Skal EQ'e grundtonen i elektroniske kicks, nogle tips?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Skal EQ'e grundtonen i elektroniske kicks, nogle tips?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er igang med at EQ'e hjemmelavede stortrommer, distortede 808 agtige. Nogle af dem er der for meget sub på. Nogle har også for kraftige overtoner, det har dog indtil videre lykkedes mig fint nok at EQ'e dem på plads. Har indtil nu kun brugt peak i Flux Epure.
Jeg har dog svært ved at få det til at lyde ordentligt i sub området. Uden at have ordentligt styr på det, så lyder det for mig som om, at anslaget bliver ændret pga. faseændringen.

Nogle tips? Er det bedre fasemæssigt at bruge en low shelf til at fjerne sub?
Jeg har også UAD Legacy Pultecs, UAD Little Labs VOG (lignende hvad Pultecs kan lave jo), og div. andre UAD EQ's af ældre dato. Derudover har jeg Plugin Alliance Maag EQ 4 og EQ'en i iZotope Trash 2, hvis nu nogen kender til en god kurve i dens EQ.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ikke at jeg er mester her, men foretrækker selv low shelves til at dulme en tung sub.

Alternativt er distortion en mulighed for at opnå bedre balance.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Distortion, på hvilken måde? De ér iforvejen smurt ind i distortion. :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er jo også den gate'de sinus-tone, der står det jo en frit for at lægge den på den af overtonerene der trænger til støtte.

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Distortion, på hvilken måde? De ér iforvejen smurt ind i distortion. :)
Arh, missede lige den del om distortion, så er det nok ikke aktuelt :)

Jeg har tit gode erfaringer med at hæve f.eks mellemtoner med distortion på meget subbede kicks, da balancen så rykker sig. Men er de allerede sovset ind, så er det jo ikke det rigtige værktøj :)

Er det et meget langt kick med f.eks. problemer i starten, så ville jeg selv lege lidt med automation af en bell, eller en dynamisk eq.

Du kan også klippe attack delen af kicket ud of processere for sig selv, hvis det er her du oplever problemer. Det er en meget anvendt teknik, har dog ikke selv prøvet den af.

Der er også det klassiske pultec trick, hvor man booster og cutter på samme tid. Det virker langtfra altid, men nu har du jo en pultec i arsenalet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Dyhr skrev:Der er jo også den gate'de sinus-tone, der står det jo en frit for at lægge den på den af overtonerene der trænger til støtte.
Overtonerne trænger ikke decideret til støtte, det er grundtonen der er for kraftig. Grundtonen skal dæmpes.


Jeg prøver shelf og Pultec/VOG, og hvis ikke det giver noget brugbart, editerer jeg i filerne med envelopes på halerne i Wavelab, som jeg tidligere har gjort med andre kicks i projektet. Det sidstnævnte er dog noget mere gætværk.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
Søren Dyhr skrev:Der er jo også den gate'de sinus-tone, der står det jo en frit for at lægge den på den af overtonerene der trænger til støtte.
Overtonerne trænger ikke decideret til støtte, det er grundtonen der er for kraftig. Grundtonen skal dæmpes.


Jeg prøver shelf og Pultec/VOG, og hvis ikke det giver noget brugbart, editerer jeg i filerne med envelopes på halerne i Wavelab, som jeg tidligere har gjort med andre kicks i projektet. Det sidstnævnte er dog noget mere gætværk.
Jammen det er jo lige netop det Maxxbass fra Waves gør!



--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah ja. Jeg har precision bass enhancer fra UAD. Takker. Den bliver også lige prøvet af.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
Nogle tips? Er det bedre fasemæssigt at bruge en low shelf til at fjerne sub?
Ja, omend du nok mere dæmper end fjerner. Hvilket du nok også ønsker her.

En relativ smal parametrisk EQ eller et high pass filter vil dreje fasen langt mere og mere hørbart. Fordelen er naturligvis, at de kan være mere fokuserede, men det ikke nødvendigvis den rigtige løsning her.

Husk at du i lydesignsituationer som denne vil opleve meget stor forskel på om du generer forvrængningen før eller efter EQ, dvs. du kan vælge at lave distortion før du reducerer bunden og på den måde have flere overtoner (skabt af grundtonen) end hvis du har distortionen siddende efter (cut-) EQ. Fordelen kan være, at overtonerne så er mere hørbare og hjernen snydes til at opfatte grundtonen endnu højere end det er.

Altså ren psykoakustik.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg vil nærmere betegne det her som mix. Det er stort set færdigprocesserede trommer, hvor jeg gerne vil dæmpe (ja) subben.

Det lyder til at Epures Shelf i kombination med envelope shaping i Wavelab kommer til at gøre jobbet for mig denne gang. Sådan en shelf lyder godt nok transparent.
Jeg kunne nok godt med tiden generelt tænke mig nogle flere forskellige kurver at vælge imellem, er egenligt mest hooked på DMG Audio Equilibrium, men du (Holger) mente ikke, at den var så hurtig eller let at arbejde med, mindes jeg?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den er ikke så hurtig, men til gengæld er den latterligt fleksibel mht. kurver. Det bliver vist ikke bedre, omend jeg ikke har brug for den fordi jeg allerede er dækket ind med tre hardware EQs og en milliard software.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er jo heller ikke så hurtig, så det passer nok fint sammen... :-D


Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Jeg vil nærmere betegne det her som mix. Det er stort set færdigprocesserede trommer, hvor jeg gerne vil dæmpe (ja) subben.
Jeg kan ikke helt følge hvor vi er henne i processen. Arbejder du alene med det kick eller arbejder du med det i et mix? Jeg vil hvis du arbejder i et mix godt tilføje at du bør lytte til dit kick i sammenhæng og ikke i solo. Og så er der jo alle de andre faktore som tuning af dit kick, eq matching med din bas, phase osv. Er du helt sikker på at din low end er i mono ellers vil jeg anbefale dig at gør det. Og ikke mindst, har du andet i dit mix som roder rundt i din low end som kan rode med din opfattelse sub. Hvis du bruger meget eq så husk lige at en linear phase eq hurtigt kan blive din bedste ven :wink:

Det er et fedt ord Holger: Altså ren psykoakustik.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

- Jeg har ingen linear phase EQ. I dette tilfælde lyder det også til, at jeg klarer mig med Epures low shelf.
- Jeg er i den sidste del af mix fasen. Jeg lytter til kicket i mix kontekst. Der er ikke andre sub elementer. Kicket er tunet til akkorden i nummeret.
- Ja, mono sub, det ved jeg. Det glor jeg på senere, da alt feeder ind i en verb, som også skal EQ'es. Det vil dog være dumt at EQ'e på verb'en, inden kilderne er EQ'et.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: Det vil dog være dumt at EQ'e på verb'en, inden kilderne er EQ'et.
Hvor er resonnementet i dette?

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Dyhr skrev:
Christoffer I. N. skrev: Det vil dog være dumt at EQ'e på verb'en, inden kilderne er EQ'et.
Hvor er resonnementet i dette?
Jeg kan ikke se logikken i at gøre det. X antal lydkilder føder en effekt der reagerer markant anderledes afhængigt af de frekvenser der kommer ind i den. Hvorfor skulle man EQ'e effekten inden man har fået styr på lydkilderne?
Jeg EQ'er iøvrigt altid efter verb'en.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: Jeg kan ikke se logikken i at gøre det. X antal lydkilder føder en effekt der reagerer markant anderledes afhængigt af de frekvenser der kommer ind i den. Hvorfor skulle man EQ'e effekten inden man har fået styr på lydkilderne?
Jeg EQ'er iøvrigt altid efter verb'en.
Men de der X antal lydkilder rammer så givetvis med andre styrke forhold imellem hinanden alligevel og alt efter klangens karakter så flagrer den op på forskellige ting i spektret, her gå jeg ud fra at du bruger sends til at føde dine effekter. Der er jo det som hedder "The Abbey Road Reverb Trick" ... der siger lidt om at for meget nedre mellemtone i 300 hz området til reverb'en ikke hjælper stort fordi alle andre instrumenter er dér i forvejen. Så det kommer dig lidt i møde ved at sige at der skal equalizeres eller rettere low og high-cuttes inden tingene rammer rumklangen.

Tricket her sammer jo fra en tid hvor rumklange var noget dyrt stads, som man ikke havde særligt mange af ... men prøv at lytte til hvor fornuftigt det lyder med snartsagt alle lydkilder:



--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er nået til at han siger, at lowcuttet skal sættes til 600 hz. Det kommer ikke til at ske her. Reverben i mit nummer er vel imellem 30 og 70% af lyden, afhængigt af hvilke af de 20 lydkilder vi snakker om. Det er ambient/chill out.
Det bliver nok højest en low shelf og et peak cut i nedre mellemtone, og så noget clariphonic MS pynt længere oppe i toppen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Til det er der kun at sige at EDM genren (hvis det er den du er i?) måske ikke helt er klar over hvad reglerne er og hvornår de så egentlig kan brydes. Al ære og respekt at du prøver at komme ud i hjørnerne og interpolere imellem det opdagede ... Abbey Road har givetvis også været dér en gang, og fordi der endnu ikke var et uendeligt antal knapper at hive i, fik de over tid lært sig hvordan man fik det bedste ud af hvad man nu havde til sin rådighed.

Så mit råd til dig er at se at få lavet nogle bindende beslutninger så tidlig som overhovedet muligt inden mixet, i stedet for at udsætte nogle ting indtil der er noget andet på plads. Tænk på de rigtigt store teknikere som Al Smidt bruger/brugte stort set ikke EQ når han mixer, men flytter i stedet for mikrofonen indtil det han får ind passer ham. Bruce Swedien går meget langt for at bevare transienten, og derfor bruger han slet ikke compressorer, han siger det er for tøsedrenge - og deres plader er der altså ikke noget at klage på!!!!

Men jeg tror det er lidt far fetched, at tro man finder det helt store publikummer med sin afsøgning af musikkens grænser. Tag nu Thelonius Monks - det er jo hyle skægt at høre at han prøver at bringe sine musikere ud af fatning ved at lægge et par uortodokse klodser hist og pist, når de ryger for langt over i rutinerne. Men spøger du en vilkårlig ca. 70 årig om hvem der var de største ikoner på start 60'ernes jazzscene - så er det yders sjældent at Monks dukker op i deres erindring.

Collage ...som kunstart er sjældent særligt fængende, fordi diskursen oftere er vigtigere end værket i sig selv. Lidt ligesom det ikke er målet men vejen der hen til, der er den egentlige belønning som Buddhister udtrykker det. Beskæftigelses terapi i forhold til buskab om man vil?

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak, men nej, jeg vil ikke betegne ambient under "EDM". Du kan høre et eksempel på genren her:


Og nej, i eksemplet indgår der ikke distortede kicks. Jeg kan ikke lige komme på et eksempel der ligner mit nummer. Du kan høre eksempler på det jeg laver på min soundcloud.

Vi bliver ikke mere enige end tidligere konkluderet i tråden. Jeg fik iøvrigt også svar på det jeg spurgte efter her i tråden. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Vil lige smide et lille interessant trick efter diskussionen, nu vi snakker om at EQe sub på storetrommer: Jeg var ude for at skulle ændre en hel del på mængden af sub-bas i en storetromme oppe hos en af mine venner, og når vi gjorde det, var det ligesom om at selve klik'et og det dybe begyndte at skille sig fra hinanden, lidt ligesom en sovs der skiller.

Det var sansynligvis pga. noget fase der forsinkede de dybe frevkvenser for lang væk fra transienten i klikket.

Løsning: Vende lyden om (baglæns), lægge samme EQ indstilling på destruktivt, og så vende lyden om den gik forlæns igen. Og fordi fase-forsinkelsen nu gik den modsatte vej, fik fasedrejet pludselig en gavnlig effekt og strammede kick'et op.

Det her er dog ikke noget generelt brugbart trick. Det afhænger af samspillet mellem EQ'en og den specifikke lyd man har med at gøre. Men hvis du synes at EQ'en får "sovsen til at skille", så kan det være det her er vejen frem. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Løsning: Vende lyden om (baglæns), lægge samme EQ indstilling på destruktivt, og så vende lyden om den gik forlæns igen. Og fordi fase-forsinkelsen nu gik den modsatte vej, fik fasedrejet pludselig en gavnlig effekt og strammede kick'et op.
På mig lyder det som om I har kunne høre ikke mindst post-filter resonansen, dvs. udklingningstiden af filteret. Især hvis det var et skarpt filter.

Ved at vende det om under EQ og så tilbage igen, så fik I i stedet en svuppende/baglæns lyd foran attacket, men halen vil gå fri.

Ved at bruge lineær fase EQ ville I have fordelt problemet 50/50 foran og bagefter attacket. Heller ikke optimalt, men måske bedre i lige dette tilfælde?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Screen Shot 2017-04-10 at 17.38.13.png
Screen Shot 2017-04-10 at 17.38.13.png (35.19 KiB) Vist 429 gange

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lige & præcis!

Linear phase havde kun givet den halve effekt af dét vi opnåede ved at vende skidtet om, og det her tilfælde var det sjovt nok den maksimale effekt der gjorde tricket.

Det er nok én af de der ting man bør tage på øret, og helst både i hørebøffer og højttalere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar