Konvertere optagelser i 24-192?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Østjylland

Konvertere optagelser i 24-192?

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 12:30

Jeg har været så ufornuftig (!), at optage en 10-15 af mine LP'er over i 24-192 i stedet for 24-96, som jeg har læst mig til, at folk herinde anbefaler.
Det skulle være noget med, at 24-192 introducerer distortion uden samtidig at "fange" mere af lyden, er det korrekt?

Mit spørgsmål er så: Kan jeg konvertere 24-192 filerne til 24-96 med JRiver, og dermed opnå samme kvalitet som hvis optagelserne var lavet i 24-96 til at begynde med? Eller er det bedre bare at optage dem over igen i 24-96? Jeg tænker, at det måske er sådan, at den overskydende information i filerne, som smides væk ved konverteringen, måske retter op på det med distortion, hvis I forstår.

Jeg kan næppe høre forskel, men I kender sikkert det med, at hvis man først bliver opmærksom på, at noget er "galt", så kan man blive helt fanatisk mht. at fokusere på det :-D
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Konvertere optagelser i 24-192?

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 15:40

hbuus skrev:Jeg har været så ufornuftig (!), at optage en 10-15 af mine LP'er over i 24-192 i stedet for 24-96, som jeg har læst mig til, at folk herinde anbefaler.
Det skulle være noget med, at 24-192 introducerer distortion uden samtidig at "fange" mere af lyden, er det korrekt?

I stort set alt andet end de nyeste convertere, ja. Der benytter man en speciel teknik til at omgås den dårligere bitdybde ved 192 kHz, hvilket i sig selv siger alt om hvor fjollet hele 192 kHz konceptet er.

Grundlæggende sidder du muligvis med noget tættere på en 16 bit indspilning rent SNR-mæssigt, men overvej først at spørge dig selv "lyder det godt/ok som det er nu?"

Der er i forvejen betydeligt grundstøj, arbitrære artifakter, frekvensbegrænsninger (i forhold til kildematerialet eller CD) og konstant og varierende (værre mod inderrillen) forvrængning på vinyl.

Om det er optaget i 24 bit (reelt 20-22 bit maksimalt med en mastering grade converter) eller 16-18 bit betyder efter min mening ikke det store i den sammenhæng, med mindre det er af teoretiske årsager eller af hensyn til leveringsspecs.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg konvertere 24-192 filerne til 24-96 med JRiver, og dermed opnå samme kvalitet som hvis optagelserne var lavet i 24-96 til at begynde med?

Nej. Det vil i stedet blive værre.

Enhver SRC vil altid forringe signalet - og langt, langt mere end dithering gør.

Så 24 bit 44.1 kHz > 16 bit 44.1 kHz vil ofte lyde bedre end 24 bit 96 kHz > 16 bit 44.1 kHz med mange slags (mixet) musik, især det meste udynamiske/limiterede musik.

Men lige med fx en vinylindspilning hvor der både er meget dynamik og du er langt fra fuld skala (forhåbentligt), så kan der teoretisk være noget at vinde med 96 kHz, hvis ikke lige det var fordi vinyl jo har langt dårligere top end fx CD. Det ruller jo kraftigere af end selv en lavkvalitets-MP3, så der er ikke meget at fange deroppe.

Jeg kan næppe høre forskel, men I kender sikkert det med, at hvis man først bliver opmærksom på, at noget er "galt", så kan man blive helt fanatisk mht. at fokusere på det :-D

Jeg tror næppe du kan høre forskel. Men jeg kender godt følelsen af OCD... ;-)

Faktisk tror jeg godt jeg vil udlove (endnu) en stor jordbærkage til den første som i en kontrolleret dobbeltblindtest kan høre forskel. Endnu har jeg kun måtte give en kop høflighedskaffe i lignende test.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 16:47

Tak for info Holger. Det lyder fint nok i 24-192, så med mindre jeg decideret vil spare diskplads, lader jeg det bare være som det er. Det tager alligevel tid at skulle optage sådan en stak LP'er igen. Så må jeg prøve at kontrollere OCD'en! :)

Noget andet er:

Hvordan får jeg lavet den bedste optagelse af en LP?

Du skriver det med, at du håber, at jeg er langt fra fuld skala, hvilket faktisk netop er noget andet, jeg gerne vil spørge om.
I manualen til Babyface Pro står der nemlig:

"The analog input sensitivity can be changed at the unit (IN, SELECT) or in TotalMix FX (Tools,
Gain). To achieve the best signal to noise ratio, adjust your analog source to its highest output
level and then decrease the input gain in TotalMix or at the Babyface itself to make sure that the
loudest signal reaches about -3dBFS."

Men når jeg justerer input gain, så det højeste signal rammer -3dBFS, så synes jeg, at resten af optagelsen bliver med ret lav volumen, eller hvad skal man sige.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 16:50

Jeg optager med Audacity btw., hvor det er nemt at se, hvad niveau inputsignalet rammer.
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 20:26

hbuus skrev:
Hvordan får jeg lavet den bedste optagelse af en LP?

Du skriver det med, at du håber, at jeg er langt fra fuld skala, hvilket faktisk netop er noget andet, jeg gerne vil spørge om.
I manualen til Babyface Pro står der nemlig:

Pladespiller > RIAA > ADC (lydkort)

Optag med god headroom, fx check den LP du tænker eller har testet til at virke højest og på det højeste sted. Så optager du mindst 6 dB under det allerhøjeste sted, dvs. med peak på maksimalt -6 dBFS ind i 24 bit.

"The analog input sensitivity can be changed at the unit (IN, SELECT) or in TotalMix FX (Tools,
Gain). To achieve the best signal to noise ratio, adjust your analog source to its highest output
level and then decrease the input gain in TotalMix or at the Babyface itself to make sure that the
loudest signal reaches about -3dBFS."

Men når jeg justerer input gain, så det højeste signal rammer -3dBFS, så synes jeg, at resten af optagelsen bliver med ret lav volumen, eller hvad skal man sige.

Og med -6 dBFS som jeg anbefaler bliver det endnu lavere, men -3 dBFS er for farligt til vinyl. Meget tæt på at overstyre.

Vinyl er dynamisk og lavt til sammenligning med en digitalt, højt masteret indspilning. Intet galt i det - så skruer du op på dit anlæg, når du afspiller.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 12:20

Holger skrev:Og med -6 dBFS som jeg anbefaler bliver det endnu lavere, men -3 dBFS er for farligt til vinyl. Meget tæt på at overstyre.

Så lavt kan det ikke blive p.t. Riaa'en kører med lavest mulige gain (40dB), men alligevel skal Babyface Pro tit stå på det laveste trin mht. input gain, for at optagelsen kan holdes indenfor blot max. -3 dBFS.

Hvordan dæmper jeg signalet fra riaa'en bedst? (går ud fra, det er det, man skal?)

Er det med sådan et par her:
http://www.canford.co.uk/RCA-PHONO-IN-LINE-ATTENUATORS
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 14:53

Hvad er converterens setting?
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 15:01

Holger skrev:Hvad er converterens setting?

Hm, jeg har slet ikke kigget i Settings, har blot brugt drejehjulet på BF-Pro til at justere input gain nedad, indtil den ikke kunne komme længere ned.

Men nu kan jeg i Settings->Mixer se, at man under Main Out kan vælge External Input til Instr. 3/4 ( = riaa'ens output), og så justere Gain lige nedenunder. Gain står på -3.0 dB lige nu. Er det det, du mener?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 15:08

hbuus skrev:
Holger skrev:Hvad er converterens setting?

Hm, jeg har slet ikke kigget i Settings, har blot brugt drejehjulet på BF-Pro til at justere input gain nedad, indtil den ikke kunne komme længere ned.

Sidder der preamps i eller er det digital gain? Du bør ikke benytte nogen af delene.

Kan du styre trim reference i forhold til analog I/Os, fx +18 dBu, +20 dBu,+22 dBu eller +24 dBu? Så vælger du samme setting for begge dele, fx +24 dBu.

Denne funktion sidder i stort set alle pro convertere og er løsningen på dit problem.

Men nu kan jeg i Settings->Mixer se, at man under Main Out kan vælge External Input til Instr. 3/4 ( = riaa'ens output), og så justere Gain lige nedenunder. Gain står på -3.0 dB lige nu. Er det det, du mener?

Nej, men det er ikke klart for mig hvad du/RME mener her.

Der bør slet ikke være noget gain, hverken op eller ned. En egentlig AD converter vil umiddelbart ikke have en variabel (analog) gain funktion, så den gain lyder som digital justering. Du bør til gengæld kunne indstille analog reference level (trim).
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 18:18

Det lader ikke til, at man kan sætte trim reference, som du foreslår (øv).
Jeg fandt det her i manualen:

BF-Pro manual analog recording.jpg
BF-Pro manual analog recording.jpg (233.76 KiB) Vist 595 gange

Med andre ord:

Kun XLR inputs på BF-Pro har en PAD-mulighed, så man kan dæmpe signalet med 11 dB.
Input via TS jacks kan kun sættes til +4 dBu eller -10 dBV.

Hvad gør jeg så?

Mht. digitalt gain, så er det Input Gain, man kan justere via drejehjulet, kan jeg se nu, dvs. ikke gain-parameteren i Settings. Den står på den værdi, den havde default, eftersom jeg ikke har pillet ved den. Regner med det er ok ?

Her er, hvad manualen skriver under Quick start:

BF-Pro quick start.jpg
BF-Pro quick start.jpg (235.46 KiB) Vist 595 gange

Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 23:03

Kanal 1+2 har preamps. Det er fint hvis du skal optage en mikrofon, men vil tilføje støj og ændre signalet unødvendigt, hvis du optager andet.

Jeg ved ikke om du kan slå dem helt fra, da lav gain ikke er det samme som bypass.

En pro ADC vil ikke have preamps, men kun linjesignal ind via XLR.

Så du bør nok vælge den mest transparente løsning helt udenom preamps og køre så lavt et signal som muligt, hvis RIAA spytter så meget ud. Ingen gain noget led i kæden.

Det undrer mig stadig at dit output fra RIAA'en ser så højt ud på vej ind digitalt, det må være en indstillingsfejl i RME'en/TotalMix, da det burde være langt under -3 dBFS i peak.

Hvis du stadig - efter at have checket alle muligheder for at reducere gain - får et får højt signal ind, så må du bruge pad'en. Hvis du til gengæld ligger ved max -3 dBFS på den højeste LP, ja så kører du bare med det. Men det kræver mere held end forstand.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 00:19

Holger skrev:Det undrer mig stadig at dit output fra RIAA'en ser så højt ud på vej ind digitalt, det må være en indstillingsfejl i RME'en/TotalMix, da det burde være langt under -3 dBFS i peak.

Har fundet ud af det! Det var ikke en indstillingsfejl, men en bruger- og forståelsesfejl fra min side! :)

Der er ganske som du sagde en Trim-mulighed på kanalen i Totalmix.
Dvs. man trykker på T-knappen og justerer så faderen nedad (har markeret dem i billedet nedenfor).

Jeg trykkede T-knappen ind, men justerede så på faderen lige oven over!
Men den har intet med Trim at gøre.
Så det er derfor, det ikke virkede!

Nu er der ingen problemer mht. at justere niveauet nedad på riaa'ens output, så peak kommer til at ligge på max. -6 dBFS.

Det må være rigtigt nok så, ikke?

RME Totalmix.jpg
RME Totalmix.jpg (136.96 KiB) Vist 557 gange
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 06:57

Hm, næh, den Trim-funktion har ingen som helst indflydelse på, hvor højt inputtet kommer ind i BF-Pro.

Der er kun én måde, man kan ændre det på, og det er ved at gøre, som der står i manualen: Bruge drejehjulet til at sætte Input Gain. Så når Input Gain står på det laveste trin, som er muligt, kan man ikke dæmpe volumen på input yderligere.

EDIT:
Faderen, som jeg har markeret med rødt ovenfor, regulerer udelukkende volumen på dét, som den pågældende kanal er routed til - ovenfor til AN 1/2.

Når jeg ændrer routingen, så kanalen sendes til Phones 3/4, kan jeg jo med det samme se, at faderen udelukkende justerer outputtet til hovedtelefonerne - ikke hvor højt der skal indspilles fra det pågældende input. Dvs. justerer jeg faderen nedad, ændres volumen i hovedtelefonerne nedad, og tilsvarende mht. opad, men selve indspilningsniveauet er præcis det samme uanset hvad.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 07:04

Er det så alligevel dem her, jeg skal bruge:

http://www.canford.co.uk/RCA-PHONO-IN-LINE-ATTENUATORS
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 07:07

Har i øvrigt fundet denne tråd på forummet hos RME, hvor en gut skriver:

I'm saying the babyface records too hot at line level. I would have to attenuate the analog signal to record uncompressed into the babyface with anything really dynamic.

- hvortil en repræsentant fra RME svarer:

If you need +18 dBU (or similar) input level with the Babyface then use an external passive attenuator.

Se her: https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=16872
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 07:14

Yep, du er ude i at enten skifte til et andet lydkort eller sætte et trin ind.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 07:18

(hvor meget) Forringer det lyden at smide sådan et par attenuatorer på RCA-kablerne som går ind i BF-Pro fra riaa'en?
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 08:36

hbuus skrev:(hvor meget) Forringer det lyden at smide sådan et par attenuatorer på RCA-kablerne som går ind i BF-Pro fra riaa'en?

Folk på Amazon.co.uk skriver om tilsvarende produkter, at de forringer lyden hørbart, så den løsning dropper jeg igen.

Prøver at optage lidt forskelligt af LP'er for at se, hvordan de ligger mht. niveau indspilningsmæssigt, når Input Gain er sat til 0 i BF-Pro.
Hvis ikke det er vildt højt/kriminelt niveau, tror jeg bare, at jeg lever med det, som det er.
Men ellers er dette jo en glimrende undskyldning for at investere i en ADI-2 Pro :)

Jeg siger mange tak for hjælpen, Holger, det var pænt af dig at bruge tid på at hjælpe!
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 09:47

Kom i tanke om dette:

Min riaa har seks muligheder mht. Gain: 40, 45, 50, 55, 60 og 65dB.

Her er et klip fra manualen mht. typical settings:

RIAA typical settings.jpg
RIAA typical settings.jpg (46.66 KiB) Vist 533 gange

Med andre ord:

40dB er til MM-pickup'er.
50dB er til High-Output MC
60dB er til Low-Output MC.

Så hvad nu hvis jeg skifter min nuværende MM-pickup ud med en low output MC-pickup, og så blot giver den lavere gain end f.eks. 60dB - får jeg så ikke pludselig et ret stort spillerum mht. Gain?

Altså hvis den pågældende Low-Output MC pickup "bør" få 60dB Gain, så kan jeg blot sætte Gain til 55dB, 50dB eller hvad det nu skal være i fht. den aktuelle plade, jeg vil optage, og så på den måde regulere niveauet på inputtet til BF-Pro?

Selve karakteren af lyden af pickup'en ændrer sig vel ikke med Gain, vel?
Altså: En pickup lyder, som den lyder, og Gain er blot et spørgsmål om, hvor meget output skal forstærkes.
Eller hvad?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 10:32

hbuus skrev:Så hvad nu hvis jeg skifter min nuværende MM-pickup ud med en low output MC-pickup, og så blot giver den lavere gain end f.eks. 60dB - får jeg så ikke pludselig et ret stort spillerum mht. Gain?

Jo, til gengæld ændrer du også lyden.

Selve karakteren af lyden af pickup'en ændrer sig vel ikke med Gain, vel?
Altså: En pickup lyder, som den lyder, og Gain er blot et spørgsmål om, hvor meget output skal forstærkes.
Eller hvad?

Gain er gain (mere eller mindre), men pickups har utroligt forskellige karakteristikker.

Jeg har testet mange pickups og de lyder mere forskelligt end mikrofoner/højttalere. Kæmpe forskelle i stereobillede, bund/frekvensgang, osv.

Så skiftet fra en pickup til en anden vil ændre lyden så betydeligt, at det er svært at forudsige uden at have testet den pågældende pickup. Måske til det bedre - det er umuligt at sige (og kommer også an på smag, fx kan jeg godt lide Ortofon Nightclub når jeg sampler fordi den har en meget fyldig bund, men til gengæld er det den smal i stereobilledet langt oppe i nedre mellemtone.

Så skifter jeg til alm. OM5E til klassisk o.a.
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: FishCorp

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 11:25

Holger skrev:I stort set alt andet end de nyeste convertere, ja. Der benytter man en speciel teknik til at omgås den dårligere bitdybde ved 192 kHz, hvilket i sig selv siger alt om hvor fjollet hele 192 kHz konceptet er.

Jeg stødte på en interessant ting da jeg pløjede mig igennem manualen til min ADI-2 Pro (som klart må siges at tilhøre gruppen af nye convertere) så jeg aner ikke rigtig hvor universelt det her er, men ..

Manualen til RME ADI-2 Pro skrev:..when activating higher sample rates, the displayed noise level will rise from -120 dBFS to -114 dBFS at 96 kHz, and –92 dBFS at 192 kHz. This is not a failure. The software measures the noise of the whole frequency range, at 96 kHz from 0 Hz to 48 kHz (RMS unweighted), at 192 kHz from 0 Hz to 96 kHz. When limiting the measurement range from 20 Hz to 20 kHz (so called audio bandpass) the value would be -120 dB again. This can be verified with RME's DIGICheck. The function Bit Statistic & Noise measures the noise floor as Limited Bandwidth, ignoring DC and ultrasound.

adi2_noisefloor.png
adi2_noisefloor.png (142.21 KiB) Vist 514 gange

It needs to be mentioned that the ADC used in the ADI-2 Pro has improved noise shaping filters, adapted to the higher sample rate range that it offers. Indeed the rise in noise over frequency is much lower than in former converter chips, where for example at 192 kHz sample rate the wideband noise measurement would not reach -92 dBFS, but only -79 dBFS.

.. så altså - selvom samplerate-convertering altid er bedst at undgå, er det ikke sikkert resultatet er mere støj end hvis det oprindeligt var optaget ved 96k .. betinget af at dine convertere opfører sig på en lignende måde; det er i hvert fald hvad jeg læser ud fra overstående - uden at have testet det i praksis :). Under alle omstændigheder giver 192khz (stadigvæk) ikke rigtig mening som et input / output format ..
Rune Broup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp
Jacob Bellens :: The Late Great Fitzcarraldos :: Ida Red :: Shy Shy Shy
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 11:37

Hippo skrev:Jeg stødte på en interessant ting da jeg pløjede mig igennem manualen til min ADI-2 Pro (som klart må siges at tilhøre gruppen af nye convertere) så jeg aner ikke rigtig hvor universelt det her er, men .. [...]

It needs to be mentioned that the ADC used in the ADI-2 Pro has improved noise shaping filters, adapted to the higher sample rate range that it offers. Indeed the rise in noise over frequency is much lower than in former converter chips, where for example at 192 kHz sample rate the wideband noise measurement would not reach -92 dBFS, but only -79 dBFS.

Korrekt, det er en klar forbedring i forhold til tidligere konvertere. Min mening er dog nok meget på linje med din, nemlig at det er nogle fjollede krumspring for at kunne køre en i forvejen unødvendig høj SR, drevet af marketing og godtroende købere.

.. så altså - selvom samplerate-convertering altid er bedst at undgå, er det ikke sikkert resultatet er mere støj end hvis det oprindeligt var optaget ved 96k .. betinget af at dine convertere opfører sig på en lignende måde; det er i hvert fald hvad jeg læser ud fra overstående - uden at have testet det i praksis :). Under alle omstændigheder giver 192khz (stadigvæk) ikke rigtig mening som et input / output format ..

Problemet med SRC er ikke kun den yderligere støj, men de overshoots eller fasedrejninger der opstår. Det er især relevant i masteringsituationer, da det enten vil medføre distortion eller overlimitering. Især når vi i forvejen er oppe at støde mod grænsen hele tiden.

Ergo vil SRC af en fil fra 192 til 96 altid kun kunne blive værre. Om det er hørbart problematisk er ikke sikkert og det vil afhænge meget af kilden. Derudover er der stor forskel på SRC algoritmer, så jeg taler endda om et best case scenario.

Det er især et problem mixes som er hårdt limiterede eller har hårdt limiterede elementer eller square (bas) waveforms, dvs. meget elektronisk musik og det meste pop i dag. Med rent akustiske og analoge indspilninger er det mere meningsfyldt at tale om højere SR fordi de efterfølgende artifakter vil være til at overse. Når det er sagt, så kan de fleste mikrofoner slet ikke optage så lyst og øret kan heller ikke høre meget over 18-19 kHz og ofte meget længere nede. Det er grotesk med alt over 96 kHz.

Afhængig af hvor man SRC'er i kæden vil det skabe mindre eller større problemer i masteringen. Jo tidligere i kæden, jo mindre slemt - men så ryger hele konceptet samtidig, dvs. at køre i høj SR så længe som muligt.
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: FishCorp

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 11:48

Holger skrev:Ergo vil SRC af en fil fra 192 til 96 altid kun kunne blive værre. Om det er hørbart problematisk er ikke sikkert og det vil afhænge meget af kilden. Derudover er der stor forskel på SRC algoritmer, så jeg taler endda om et best case scenario.

.. det er et meget noob-agtigt spørgsmål det her, men har det også noget at sige i lige præcis det her tilfælde, når det område man fjerner ikke har nogen meningsfyldt information (eller energi) og det filter (jeg antager) man bruger ikke "rager ind over" det område hvor der er musikalsk information?
Rune Broup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp
Jacob Bellens :: The Late Great Fitzcarraldos :: Ida Red :: Shy Shy Shy
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 18:15

Altså om 192 > 96 kHz vil skabe færre problemer end fx 96 > 44.1 kHz?
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 11:59

Altså om 192 > 96 kHz vil skabe færre problemer end fx 96 > 44.1 kHz?

til hbuus: Det vil det helt klart ikke. Fejlen vil lægge sig nær nyquist frekvensen (det halve af sampleraten), så i 192 > 96 tilfældet vil tabet ligge langt langt over den hørbare grænse, og derfor er en 96 til 44.1 konvertering tættere på at være hørbar end 192 til 96.

Jeg ville dog ikke lige tro du kan høre nogen af delene, så længe der kun er tale om en eller to generationer af konvertering.

Holger skrev:I stort set alt andet end de nyeste convertere, ja. Der benytter man en speciel teknik til at omgås den dårligere bitdybde ved 192 kHz, hvilket i sig selv siger alt om hvor fjollet hele 192 kHz konceptet er.

Det her lyder helt forkert. Vi har kunnet lave convertere helt oppe i megahertz området i årevis. Det må være nogen meget gamle lydkort du refererer til.

Tilbage til "Computer & Software"