Ny dynamisk EQ fra Waves ($29)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Ny dynamisk EQ fra Waves ($29)

Indlæg af Smittefar »

http://www.waves.com/plugins/f6-floatin ... dynamic-eq

Jeg synes, det ser ud til at Waves har oppet sig og lavet en meget anvendelig og alsidig EQ

HPF og LPF + 6 bånd fuldt parametriske bånd, hvor hvert enkelt bånd kan indstilles til om det skal være stereo, mid eller side. Desuden er der den dynamiske del, der ser ud til at kunne erstatte f.eks. en de-esser, da attack-tiden kan komme helt ned på 0.5 ms.

Til $29 er den billigere end f.eks. TDR Nova Gentleman's edition, der koster €50 http://www.tokyodawn.net/tdr-nova-ge/ - Men den er selvfølgelig dyrere end den gratis version af TDR Nova.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hos https://everyplugin.com koster den $21.38 med couponkoden DK39S

Det kunne jeg ikke modstå
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Er det ikke blot et type multiband compressor frem for en eq?

Jeg ville kunne det samme i Fabfilter pro MB tænker jeg!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Købt. Så må jeg komme ud over det hele senere, når jeg har afprøvet den.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

stralner skrev:Er det ikke blot et type multiband compressor frem for en eq?

Jeg ville kunne det samme i Fabfilter pro MB tænker jeg!
Jo, det ser ud til at være e multibånds dynamik processor, fuldt sammenlignelig med FF Pro MB. Den har jeg også, og jeg mangler stadig at komme ordentlig til bunds i dens muligheder, så jeg springer også over Waves i denne omgang. Men FF Pro MB koster så også 169€, så Waves slår i dette tilfælde helt klart Fabfilter på prisen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev:Men FF Pro MB koster så også 169€, så Waves slår i dette tilfælde helt klart Fabfilter på prisen.
Det var også min tanke. Har danset om den varme grød mht. at købe Fabfilter ... men synes den er lige pricey nok.
Men den er nok bedre, fordi den er dyrere. :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fremgår det hvilken type filtre Waves F6 gør brug af? De skriver at der ingen latency er, det kunne for mig tyde på minimum phase.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er minimum phase filtre. Det ville være lækkert, hvis man kunne vælge lineær fase, men så ville den nok være meget dyrere.

Forskellen på en multibåndskompressor og en dynamisk EQ er at en MBC bruger crossover filtre mellem hvert bånd, og det giver meget mere faseknald end en EQ. Desuden kan man her stable bånd oven på hinanden. Her kan man for eksempel lave et alm EQ Shelf fra 5 kHz og en dykkende Bell mellem 8 og 10 kHz. Det ville være besværligt med en MBC.

Det der er attraktionen for mig er, at den netop er en schweizerkniv. På de fleste spor bruger jeg en farvende 'analog' EQ først, dernæst en compressor og til sidst en problemløser EQ. Den her bliver min nye problemløser. Desuden tror jeg, jeg kommer til at bruge den ret meget med sidechain.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

De mest lignende plugins er tdr Nova og Voxengo glissEQ.

FabFilter plugins r virkelig fede og ligner jo efterhånden en mastering must-have. Men de koster godt nok også boksen. Jeg har kigget på dem mange gange.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes det er et skridt i den forkerte retning waves der tager. Fordi kompleksiteten i det man kan gøre med den modarbejder enhver form for intuitiv tilgang til værktøjet eller mulighed for at lade være med at gøre noget overhovedet. Hvordan husker man sig selv på at hvis jeg gør sådan ...så kommer det her frem på bekostning af noget andet???

Det er brokker mig over er det Sandberg her kommer ind på i disse to videoer:






...og hvor jeg så hælder til den sidste af de to, fordi man hurtigt kan finde både sig selv og tilbage hvis man fortryder et eller andet.

--sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Smittefar skrev:De mest lignende plugins er tdr Nova og Voxengo glissEQ.

FabFilter plugins r virkelig fede og ligner jo efterhånden en mastering must-have. Men de koster godt nok også boksen. Jeg har kigget på dem mange gange.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg bruger kun fabfilter til de opgaver, de er dyre ja men de dækker behovet og er grafisk rigtig lækre at arbejde i. Det jeg mangler i samtlige er at kunne panne en frekvens uafhængigt. De fleste har mulighed for mid/side men ikke at panne en frekvens højre eller venstre. Det ville være rart som i pro Q2 f.eks.men hvor du kan bestemme hvor meget lef/right du vil panne
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

stralner skrev:
Smittefar skrev:De mest lignende plugins er tdr Nova og Voxengo glissEQ.

FabFilter plugins r virkelig fede og ligner jo efterhånden en mastering must-have. Men de koster godt nok også boksen. Jeg har kigget på dem mange gange.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg bruger kun fabfilter til de opgaver, de er dyre ja men de dækker behovet og er grafisk rigtig lækre at arbejde i. Det jeg mangler i samtlige er at kunne panne en frekvens uafhængigt. De fleste har mulighed for mid/side men ikke at panne en frekvens højre eller venstre. Det ville være rart som i pro Q2 f.eks.men hvor du kan bestemme hvor meget lef/right du vil panne

https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... paneq.html

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det forstår jeg ikke Søren Dyhr - Der er da ikke ret meget komplekst over det her - Men i øvrigt, så behøver det ene jo ikke udelukke det andet. Som jeg har skrevet, så er det for mig en kombination. Jeg kan skidegodt lide en analog-style EQ (Jeg bruger Waves Scheps 73) til at forme lyden af det enkelte instrument. Men når man skal til at have de forskellige instrumenter til at give plads til hinanden, så er det rart med nogle lidt mere analytiske og fleksible værktøjer til opgaven.

Waves har 10.000 forskellige farvelade EQs, man kan gå på opdagelse i. Nu har de endelig lavet et moderne digitalt værktøj, der kan mere end analogt hardware nogensinde har kunnet - Det ER sguda præcis den rigtige retning.

Og så er det jo ikke mere komplekst end man gør det til.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

@Stralner: Der er jo også denne, hvor du kan panne og styre bredden af de enkelte frekvensbånd http://www.tokyodawn.net/tdr-slickeq-m/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har vist fået skrevet at den laver både upwards og downwards compression. Det er ikke rigtigt. Den laver Downwards Compression og Expansion.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

@Stralner: Der er jo også denne, hvor du kan panne og styre bredden af de enkelte frekvensbånd http://www.tokyodawn.net/tdr-slickeq-m/
Jeg kender godt de 2, men er ikke vild med hvordan de lyder. Fandt en anden på et tidspunkt som demo, men kan pokker mig ikke finde den igen. Den lyder til gengæld rigtig godt :-x

Men tak for forslag :)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Men i øvrigt, så behøver det ene jo ikke udelukke det andet. Som jeg har skrevet, så er det for mig en kombination. Jeg kan skidegodt lide en analog-style EQ (Jeg bruger Waves Scheps 73) til at forme lyden af det enkelte instrument.
Det kunne måske også kaldes at appellere til den forkerte hjernehalvdel ... den analytiske, hvor jeg da ved med mig selv at rigtigt meget kan gå galt hvis jeg "ser" mere end jeg lytter til det jeg laver lyd på.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er selvfølgelig OK, hvis et interface med noget der ligner drejeknapper får dig til at lytte mere, men det er jo sådan set ikke UI'ets skyld, hvis du vælger at bruge øjnene. Faktisk er der ikke engang en analyzer i det her EQ plugin, så man er i ret høj grad nødt til at bruge ørerne.

Klausefar lytter sig jo også frem til resonansen i video 1 - En resonans som i øvrigt stadig tydeligt høres efter behandlingen i video 2. Det er sjældent, jeg går på jagt efter den her slags resonanser, men her ville jeg fjerne den.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ok som du er inde på minder det her rigtigt meget om Nova, og ja Gentlemens edition koster, men med mindre din latency går hen og bliver urimelig, hvorfor så ikke holde sig til et par gratis Nova i serie?

Klausefar er også inde på et andet aspekt og det er nu når vi har vendet os til at sådan lyder en lilletromme med en NEVE puttet på den, hvorfor pokker skulle vi så lægge en håndfuld notch'es ind på noget som helt klart er optået via tracking kompressionens release tid?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret glad for Nova, og den kommer jeg nok også til at bruge ind i mellem stadigvæk. Men det F6 kan med Mid, side eller stereo per bånd ville kræve tre instances af Nova i serie - Nova kan kun vælge mid, side, stereo for et helt instance ad gangen. F6 kan også vælge side chain per bånd - Det kan Nova ikke. F6 kan lave ekspansion, det kan Nova ikke. F6 kan lave Auto-Release på compen, det kan Nova ikke.

Nova kan så nogle andre ting - Det kan fokusere kun på venstre eller højre side - Det kan F6 ikke - Nova har også et 72 dB/Oktav hi/lo-cu - F6 har kun 24. Novas hurtigste attacktid er 0.1 ms, F6 kan kun komme ned på 0.5 ms.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Wee Waves F6 er blevet opdateret - nu med Analyzer og et par andre goodies

Jeg har i mellemtiden også fået købt TDR Nova GE, så nu er jeg ved at være dækket ind :)

Men f6 kan integreres i Scheps Omni Channel :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Wee Waves ...
Det kalder man krusninger på dansk. :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

:D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Nyt svar