mac mini -- er det et godt valg til en gammel dame?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:20

Min mors gamle windows PC er meget tæt på at dø.

Hun drømmer om en Mac. For ti år siden kendte hun Mac, fordi det havde hun på sit arbejde, og det fik hun så også derhjemme.
Men p.g.a. nogle andre menneskers rådgivning endte hun næste gang med en windows-maskine.
Den er tæt på at dø.

Hun øjner en chance for at gå tilbage til Mac.

HUN LAVER IKKE MUSIK :? :)
Hun skriver meget, altså word-dokumenter, hun gemmer sine fotografier .. og så kigger hun en lille smule på nettet, betaler regninger på netbank, skriver måske et par emails om ugen.

D.v.s. hendes næste computer behøvs ikke kunne ret meget. Hun skal ikke streame film eller spille ..eller andet tungt.

Jeg har ikke så meget erfaring med OSX.
Er det nemt nok for en gammel dame at gå på netbank og den slags?
Ja, det lyder dumt at spørge om .. for det er vel ligesom på hendes pc med windows 7, når det først er sat op .. ?
Jeg spørger lidt ud i det blå -
- hvad ville I andre skaffe, hvis det er til jeres gamle mor eller far .. ?
Senest rettet af tomcat 15. jun 2017, 12:36, rettet i alt 2 gange.
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Re: mac mini -- er det et godt valg til en gammel dame?

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:21

Jeg holder af mine forældre, så jeg ville klart vælge Mac.
Intet clip-plugin på min masterbus. Tak!
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:24

SustainerPlayer skrev:Jeg holder af mine forældre, så jeg ville klart vælge Mac.

HA HAHA fedt. Tak. :lol:
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
kraen
Producer
Producer
Sted: Hjerm

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:27

Mine forældre overtog min lillebrors iMac for nogle år siden. Det var vel lige efter, min far gik på pension, og det var deres første Mac, men de har været glade for det.

Mac Mini er helt fin.
Brugeravatar
the songcabinet
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:32

Jeg ville købe en iPad uden at tøve. Den kan alt det hun skal bruge, og mere til, og er både billigere, mere mobil, lettere at anvende og ikke mindst... sjovere end en stationær PC!
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 20:44

Jeg vil også sige en Mac mini er en fin ide.. Brugt er også fint, DOG! Køb den ikke for gammel/langsom.

Hvis den har i5 processor vil jeg mene at den er fin, men jeg ville gå uden om alt der hedder Core2Duo.

De findes til omkring 4000 kr fra ny, så mon ikke der er nogle gode til 2500-3000 kr
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 21:18

Tak skal I have :-)

Har ikke købt nye computere i mange år. Jeg er næsten helt blank. Så skyder lige et par spsm:

1) HVIS jeg nu køber en mac Mini .. kan jeg så uden problemer forbinde et eksternt dvd-drev? (For det har mini'en s.v.j.k.s. ikke.)
2) Er min mor tvunget til at "oprette" alt muligt? -- Jeg mener, er hun tvunget til at have en "Apple Identitet" eller hvad sådan noget hedder?

Hun vil ikke have noget, som gør ting på egen hånd. Ikke noget med, at udstyret på eget initiativ giver sig til at "synkronisere kalendere" eller noget.
Hendes behov er helt, helt nede på jorden.

3) Er min mor tvunget til at have ting liggende "i skyen" ... eller andre ting, som jeg slet ikke kan forestille mig .. ?
Eller er det nemt at vælge al den slags FRA (een gang for alle .. så det ikke er noget, den spørger om, hver gang hun bruger maskinen)

Håber, spørgsmålene giver mening -- jeg er lidt på herrens mark.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 21:24

the songcabinet skrev:Jeg ville købe en iPad uden at tøve. Den kan alt det hun skal bruge, og mere til, og er både billigere, mere mobil, lettere at anvende og ikke mindst... sjovere end en stationær PC!

Jo .. men det nytter nok ikke. Hun skal PRIMÆRT bruge den til at *skrive* .. Hun skriver bøger og artikler.
Hun vil helst have, at maskinen bare bliver inde på bordet i hendes arbejdsværelse.

At skrive en bog på en touchskærm er nok ikke så fedt.
Der skal være et godt, fysisk tastatur.
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 14. jun 2017, 21:49

Hald skrev:Hvis den har i5 processor vil jeg mene at den er fin, men jeg ville gå uden om alt der hedder Core2Duo.

Helt enig.

tomcat skrev:1) HVIS jeg nu køber en mac Mini .. kan jeg så uden problemer forbinde et eksternt dvd-drev? (For det har mini'en s.v.j.k.s. ikke.)

Ja, det kan du sagtens.

tomcat skrev:2) Er min mor tvunget til at "oprette" alt muligt? -- Jeg mener, er hun tvunget til at have en "Apple Identitet" eller hvad sådan noget hedder?

Nej, ikke nødvendigvis. Skal hun fx hente noget (køb eller gratis) fra App Storen er hun nødt til at ha' en Apple konto, men ellers ikke.

tomcat skrev:3) Er min mor tvunget til at have ting liggende "i skyen" ... eller andre ting, som jeg slet ikke kan forestille mig .. ?
Eller er det nemt at vælge al den slags FRA (een gang for alle .. så det ikke er noget, den spørger om, hver gang hun bruger maskinen)

Nej, det er hun ikke tvunget til. Hun kan sagtens have alt liggende lokalt.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 08:30

Jeg ville sige en Ipad med et tastatur i coveret, evt. fra Logitec. Det kan alt det det skal kunne. Kompakt løsning som kan tages med alle steder.

Jeg har et telmore abonnement med to sim-kort, et til telefonen og et til min iPad, så jeg kan gemme og lejlighedsvist streame når jeg er ude. 130 kr md. for 10 gb. og det er rigeligt til mit forbrug. for 30 kr. md får man 20 gb ekstra/md hvis det skulle blive nødvendigt.

Netbank og nem-id virker upåklageligt, skrive- og regnskabsprogrammer følger med.

Der kommer en OX 11 alligevel snart, og den ligner på mange måder samme arbejdsgange og layout som på en almindelig mac med dock og mapper og andet. Se relevante tråd her på LM.

Min anden anbefaling er en brugt iMac, men der kan man hurtigt komme til at betale for meget for noget der kan mere end ens behov, samtidig med den kan være for gammel og mange ting ikke kan opdateres længere.

Håber I kan bruge det.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 12:13

benjisan skrev:
Hald skrev:Hvis den har i5 processor vil jeg mene at den er fin.

Helt enig

Tak skal I have benjisan og Hald-- har kig på et par stykker med i5, brugte.

benjisan skrev:Skal hun fx hente noget (køb eller gratis) fra App Storen er hun nødt til at ha' en Apple konto, men ellers ikke.

Mange tak, det var lige sådan noget, jeg manglede at høre (spsm som er *under* barren for kategori "Total Basal viden" er svære at google).
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 12:32

Graceville skrev:Jeg ville sige en Ipad med et tastatur i coveret, evt. fra Logitec.

tak, Graceville -- der er klart nogle fordele .. så længe, jeg er klar over, at til Mama må der ikke ofres noget af *skrive* -letheden.

Jeg har slet ikke prøvet den løsning. Måske skal jeg finde hen i en Humac Æble butik ..
Skriver du meget? Hvilket tastatur bruger du ?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 13:25

Min gamle mor valgte IPad - top glad for det.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 13:56

iPad er fint til de fleste ting.
Men hvis man ikke bor i nærheden af sine forældre kan man installere Teamviewer eller lign på en Mac mini så man kan hjælpe dem over fjernstyring.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 14:04

Der har jeg også været - selve bruger interface uden mus er bare (for min mor) umiddelbart tilgængeligt og forståeligt.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 15. jun 2017, 15:11

Jeg har en ipad mini så det er ikke så god en sammenligning.

Jeg tror det er at kigge forbi en humac

Man kan også bruge et almindeligt mac tastatur via bluetooth
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 09:19

Så her er et løsningsforslag

Ipad alm størrelse 2999,- i Humac, eller billigere brugt.
bluetooth tastatur 849,-
just mobile upstand for iPad (fod) 399,- eller cover hvor det kan stå selv eller en anden fod.

ialt 4247,- eller cirka halvdelen hvis du leder efter noget brugt.

Men det er også lige at teste, om en ipad skærm er stor nok.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 10:08

Så kan hun lige så godt købe en ny Mac mini hvis det skulle løbe helt derop.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 12:05

wow tak, Graceville. Det er et konkret forslag.
Og tak, Hald, for kommentarer og indspark.

Jeg tænkte oprindelig på en mac mini, (som jeg aldrig havde hørt om for en uge siden) fordi jeg googlede "brugt mac computer", og der var flere hits, endda i københavnsområdet -- så jeg nemt selv kan tage hen at kigge hos sælger. Og bruger-anmeldelser af macMini på Trustpilot o.s.v. ser helt okay ud.

Dit forslag med iPad lyder interessant på en anden måde ... der er noget lækkerhed ved en iPad, som min Moder selv har bemærket, når hendes veninde konstant hiver sin frem.

Jeg har aldrig selv prøvet en iPad.
Det må jeg jo LIIIGE tage mig sammen og få gjort. Det er skrevet i kalenderen til projekt for mandag og tirsdag i næste uge.

Mange tak for betragtninger !!
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 12:08

Hald skrev:Så kan hun lige så godt købe en ny Mac mini hvis det skulle løbe helt derop.

Ville du selv gøre det?
Hvorfor ville du vælge Mini frem for Pad? (jeg har ikke hands-on erfaring med nye computere i de seneste ti år -- mine gamle fungerer fint, og min mors har indtil videre også været secondhand windowsmaskiner i de samme ti år -- så jeg spørger, som jeg har forstand til)
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 12:12

gs-dk skrev:selve bruger interface uden mus er bare (for min mor) umiddelbart tilgængeligt og forståeligt.

Du mener, den der, øh, "opretstående touch-pad" som jeg har set på videoanmeldelse af Mac Mini .. ?

Den er din mor glad for?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 12:29

Jeg mener, at min mor er glad for Ipad og et museløst univers. Hun er på vej mod de 88 og har fået et "computer-liv" med den og "tør" køre løs - for der er jo altid en hjem-knap, hvis man forvilder sig for langt væk fra vejen. Hun bruger kun IPad tastatur på skærmen - så for hende er det en ren succes-historie.
Og så kan hun sidde i køkkenet, stuen eller i haven og følge med i, hvad der sker i verden:).
Samtidig med at hun kan Facetime eller Skype med os, som ikke bor tæt på.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. jun 2017, 12:34

med en mac mini skal du under alle omstændigheder sætte den til en skærm, mus og tastatur.

tungen lige i munden, så vi ikke blander produkterne sammen. Snakkes der om iPad mini når der menes mac mini, eller? Jeg er ihvertfald forvirret nu.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. jun 2017, 09:25

prøvede iPad m. godt (vistnok Logitech) tastatur i omslaget. Apple-ekspedient i Fr Berg center fornuftig at snakke med.
iPad har ikke USB -- min Mama ville derfor ikke kunne bruge sin usb memory stick, have vanskeligt ved at overføre billeder fra sit digitalkamera, samt formodentlig helt umuligt at forbinde sin printer -- hvilken hun bruger ret meget som skribent.
Så iPad er ude.

Surfer DBA for at checke om der er nogle Mac Mini, MacBook, iMac eller andet godt, til fornuftig pris.
Brugeravatar
evalight
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 20. jun 2017, 10:17

Som en der har en del erfaring med, at undervise børn og ældre kvinder i tech, vil jeg anbefale iPad.
Med tastatur og en enkel USB adapter kan hun let overføre billeder.
Når man opretter en Apple konto er det med iCloud, som har mange fordele, og samtidig gør det muligt at have backup af billeder, såvel som tekster osv.
Det kræver et indledende setup, evt et tilkøb af ekstra plads på iCloud som er godt givet ud, og så er hun klar.
Fordelen er yderligere, at hun kan tage den med under armen på cafe, ferie osv. Nemt og enkelt.
Samtidig er brugerinterfacet så latterligt nemt, at alle kan lære at bruge det meget hurtigt.

Jeg anbefaler ikke skift fra Windows til OSX med mindre, at du er klar som support.
Der er stor brugs forskel, og det kan virkelig skade mere end gavne. Det man gør på win, gør man anderledes på osx.

Så - køb den løsning som blev nævnt tidligere, og hjælp hende med, at være mobil såvel som kreativ.
Hun kan jo også nemt redigere billeder derpå

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af evalight 20. jun 2017, 10:17, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Computer & Software"