Nyhed: TDR Limiter 6 GE

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Nyhed: TDR Limiter 6 GE

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Det skal jeg vist prøve, men spørgmålet er hvad dette rent praktisk betyder?
TDR skrev:...automatic recalls are not possible..
Hvis man indstiller den og gemmer et projekt, er pluginet så nulstillet når man loader det projekt igen, eller er der tale om at gemme presets?
Jeg kunne godt mistænke dem for at den normale recall vi har med plugins ikke virker. Men altså, det er jo fair nok. Man kan eksportere og tage et screenshot, og så lave lignende indstillinger hvis man vil prøve den af igen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det skal i hvertfald prøves, det ligner et fedt plugin!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: Jeg synes selv, PLR11 og PLR9 lyder fint, og har god energi. Det går drastisk ned ad bakke ved PLR5 og 3.
Yder du nu værktøjet fuld retfærdighed, når det egentlige problem i mixet er at bassen (instrumentet) er komprimeret med forkerte indstillinger. Jeg kan huske jeg selv var ude i sådan noget da jeg forsøgte mig udi:

http://www.telefunken-elektroakustik.co ... d/turkuaz/

Som på mange måder minder jeres Huey plankning, der er også rigtigt meget overhør der forstyrrer, ligesom der er pænt traffikeret i mixet, jeg følte jeg blev nødt til at smide bx-cleansweep på næsten alt.

Men fordi stortrommen er lavet med en 421'er er der ikke noget helt dyb bund fra den, det svarer også lidt til jeres - men problemet er blot at så skal bassen neden under, og skal knækkes over af stortrommeslagene. Som jeg ser det er det det dybe der skal komprimeres meget hårdere end toppen på bassen uden punpe bivirkninger, dertil brugte jeg One Knob Louder fra Waves på alt under 250 hz.

--sd

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

har testet lidt og den er ski meget fin. det er altså en rigtig fin maskering channelstrip. Hvis der bare havde været en blid eq i start og slut af leddene ville den være helt komplet!
Tror jeg hopper på den.
Var aldrig meget for hans kataslikov (eller hvad den hed) mastering compressor. Dette scenarie virker umiddelbart meget bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kotelnikov - Det er vist også en anden udvikler, der har stået bag den. Hvis du gerne vil prøve en kompressor fra VladG, så kan du prøve hans Molot kompressor (også gratis). Den synes jeg godt nok er et spøjst bæst, og jeg har aldrig klikket med den, men den må siges at være Kotelnikovs diametrale modsætning.
Søren Dyhr skrev:
Smittefar skrev: Jeg synes selv, PLR11 og PLR9 lyder fint, og har god energi. Det går drastisk ned ad bakke ved PLR5 og 3.
Yder du nu værktøjet fuld retfærdighed, når det egentlige problem i mixet er at bassen (instrumentet) er komprimeret med forkerte indstillinger. Jeg kan huske jeg selv var ude i sådan noget da jeg forsøgte mig udi:

http://www.telefunken-elektroakustik.co ... d/turkuaz/

Som på mange måder minder jeres Huey plankning, der er også rigtigt meget overhør der forstyrrer, ligesom der er pænt traffikeret i mixet, jeg følte jeg blev nødt til at smide bx-cleansweep på næsten alt.

Men fordi stortrommen er lavet med en 421'er er der ikke noget helt dyb bund fra den, det svarer også lidt til jeres - men problemet er blot at så skal bassen neden under, og skal knækkes over af stortrommeslagene. Som jeg ser det er det det dybe der skal komprimeres meget hårdere end toppen på bassen uden punpe bivirkninger, dertil brugte jeg One Knob Louder fra Waves på alt under 250 hz.

--sd
Det er sgu et lidt mærkeligt indlæg Søren. Jeg er ret sikker på, jeg skriver direkte, at demoen mere går på pilotens evne til at dreje på knapper end noget andet. Jeg synes, det er en lidt stram melding, at bassen ligefrem er komprimeret med forkerte indstillinger, men du må have gyldne ører, for du kan også høre overhør på en optagelse, hvor det eneste, der laver lyd i rummet er vokal og trommer (guitar, bas og keys, kører direkte i pulten, al monitor er lavet med in-ears).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ah ja det kan selvfølgelig være rumklangen der giver indtrykket af overhør (du kører flere ting i samme rumklang gætter jeg på?) Der bliver ikke ducket eller filtreret i det som kommer tilbage fra klangene.

Men til det der er med bassens komprimering ...er at den pumper og det giver masterring værktøjet noget uheldigt at arbejde med. Jeg tror du er nødt til lave en slags flerbånds komprimering på bassens lyd på kanal niveau - for tiderne skal jo være relativt lange i bunden men hurtige i toppen ... i stedet for at tro man kan løse sådan noget med et mastering værktøj. Lytter man til Huey er bassen roligt syslende med noget opad melodistemmen, og ikke et stykke slagtøj der abonnerer på noget resten af bandet måtte have andre vinkler til.

Man skal ikke glemme at Fairchild 670'eren på Beatles pladerne blev brugt til at trække tiden på bas og trommer i en bestemt retning rytmisk, ud over at sikre støjforholdene var tålelige for hvert bounce, så hvis et instrument stikker af fra de andre vil selve timingen ændre sig? Så her handler det ikke om hvor god du er til at hive i knapperne, men mere at "Produceren" har tilladt noget uhensigstmessigt at slippe igennem. Det handler heller ikke om at du er kommet til at vælge et forkert værktøj

Jeg beklager at meldingen kan virke "stram" fra undertegnede, men sådan noget med at "tiden dikterer" eller andet lettere uovervejede griben ud efter et vilkårligt værktøj .....fordi det må være værktøjet teoretisk i sig selv der lige måtte være det, som skal til.

Det handler desværre lige så meget om at forstå retningen i det man foretager sig - er det tryllekunstneren eller hans stav der laver trylleriet.

Derfor hiver jeg lige netop Turkuaz frem, fordi de ikke har tænkt alt for grundigt over arrangementet ... men mere fører sig frem via instinkter, og en naiv tro på at hvis man blot tager en Telefunken mikrofon eller to i ed ... (veblen effekt).

Hvad med at du går ind på Telefunkens side og prøver kræfter med det her mix??? ...og så vil du opdage at du allerede hat tumlet med de her problemer i forvejen, med jeres egne ting og at der faktisk ikke lige findes et værktøj der lige kan rette op på de indbyggede problemer.

--sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Ja så fik jeg lige testet skidtet bare for sjov skyld og her er min ÆRLIGE mening:

Det er noget skrammel, jeg er ked af at sige det! Uanset hvad du bruger af DAW så er dine build in plugins væsentligt bedre egnet uanset opgaven. Meningen med at købe TDR Limiter 6 GE må være at få noget der gør en forskel, det er ikke tilfældet her. Beklager.

Der er masser af bedre alternativer fra Waves, fabfilter, Slate digital ect. men godt nok ikke lige til under en plovmand normalt.

PS; Søren Dyhr, jeg helt enig i ovenstående :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Har købt L6 GE uden at demo, og ser frem til at installere efter ferien.

Mest pga. nysgerrighed og efter at have fulgt med på GS-tråden forinden releasen. Generelt har jeg god tillid til TDLabs, synes de er innovative og i super-ligaen hvad angår developer kompetence. De TDR produkter jeg har købt, samler ikke støv:)

Limiter-modulets Absolute/Relative Mode samt HF modulets indstillingsmuligheder, er noget af det første jeg vil eksperimentere med. De skriver godt nok at L6 GE er en udpræget maximizer og ikke så meget en 'set and forget'-limiter, men i kraft af modulernes fleksibilitet og bypass, samt de underliggende (integrerede) egenskaber, skulle man være i stand til at opbygge kæden så den er adaptiv ifht. materialet man hælder i.

Det skal også blive interessant hvad clipperen kan præstere og hvordan peak-limiteren kan lyde både med- og uden ISP værnet, som de har haft særlig fokus på i den lange udviklingsperiode. Hvis blot ISP sektionen er bedre end hvad jeg ellers har i arsenalet, er det det hele værd.

Og det kommer til at tage en rum tid for mig, både at lære den at kende, fornemme tolerencer og forståelse for principperne bag de tilgængelige metoder, samt omhyggeligt at teste selv små differencer, og på meget forskelligt materiale.

Bortset fra navn og labels på moduler, har L6 GE vist ikke så meget til fælles med Goncharov's Limiter No6. Jeg har i øvrigt aldrig fået afprøvet den gratis version.. L6 GE er skrevet ground-up, med henblik på at forbedre samtlige egenskaber herunder aliasing, pre-ringing og ISP behandling, som de mener ikke er tidssvarende i den oprindelige version. De hævder (selvfølgelig) også at L6 GE involverer nye teknikker som distanserer den positivt ifht. andre limiters.

Uanset tror jeg ikke Limiter 6 GE er for alle, og bestemt ikke en redningsplanke man bare smider på til sidst. :peace:
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uhh - Den glæder jeg mig til at se - Jeg er stadig meget glad for den. Den løser mine limiterbehov til UG.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu har jeg set den - Og jeg kan kun sige DAMN, den kan meget. Og i mine ører lyder det hele godt

Men hvordan skal jeg nogensinde komme igennem alle de muligheder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tænker lidt på at ... det tager en hæderlig mastering engineer ganske kort tid, at sige til dem der har mixet at det altså er en ommer. Men med et så billigt værktøj kunne man måske forledes til at tro ...at man kan skide arrangement og mix en lang march.

Men man kan kun improvisere og vide hvornår man kan bryde reglerne, når man helt klart ved hvad man har med at gøre ... I stedet for på bedste collagevis, smække værktøjer på, uden helt at have afklaret hvorfor der egentlig er brug for limitering overhovedet.

I stedet skal man, hvis det stod til mig blot bruge de samme 4-6 plugins hele tiden - så tæt på optagelsen som muligt, hvis der overhovedet skal gøres noget, prøv i stedet at skifte mikrofon ... de der kondensator mikrofoner komprimerer ikke særligt meget, så de hiver en masse transienter med sig der giver en tværet grødet lyd når de kommer i kontakt med en digital indgang.

Kompressorer har desvære det problem at de har noget reaktionstid, der lader spidser komme igennem og det ekstra punch en lang attack tid giver er ikke meget værd hvis det giver digital klipning med artifakter langt fra grundtonen af det instrument man arbejder på, så den skal efterfølges af en eller anden "saturation" som ikke kaster fjerne/høje overtoner af sig.

Jeg er eksempelvis meget imponeret over hvad der sker her:



...og det er jo stort set kun saturation plugin der er i sving ... men det vigtigtste er han bruger sine ører til høre om der kan gøres noget!

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr tirs 8. aug 2017 21:03, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeez Søren - Ville du sige noget med det indlæg, eller kom du bare op for luft?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja lad være med at tro at en limiter på udgangen, er det som gør dit mix værd at høre på - det er sgu da et sygt koncept at f.eks et slag på et china bækken skal efterfølges af et hul - jeg hører det jævnligt på heavy metal numre. Nej afgrat dit signal med saturation i begyndelsen af kæden så kommer der lige pludselig rigtigt mange steder faderen kan stå i dit mix uden man taber signalets bidrag. Klassikeren er at man kører lilletrommen op i det røde felt ... man skal bare huske at selvom grundtonen er 200 så giver det en masse skrald oppe i 4-8 kHz området, hvor alle hører rigtigt godt og dermed får opfattelsen af at der vist er nogen der ikke rigtigt har styr på tingene.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Saturation/overstyring og limitering er to forskellige ting med to forskellige anvendelser. Jeg er ikke sikker på, du opdagede de, men der er faktisk også en ret alsidig clipper (som laver saturation) i det her plugin, som man netop kan bruge til at sørge for, at limiteren ikke skal arbejde så hårdt. Der findes mennesker, der opnår al deres loudness med saturation alene, meeeen det lyder altså ikke nødvendigvis ret godt.

Det gælder om at finde det rigtige værktøj til at løse problemet. Det her værktøj har mange anvendelser og muligheder, og kan løse mange problemer.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men skulle man være havnet i de problemer, eller skulle man i stedet bruge det gamle Maersk motto ...

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Søren, nu må du komme ind i kampen. Limiters har været en del af musikproduktion siden Beatles, og vil nok altid være det.

Og det virker ikke som om, du overhovedet har sat dig ind i, hvad det her produkt er. Det er et ekstremt fleksibelt dynamik værktøj, og jeg vil mene, man kan lave et helt mix uden at bruge andre compressore, limitere, forvrængere og de-essere.

Du får en kompressor med tre forskellige attack og release karakteristikker, der kan lave mid side og parallel processering.

En limiter, der kan køre brickwall med lookahead eller klassisk attack. Den kan også køre mid Side, multi bånd og parallel processering.

En HF limiter, der ud over de åbenlyse anvendelser er en glimrende de-esser.

En clipper/saturator der kan køre mid side, multi bånd, brickwall eller to andre karakteristikker.

En True Peak beskytter

Et avanceret EBU128 meter. Det er sgu ret praktisk.

Bypass Mode med level kompensation, smart.

Så på enkelt trommer og tromme bus kunne man vælge kompressor-klipper

På vokal, limiter* kompressor HF (som de-esser) og evt klipper først eller sidst
*limiter skulle sættes op, så den næsten virker som en 1176 evt med lidt parallel processering

Bas, klipper kompressor limiter

Etc

Og så jo, man ville nok også smække den på master bussen, og sørge for, at man på en nem, transparent og kontrolleret måde fik et fornuftigt niveau. Om man vælger at bruge klipper eller limiter som det primære værktøj til at nå sit level, må man jo lytte sig til.

Som du kan se, er det et meget stærkt og fleksibelt værktøj, men det kræver jo også noget af brugeren og af ørerne. Det er (heldigvis) ikke bare Greg Wells lyd på dåse.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men Fairchilden på Beatles, blev i højere grad brugt til at - samle Ringo og Poul rytmisk, i bounc'ene ... siger Jack Joseph Puig. Jeg holder nu stadig på at ligegyldigt hvor avanceret et værktøjs features så end er, så skal man ikke bruge det til at polere en lort. Og bare fordi der er mange håndtag at hive i ... så betyder det bare at odd'sne bliver længre på lotterisedlen.

Jeg ved fra PA lyd at en sweep/paramatrisk eq er umådelige svær at finde tilbage til en tidligere indstilling. Soundcraft 200 pult fra lige før Delta, var meget meget hurtigere at lave lyd på end da sweeps'ne blev en del af den.

Lidt på samme måde så kan man ikke få opbygget den fornødne intuition, hvis der er for meget interface støj på linien. Albert Harum Alvarez fortæller følgende anekdote:
The pilot of a small plane is hopelessly lost in a cloud bank. His passenger worriedly asks, ‘What can we do?’The pilot responds, ‘I’ll fly a little lower and see if I can get my bearings.’ Just then a building comes into view below. The pilot yells to a man on the roof, ‘Where am I?’‘About 150 feet above the ground, in an airplane!’ the man yells back. Upon hearing the answer, the pilot immediately locates the airfield and lands.The bewildered passenger can’t restrain his curiosity. ‘How did you figure out where we were?’‘Easy,’ answered the pilot. ‘That guy’s answers were completely accurate, but totally useless, so I knew he had to be a Microsoft software engineer. I quickly recognized the airfield at Redmond, Washington, and landed the plane.’The Art of Not Saying Too Much with an Interface.Who knows most, speaks least.—anonymousPresented by Albert Harum-Alvarez at the FileMaker Developer Conference,August 2000

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Søren Dyhr skrev:Men Fairchilden på Beatles, blev i højere grad brugt til at - samle Ringo og Poul rytmisk, i bounc'ene ... siger Jack Joseph Puig.
Ja, og? Det kan man vel også bruge andre limiters til?
Søren Dyhr skrev: Jeg holder nu stadig på at ligegyldigt hvor avanceret et værktøjs features så end er, så skal man ikke bruge det til at polere en lort. Og bare fordi der er mange håndtag at hive i ... så betyder det bare at odd'sne bliver længre på lotterisedlen.
Så må man jo bare håbe på, at man ikke arbejder på en lort - Ville din Greg Wells lyd på dåse være bedre til at håndtere en lort?

Man kan jo sige det på en anden måde - Man kan vælge at prøve sig frem med 100 forskellige one-knob plugins og se om et af dem løser dit problem. Alternativt kan man tage fat i eet plug-in, som måske nok er avanceret, men hvor du er 99% sikker på, at løsningen findes inden for værktøjets muligheder. Jeg foretrækker så klart det sidste.
Søren Dyhr skrev: Jeg ved fra PA lyd at en sweep/paramatrisk eq er umådelige svær at finde tilbage til en tidligere indstilling. Soundcraft 200 pult fra lige før Delta, var meget meget hurtigere at lave lyd på end da sweeps'ne blev en del af den.
Heldigvis er DAWs og plugins kommet så langt så recalls ikke er det store problem. Jeg har for eksemplet lige recallet det mix, jeg lavede i går og kopieret et par FX kanaler til dagens mix - det tog mindre end 30 sekunder på trods af at nogen af effekterne har virkelig mange parametre.

I dagens mix bliver der kun brugt Waves F6 Equalizer og Limiter 6 GE til EQ og dynamik. Så får jeg forhåbentlig lært mere om, hvordan de forskellige moduler opfører sig, og så bliver det endnu nemmere næste gang.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Alternativt kan man tage fat i eet plug-in, som måske nok er avanceret, men hvor du er 99% sikker på, at løsningen findes inden for værktøjets muligheder. Jeg foretrækker så klart det sidste.
Det for så vidt ligegyldigt hvilken for for saturation man griber til, Chat Blake bruger at sende en Sans Amp signal tilbage med polariteten inverteret, på udvalgte stemmer ... og så equalizerer han lidt på det men cutter rigtigt meget væk af toppen, før det går til bage som en slags parallel komprimering.

Men der findes jo også enten:

http://www.waves.com/plugins/cobalt-sap ... lt-saphira

eller

https://www.fieldingdsp.com/reviver

...for man skal jo huske på hvorfor man egentlig bruger, både komprimering og limitering - det er for at få bidraget af instrumentet derop hvor man syntes det hører til. Man opdager at man rigtigt hurtigt ud af en kompressor med middel 3:1 komprimering og langt attack kan hvis det efterfølges af en af de ovennævnte plugins kan få sin stortromme derop hvor den skal ligge for tiden, men vel og mærke uden digitale klipninger.

Jeg har jo deltaget i "MIxcoach" for at forbedre håndværket, her bruger jeg Harrison MIxbus, og så snart jeg får routet ting væk fra master bussen i subgrupper, slår jeg limiteren fra - og jeg har aldrig fået på kritikerene til at fange den detalie, mens de har fanget andre "dumheder" lige med det samme.

--sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Søren Dyhr skrev:
Smittefar skrev:Alternativt kan man tage fat i eet plug-in, som måske nok er avanceret, men hvor du er 99% sikker på, at løsningen findes inden for værktøjets muligheder. Jeg foretrækker så klart det sidste.
Det for så vidt ligegyldigt hvilken for for saturation man griber til, Chat Blake bruger at sende en Sans Amp signal tilbage med polariteten inverteret, på udvalgte stemmer ... og så equalizerer han lidt på det men cutter rigtigt meget væk af toppen, før det går til bage som en slags parallel komprimering.

Men der findes jo også enten:

http://www.waves.com/plugins/cobalt-sap ... lt-saphira

eller

https://www.fieldingdsp.com/reviver

...for man skal jo huske på hvorfor man egentlig bruger, både komprimering og limitering - det er for at få bidraget af instrumentet derop hvor man syntes det hører til. Man opdager at man rigtigt hurtigt ud af en kompressor med middel 3:1 komprimering og langt attack kan hvis det efterfølges af en af de ovennævnte plugins kan få sin stortromme derop hvor den skal ligge for tiden, men vel og mærke uden digitale klipninger.

Jeg har jo deltaget i "MIxcoach" for at forbedre håndværket, her bruger jeg Harrison MIxbus, og så snart jeg får routet ting væk fra master bussen i subgrupper, slår jeg limiteren fra - og jeg har aldrig fået på kritikerene til at fange den detalie, mens de har fanget andre "dumheder" lige med det samme.

--sd
Bruger du compressor sidst i kæden eller på masteren ?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mon ikke Søren bare har et eller andet distortion plugin på sin master. Jeg har da i hvert fald klart fået indtryk af, at det er hans foretrukne metode til at hæve niveauer :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

stralner skrev:Bruger du compressor sidst i kæden eller på masteren ?
Nej jeg næsten ikke - bruger Michael Brauers teknik med kompressore på busser, for at udgå at instrumenter der ikke rigtigt har så meget at gøre med hinanden laver fejltrigninger, jeg kan så sende tingene parallelt til flere buser samtidigt.

Men normalt kører jeg min kæde sådan her ... filter-EQ ch-compressor ... på busser EQ-compressor/leveler og så saturation, og jeg holder mig normalt til mestendel at bruge Mixbus's stock værktøjer. Jeg kan dog finde på spænde en anden saturation/Maxbass på faderen inden bussen. filteret er oftest fremmed Bxcleansweep, som jeg putter på snartsagt alle kanaler. Ligesom jeg faktisk smider en hel del kanaler væk med ambience/room mikrofoner ... det kan godt være at de skulle have været der... og hvis tammerne lyder hæderligt i OH så ryger tracking af disse også, da tidfejlene har det med at mudre lyden.

Jeg har dog på mastern forsøgt mig med topdown approach hvor jeg bruger to fremmede plugins Klanghelms DC-1a og Elysias tilt ting, for at få lavet mig et skråt threeshold når jeg går ind også de to igen med det modsatte tilt og så relaxed på den sidste instans af Klanghelmen.
Men det er langtfra altid og nogle gange bruger jeg en anden TDR ting der laver parallel komprimering med 2:1 ratio og meget lavt thresshold.

--sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Så giver det også mening at du kan spare limiteren væk. Alle limitere er en compressor men ikke alle compressor er en limiter så hvis din compressor ER en limiter kan det godt tænkes at du faktisk, tada har en limiter på alligevel og derfor at ingen lægger mærke til det. Men vær lige opmærksom på at du så kunne få endnu mere ud af at bruge compressoren anderledes :-D Blot en strø tanke i forbindelse med dit indlæg!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Søren, hvor lander du så typisk med dit dynanamiske spænd på dine mix på den måde, og hvad gør du, hvis din kunde gerne vil have det presset mere? DR6 baseret udelukkende på clipping kommer meget hurtigt til at lyde ret forvrænget og floppy.

Man må altså også bare erkende, at limiting og saturation er to vidt forskellige ting. Nu tog jeg mit eget råd til mig og har lavet et helt mix kun med Waves F6 og Limiter 6. I det her mix har jeg nogle 'guitar stabs' - Du ved Mesa Boogie RectumFrier med masser af distortion, der laver nogle nærmest percussive anslag. Hvis man gerne vil styre dynamikken på dem (og det vil man gerne), så kommer ikke langt med saturation. Det gør bare det hele mere floppy, hvorimod en brickwall limiter, der tager ret hårdt fat kan give præcis det ultrastramme nærmest gatede udtryk, man typisk går efter med denne type musik/lyd. En bas, hvor bunden skal holdes stramt på plads (det ved jeg jo, du godt kan lide) er lidt samme historie. En limiter giver altså en helt anden lyd end saturation.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar