mac mini -- er det et godt valg til en gammel dame?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
evalight
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Re: mac mini -- er det et godt valg til en gammel dame?

Indlæg Skrevet: 20. jun 2017, 10:18

PS: hun får ikke brug for sin memory stick. iPad'en er nok

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 20. jun 2017, 10:24

Hvis printeren understøtter airprint er iPad til printer heller ikke et problem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
evalight
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 20. jun 2017, 10:26

Hald skrev:Hvis printeren understøtter airprint er iPad til printer heller ikke et problem.

Hvad Hald siger :) Alle moderne printere er med her

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg Skrevet: 21. jun 2017, 11:42

evalight skrev:Som en der har en del erfaring med, at undervise børn og ældre kvinder i tech, vil jeg anbefale iPad.
Med tastatur og en enkel USB adapter kan hun let overføre billeder.
Når man opretter en Apple konto er det med iCloud, som har mange fordele, og samtidig gør det muligt at have backup af billeder, såvel som tekster osv.
Det kræver et indledende setup, evt et tilkøb af ekstra plads på iCloud som er godt givet ud, og så er hun klar.
Fordelen er yderligere, at hun kan tage den med under armen på cafe, ferie osv. Nemt og enkelt.
Samtidig er brugerinterfacet så latterligt nemt, at alle kan lære at bruge det meget hurtigt.

Jeg anbefaler ikke skift fra Windows til OSX med mindre, at du er klar som support.
Der er stor brugs forskel, og det kan virkelig skade mere end gavne. Det man gør på win, gør man anderledes på osx.

Så - køb den løsning som blev nævnt tidligere, og hjælp hende med, at være mobil såvel som kreativ.
Hun kan jo også nemt redigere billeder derpå

Tak -- men det er slet ikke hendes behov.
Hun ønsker ikke at være mobil.
Hun går ikke på café.
Hun kunne aldrig drømme om at have data/billeder/whatever liggende på andre medier end hvad hun har i sin bolig.
Hendes kreativitet drejer sig KUN om at skrive.

Jeg fik forklaret (og vist) at man på iPad ikke bare kan overføre billeder i en klump, sådan som man kan på almindelige computere med et usb kabel/port. (Selv når man bruger en adapter)

Og det mest vigtige: Hendes printer kan ikke fungere trådløst.
--> så en iPad er 100 % dårlig løsning for min mor.

...samt en lille bitte smule surf,
netbank
+ cirka 2-3 emails om ugen.

Hun bruger den seriøst ikke til andet.
Disse ting skal den til gengæld også være god til.
Alt andet er hun 99,9 % uinteresseret i -- det er kun forstyrrende.

Jeg tror ikke skift til OS X er det store problem -- på et almindeligt A4 ark kan jeg skrive genvejene til de der fem eller seks ting, hun skal bruge.
Og så vil jeg slette alt andet programmel, som slettes kan.

Alligevel vil hun gerne have en Mac -- for hun syntes det var mere overskueligt, da hun havde OS 9 i sin tid.
Plus at hun synes, MAcs maskiner er pænere.
Hun har ikke super mange glæder tilbage .. så når hun gerne vil have en Mac, hjælper jeg hende til at få det.

Jeg skal være hurtigere end min bror, for ellers køber han bare et eller andet skrammel-pc med Windows 10 til hende -- og dét tror jeg virkelig ikke er nogen god idé. (Jeg vil også hellere bruge min egen tid på at sætte mig lidt ind i OS X end windows 10).
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. jun 2017, 11:50

Hald skrev:Hvis printeren understøtter airprint er iPad til printer heller ikke et problem.

den er for gammel.
Eller også er der noget andet galt. Min mor og min bror havde i al fald fået både printer, mus og tastatur sat op trådløst i sin tid. Det var ikke noget, jeg var med til -- men hun fortæller i al fald, at de brugte en forfærdelig masse tid på det. Og det holdt hele tiden op med at fungere.
Til sidst skrottede hun det.

Det er ikke noget, man har lyst til at bruge sit liv på.

Printer finfint via usb. Så det tager jeg som udgangspunkt.
Senest rettet af tomcat 21. jun 2017, 12:17, rettet i alt 1 gang.
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. jun 2017, 12:13

evalight skrev:PS: hun får ikke brug for sin memory stick. iPad'en er nok

Nej, det er ikke korrekt.
Hun bruger den også som back-up.

Usb er også stadig nødvendigt til hendes printer. Jeg syns også det er meget rart, at man kan komme udefra -- hvis jeg f.eks. har et eller med, jeg vil vise hende, er usb-pind en super nem løsning.

Og når man vil slutte ekstern tastatur til. Eller dvd drev.

Uanset, at man "godt kan få det til at virke" .. det virker tåbeligt at påføre sig selv den begrænsning, i mine øjne.
Så det overvejer jeg ikke længere.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jul 2017, 12:10

OPFØLGNING
Jeg endte med at købe en 21" iMac fra 2010. Fik den pruttet fra 23 ned til 1700,- kroner.
Jeg har ikke lige et sted at oploade billede -- har ellers taget ét, da jeg sætte min mor foran maskinen første gang :-)

MANGE TAK til *alle* som brugte tid på at skrive her i tråden -- jeg blev fint klædt på til at tage (hvad jeg håber er) en fornuftig købsbeslutning.
:) :)

Senest rettet af tomcat 2. jul 2017, 12:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 2. jul 2017, 12:15

tomcat skrev:Jeg har ikke lige et sted at oploade billede -- har ellers taget ét, da jeg sætte min mor foran maskinen første gang :-)

Du uploader bare til lydmaskinen. Vælg "Avanceret redigering" - træk billedet hen i feltet og slip - vent et øjeblik - og vælg så "placer inline" og "Send svar".
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jul 2017, 12:20

SustainerPlayer skrev:
tomcat skrev:Jeg har ikke lige et sted at oploade billede -- har ellers taget ét, da jeg sætte min mor foran maskinen første gang :-)

Du uploader bare til lydmaskinen. Vælg "Avanceret redigering" - træk billedet hen i feltet og slip - vent et øjeblik - og vælg så "placer inline" og "Send svar".

Ah, tak SustainerPlayer

20170627_200340.jpg
20170627_200340.jpg (2.7 MiB) Vist 158 gange
Brugeravatar
SLL
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 2. jul 2017, 13:34

tomcat skrev:Min mors gamle windows PC er meget tæt på at dø.

Hun drømmer om en Mac. For ti år siden kendte hun Mac, fordi det havde hun på sit arbejde, og det fik hun så også derhjemme.
Men p.g.a. nogle andre menneskers rådgivning endte hun næste gang med en windows-maskine.
Den er tæt på at dø.

Hun øjner en chance for at gå tilbage til Mac.

HUN LAVER IKKE MUSIK :? :)
Hun skriver meget, altså word-dokumenter, hun gemmer sine fotografier .. og så kigger hun en lille smule på nettet, betaler regninger på netbank, skriver måske et par emails om ugen.

D.v.s. hendes næste computer behøvs ikke kunne ret meget. Hun skal ikke streame film eller spille ..eller andet tungt.

Jeg har ikke så meget erfaring med OSX.
Er det nemt nok for en gammel dame at gå på netbank og den slags?
Ja, det lyder dumt at spørge om .. for det er vel ligesom på hendes pc med windows 7, når det først er sat op .. ?
Jeg spørger lidt ud i det blå -
- hvad ville I andre skaffe, hvis det er til jeres gamle mor eller far .. ?

I mit arbejde bruger jeg labtops i dagligdagen (14-15" skærme, forholdsvis små skærm, små bogstaver osv.) og det er sådan fint nok. Men hvis jeg skal sidde og arbejde koncentreret med noget igennem længere tid, så skal den i en dock + have et par 24" skærme på. Det er så meget mere afslappet, at sidde ved en stor skærm og et godt tastatur + mus.

Når vi så snakker pensionister, så skal du nok lige have fat i din mor, og tjekke op på motorik, syn osv. og om en lille 10" skærm er sagen at arbejde på. Hvis hun ikke har problemer med at se på en lille skærm i længere tid, jamen så er det måske ok med en tablet. Men husk, at der sikkert skal købes tastatur, mus osv. før det hele så spiller. Prismæssigt vil du typisk få mere performance, mulighed for flere forkellige programmer m. et desktop computer setup (imac, mini).

Hvis det skal være transportabel, så havde jeg i det mindste taget en rimelig størrelse Macbook, nu vi snakker Apple. Men jeg syntes det er vigtigt at vide hvor nemt hun har det med computere, tablet's osv.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge til min gamle mor (hvis hun da altså vidste hvad en computer er) :D

SLL
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 3. jul 2017, 10:25

SLL skrev:[..]SLL

Tak for input, SLL.

Hvis du checker mine to opslag lige over dit, kan du se hvad resultatet blev ..
Brugeravatar
SLL
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 3. jul 2017, 21:26

Det lader til at være et fint valg m. en iMac :)
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 3. okt 2017, 18:58

SLL skrev:Det lader til at være et fint valg m. en iMac :)

:-) Hun er i al fald glad for den -- nu er hun ved at være så fortrolig med den, at jeg i hemmelighed overvejer, om jeg skulle smide noget mere RAM i.
På Apple's danske side ser det herrenemt ud.
Fordi, om kort tid er min mor ikke længere flaskehalsen, så jeg tænker hun vil snart kunne påskønne hvis f.eks. Word starter hurtigere op.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 3. okt 2017, 19:24

Tror ikke flere ram vil gøre at word starter hurtigere, derimod en ssd disk...

Tilbage til "Computer & Software"