ERFA-tråd: Onlime.dk / Jottacloud - online backup-løsning

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

ERFA-tråd: Onlime.dk / Jottacloud - online backup-løsning

Indlæg Skrevet: 3. maj 2017, 20:50

Ja - som overskriften siger, så er det her en ERFA-tråd (erfaringstråd) omkring ovenstående online backup-løsning.

Og hvorfor nu det?

Fordi jeg synes det er en jungle at finde rundt i - og fordi man først rigtigt ved, om løsningen er som ønsket, når man har kørt med den et stykke tid og når/hvis lokummet vælter og man reelt for brug for backuppen*

Nå - men jeg valgte i første omgang denne løsning i skarp konkurrence med iDrive og Crashplan.

Og selvom Onlime-løsningen ikke var blandt de testede her, så gennemgik jeg stort set alle services, der er i denne udmærkede sammenligning: http://uk.pcmag.com/backup-products-1/8 ... es-of-2017

Hvad jeg lagde vægt på var:

Ubegrænset backup.

Ubegrænset antal enheder - computere, tablets, telefoner.

Synk-mappe.

Arkiv-løsning.

Nem brugerflade.

Nem løsning - kun en betalt udgave for private.

Onlineløsningen er først og fremmest en sikring mod datatab i forbindelse med indbrud, ulykker (ild, vand) og evt. ondsindet angreb af hackere i enhver form.

Lokalt kører jeg dels løbende Time Machine backup af hele systemdiskene, samt udvalgt backup en gang om ugen via LaCies Intego-backupprogram til en direkte tilkoblet disk på den stationære (Mac Mini).

Jeg checker at begge backupløsninger et par gange om året (ligger som kalender-events), så jeg er sikker på, at de rent faktisk fungerer - og dette vil jeg også gøre med Onlime/Jottacloud-løsningen.

jeg er lige startet op her 1. maj, så jeg er stadig i gang med diverse uploads. (min kone havde over 34 GB fotos og videoer på iPhone og iPad) og har netop til aften sat gryden over mht. Mac Mini'en, der skal smide en 237 GB op.

Jeg vender tilbage senere med de første erfaringer.

Andre brugere er velkomne med deres inputs og evt. spørgsmål.
Brugeravatar
danstanley
Producer
Producer
Sted: Frederikshavn

Re: ERFA-tråd: Onlime.dk / Jottacloud - online backup-løsning

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 19:27

Har brugt Onlime/Jottacloud i et par år og det funker bare. Hurtig up og download. NAS/Mobil backup og cloud storing.
Ubegrænset plads. Er meget tilfreds.
Har pt. 500Gb liggende hos dem:-)
/Dan
Website: [url]http://24bit.dk[/url]
Soundcloud: [url]http://soundcloud.com/24bit[/url]
Halion 6 Gruppe: [url][url][/url]
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 6. maj 2017, 10:52

JottaCloud fungerer også fedt her. Simpelt og lige til, og så godtager den at jeg kan lave backup af noget som ligger på et netværksdrev (Linux disk shared over samba). Jeg har sat den til at lave backup en gang om måneden, og det kører rock solid.
Brugeravatar
davey
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 6. maj 2017, 20:11

God tråd :) Har længe overvejet noget online backup, men har intet viden eller erfaring. Kunne være man skulle se at hoppe på nu.

Er løsningen med 2 hosts for den ekstra sikkerhed ved dobbelt-back up..?

Nogen fordele ved den ene frem for den anden, hvis man skulle nøjes med en enkelt..?
PC: Frost Audioframe 3.5. System: Windows XP Professional. Lydkort: M-box. Programmer: ProTools & Reason. Monitors: Alesis M1 Active MkII. Mic: Røde NT-2000. MIDI controller: M-Audio Axiom 49 Pladespiller: 2xTechnics 1210 Mixer: Vestax PMC-06 Pro A
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 6. maj 2017, 20:19

davey skrev:God tråd :) Har længe overvejet noget online backup, men har intet viden eller erfaring. Kunne være man skulle se at hoppe på nu.

Er løsningen med 2 hosts for den ekstra sikkerhed ved dobbelt-back up..?

Nogen fordele ved den ene frem for den anden, hvis man skulle nøjes med en enkelt..?

Onlime bruger Jottacloud (eller er måske Jottaclod på dansk?). Så det er "kun" en host/backup.
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg Skrevet: 7. maj 2017, 21:24

Det lyder spændende med det online-backup, - jeg lytter med og regner med at blive meget klogere på emnet...
iMac i7 3.4Ghz 16 Gb · MacBook Air · Audient iD22/RME Babyface · Adam A7X · Studio One 3/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773
Brugeravatar
Zouki
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nordsjælland

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 08:18

Jeps, god tråd!

Har også undersøgt sagen og jeg kan ikke se fidusen mht. Onlime.dk... hvorfor ikke gå direkte til Jottacloud?

Erfaringer? For/imod den "mellem led (og merpris...)?

Takker
Brugeravatar
danstanley
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:24

Zouki skrev:Jeps, god tråd!

Har også undersøgt sagen og jeg kan ikke se fidusen mht. Onlime.dk... hvorfor ikke gå direkte til Jottacloud?

Erfaringer? For/imod den "mellem led (og merpris...)?

Takker

Jo jeg mener ikke der er nogen grund til at bruge onlime som sådan. Prisen er vist det samme, men du får adgang til dansk support.
Onlime startede ud med en anden løsning som jeg også benyttede og da den så blev for dyr, tilbød de istedet jottacloud som løsning.

Så jottacloud er jottacloud :-) Og det funker

/Dan
Senest rettet af danstanley 9. maj 2017, 17:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
danstanley
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:26

Det ser faktisk ud til at Jottacloud direkte er ca. 100dkr. billgere en onlime standard pris. Som fast kunde er det dog nogenlunde det samme.:-)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 19:33

Ja - jeg hoppede på, da Onlime.dk havde 100,- rabat på deres abonnement. Jeg kendte ikke til Jottacloud, før jeg fik det via Onlime.dk.

Fedt med så mange input! Man sgu lidt på herrens mark ellers. Synes ikke der er meget at gå efter. Trustpilot stoler jeg ikke på - og diverse "anmeldelser" fra internettes presse kan man jo sjældent stole på.
Brugeravatar
davey
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 9. maj 2017, 14:42

SustainerPlayer skrev:Fedt med så mange input! Man sgu lidt på herrens mark ellers. Synes ikke der er meget at gå efter. Trustpilot stoler jeg ikke på - og diverse "anmeldelser" fra internettes presse kan man jo sjældent stole på.

Jeg stoler ikke på noget, hvis jeg ikke har læst det på lydmaskinen :-D

Der er desuden 5 GB gratis, så man kan prøve det af. Nu har jeg ihvertfald taget det første skridt, så vil lege lidt med det, og hopper jo så nok på da jeg længe har ønsket online backup :)
PC: Frost Audioframe 3.5. System: Windows XP Professional. Lydkort: M-box. Programmer: ProTools & Reason. Monitors: Alesis M1 Active MkII. Mic: Røde NT-2000. MIDI controller: M-Audio Axiom 49 Pladespiller: 2xTechnics 1210 Mixer: Vestax PMC-06 Pro A
Brugeravatar
davey
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 14. maj 2017, 22:53

Jeg er studerende og fik 30% i studierabat ved at melde mig ind på studiz.dk og herefter oprette en konto via Onlime.

Tilbage til "Computer & Software"