Bedste lydformat til YouTube musikvideo?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Bedste lydformat til YouTube musikvideo?

Indlæg af Ralle »

Hej LM,

Er der nogen lydformatter der kommer bedst ud af det med YouTube's lydkomprimering? Erfaringer eller links til tekniske artikler modtages med kyshånd.

Vh
Rasmus

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

* Se Holgers indlæg *
Senest rettet af SustainerPlayer fre 23. jun 2017 19:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil ikke anbefale ovenstående link, selvom det er forfattet af YouTube selv. Det indeholder "forkert" [modstridende] info i forhold til musik/musikvideoer.

Her er et mere relevant link fra YouTube til musik/musikvideoer:
https://support.google.com/youtube/answer/6039860?hl=en

Linear PCM
Dvs. WAV (eller AIFF). Du bør ikke aflevere komprimeret audio, så vil lyden blive transcodet (aka. dobbeltkomprimeret).

Sample rate: 44.1kHz recommended. Higher sample rates are accepted but not required (for example, 48kHz or 96kHz)
44.1 kHz er ikke bare anbefalet, men bedste valg, da du undgår YouTubes egen sample rate konvertering eller du kan selv kontrollere SRC.

Bit depth 24-bit recommended, 16-bit acceptable
Derfor 24 bit, hvis muligt, omend det ikke er her man vinder noget hørbart på lydkvaliteten. Har du "kun" en normal 16 bit fil, så er den også fjong.

Channels: 2 (stereo)
Selvforklarende, håber jeg.

Loudness - ikke med i officielle tips
Disse ting kan ændre sig uden varsel.

P.t. har YouTube - modsat andre platforme - ikke en absolut loudness-standard. Højere er stadig højere, omend loven om aftagende udbytte er gældende.

Det betyder i praksis, at -13 LUFS (I) er et godt target for YouTube. "(I)" betyder integreret, dvs. altså målt over hele lydens spillelængde.

Dog er der et "trick" til at få ens musikvideo meget højere, dvs. fuld skala, på YouTube. Det er ved at få videoen på Vevo og linke den via YouTube. Så bypasses loudness-normalizingen når videoen afspilles via YouTube.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt - Det anede jeg faktisk ikke (og jeg har åbenbart været for doven til at slå det op). Det eneste jeg vidste er det med Loudness (og det plejer jeg at rette mig efter :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cool. Youtube burde vist rydde op i deres FAQ's.


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ved man noget om Facebook?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Facebook er p.t. så ringe kvalitet, at jeg har svært ved at tage det seriøst til andet end 5-sekunders klip af katte og folk der falder.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ha ha, det er da klar tale.

Problemet er bare, at hvis man linker til en Youtube video på FB, så bliver man ned prioriteret i forhold til, hvis man uploader videoen direkte på fjæsen

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, jeg kender ikke strategien, men måske er det værd at overveje at bruge Facebook til korte promovideoer for den egentlige video?

Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Indlæg af Ralle »

Holger skrev:Jeg vil ikke anbefale ovenstående link, selvom det er forfattet af YouTube selv. Det indeholder "forkert" [modstridende] info i forhold til musik/musikvideoer.

Her er et mere relevant link fra YouTube til musik/musikvideoer:
https://support.google.com/youtube/answer/6039860?hl=en

Linear PCM
Dvs. WAV (eller AIFF). Du bør ikke aflevere komprimeret audio, så vil lyden blive transcodet (aka. dobbeltkomprimeret).

Sample rate: 44.1kHz recommended. Higher sample rates are accepted but not required (for example, 48kHz or 96kHz)
44.1 kHz er ikke bare anbefalet, men bedste valg, da du undgår YouTubes egen sample rate konvertering eller du kan selv kontrollere SRC.

Bit depth 24-bit recommended, 16-bit acceptable
Derfor 24 bit, hvis muligt, omend det ikke er her man vinder noget hørbart på lydkvaliteten. Har du "kun" en normal 16 bit fil, så er den også fjong.

Channels: 2 (stereo)
Selvforklarende, håber jeg.

Loudness - ikke med i officielle tips
Disse ting kan ændre sig uden varsel.

P.t. har YouTube - modsat andre platforme - ikke en absolut loudness-standard. Højere er stadig højere, omend loven om aftagende udbytte er gældende.

Det betyder i praksis, at -13 LUFS (I) er et godt target for YouTube. "(I)" betyder integreret, dvs. altså målt over hele lydens spillelængde.

Dog er der et "trick" til at få ens musikvideo meget højere, dvs. fuld skala, på YouTube. Det er ved at få videoen på Vevo og linke den via YouTube. Så bypasses loudness-normalizingen når videoen afspilles via YouTube.
Den her post er grunden til at jeg elsker dit forum, Holger.

Har et supplerende spørgsmål, som muligvis bevæger sig ud for foraets ekspertise :censored:

Jeg har problemer med at finde en video-format der netop understøtter ovenstående specifikationer, navnligt Linear PCM og 44.1 kHz sample rate. I Adobe Premiere Pro har videoformat medbestemmelse for mulighederne for lydformat ved eksport. Derfor ser det ud til, at hvis jeg skal prioritere at eksportere i Linear PCM, så skal jeg eksportere i "H.264 Blu-ray", men her kan jeg så ikke vælge en lavere sample rate end 48000 Hz. Jf. Holgers post, vil det betyde at Youtubes egen sample rate konvertering vil blive aktiveret.

Har du - eller nogen af jer andre kloge hoveder - et råd til dette?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, ja det er da noget skrammel. Men købefilm m.m. er jo også oftest i 48 eller 96k, og det forklarer vel deres preset.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Facebook begynder snart på videotjenester for at konkurrere med Youtube.

https://www.computerworld.dk/art/240746 ... o-tjeneste
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
moqtev
Medlem
Indlæg: 170

Indlæg af moqtev »

Den her post er grunden til at jeg elsker dit forum, Holger.

Har et supplerende spørgsmål, som muligvis bevæger sig ud for foraets ekspertise :censored:

Jeg har problemer med at finde en video-format der netop understøtter ovenstående specifikationer, navnligt Linear PCM og 44.1 kHz sample rate. I Adobe Premiere Pro har videoformat medbestemmelse for mulighederne for lydformat ved eksport. Derfor ser det ud til, at hvis jeg skal prioritere at eksportere i Linear PCM, så skal jeg eksportere i "H.264 Blu-ray", men her kan jeg så ikke vælge en lavere sample rate end 48000 Hz. Jf. Holgers post, vil det betyde at Youtubes egen sample rate konvertering vil blive aktiveret.

Har du - eller nogen af jer andre kloge hoveder - et råd til dette?
Du kan evt. lave en H264 i en Quicktime container - så har du mulighed for at vælge ukomprimeret PCM/44.1 Khz i lyddelen.
Det kan så måske give problemer hvis du skal udveksle med PC-brugere.
Men endnu bedre : Kør en ProRes master ud (hvis du er på Mac), så undgår du også til en vis grad dobbeltkomprimering på videodelen (kort sagt)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Ralle skrev: Har et supplerende spørgsmål, som muligvis bevæger sig ud for foraets ekspertise :censored:

Jeg har problemer med at finde en video-format der netop understøtter ovenstående specifikationer, navnligt Linear PCM og 44.1 kHz sample rate. I Adobe Premiere Pro har videoformat medbestemmelse for mulighederne for lydformat ved eksport. Derfor ser det ud til, at hvis jeg skal prioritere at eksportere i Linear PCM, så skal jeg eksportere i "H.264 Blu-ray", men her kan jeg så ikke vælge en lavere sample rate end 48000 Hz. Jf. Holgers post, vil det betyde at Youtubes egen sample rate konvertering vil blive aktiveret.

Har du - eller nogen af jer andre kloge hoveder - et råd til dette?
Jeg kender ikke Premiere så indgående. Men kan du ikke vælge at eksportere i MP4 format? Der plejer man at kunne vælge frit i lydspor. Jeg bruger selv Sonys (et-eller-andet-editeringsprogram-som-jeg-ikke-husker-navnet-på). Der mener jeg har jeg alle muligheder.. Det er godt nok længe siden jeg har brugt det.

Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Indlæg af Ralle »

edit: opdagede en fejl i upload, ignorer nedenstående billede.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-08-19 kl. 11.17.09.png
Skærmbillede 2017-08-19 kl. 11.17.09.png (346.24 KiB) Vist 5540 gange
Senest rettet af Ralle tirs 5. sep 2017 13:40, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du har mulighed for det (routing af lydkort), så kan du optage det du afspiller. Altså optage din youtube upload. Det burde være den lyd alle hører. Bortset fra dem der hører lyden igennem Apples multibånds compressor.

Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Indlæg af Ralle »

Christoffer I. N. skrev:Hvis du har mulighed for det (routing af lydkort), så kan du optage det du afspiller. Altså optage din youtube upload. Det burde være den lyd alle hører. Bortset fra dem der hører lyden igennem Apples multibånds compressor.
God idé - jeg sidder med en Apogee Duet 2 og Ableton Live på en MacBook. Har ikke prøvet det før. Bude det være muligt? :)

Medlemsavatar
Ralle
Medlem
Indlæg: 413

Indlæg af Ralle »

Jeg kan læse i FAQ, at nogle af de gamle YouTube videoer ikke er påvirket af normaliseringen (endnu).

Er der dog nogen der ved noget om man kan regne med at nye videoer der lige er blevet oploadet er normaliseret? Altså - er det 'what you hear is what you get', eller kan lydsiden ændre sig pludseligt efter en (forsinket) normalisering?

Spørgsmålet er tiltænkt den nuværende situation, og ikke hvad YouTube kan vi finde på i fremtiden :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det bør man. Derudover så er videoer via Vimeo og Vevo ikke påvirker af loudness normaliseringen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Youtube ændrer vist på deres loudness algoritme i disse dage, og nu kan man selv aflæse, om og hvor meget en enkelt video er normaliseret. Ian Shepherd beskriver det her http://productionadvice.co.uk/stats-for-nerds/

Og jeg kan konstatere, at Vevo videoer nu også normaliseres. Her er Taylor Swift reduceret med 3.8 dB

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Men hvad er grænsen så?

Jeg kan se, at jeg har et nummer på youtube, der står sådan her:

Billede

Altså ikke reduceret.

Det ligger på lige omkring -11.9 LUFS (I) .... jeg troede youtube var på -14?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis det er processering der skal laves på samtlige uploads, kan det vel godt tage noget tid for at alle videoer bruger det nye system, eller hvordan?
Medmindre det er noget realtime processering der sker hver gang en video vises. Fisk.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Christoffer I. N. skrev:Hvis det er processering der skal laves på samtlige uploads, kan det vel godt tage noget tid for at alle videoer bruger det nye system, eller hvordan?
Medmindre det er noget realtime processering der sker hver gang en video vises. Fisk.
svjv er det realtime ifa volumeslideren bare ændres tilsvarende, så f.eks. skruet helt op måske kun er 80% osv... jeg kan tage fejl dog.

De har lavet en ændring fra april måned med at man skal have over 10.000 views på sin kanal, før man kan vise reklamer - dvs, før de gennemgår ens kanal. Måske bliver der slet ikke gjort noget med kanaler med under 10.000 views?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

MrBacon skrev:Men hvad er grænsen så?

Jeg kan se, at jeg har et nummer på youtube, der står sådan her:

Billede

Altså ikke reduceret.

Det ligger på lige omkring -11.9 LUFS (I) .... jeg troede youtube var på -14?
Den der video er ikke normaliseret endnu. Jeg har videoer på min kanal, der er normaliseret, og jeg tror ikke, jeg har mere end 10000 views.

Edit: Min kanal hedder Smittefar1, og jeg kan se, jeg har 40.000 views - how did that happen

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar