Ny laptop til musikproduktion

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Re: Ny laptop til musikproduktion

Indlæg Skrevet: 20. mar 2017, 13:11

Så er det måske derfor, det i år er 20 år siden Genesis sidst udgav en plade ...
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 20. mar 2017, 21:41

Jeg har en UAD twin duo og forlader dem ikke sådan lige med det samme

UAD er godt, hvis:
- du har r**** fuld af penge og ofte smider penge efter plugins du ved du af en eller anden grund skal have.
- hvis du indspiller meget akustiske og elektriske instrumenter og skal bruge gode preamps, plugins og nær nul latency. Hvis ikke, kan det være ligemeget, efter min mening, altså udelukkende mix og masterering. Jeg bruger den også one man band live med plugins som marshall plexi lead og Neve 1073 + compressor. Det falder heldigere ud steder hvor lydmanden også er promotor, bartender, lyd- og scenemand.
- hvis du gerne vil lyde i folk og rock-genren kva historiske plugins.
- mange af deres plugins er sjældent nyskabelser men autentiske gengivelser af hardware, hvilket de via Brainworx og Softube mfl gør rigtig godt.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 20. mar 2017, 22:04

Graceville skrev:....
- mange af deres plugins er sjældent nyskabelser men autentiske gengivelser af hardware, hvilket de via Brainworx og Softube mfl gør rigtig godt.

Og en god portion af disse plugins fra andre firmaer kan købes native til samme eller lavere priser.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 21. mar 2017, 19:51

Men vi er sgu stadig ved Den Lille Prins:

"Il semble que la perfection soit atteinte non quand il n'y a plus rien à ajouter, mais quand il n'y a plus rien à retrancher."

Det er derfor nogle bare laver sig en enkelt "tung" bus, med en vis egenklang: http://www.waves.com/joe-west-secrets-o ... like-a-pro

--sd
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 21. mar 2017, 19:58

Jeg kan ikke fransk, og har ikke lige 5 kvarter til at glo en Waves video. Kan du uddybe?
MarkBass
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Nyborg

Indlæg Skrevet: 22. mar 2017, 08:30

"Det synes som om perfektion ikke opnås, når der ikke er mere at tilføje, men når der ikke er mere at udelade!" (Er ved at læse Den Lille Prins for min datter som godnathistorie :-)
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 22. mar 2017, 21:03

MarkBass skrev:"Det synes som om perfektion ikke opnås, når der ikke er mere at tilføje, men når der ikke er mere at udelade!" (Er ved at læse Den Lille Prins for min datter som godnathistorie :-)
:thumbup:
Brugeravatar
Lynild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 20:56

Søren Dyhr skrev:
thansen skrev:
mikkels skrev:Hvorfor ikke Mac?

Hvis du skal have en mac med samme specs skal du smide 8000 kr. mere. Det er alt for dyrt desværre :(

Hvem har sagt at massive specifikationer, er lige netop det som gør dig kreativ ... er kreativitet det samme samme som sanseløst at smække rigtigt lange plugin-kæder efter snartsagt alting, og ellers se antallet af tracks der skal besluttes på, senere i nedmixet, som stor kunst.

For pokker køb dog en brugeMacbook Air brugt til kr. 3000,- og smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins. Jeg tror desværre det er en slags sygdom at man tror at man kan spare sig til kvalitet, kvalitet kommer af at få udviklet sig et håndværk hvor man har reflekteret godt og grundigt over de ting der gik mindre heldigt. Tænk på hvor fede ting der en gang imellem kom ud fra Motowns studier i slut 50'erne, hvor der bare var en 3-4 mikrofoner i swing, men hvor der var nærmest dødsdom hvis nogen flyttede så meget som en cm på trommesættet i forhold til mikrofonen.

--sd

Så kan man vel omvendt spørge: Hvorfor skulle man dog nødvendigvis blive mere kreativ af at bruge en Mac ? Medmindre man vil bruge Logic, så er de fleste DAWs jo mere eller mindre ens på Windows og Mac. På Windows får man bare mere bang for the buck - og hvorfor ikke tage det med, når man alligevel skal op og smide +15k ?

Derudover, hvis man er interesseret i en laptop, så er analogien med Motown jo nok ikke super god, da man nok mere går efter at have så meget som muligt på den ene maskine.
Brugeravatar
Lynild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 21:04

thansen skrev:SustainerPlayer, synes det er fair nok at Søren siger hans mening. Han kan da til dels have ret i at man ikke bliver mere kreativ med flere specs. Min nuværende pc går desværre ofte kold og mangler processorkraft, hvilket er ret irriterende. Samtidig er det også rart at have en laptop med lækker skærm og specs hvor man kan ligge i sofaen eller sengen og lave lidt musik.

Søren Dyhr skrev:smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins.

Det er da processoren som afgør hvor stort omfang man kan hoste VST plugins? Eller har jeg misforstået noget fuldstændigt?

Præcis - og RAM vel og mærke. Faktisk også en del ;)

Men den maskine du selv foreslår - go for it ! Måske man kan få bedre og billigere, men det er begrænset, og så vil de nok heller ikke være nær så lækre som den Dell. Selv ville jeg også nappe en stationær, men hvis du gerne vil være mobil, så er det jo the way to go, ingen diskussion der. Og medmindre du skal bruge 100 indgange på en gang, så er der rigtige mange lydkort nu om dage, som ligger mellem 1.000-3.000 kr. som er super gode.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 21:49

Lynild skrev:Hvorfor skulle man dog nødvendigvis blive mere kreativ af at bruge en Mac ?

Den tror jeg nu heller ikke på, men omfanget af legacy services er bare væsentlig lavere på en mac ... men det er da rigtigt at hvis man gider sætte sig ind i at få slukket for de fleste af dem ... f.eks via:

http://www.blackviper.com

Det jeg har villet ind op med mine indlæg i denne her tråd er at, at man skal være varsom med at lade ens værktøjer være for multifaceterede , fordi den mangel på disciplin faktisk står i vejen for at kunne improvisere. Det lyder måske mærkeligt men, klare grænser og omfangsrig viden om hvornår man kan ignorere dem, er hvad der fremkommer nye fanatastiske ting ud af og Ikke viljesløs læggen lag på lag er for mig hvad det handler om. Jeg syntes at man skal arbejde på at få så færdigt som muligt et udtryk ind, og lade være med at tro at man kan udsætte beslutningen til senere.

Eksempelvis sørg for at equalizere imens man er i mono-måde, fordi det omvendte desværre slet ikke virker.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr 24. mar 2017, 08:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 23. mar 2017, 21:57

Der er også den mulighed at bygge en hackingtosh. Der findes opskrifter på nettet og jeg lurer selv på en der kan monteres i et 19" rack.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
thansen
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 24. mar 2017, 13:07

Går i med på konklusionen på mit egentlige spørgsmål?

- Dell XPS er den bedste Windows laptop til musikproduktion til prisen! :!:
Brugeravatar
donnievandango
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 24. mar 2017, 13:14

Graceville skrev:Der er også den mulighed at bygge en hackingtosh. Der findes opskrifter på nettet og jeg lurer selv på en der kan monteres i et 19" rack.

WOW, det lyder sgu da som en genial idé mht. 19" rack. Det skal jeg da lige google lidt på:) Mange tak, og undskyld for lige hurtigt at komme ud på et sidespor
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 24. mar 2017, 15:21

donnievandango skrev:
Graceville skrev:Der er også den mulighed at bygge en hackingtosh. Der findes opskrifter på nettet og jeg lurer selv på en der kan monteres i et 19" rack.

WOW, det lyder sgu da som en genial idé mht. 19" rack. Det skal jeg da lige google lidt på:) Mange tak, og undskyld for lige hurtigt at komme ud på et sidespor

Scan er et godt sted at begynde søgningen, mange af kasserne findes på ebay også, husk Brexit lige om hjørnet med mulig afgift fra UK

https://www.scan.co.uk/shop/computer-ha ... ount-cases

Bemærk også at mange 19" computer-cases er til server-brug ,..

Spændende project !!!!
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 24. mar 2017, 15:23

Jeg tror I må fortsætte med de der kabinet og hackingtosh ting i en anden tråd. :)

Tilbage til "Computer & Software"