Nyt lydkort til tracking - med eller uden DSP?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Nyt lydkort til tracking - med eller uden DSP?

Indlæg af Nikolajs »

Hey folks,

efter de senere år at have helliget mig DJ gerningen har jeg nu fået lyst til at producere og indspille igen, og står derfor for at skulle anskaffe mig et nyt lydkort til min (halvgamle) i5 Mac Mini, 8 gb ram.

Jeg har kig på et væld af spændende lydkort, men det helt store spørgsmål for mig er, om jeg skal kigge efter et med indbygget DSP til tracking (f.eks. UAD Apollo, PreSonus AudioBox eller lignende), eller om jeg sagtens ville kunne tracke med effekter der udelukkende bliver afviklet på min Mac Mini (f.eks. gennem et hurtigt TB lydkort som Apogee Elements)?

Umiddelbart er jeg meget tiltrukket af en DSP løsning som UADs, både pga. kvaliteten af effekterne og fordi min Mac Mini ikke er verdens kraftigste... men hvad siger jeres erfaringer jer?

Jeg skal som udgangspunkt tracke max. 4 spor ad gangen.

På forhånd tak -

Nikolaj S
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis vi snakker LIVE show, så skal din latency ned og så er indbyggede DSP fedt, jeg har en brugt en Presonus 1818VSL med stor success, og når jeg tracker optager den det rå uden effekterne.

Så havde jeg eq, comp, og rumklange uden delay på signalvejen, men skulle så efterfølgende igang med at mixe i DAWen igen for at opnå samme lyd.

Min Presonus 1818VSL er til salg nu hvis du skulle få lyst.

Når jeg tracker næste gang vil jeg prøve at gøre det In The Box, men se om det går med latency. Jeg arbejder ofte med 12-16 kanaler ad gangen
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Hald: PM sendt.
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Måske kunne et følgespørgsmål være:
Hvor kraftig skal en (Mac) computer være for at kunne indspille 4 samtidige spor med eq, comp, og lidt reverb, gennem et hurtigt TB interface, uden hørbar latency?

Umiddelbart skal jeg ikke selv sidde og mixe for alvor, så plugins skal kun bruges til at tracke med. Derfor vil jeg som udgangspunkt hellere give penge for et lydkort med gode preamps og konvertere (f.eks. et Apogee Element 46) end et kort med DSP chips, som jeg 'kun' bruger til tracking.

Når det er sagt så ser UAD Apollo serien godt nok lækker ud, også hvis man ikke for alvor skal sidde og mixe meget selv. :)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Du vil sandsynligvis godt kunne tracke 4 spor med din nuværende computer uden voldsom latency - i hvert fald de første 4 spor. Flaskehalsen kan jo så opstå, når din session er vokset til 30 spor, og du pludselig får lyst til at dubbe en ekstra vokal på. Så får du sandsynligvis svært ved at nå ned på en rimelig latency uden pops og clicks, og det er især i den situation, at det er fedt at have DSP på lydkortet, synes jeg.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

God pointe. Der tænker jeg bare, at man kan freeze sine 30 spor inden optagelse, og derved frigive nok processorkraft til at kunne komme ned på minimal latency igen - men den process bliver man måske træt af i længden. :wink:

Kan mærke på det hele at det vist trækker i retning af et Apollo Twin - med mindre der er andre DSP baserede lydkort, jeg burde overveje?
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Selv med freeze kan du stadig komme i problemer, så den løsning ville jeg ikke satse på.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nikolajs skrev:Kan mærke på det hele at det vist trækker i retning af et Apollo Twin
Altså med UAD's produkter ville problemet med at kunne tracke latencyfrit med effekter være løst, men en Apollo Twin har så kun 2 inputs :)

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Du kan jo udvide via ADAT til 10 inputs
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

adgangfolmer skrev:Du kan jo udvide via ADAT til 10 inputs
Præcis min plan.

Denne plan forudsætter i øvrigt, at man også kan tracke med effekter gennem de 8 ADAT kanaler (så længe der er DSP kraft nok, forstås).
Er der nogle Apollo Twin brugere der kan bekræfte, at man rent faktisk kan det? Kunne ikke finde svaret på UADs hjemmeside...
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det kunne i hvert fald være blæret hvis man kunne det! :D
Jeg er ret sikker på at du ikke kan bruge ADAT inputs med deres Unison preamp system, men om man kan smide effekter på, ved jeg ikke.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Nej, Unison-technologien fungerer i sagens natur kun med de integrerede preamps, men uden at være helt sikker så mener jeg at huske, at du godt kan smide effekter på dine adat-kanaler.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, men man skal op i nogen ret store kort, hvis de skal kunne trække mere end to-tre instanser af de lækre Channel strips og compressor.

Har du overvejet Slate Digitals nye 8 kanals lydkort?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Det kan du meget vel have ret i. Jeg har kun arbejdet med de store modeller og ifm. med multitracking.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lige ind fra højre. Presonus reklamerede på messen for nyligt med at deres store interfaces slet ikke har dsp (som de plejer) da de har nyere drivere som kan gå ned til 8 samples latency native. Bare lige en tanke. Hvordan det spiller i virkeligheden ved jeg dog ikke. Modellen hedder quantom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Smittefar skrev:Ja, men man skal op i nogen ret store kort, hvis de skal kunne trække mere end to-tre instanser af de lækre Channel strips og compressor.

Har du overvejet Slate Digitals nye 8 kanals lydkort?
Har først set Slate's nye 8 kanals lydkort nu - tak for det!
Tror dog det bliver lige en tand dyrere, end hvad jeg havde tænkt mig. Og derudover er jeg bare ikke helt sikker på, at jeg er en Slate mand. Er ikke helt overbevist om, at dette nye lydkort (som så mange andre af Slates produkter) er en absolut 'game changer', som han selv insisterer på.

Et Apollo Twin Quad skulle umiddelbart have nok kraft til mig og mine forholdsvis små sessions.

Mere afgørende for mig er som sagt spørgsmålet om, hvorvidt man kan smide DSP effekter på sine ADAT indgange...
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Prøv evt. at lave en separat tråd om det herinde. Der er garanteret nogen, der lige kan tjekke det.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er en liste over dsp forbrug, hvis du ikke allerede har set den https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... ance-Chart
Quad kan en del
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvorfor er det så vigtigt for dig at tracke med effekter? Kan du ikke ordne det efterfølgende?

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

mikkels skrev:Hvorfor er det så vigtigt for dig at tracke med effekter? Kan du ikke ordne det efterfølgende?
Dette er et ganske centralt spørgsmål.

Det er min erfaring (som nok deles af de fleste), at når man indspiller er det bare virkelig rart for musikeren at kunne have som minimum noget reverb, og gerne noget comp og eq, på signalet i hovedtelefonerne - om det så er vokal, guitar, klaver, trommer, whatever, der indspilles. Dette gør simpelthen indspilningsprocessen, og dermed hver enkelt take, bedre, end hvis man ikke har mulighed for at have effekter på. Disse effekter skal selvfølgelig være uden (hørbar) latency, da det ellers ødelægger indspilningen.

Det er her, at tanken om et DSP lydkort kommer ind, for der kan jeg netop monitorere med effekter uden hørbar latency.

Om jeg ville kunne det samme med et hurtigt Thunderbolt lydkort (som f.eks. Apogee Elements) og min 2012 Mac Mini i5 og native effekter er jeg ikke helt sikker på - og der er bl.a. det, jeg prøver at finde ud af her. Så jeg er stadig åben for indsigter og erfaringer. :)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lige præcis med rumklang er latency jo lige meget. Der vil det (hvis den kører som aux) blot tilføje lydt ekstra pre delay.
Vores sangerinde hader ar synge ind i comp

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg bruger en Mac Mini i7 fra 2012 og et RME UC (USB2), hvor jeg tracker med (typisk) rumklang og delay på busser og eq, de-ess, comp eller hvad der nu er brug for, på vokalkanalen. Det kører fint med 32 eller 64 samples buffers.

Det er klart at når/hvis projektet er blevet for omfattende med mange spor/plugs mm, så kan man blive nød til at bounce og så tracke ekstra vokaler i et seperat projekt. Men for det meste kan jeg klare mig i de originale projekt som typisk er omkring en 20 spor audio/midi.

Jeg sætter pris på, ikke at være låst fast på en bestemt DSP-software/hardware platform.

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

SustainerPlayer: Tak, det var super brugbar info. Min maskine (i5 mac mini 2012) har selvfølgelig en lige kende mindre juice end din, men mon ikke jeg alligevel ville kunne tracke ganske fint på samme måde, som du beskriver...

Mine projekter kommer næppe til at være mega store, og som nævnt bliver projekterne nok sendt ud af huset til folk, der rent faktisk kan mixe, når vi når dertil, så jeg har ikke rigtig brug for DSP kraften når først der er blevet tracket.

Det gør Apogee Elements serien temmelig interessant igen... :)

Kigger dog også på et Antelope Zen Tour:
https://www.cyberfarm.dk/computer-audio ... -tour.html
http://en.antelopeaudio.com/products/zen-tour/

Der er godt nok DSP (primært beregnet til tracking, som jeg ser det), men også 4 switchable Mic/Line inputs plus 4 (!) HiZ/Line ins, 2 x reamp outs (super fed feature som jeg klart vil komme til at bruge), 2 x monitor out, 2 x separate headphone outs, 2 x adat... og iflg. anmeldelserne virkelig gode konvertere, i et super transportabelt format. Ser super spændende ud, til en pris der ikke er synderligt højere end Apogee Elements. Og sammenlignet med et Apollo Twin ville jeg slippe for eksterne preamps, da jeg ofte har brug for 4 mics ad gangen, og Apollo Twin kun har 2.

Tænker tænker tænker...
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Lige ift. Antelope, synes jeg at have læst og hørt en del rygter om ikke alt for drivere eller support. Om det stadig har noget på sig, ved jeg ikke, men det er i hvert fald vigtigt at undersøge, da det virkelig kan være en dræber, når driverne laver ballade! Med UA eller f.eks. RME ved du, at der er styr på den side af sagen.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Tak for advarslen. Havde godt læst nogle kommentarer fra utilfredse kunder - tror primært det var fra tidligere produkter, og ikke ofte Zen Tour, men det varsler jo alligevel ikke godt.
Temmelig ærgerligt, da det ellers synes at være det helt perfekte lydkort for mig.
Overvejer stadig situationen, men kigger også på noget RME.
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Nyt svar