USB/midi problem på mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København / Odense

USB/midi problem på mac

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 23:37

Når jeg forsøger at sætte mit keyboard (et Roland stagepiano) til min Mac via usb, vil det ikke findes af Logic, så jeg kan spille softwareinstrumenter. Hvis jeg så resetter PRAM (NVRAM hedder det nu), altså genstarter computeren og trykker Option, Command, P og R, så virker det. Men næste gang jeg så sætter keyboardet til, vil det igen ikke virke.

Findes der mon andre løsninger eller er det computeren eller keyboardet det er galt med?

(Edit:) Det er åbenbart nok at genstarte computeren, der var jeg for hurtigt ude - men stadig træls.
Macbook Pro, Apogee Duet 2, Logic, Roland RD-700GX
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: USB/midi problem på mac

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 05:43

Det lugter lidt af et strømproblem. Blot som en test: prøv at fjerne alt andet USB udstyr og sæt keyboardet i port 1 i selve computeren.

Virker det nu hver gang?
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 11:26

Ja det må næsten være det. Tror bare ikke at usb-mus/tastatur sluger så meget strøm ?!
Nu da jeg startede logic med computeren tændt natten over, er keyboardet igen slået fra. Det hjalp ikke at tage andre USB ud - genstart var nødvendig. Må prøve at efterlade computeren uden usb-tilsluttede dimser i løbet af dagen.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 11:31

Jeg har en Ronald USB -> Midi converter som jeg ofte skulle tage fra USB og koble til igen før der var hul igennem igen, om det var noget driverhalløj vides ikke, men måske Ronald er bedre til Midi end til USB.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 11:47

Jacob_VigO skrev:Ja det må næsten være det. Tror bare ikke at usb-mus/tastatur sluger så meget strøm ?!
Nu da jeg startede logic med computeren tændt natten over, er keyboardet igen slået fra. Det hjalp ikke at tage andre USB ud - genstart var nødvendig. Må prøve at efterlade computeren uden usb-tilsluttede dimser i løbet af dagen.

Du skal lave testen således:

Fjern så mange USB tilsluttede enheder som muligt bortset fra dit MIDI keyboard. Genstart computeren. Test om det virker.

Sæt nu så mange USB enheder til som muligt inkl. dit MIDI keyboard. Test nu om det virker.

Virker det i første tilfælde, men ikke i andet tilfælde (eller kortere tid i andet tilfælde), så er forklaringen sandsynligvis noget USB-strømmen, som Macs er notorisk nærrige med.

Køb en god powered USB hub, som fx Lindy USB hub og test igen. Det er min løsning og det virker perfekt.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 19:49

Har du prøvet et andet kabel?
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 20:35

Har prøvet et andet kabel. Forsøger mig med en powered hub, da Holgers test er svær, da det virker hver gang jeg genstarter computeren - også uanset hvad der er tilsluttet. Det er først, når computeren har været på vågeblus i et x antal tid, eller hvis jeg slutter keyboardet til. Har det nemlig kun tilsluttet når jeg bruger det.
I løbet af dagen efterlod jeg computeren tændt med KUN keyboardet tilsluttet, i nogle timer. Da jeg kom tilbage, skulle jeg igen genstarte for at få det til at virke. Måske det slet ikke er et strøm problem, men mit stagepiano der driller. Tester videre med hub.

Tak for jeres hjælp uanset!
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. maj 2017, 22:34

Nu har jeg prøvet nogle dage med hub, hvor keyboardet er sat til. I computerens andet USB sidder mit lydkort. Det har ikke hjulpet med strømtilsluttet usb-hub, desværre. Skal alligevel genstarte computeren. Det har heller ikke hjulpet at starte fra vågeblus UDEN lydkortet tilsluttet. Der er heller ingen forskel på hvornår jeg tænder keyboardet i forhold til hub og computer.
Idag, oplevede jeg, at lydkortet fik spasmer, da jeg slukkede for hubben.
Brugeravatar
Steen Sonne
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 16. maj 2017, 10:26

Kan du ikke bruge Midi Studio (hjælpeprogrammer/indstil lyd) til at scanne efter keyboardet – det er måske hurtigere end at genstarte?
Brugeravatar
madsmac
Forum Donator
Forum Donator
Sted: ca. midt på fyn 24 25 58 72

Indlæg Skrevet: 16. maj 2017, 11:38

Prøv at gemme et setup, der virker, som "template" i Logic. Har hjulpet hos mig.
Brugeravatar
Jacob_VigO
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. maj 2017, 21:19

Måske er jeg en hat, men kan ikke genfinde keyboardet via Midi Studio

Det er heller ikke lykkedes mig at finde indstillinger i Logic, der hjalp.

Tilbage til "Computer & Software"