HALION 6 Tråden :-)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Re: HALION 6 Tråden :-)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nu du siger filter :-) var det så rent faktisk bare de gamle bread and butter filtre fra H5, med tillæg af den resonator de snuppede fra synthen, og som kun har 3 poler ?

Eller er der mere i det, nu du sidder med produktet ?
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

stralner skrev:Christoffer I.N Sagde:
Nu kender jeg ikke til HALion i forvejen, men efter lige at have læst lidt og set de 3 videoer om skylab og anima, så virker den til at have mange fælles punkter med UVI Falcon.
Det har du vældig ret i, ligesom Omnispere også har m.f. De ligger jo alle tæt I den retning. Forskellen ligger i kvaliteten af produktet. F.eks. sampels som bliver brugt, sound engine osv. Her er Halion altså meget overlegen tør jeg godt at påstå. Så er der alle de andre også væsentlige punkter. Halion er billigere..underligt nok må man sige men det er tilfældet. Halion er langt mere overskuelig, den kan tilpasses dine visuelle behov, den er overraskende skånsom ved din Cpu og hurtig. Den bruger også alle kerner på din Cpu modsat Omnisphere F.eks. Det der gør Halion speciel er den enorme fleksibilitet den har lydmæssigt. Min påstand er at hvis du ved noget som helt om sound design, så er Halion med Halion 6 klart det bedste produkt på markedet idag og det eneste du behøver til at skabe et hvilket som helst sound design. Den lyder simpelthen kanon og det skyldes nok at Yamaha teamet har været med i skabelsen af dette produkt. Du vil side med en monster Yamaha motif kopi med alverdens muligheder i enhver form for synthesis. For hele maskineriet arbejder sammen. Fælles filtre, Lfo, Osc osv. hvis du forstår. Så ja de ligner hinanden men det stopper så også der :wink:
Mjae.... Jeg ville ikke bare sådan lige underkende IRCAM oscillatorerne i Falcon.
Men Anima wavetable synthen er klart lavet mere rigtigt, iforhold til wavetable osc'en i Falcon. Jeg fatter ikke at UVI har valgt den "skrabede og utilgængelige" indgangsvinkel på det område.

Jeg ser frem til at glo en mere dybdegående guide omkring mulighederne i Anima.

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 479
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Tak, Stralner. :thumbup: Må se om jeg kan finde ud af det på pc.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg ser frem til at glo en mere dybdegående guide omkring mulighederne i Anima.
Bare gå i krig:
https://steinberg.help/halion/v6/en/?la ... ctv=Manual
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Pænt vildt så stort et 3D billede Halion kan vise :shock: Den er en del større må min 32" Kan vendes og drejes i 360 grader!
Vedhæftede filer
ScreenShotHalionWave.png
ScreenShotHalionWave.png (677.9 KiB) Vist 1448 gange
Senest rettet af stralner fre 10. feb 2017 15:05, rettet i alt 1 gang.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Godt at se andre kender Galbanums store wavetable arkiv.. :)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

:clap: Godt set
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, det er nu lettest at se i fuld opløsning.. :)
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=19440

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Mindre imponeret, men stadig godt set :-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Nu du siger filter :-) var det så rent faktisk bare de gamle bread and butter filtre fra H5, med tillæg af den resonator de snuppede fra synthen, og som kun har 3 poler ?

Eller er der mere i det, nu du sidder med produktet ?
Det er præcist det det er, jeg er nu meget tilfreds med de filtre som Iøvrigt er de samme som i Yamaha Motif. Bare af nysgerrighed: Hvad vil du med flere poler?

Filter i Halion:

Kilde: Steinberg

Nine high-end filter types including classic filters, tube drive and bit reduction offer various possibilities to form your sound to the individual character your are looking for.

Different filter modes, 24 filter shapes and the x/y control give you a broad tool set for enhancing your sound.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Lidt flere Wave editor billeder:

Dejligt at det nu er til at se hvad det er man laver også efter mange timers arbejde :-D
Vedhæftede filer
ScreenShotHalion wave editor 2.png
ScreenShotHalion wave editor 2.png (446.92 KiB) Vist 1412 gange
ScreenShotHalion wave editor 1.png
ScreenShotHalion wave editor 1.png (1.05 MiB) Vist 1412 gange
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvordan er Anima iforhold til Serum? Jeg forventer ikke at man kan smide billede-filer ind og så laver den det til en wavetable, men i Serum er der jo forskellige måder at dele filerne op på, så du kan loade en "længere" fil ind og scanne igennem den (lignende noget granular ala Alchemy, jeg ved godt det ikke er det samme), eller du kan loade 2 eller flere single cycle waveforms ind, og interpolate imellem de waveforms. Hvor mange trin eller forskellige waveforms kan en wavetable bestå af? Følges interpolation ad med antallet af trin/steps, eller kører interpolation fra trin til trin - Sidstnævnte kunne jeg forestille mig var langt mere glidende.

De her ting synes jeg ikke umiddelbart jeg kunne læse mig til i manual-linket.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hvordan er Anima i forhold til Serum?
Jeg vil langt heller bruge Halion, Kommer næsten til at lyde som en sælger men dette ER next generation uden tvivl. Men der kommer en demo i Marts. Jeg kommer helt sten sikkert ikke til at bruge andet end Halion fremover.
i Serum er der jo forskellige måder at dele filerne op på, så du kan loade en "længere" fil ind og scanne igennem den (lignende noget granular ala Alchemy, jeg ved godt det ikke er det samme), eller du kan loade 2 eller flere single cycle waveforms ind, og interpolate imellem de waveforms.
Du kan load ret store wave filer som i Alchemy, jeg har kun testet med en vokal på 4 min så ved ikke hvor grænsen går endnu! Du kan også load sincle og multi waveforms ind og interpolate imellem dem.
Hvor mange trin eller forskellige waveforms kan en wavetable bestå af? Følges interpolation ad med antallet af trin/steps, eller kører interpolation fra trin til trin - Sidstnævnte kunne jeg forestille mig var langt mere glidende.
De køre trin til trin, men kan lige teste hvor mange...aner det faktisk heller ikke. Noget siger mig dog at grænsen er vold langt ude at hente :wink:

Det blev til 256!



Denne video viser lidt wave kommer ca. 7.12 min, men er på Tysk dog!
Vedhæftede filer
ScreenShot test.png
ScreenShot test.png (351.87 KiB) Vist 1401 gange
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker, det ligner at det er markers jeg leder efter, vil lige glo videre i manualen senere, nu jeg har nogle begreber at gå efter. :) Jeg kan godt høre at interpolation lader til at være fin imellem steps. Det giver jo nogle syge muligheder, hvis man ikke behøver at have ordentlige overgange imellem den ene single cycle og den næste (som i serum, hvor man skal vælge interpolate, og så laves der 254 "mellemsteps" imellem de to loadede waveforms). - Eller, sådan husker jeg Serum, det er lang tid siden jeg sidst har haft demoen åben.

Jeg tror lige jeg holder hestene indtil der kommer en demoudgave. Medmindre der er penge at spare ved et introtilbud??

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:introtilbud??
Jeg tror ikke der er introtilbud, det mest oplagte er nok at benytte cross-grade fra kontakt, lukrativt især hvis du går efter Absolute 3 bundlen

Stralner har postet en oversight tidligere med alle priser
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

stralner skrev:
Nu du siger filter :-) var det så rent faktisk bare de gamle bread and butter filtre fra H5, med tillæg af den resonator de snuppede fra synthen, og som kun har 3 poler ?

Eller er der mere i det, nu du sidder med produktet ?
Det er præcist det det er, jeg er nu meget tilfreds med de filtre som Iøvrigt er de samme som i Yamaha Motif. Bare af nysgerrighed: Hvad vil du med flere poler?
Flere poler gir kun mening hvis de er implimenteret godt og musikalsk, men så ligger der ellers også kæmpe muligheder i dem. Enhver der drejet Q op på max i et godt stejlt filter ved hvilke creative muligheder der ligger i dette, mange stopper dog ved 2 eller 3 poler, fordi de ikke mestre mere.

Lidt firkantet sagt syntes jeg festen starter ved 4 poler, (24db/oct), hvis man vil de voldsomme nasale og resonante effecter, med en hulhed der kan suge luften ud af maven, formante udtryksformer, selv-sving og ring-modulation der nærmest fremstår i flere plan samtidig, samt shape af selv simple wave-former og støj der gør dem tonale og synth-like ud af ingen ting, vilde former ringning og klokke aktige klange osv osv ,. med FILTER ALENE !!!!!

E-mu's lyde er jo legendariske og en stor del af æren skyldes de 14 poler, hvilket svare til et kæmpe Q, eller en enorm flankestejlhed,....

Jeg forstår egenlig ikke spørgsmålet om hvad man vil med flere poler :)

Morpheus filtret er nok et rigtig god eksempel på hvad det blandt andet åbner op for

(Ud over Morpheus også brugt i Ultra-samplerne, samt diverse Proteus varianter m.m.)





/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Rent bortset fra at filtrene burde have størrer opmærksomhed, og bl.a. kunne tage hårdere fat, så ser jeg mange gode ting i den nye Halion ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er der en af jer der allerede har shoppet den, der kan skrive lidt om:
- Hvad er der af modulation muligheder? Altså, typer af envelopes, LFOs, MSEGs, S&H/S&G, random/noise generators osv. Er der nogen begrænsning på antallet af disse modulators pr. layer?
- Jeg går ud fra at mod matrix er pr. layer(?). Hvor mange slots er der i mod matrix?


Det hjalp at blive lidt bedre bekendt med begreber, og at se en masse screenshots, tak! :)

Generelt, så virker opbygningen af en patch rodet for mig, bestemmes rækkefølgen af elementer ("x" osc ind i filter osv.) ovre i tree eller?

Beklager alle de her spørgsmål, men jeg har svært ved at finde den slags info i manualen. Og så er jeg nok bare utålmodig iforhold til at vente en måned på demoen... :-D

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

- Jeg går ud fra at mod matrix er pr. layer(?). Hvor mange slots er der i mod matrix?
Det er korrekt forstået, du har 32 slots i mod matrix!
- Hvad er der af modulation muligheder? Altså, typer af envelopes, LFOs, MSEGs, S&H/S&G, random/noise generators osv.
Det vil simpelthen blive en afhandling af den anden verden at beskrive det spørgsmål, men du har en lang række af muligheder som f.eks user envelopes, Lfo som midi inserts og meget andet. Du kan næsten sige at den er 3/4 stok og 1/4 bruger tilpasset. Men skal prøve at finde det på skrift til dig.
-Er der nogen begrænsning på antallet af disse modulators pr. layer?
Aner det ikke, har ikke mødt begrænsningen endnu. Men jeg har været oppe på 4 mono step mod, pr. layer og 6 lfo´er og diverse filtre midi modifier m.m. pr. layer. Hvis vi ser bort fra det næsten endeløse perspektiv i det, så vil jeg sige at i praksis så bliver det mere teknik end praksis. Jeg kan ihvertfald ikke vikle mit hoved omkring det univers af muligheder der lægger i det.
Generelt, så virker opbygningen af en patch rodet for mig, bestemmes rækkefølgen af elementer ("x" osc ind i filter osv.) ovre i tree eller?
Jeg syntes det er overraskende nemt og lige til. Du skal se hvert layer som en synth enhed før inserts i program træ. Det er i basis blot routing. Og kan alligevel blive latterligt kompliceret hvis det er det du er ude efter. Man skal lige bruge lidt tid på at forstå det men det er nu også det værd.

Linker lige til en ældre video:

Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

DUBTEMPLE sagde:
Jeg forstår egenlig ikke spørgsmålet om hvad man vil med flere poler :)
Jeg er helt med på din pointe, kender et par stykker som får patch remake den vej. kan bare ikke lade være med have i mit baghoved at kvalitet ikke længere er en afgørende fakta. F.eks. hvornår har du sidst købt kød ved slagteren? Udviklingen er nået så langt analogt, men slet ikke så udbredt som jeg selv kunne ønske det var. Kundens behov er ikke til stede. For alle os andre nørder er det blot videnskab og ja jeg kan sagtens høre forskel, men end ikke min lillebror som er musiker kan ikke høre det i et mix. Generelt får du mere ren lyd og jo flere rene sammensætninger du har jo mere behagelig lyd. Idag laver vi jo blot et snit efter 16k i mastering, og mixet compes som en i helvede så er en stor del af problemet løst. Kvantitet frem for kvalitet. Men jeg må sige at med Halion går det i den rigtige retning i det mindste, det har Yamaha en stor del af æren for!!! Halion Har i sig selv sig selv 5 filter layers som kan layers pr. zone. Hertil kommer så den nye resonator med 3 poler, det guldæg jeg talte om er jo at du kan indsætte 7 stk. resonator pr. FX. og tilføje ja 10-15 af dem hvis du vil, så Halion er ikke begrænset til kun 14 poler, eller du kan bruge de andre filtre så Halion rykker faktisk tættere på :wink: Alle overser også lige de 3 multi osc. som er super fede :wink:

Det rack der ville jeg dælme gerne have fingerne i :shock: men skal lige have en Nuage først :-D
Vedhæftede filer
Filter 1.png
Filter 1.png (302.83 KiB) Vist 1348 gange
Senest rettet af stralner søn 12. feb 2017 12:39, rettet i alt 3 gange.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak. Det hjalp en del. :)

Er granular og sample osc's opdateret fra 5 til 6? Audiowarp kunne eksempelvis være opdateret til den cubase nu bruger i 9'eren, istedet for den der var i brug i 2013, som HALion 5 ser ud til at være fra..

EDIT:
Jeg prøver lige at svare for mig selv. Der nævnes nemlig ikke noget specifikt omkring det jeg spørger til, på "what's new" linket.

Er det rigtigt forstået, at Anima, Skylab, Raven m.m., er færdiglavede, deciderede instrumenter, hvor flere synth og sample zones er valgt på forhånd, der er valgt effekter, osv., en form for "preset" instrumenter?!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

stralner skrev:HALion family pricing
Unread postby Matthias Quellmann » Fri Jan 27, 2017 3:07 pm
....
....
The competitive crossgrades require a proof of purchase for the competitive product. The proof has to be provided with the order in the Steinberg Online Shop. Qualifying products are NI Kontakt & Komplete, Motu Machfive, UVI Falcon and Spectrasonics Omnisphere.
...
Nogle der ved hvordan det foregår, og hvor meget der er at spare? Man giver vel ikke afkald på sin Kontakt licens, det er vel nærmere en foranstaltning Steinberg prøver på, for at ramme bredere ud..

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Er granular og sample osc's opdateret fra 5 til 6? Audiowarp kunne eksempelvis være opdateret til den cubase nu bruger i 9'eren, istedet for den der var i brug i 2013, som HALion 5 ser ud til at være fra..
Det er der vist kun en Steinberg teknikker der kan fortælle, MEN audiowarp/Sampler i Cubase 9 kan overføre direkte til Halion 5-6 så vil tro de bruger den samme.
Er det rigtigt forstået, at Anima, Skylab, Raven m.m., er færdiglavede, deciderede instrumenter, hvor flere synth og sample zones er valgt på forhånd, der er valgt effekter, osv., en form for "preset" instrumenter?!
Det er helt rigtigt forstået, det er presets med højest flere sampels. Resten er Macro og Program tree :wink: Det viser blot at der er Så mange uudnyttede muligheder i Halion at det gør helt ondt!!!
Nogle der ved hvordan det foregår, og hvor meget der er at spare? Man giver vel ikke afkald på sin Kontakt licens, det er vel nærmere en foranstaltning Steinberg prøver på, for at ramme bredere ud..
Jeg tror blot du skal bevise dit ejerskab af et eller flere af de nævnte produkter, Men ellers kan jeg da spørge Andreas ved Steinberg på Mandag :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Christoffer I. N. skrev:
stralner skrev:HALion family pricing
Unread postby Matthias Quellmann » Fri Jan 27, 2017 3:07 pm
....
....
The competitive crossgrades require a proof of purchase for the competitive product. The proof has to be provided with the order in the Steinberg Online Shop. Qualifying products are NI Kontakt & Komplete, Motu Machfive, UVI Falcon and Spectrasonics Omnisphere.
...
Nogle der ved hvordan det foregår, og hvor meget der er at spare? Man giver vel ikke afkald på sin Kontakt licens, det er vel nærmere en foranstaltning Steinberg prøver på, for at ramme bredere ud..
Man afgiver ikke noget ved en crossgrade. Det er en måde at prøve at kapre markedsandele på ved at give brugere af andre lignende løsninger et økonomisk incitament til at prøve deres løsning i stedet for :) Jeg brugte selv crossgrade fra Kontakt, da Halion 5 kom ud. Hvordan det rent praktisk foregik - jeg mener jeg sendte dem et screendump eller en kopi af en kvittering, kan ikke lige huske det præcist.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ok, jamen hvis man kan spare en god portion er det da en god mulighed. Jeg fik lidt af en mavepuster, da jeg så prisen på omkring 25-2600 kr igår, heh... :)

Nyt svar