halion, Kontakt osv. SSD er iøvrigt ikke kun gavnligt til system filerne. Samtalen imellem dit DAW som bør ligge på samme disk som Windows eller andet og dine projekt filer som bør ligge på et andet drev har også væsentligt gavn af SSD diske! Det kan lette presset betydeligt på din CPU.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Du kan også køre Raid hvilket jeg vil anbefale at man gør ved store sampels load som EW, Omnisphere, Halion, Kontakt osv. SSD er iøvrigt ikke kun gavnligt til system filerne. Samtalen imellem dit DAW som bør ligge på samme disk som Windows eller andet og dine projekt filer som bør ligge på et andet drev har også væsentligt gavn af SSD diske! Det kan lette presset betydeligt på din CPU.
Jeg vil godt lige komme med en bemærkning til overstående. En hel almindelig SATA SSD disk læser omkring 500 mb/s, hvilket i kapacitet kan oversættes til omkring 4000 audio-spor (eller mono-sampler-voices) samtidig i 44,1khz .. (500 x 1024) / (44100 x 24 / 8 / 1024). At lave et RAID 0 (som er det eneste der kan forbedre performance) giver overhovedet ikke mening, i forhold til hvad man risikerer (læs: alt er væk!) hvis en af raid-diskene crasher. Har man brug for mere performance end en mekanisk harddisk er løsningen en SATA SSD - og har man brug for mere performance end det, hedder løsningen en NVMe SSD som lander omkring de 3000mb i sekundet. Aldrig .. nogensinde .. RAID 0.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, god latin at undgå raid-o i musik sammenhæng, NVMe her,..
/Dub

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hvis din SSD/HD cracher er det hele sgu da også væk? Hvad er pointen! Multitasking er ikke regnet ind i dit eksempel Hippo hvilket du faktisk har en del af. Og det er netop ved multitasking at Raid giver rigtig god mening. Hvis du f.eks. kører 5x Play enigne, 5x kontakt, 5x Omnisphere ( som iøvrigt kun udnytter 1 kerne) med hver 5 patches så kommer Raid i DEN grad til at gøre en meget stor forskel, kører du i 96 frem for 44 så bliver det jo nærmest nødvendigt. Det handler stadig om at aflaste din CPU. Men hver mand sin smag :-P
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Du finder ikke raid i DAW's fra de største udbydere i UK og US, nuff-said, video-rigs måske stadig, men ikke DAW's

Masser af gode grunde til dette, på KVR og GS, osv, er fyldt med stof omkring dette

Men sæt da bare raid op :-) (helvedet starter allerede på bios level)
/Dub

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Gammel artikel men valid i denne debat :wink:

http://www.pro-tools-expert.com/home-pa ... ained.html
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Hvis din SSD/HD cracher er det hele sgu da også væk? Hvad er pointen! Multitasking er ikke regnet ind i dit eksempel Hippo hvilket du faktisk har en del af. Og det er netop ved multitasking at Raid giver rigtig god mening. Hvis du f.eks. kører 5x Play enigne, 5x kontakt, 5x Omnisphere ( som iøvrigt kun udnytter 1 kerne) med hver 5 patches så kommer Raid i DEN grad til at gøre en meget stor forskel, kører du i 96 frem for 44 så bliver det jo nærmest nødvendigt. Det handler stadig om at aflaste din CPU. Men hver mand sin smag :-P
.. jeg har smag for fakta, og den mest diplomatiske frase jeg i dette tilfælde kan komme i tanke om er, at "du ikke aner hvad du snakker om". Men .. lad mig forklare hvorfor:

Hvis du har 1000 mb data, fordelt på 2 x 500mb diske i et RAID 1 og en disk crasher, har du mistet 1000 mb data. Hvis du har 2 gange 500 mb hver for sig og en disk crasher har du mistet 500 mb. Samme kapacitet - dobbelt risiko.

RAID 1 fungerer ved at fordele hveranden data-blok på hver sin disk, og giver kun mening når man snakker om "traditionelle" hardiske, da en SSD nemt kan mætte en enkelt SATA-bus! Med mekaniske diske er der en gevinst når der bare skal læses derudaf - streaming - f.eks - en virkelig tung videofil, som ligger fortløbende på disken, og kræver mere båndbredde end en enkelt disk kan levere. Dog betyder det også, at begge diske skal flytte læse/skrive-hovedet til det samme sted, samt være samme sted i rotationen på selve hardisk-pladerne for at kunne begynde læsningen, og det giver større indledende latency - hvilket ikke er fedt for samplere, som henter mange forskellige filer samtidig (tænk hver voice gange layer) .. her handler det i stedet om "random access", og så er der en større gevinst ved at smide forskellige biblioteker på hver sin disk, da de kan "søge" samtidig ..

.. derudover - når du snakker om at "aflaste cpu'en" er det helt og aldeles vrøvl! Igen - her er hvorfor:

Hvis du laver et 'hardware RAID' - dvs. noget som er defineret i bios, eller i alle tilfælde før operativ systemet, så ser det fra et programmerings-synspunkt kun ud som en enkelt disk, selvom det måske i virkeligheden består af flere - og dermed er det same-same, selvom det potentielt går lidt hurtigere når begge diske er synkroniseret. Hvis du antager at filerne isoleret set er fordelt på hver sin disk er dette forkert!

.. så jeg holder fast i, at RAID 0 er et levn fra fortiden, som er decideret farligt!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Gammel artikel men valid i denne debat :wink: http://www.pro-tools-expert.com/home-pa ... ained.html
[..] .. but for the purposes of this article, we’ll only deal with RAID 5 and its variants, which are the most useful types for failure-resistant storage and backup solutions.
.. den linkede artikel handler intet sted om performance - eller med andre ord: *intet* af det Stralner anbefaler :doh: .. men derimod om data-sikkerhed, som giver utrolig god mening, hvis dét at miste data ikke er en mulighed *overhovedet* .. så langt man nu vil følge den tanke ..

RAID og data-sikkerhed giver til gengæld utrolig god mening! .. f.eks. driver jeg selv et lydstudie fra en udsat kælder på vesterbro, københavn, og min data-sikkerhed består af et 18TB array - dvs. 3 x 6TB diske i RAID 5, som i praksis betyder at én af de tre 6TB diske kan dø og erstattes med en frisk disk uden afbrydelse eller data-tab. Min DAW backer dagligt op til førnævnte RAID, som efterfølgende hver nat spejler de projekter jeg er igang med hjem til et 2 x 6TB RAID 1 i mit hjem på Nørrebro .. så intet lander mere end 24 timer tilbage i aller værste tilfælde ..

.. men .. RAID 0 (som anbefalet) .. i forhold til at vinde teoretisk performance på den DAW man arbejder på - er helt skud af!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Det var sådan set blot for at skyde hul i påstanden om data sikkerhed hvis en disk skulle fejle. Hastigheden giver sig selv og er en bonus :luny:
3-4 nåle der skriver her hurtigere end 1.- det gælder også SSD!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Det var sådan set blot for at skyde hul i påstanden om data sikkerhed hvis en disk skulle fejle. Hastigheden giver sig selv og er en bonus :luny:
3-4 nåle der skriver her hurtigere end 1.- det gælder også SSD!!!
Nu skal jeg nok lade være med at kværulere, men jeg har bare meget svært ved at få øje på fordelen i et RAID 1, når man holder det op mod risikoen. Sampler-voices er af natur random-access - altså, det data der skal bruges ligger ikke fortløbende på disken men mange forskellige steder, og derfor kommer det i stedet til at handle om access-tid, hvilket ikke er noget RAID 1 kan pynte på. Så jeg synes stadigvæk det mest fornuftige er at fordele sine sampler-biblioteker på forskellige diske :) .. og så risikerer man heller ikke at miste indholdet af begge diske, hvis den ene crasher ..

Over and out! :surrender:
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg overvejer også lidt at anskaffe en SSD harddisk til min musik-computer (stationær).
Hvilke mærker bør man gå efter (/gå udenom) ved køb af SSD harddisk?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har kun haft gode erfaringer med Samsung SSD.

Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Ballerup

Indlæg af orangoklang »

gs-dk skrev:Jeg har kun haft gode erfaringer med Samsung SSD.
Kan også kun sige Samsung ssd er gode diske.
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så er der kun spørgsmålet tilbage, om jeg orker at flytte samtlige mine programmer og plug-ins over på en ny disk :roll: Der er jo også mange licenser, der så skal flyttes... ved ikke engang om det er noget man bare lige gør.
Men jeg har i senere tid for første gang oplevet en smule latency på min musik-computer, så jeg tænker at en opsplitning af programmer og data på 2 disks måske vil gavne. Cubase bruger efterhånden også ret lang tid om at starte, hvis computeren har været slukket. Og så bruger jeg også computeren til lidt videoredigering, så den skal vel helst bare være så "fit" som muligt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:Jeg overvejer også lidt at anskaffe en SSD harddisk til min musik-computer (stationær).
Hvilke mærker bør man gå efter (/gå udenom) ved køb af SSD harddisk?
SanDisk X400 funker fint her.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Thumbs up til Samsung SSD herfra...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Mr. Soundman skrev:Så er der kun spørgsmålet tilbage, om jeg orker at flytte samtlige mine programmer og plug-ins over på en ny disk :roll: Der er jo også mange licenser, der så skal flyttes... ved ikke engang om det er noget man bare lige gør.
Der følger et migrate-program (hedder det vist) med Samsung SSD'er, som kloner din nuværende disk over på Samsung SSD'en.
Herefter skal man bare fortælle BIOS, at der skal bootes fra den nye disk.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Mr. Soundman skrev:Så er der kun spørgsmålet tilbage, om jeg orker at flytte samtlige mine programmer og plug-ins over på en ny disk :roll: Der er jo også mange licenser, der så skal flyttes... ved ikke engang om det er noget man bare lige gør.
Men jeg har i senere tid for første gang oplevet en smule latency på min musik-computer, så jeg tænker at en opsplitning af programmer og data på 2 disks måske vil gavne. Cubase bruger efterhånden også ret lang tid om at starte, hvis computeren har været slukket. Og så bruger jeg også computeren til lidt videoredigering, så den skal vel helst bare være så "fit" som muligt.
Jeg har 2 ssd disk(Samsung EVO 500gb.) og en Sata(WD 3TB) disk til samples, audio filer mm.
Den ene ssd disk er til windows, den anden til VST og programmer.
Hvis det er hardware dependent licenser, så kan der måske være mulighed for at de skal geninstallers.
Ellers som Heine skriver følger der et fint migrations program med Samsung Evo diskene.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
JSBecher
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Mols

Indlæg af JSBecher »

Først og fremmest tak for en masse super god respons på mit spørgsmål. Jeres svar samt yderligere research, har fået mig til at overveje følgende:

Det virker ikke fornuftigt at køre et Firewire lydkort fra en pc. Måske jeg skulle købe et dedikeret lydkort i stedet. Overvejer et Steinberg UR lydkort, som passer til Cubase. Kan i anbefale andre USB lydkort, som ville egne sig godt til at køre med Cubase på en PC?

Jeg forstår jeres respons sådan at der skal købes flere RAM.

Virker som om det er smart at have mindst een SSD, og iøvrigt fordele sine data og programmer efter princippet om at data ligger på HDD og programmer på SSD. I forlængelse af dette evt. have 2 SSD´ere, 1 til Windows og 1 til Cubase og plugins, er det korrekt forstået?

Flere anbefaler i7 istedet for i5, hvad er vigtigst at bruge xtra penge på, flere RAM eller hurtigere CPU?

Tak til Klaja, relevant tråd du anbefaler.

MHT RAID diskussionerne er jeg stået af, hvor kan man læse mere om dette?

Mvh Jonas

Nyt svar