RME ADI-2 Pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
hbuus
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Østjylland

RME ADI-2 Pro

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 12:26

Har to spørgsmål om RME ADI-2 Pro:

- Bliver den frygtelig varm under brug? Det har jeg læst på nettet, men man læser jo så meget sludder på nettet, så jeg vil gerne høre om folks erfaringer.

EDIT:
Jeg kan se, at RME bekræfter, at ADI-2 Pro bliver varm her:
https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=24738

Mit spørgsmål er egentlig:
- Er det ligesom at have en lille "mini radiator" stående på ens skrivebord? :)
Har svært ved lige at gennemskue, hvor varmt 50-55 grader egentlig er mht. ydersiden af et produkt.

- Hvordan er konverterne i fht. dem i Babyface Pro? Både AD og DA. Er der væsentlig forskel? (væsentlig er selvfølgelig et individuelt og subjektivt spørgsmål, men alligevel)
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: FishCorp

Re: RME ADI-2 Pro

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 14:07

.. jeg købte en for et par måneder siden, og er virkelig glad for den. For mig var det en stor opgradering af lyden, men det kommer nok mest af at den samtidig erstatter min gamle Presonus Monitor Controller. Jeg har ikke lavet nogle a/b tests med mine gamle convertere (RME ADI-8 QS), men i forhold til støj og specs er den uovertruffen, og jeg synes den lyder virkelig "klart". Ud over det, er der jo også to virkelig kickass hovedtelefon-forstærkere på den, som lyder virkelig meget bedre end mine gamle - og har sygeligt meget krudt i sig, så den kan trække selv meget tunge hovedtelefoner.

Husk, at selvom den har usb indgang, så er der ikke TotalMix i driverne - men selvfølgelig ASIO, CoreAudio osv. Jeg har hooket min op med AES og bruger den fuldstændig standalone.

Og ja .. den bliver ret lun, men intet kriminelt så længe der er lidt luft omkring den :)
Rune Broup :: Producer / Tekniker / Synth-hvisker @ FishCorp
Jacob Bellens :: The Late Great Fitzcarraldos :: Ida Red :: Shy Shy Shy
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 16:53

Lyder godt :) Spørgsmålet er, om det kan svare sig for mig dog, for konverterne i Babyface Pro synes jeg i forvejen er sindssygt gode, og rent hovedtlf.mæssigt har jeg en ekstern hovedtlf.forstærker af høj kvalitet, så det mangler jeg egentlig heller ikke. Men jeg bliver så fristet af at læse om ADI-2 Pro på nettet :)

Må lige overveje, om jeg skal have en hjem og prøve den af. Tak for svar!
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 19:10

hbuus skrev:Må lige overveje, om jeg skal have en hjem og prøve den af.

.. i så fald sidder du i saksen ;)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 20:28

hbuus skrev:EDIT:
Jeg kan se, at RME bekræfter, at ADI-2 Pro bliver varm her:
https://www.forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=24738

Mit spørgsmål er egentlig:
- Er det ligesom at have en lille "mini radiator" stående på ens skrivebord? :)

Den kan sagtens bliver rigtig godt varm. Det gør alle lign. convertere i en boks på den størrelse, primært pga. strømforsyningen og skærmen. Forestil dig noget du aldrig vil brænde dig på med hånden, men som alligevel vil være ubehagelig at have fx indersiden af underarmen hvilende på særlig længe.

Gav det mening?
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Planet Earth

Indlæg Skrevet: 21. apr 2017, 23:06

Synes A2P'en bliver pænt lun, ikke brændende varm, faktisk som undersiden af min Babyface-1. RME har også rack-mount til converteren, så jeg antager den ikke nødvendigvis skal stå frit.

Helt sikkert et gevaldigt løft ifht. Babyfacen. BF-Pro har jo den nyere FPGA DAC chip, så givetvis mindre forskel der.

En af fordelene ved AKM chippen som anvendes i ADI-2 Pro, er de indbyggede noise-filtre, hvor man har mulighed for at skifte mellem 5 forskellige profiler og derved trimme converteren i ganske særlig grad, og jeg oplever bestemt at den kan levere yderst detaljeret og transparent lyd.

Benytter i øvrigt mine hp’s med det balancede output, dvs. med 2 separate DACs i signalvejen på ADI’en. Jeg har endnu ikke rigtig benyttet ADC’en, og derfor ikke så meget at sige om den del. Men specs er fine, og der er rige muligheder for justering af SRC, filtre etc.

Her er noget mere omkring Verita AK4490-chippen som benyttes i A2P’en:
https://hifiduino.wordpress.com/2014/12/07/akm-verita-4490-dac/

Og her, en pimpet jubilæums udgave :)
https://hifi-suite.de/produkt/rme-adi-2-pro-referenz-anniversary-edition-adda-konverter-usb-da-wandler-und-kopfhoererverstaerker/
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 12:22

Hippo skrev:
hbuus skrev:Må lige overveje, om jeg skal have en hjem og prøve den af.

.. i så fald sidder du i saksen ;)

Ja, virkelig! :-D Utroligt at jeg stadig kan gå i den fælde :lol:
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 12:26

Holger skrev:Den kan sagtens bliver rigtig godt varm. Det gør alle lign. convertere i en boks på den størrelse, primært pga. strømforsyningen og skærmen. Forestil dig noget du aldrig vil brænde dig på med hånden, men som alligevel vil være ubehagelig at have fx indersiden af underarmen hvilende på særlig længe.

Gav det mening?

Jaaa, jooo :-D Tror jeg er nødt til at prøve den af, for at kunne checke, hvordan den er mht. varme.
Spørgsmålet er så, om det er en god idé jf. ovennævnte indlæg! :)
hbuus
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 12:38

Fabian skrev:Synes A2P'en bliver pænt lun, ikke brændende varm, faktisk som undersiden af min Babyface-1. RME har også rack-mount til converteren, så jeg antager den ikke nødvendigvis skal stå frit.

Helt sikkert et gevaldigt løft ifht. Babyfacen. BF-Pro har jo den nyere FPGA DAC chip, så givetvis mindre forskel der.

En af fordelene ved AKM chippen som anvendes i ADI-2 Pro, er de indbyggede noise-filtre, hvor man har mulighed for at skifte mellem 5 forskellige profiler og derved trimme converteren i ganske særlig grad, og jeg oplever bestemt at den kan levere yderst detaljeret og transparent lyd.

Benytter i øvrigt mine hp’s med det balancede output, dvs. med 2 separate DACs i signalvejen på ADI’en. Jeg har endnu ikke rigtig benyttet ADC’en, og derfor ikke så meget at sige om den del. Men specs er fine, og der er rige muligheder for justering af SRC, filtre etc.

Her er noget mere omkring Verita AK4490-chippen som benyttes i A2P’en:
https://hifiduino.wordpress.com/2014/12/07/akm-verita-4490-dac/

Og her, en pimpet jubilæums udgave :)
https://hifi-suite.de/produkt/rme-adi-2-pro-referenz-anniversary-edition-adda-konverter-usb-da-wandler-und-kopfhoererverstaerker/

Tak for info, det lyder spændende med de noise-filtre, og interessant at læse om chippen.
Den pimpede konverter til 1999 Euro må de nu altså godt beholde, jeg kan skam sagtens nøjes med standardversionen, hvis det er! :)

Mht. balanceret output til hovedtlf.: Jeps, har godt læst, at den kan det, men så skal hovedtlf.forstærkeren være af bedre kvalitet end den, der sidder i BF-Pro (hvilket den jo også er, har jeg læst). Den i BF-Pro bliver jeg nemlig ret hurtigt "lyttetræt" af.

Må lige en tur i tænkeboks, om jeg vil prøve ADI-2 Pro eller ej. Man kan jo få meget andet spændende for de penge, og jeg har jo som sagt allerede BF-Pro og en god, ekstern hovedtlf.forstærker.

Tak for svarene!
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 14:54

Variable noise filtre?

Måske tænker I på anti aliasing filtret ved Nyquist?
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 15:55

Ja, jeg taler naturligvis ikke om bit noise her, så havde jeg nok skrevet noise-shaping. Aliasing i band-pass mener jeg godt man kan kalde for støj. Filtrene er fixed, ikke variable.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 16:06

Det er da netop et variabelt filter, da man kan ændre det. Jeg tror i øvrigt det var det filter Hippo og jeg lavede et par tests af for nylig?

Det er en god idé for at undgå misforståelser, at kalde aliasing for aliasing, da "noise" er et meget vidt begreb.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 16:27

Holger skrev:Det er da netop et variabelt filter, da man kan ændre det. Jeg tror i øvrigt det var det filter Hippo og jeg lavede et par tests af for nylig

I dette tilfælde synes jeg blot variabelt er lidt misvisende eftersom det er typer af filtre man kan vælge mellem, ikke ændre på som sådan, men fred med det:)

Spændende, testede I med din Hilo sat til? Hvad kunne I udlede af det?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 22. apr 2017, 17:44

Sorry, det var med RME'en vi testede. Rune/Hippo har nok noget mere at sige om det, men jeg kan lige checke vores komms.
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 11:39

Holger skrev:Sorry, det var med RME'en vi testede. Rune/Hippo har nok noget mere at sige om det, men jeg kan lige checke vores komms.

Testen gik på at spotte eventuelle konsekvenser af at bruge et minimum-phase anti-aliasing filter i DA, i stedet for liniar-phase ditto, målt via. analog loopback. I et "perfect storm" scenarie var der et ret så voldsomt boost i level, men jeg er mindre sikker på det er et issue man støder på i almindelig brug - for mit eget vedkommende fordi jeg ikke bruger den som f.eks. converter til et analogt I/O loop, men blot til at lytte på mit main-out ..

Jeg har lige vedhæftet test-filerne her, hvis du er nysgerrig; jeg kan ikke anbefale dig at afprøve dem med lyden skruet op .. :puke:
Vedhæftede filer
testfiler.zip
(81.6 KiB) Downloadet 9 gange
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 23. apr 2017, 11:42

Er det de testfiler jeg lavede?

Mht. real world scenarier, så kan der opstå nogle ret vilde problemer med hårdt limiterede/clippede/square basser og lign.
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 01:46

Hippo skrev:Testen gik på at spotte eventuelle konsekvenser af at bruge et minimum-phase anti-aliasing filter i DA, i stedet for liniar-phase ditto, målt via. analog loopback. I et "perfect storm" scenarie var der et ret så voldsomt boost i level, men jeg er mindre sikker på det er et issue man støder på i almindelig brug - for mit eget vedkommende fordi jeg ikke bruger den som f.eks. converter til et analogt I/O loop, men blot til at lytte på mit main-out ..

Jeg har lige vedhæftet test-filerne her, hvis du er nysgerrig; jeg kan ikke anbefale dig at afprøve dem med lyden skruet op .. :puke:

Jeg har ikke lyttet til lydfilerne, da jeg sidder på en bærbar, men minimum phase filtre har meget højere peaks end et linear phase filter ved et skarpt lowcut, da det samme frekvens respons skal presses ind i færre tids-samples (jeg er ikke helt sikker på at denne ikke-matematiske forklaring er synderlig god...). Du skriver at det er et anti-aliaserings filter, hvilket får mig til at tro det handler om en nedsampling - måske fra en digital sigma-delta strøm? Under alle omstændigheder er det normal praksis at resample flere gange i mindre skridt, hvilket kan reducere problemerne med høje boosts i level, hvis man starter fra en høj samplingrate.

En yderligere ting er at det ikke er sikkert at hverken linear phase eller minimum phase er det mest optimale. Hvis du kigger på Izotope 64 bit SRC Intermed. Phase i dette link: http://src.infinitewave.ca/ . Udfra impuls responset er det tydeligt at det hverken er et linear phase eller minimum phase filter.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 09:18

@hippo
Tak. Testede du/I også med 'Slow' filtret (IIR) som blev tilgængeligt i FW-0.72 ?
Slow har mindre pre/post ring end Sharp, og umiddelbart mere neutral IR-respons. Dog giver anti-aliasing filtret et bredt roll-off i toppen mod Nyquist og samlet set en lavere SNR eftersom filtret ikke er oversamplet.
Jeg spekulerer på, om det er en dårlig idé, efterfølgende at EQ kompensere for dette roll-off i selve ADI’ens DSP, hvis det til gengæld medfører noget uhensigtsmæssig fase-halløj? Altså kun ved DA, ikke som loop til viderebehandling.

@ktas
Tænker du på pre-ring'et som identifikation?
Den faktiske værdi på x-aksen kan vist godt kan være nul, selvom den rekonstruerede waveform viser udslag. Det er f.eks. tilfældet i FabFilter's 'dynamic phase' filtre.

-SRC fra 'sigma-delta strøm', kan du uddybe dette?
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 09:49

KTAS skrev: Du skriver at det er et anti-aliaserings filter, hvilket får mig til at tro det handler om en nedsampling ..

Det handler just præcis om anti-aliasing filtre i RMEs nye ADI-2 Pro converter, hvor der er en del options at vælge i mellem. Nogle IIR nogle FIR - med skarpt og blødt roll-off - der er oven i købet et ikke-oversamplet filter, som selvfølgelig genererer en hel masse suspersonisk støj, men til gengæld har nærmest perfekt impulse-respons. Der er frit valg ..

Fabian skrev:Tak. Testede du/I også med 'Slow' filtret (IIR) som blev tilgængeligt i FW-0.72 ?
Slow har mindre pre/post ring end Sharp, og umiddelbart mere neutral IR-respons. Dog giver anti-aliasing filtret et bredt roll-off i toppen mod Nyquist og samlet set en lavere SNR eftersom filtret ikke er oversamplet.
Jeg spekulerer på, om det er en dårlig idé, efterfølgende at EQ kompensere for dette roll-off i selve ADI’ens DSP, hvis det til gengæld medfører noget uhensigtsmæssig fase-halløj? Altså kun ved DA, ikke som loop til viderebehandling.

Jeg kan ikke rigtig acceptere et rolloff i toppen i en mix-situation, så det holder jeg mig fra :). Synes måske det lidt lyder som en glidebane at kompensere med EQ - og husk at den ekstra aliasing er der ikke nogen måde at komme af med ..

Fabian skrev:-SRC fra 'sigma-delta strøm', kan du uddybe dette?

aka en DSD Stream
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 10:57

Blev vi ikke nærmest enig om at default filteret var det generelt bedste valg? Ikke så mærkeligt måske.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 11:35

Jeg spurgte også fordi jeg bemærkede at test filerne var dateret noget tidligere end release af seneste firmware.
Bortset fra stats, og hvad der sker ved loopback til diverse DAW, så oplever jeg at transienter forekommer velbevaret med Slow, men muligvis bliver jeg snydt af attenueringen i filtret..

Hippo skrev:aka en DSD Stream

Ok tak, 1bit
Brugeravatar
Hippo
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 15:32

Holger skrev:Blev vi ikke nærmest enig om at default filteret var det generelt bedste valg? Ikke så mærkeligt måske.

Jo - og der er jo nok også en grund til at der bruges FIR filtre i størstedelen af convertere. Jeg tror de her forskellige filter-muligheder eksisterer "fordi vi kan" :) ..
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. apr 2017, 16:46

Yes eller til hi-fi folket. Har også tre forskellige filtre på min CD-afspiller, naturligvis et lidt andet koncept, men årsagen er vel den samme.
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 12:39

Fabian skrev:@ktas
Tænker du på pre-ring'et som identifikation?
Den faktiske værdi på x-aksen kan vist godt kan være nul, selvom den rekonstruerede waveform viser udslag. Det er f.eks. tilfældet i FabFilter's 'dynamic phase' filtre.

-SRC fra 'sigma-delta strøm', kan du uddybe dette?

Ja, der er for meget pre-ringing til at det kan være et minimum-phase filter. Korrekt, et samplet impulse response kan godt være nul, selvom det rekonstruerede kontinuerte impulse response ikke er det. Hvorfor er det vigtigt her?

Jeg mente f.eks. en DSD stream.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. apr 2017, 13:37

Hvis iZotope Intermed. har et 'mixed' filter med mindre eller nul pre-ring, ville det evt. give et konverteret signal uden nær så meget peak. Men det er måske ikke tilfældet.

Hvad er god praksis for ned-sampling ad flere omgange som du skriver. Noget man skal tage stilling til, eller noget som gerne skal være indkodet i en god converter?

Tilbage til "Computer & Software"