Konvertere optagelser i 24-192?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Konvertere optagelser i 24-192?

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 12:28

Joachip skrev:
Altså om 192 > 96 kHz vil skabe færre problemer end fx 96 > 44.1 kHz?

til hbuus: Det vil det helt klart ikke. Fejlen vil lægge sig nær nyquist frekvensen (det halve af sampleraten), så i 192 > 96 tilfældet vil tabet ligge langt langt over den hørbare grænse, og derfor er en 96 til 44.1 konvertering tættere på at være hørbar end 192 til 96.

Ikke forstået?

Først skriver du, at det vil det ikke, bagefter at 96 > 44.1 netop vil være tættere på at være hørbar end 192 til 96.

En 96 > 44.1 kHz vil teoretisk være mere problematisk/mere hørbar end 192 kHz til 96 kHz. Streg under teoretisk ;-)

Slåfejl eller har jeg misforstået hvad du mener?

Holger skrev:I stort set alt andet end de nyeste convertere, ja. Der benytter man en speciel teknik til at omgås den dårligere bitdybde ved 192 kHz, hvilket i sig selv siger alt om hvor fjollet hele 192 kHz konceptet er.

Joachip skrev:Det her lyder helt forkert. Vi har kunnet lave convertere helt oppe i megahertz området i årevis. Det må være nogen meget gamle lydkort du refererer til.

"Gamle" må være relativt. Lavrys paper er fra 2012 så vidt jeg husker, og beskriver bl.a. problemet med dårligere SNR ved ekstremt høje sample rates som fx 192 kHz.

http://www.lavryengineering.com/pdfs/la ... _audio.pdf
hbuus
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Østjylland

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 17:39

Holger skrev:
Selve karakteren af lyden af pickup'en ændrer sig vel ikke med Gain, vel?
Altså: En pickup lyder, som den lyder, og Gain er blot et spørgsmål om, hvor meget output skal forstærkes.
Eller hvad?

Gain er gain (mere eller mindre), men pickups har utroligt forskellige karakteristikker.

Jeg har testet mange pickups og de lyder mere forskelligt end mikrofoner/højttalere. Kæmpe forskelle i stereobillede, bund/frekvensgang, osv.

Så skiftet fra en pickup til en anden vil ændre lyden så betydeligt, at det er svært at forudsige uden at have testet den pågældende pickup. Måske til det bedre - det er umuligt at sige (og kommer også an på smag, fx kan jeg godt lide Ortofon Nightclub når jeg sampler fordi den har en meget fyldig bund, men til gengæld er det den smal i stereobilledet langt oppe i nedre mellemtone.

Så skifter jeg til alm. OM5E til klassisk o.a.

Det er jeg klar over, for selv om jeg kun har hørt tre forskellige pickup'er, kunne jeg sagtens høre, at der er stor forskel - og det faktum at en pickup er dyr/dyrere end en anden, er ikke ensbetydende med, at så vil man også finde, at den lyder bedre i ens ører. Helt konkret hørte jeg en Rega Apheta 2, og det var ikke lige mig. Lyden blev alt for pæn og perfekt, nærmest sådan helt CD-agtig. Føj :) Og som du også skriver, er det svært at forudsige, hvordan en pickup lyder, hvilket i bund og grund gør et evt. pickup-skifte til det rene lotteri for mig! Altså, man kan jo ikke teste den derhjemme i 14 dage og så levere den tilbage til forhandleren igen, hvis den ikke falder i ens smag, sådan som man kan med f.eks. et lydkort. Så kan man selvfølgelig sælge den igen, men med tab.

Men mht. gain: Det jeg mener, er, at hvis man bruger 50dB gain eller 60dB gain på riaa'en med en given pickup, så ændrer pickup'en vel ikke lyd, vel? Altså ligesom med et klaver, hvor man jo får en anderledes lyd ud ved et hårdt anslag end ved et blødt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 19:59

Nej, der burde ikke være nogen væsentlig ændring fra selve pickuppen.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 11:52

Holger skrev:Først skriver du, at det vil det ikke, bagefter at 96 > 44.1 netop vil være tættere på at være hørbar end 192 til 96.
En 96 > 44.1 kHz vil teoretisk være mere problematisk/mere hørbar end 192 kHz til 96 kHz. Streg under teoretisk ;-)
Slåfejl eller har jeg misforstået hvad du mener?
Sorry! Det var bare mega rodet formuleret af mig. Jeg prøver lige igen:

• 96 til 44.1 khz konvertering: Meget meget svær at høre. Jeg tror ikke selv jeg kan høre det, hvis det kun er én generation.
  • 192 til 96 khz konvertering: Helt umulig at høre. Det er ren placebo at påstå at man kan.
Jeg må lige studere det der dokument nærmere, men det lyder til at ham fyren er kommet frem til en højst besynderlig og virkelighedsfjern konklusion om at 96 khz er bedre til lyd end 192 khz.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 12:10

"Ham fyren" ;) Du ved godt hvem Dan Lavry er? Designeren bag nok den mest respekterede mastering grade converter i verden (i en lang årrække).

Konklusionen er da korrekt nok for så vidt angår comvertere som ikke benytter alternative teknikker til at sænke SNR for meget høje SR.

Forældet info nu (afhængig af designet dog, da keg ikke ved om alle benytter denne teknik i dag), men 192 kHz er stadig lige fjollet.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 12:41

192 kHz er overkill. Jeg kører selv mit setup i 96 khz.
Men at hævde at 192 khz generelt er dårligere end 96 får du/Lavry mig ikke til at tro på. Der må være tale om særlige tilfælde og specifikke implementationer, og jeg skal lige have nærstuderet den pdf når jeg er kommet hjem og har bedre tid til at gå i dybden med det.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 13:02

Jeg mener, at det er almindeligt etableret at 192 kHz generelt er dårligere end 96 kHz i convertere der ikke bruge samme trick som RME har gjort. Så vedr. 2012 og før (hvor artiklen er fra) mener jeg nok at Lavry har udtalt sig ganske korrekt uden at generalisere voldsomt.

Den simple forklaring er, at når sample raten sættes så hurtigt op, så kan komponenterne ikke længere følge med og der kommer mere støj. Mere støj betyder en sænkning af bitsnes kvalitet og dermed ryger de 24 bit (reelt 20-22 bit) ned til 16-18 bit eller deromkring.

Der er således ikke en teoretisk begrænsning, men alene en fysisk/komponentbegrænsning.

Det kan sammenlignes med et filmkamera, der skal optage billeder med en højere frekvens. Den kortere eksponeringstid giver godt nok flere billeder pr. sekund, men hvert billede bliver mere grynet.

I RME og visse andre nyere convertere har man så løst dette problem, men jeg mener som sagt det er et unødvendigt krumspring for at kunne køre en i forvejen latterlig høj sample rate.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Østjylland

Indlæg Skrevet: 28. apr 2017, 11:14

Holger skrev:Nej, der burde ikke være nogen væsentlig ændring fra selve pickuppen.

Super :)

Nu har jeg dog prøvet at købe sådan et par XLR/RCA-adaptere her:
https://www.av-cables.dk/xlr-adapter/neutrik-3p-xlr-hun-phono-hun-adapter.html

Dem bruger jeg på det RCA-kabel her fra riaa'en til BF-Pro:
https://www.av-cables.dk/phono-kabler/clicktronic-advance-high-quality-phono-kabel-3-m.html

Selv om jeg på denne måde går fra ubalanceret til balanceret, og der i manualen til BF-Pro står, at man skal "grounde" XLR-stikket, så har jeg prøvet at optage en plade nu her, og der er ingen støj overhovedet.

Er den hellige grav så velforvaret? Dvs. jeg kan godt regne med, at jeg kan bruge den løsning uden at skulle frygte for at få "unødig" støj pga. at XLR-stikket ikke er jordforbundet eller hvad det hedder ?

Kvalitetsmæssigt har jeg svært ved at bedømme, om optagelsen lider under, at det er via XLR-indgangene i stedet for de analoge indgange.
Jeg er så også en gammel mand på 45, så min finhørelse er sikkert for længst gået fløjten!

Tilbage til "Computer & Software"