HALION 6 Tråden :-)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Re: HALION 6 Tråden :-)

Indlæg af stralner »

Når du skriver sådan tænker jeg at du måske overser at du ikke kan vælge en Steinberg vst3 folder, Steinberg har altid Common files/VST3 som standard. Har du prøvet det?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en lækker patch fra Simon Stockhausen:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Han kan virkelig noget. Jeg lavede en del koncerter med ham for år tilbage og allerede der var han en fantastisk programmør - nå ja - og så kan han spille sindsygt godt. Han er alt andet end en "se-jeg-kan dreje-på-en-knob-og trykke-på-en-knap-mens-jeg-nikker-i-takt-til-musikken" - han er et fænomen og sjovt nok meget langt væk fra faderen univers. Heldigvis:)

PS. Har i øvrigt købt Halion og vil prøve kræfter med den nu.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hey,

Tillykke med Halion, håber du bliver glad for den. Selvom jeg har haft Halion i lang tid så føler jeg stadig ikke behovet for andre produkter og særligt ikke efter den sidste opdatering. Det er meget, meget dybt i forhold til programering, layering og muligheder. Og lyden er fyldig, KAN blive analogt eller digital eller begge dele og jeg føler ikke at jeg lytter til noget software. Blot husk på at du skal køre den på min. 48 khz og gerne mere for at kunne holde den op med hardware synth´s kvalitet. OG jeg er rigtig glad for dens GUI, du kan jo fuldstændig tilpasse det som du ønsker at det skal være, det gør at den er meget behagelig at arbejde i, i længere tid.

Smid lige noget feedback når du har tid :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak.

Første indtryk er lidt som forventet. Jeg er ikke voldsomt imponeret over de lyde, der er en del af pakken. Men det er jeg nu også ret ligeglad med - jeg har rigeligt brugbart materiale i forvejen. Jeg går nærmest udelukkende efter lyddesigner-delen og den kan jeg godt se går dybt. Så der går nok lidt tid, inden jeg føler, at jeg kan svømme i det terræn:)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

gs-dk skrev:Tak.

Første indtryk er lidt som forventet. Jeg er ikke voldsomt imponeret over de lyde, der er en del af pakken. Men det er jeg nu også ret ligeglad med - jeg har rigeligt brugbart materiale i forvejen. Jeg går nærmest udelukkende efter lyddesigner-delen og den kan jeg godt se går dybt. Så der går nok lidt tid, inden jeg føler, at jeg kan svømme i det terræn:)
Nogen af lydende er ok, men som dig er jeg også kun interesseret i lyddelen, wavetable, granular mm. Lyde har jeg dælme nok af:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hvad er jeres erfaring med Wavetable?? Jeg syntes ikke lige jeg kan få så meget ud af de samples jeg importerer og har efterhånden prøvet en del. Syntes det har en tendens til at blive ensartet og statisk?! Men jeg skal nok noget dybere ind i HALion og udforske:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Stralner har ihvertfald erfaring med single cycle, nu jeg spottede Galbanum filerne på hans screenshots.
Når du skriver samples, så antager jeg at det ikke er single cycle waveforms du har fodret den med. Mig bekendt kan du have op til 256 forskellige single cycles (dvs. også waveforms fra længere samples) på én wavetable oscillator.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Christoffer I. N. skrev:Stralner har ihvertfald erfaring med single cycle, nu jeg spottede Galbanum filerne på hans screenshots.
Når du skriver samples, så antager jeg at det ikke er single cycle waveforms du har fodret den med. Mig bekendt kan du have op til 256 forskellige single cycles (dvs. også waveforms fra længere samples) på én wavetable oscillator.

I know og har prøvet med mange forskellige samples. Men man skal nok sammensætte lidt flere layers:-) Har lavet enkelte programmer med Granular, synth og Wavetable. Men syntes ikke lige det svinger endnu. Har tilføjet fx, rodet med Filtre mm. Nå øvelse gør muligvis mester:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hvis vi tager udgangspunkt i wavetabel så kan du det samme som i andre synths af samme type. Der hvor det jo bliver sjovt er som det også bliver nævnt når du kan layer. Halion lægger vildt op til at være kreativ men man skal lige finde fidusen i Halion først hvad opbygningen angår. Jeg har altid Zone åben sammen med wavetabel editoren, syntes det gør det nemmere for mig. Nu ved jeg ikke hvor meget eller hvor lidt de forskellige af jer beskæftiger jer med wavetable syntesis men det er jo som meget andet både en videnskab og en religion når man læser om det. For mig er mere simpelt takt og tone. I spectrum kan du virkelig begynde at se hvad jeg taler om. Halion giver mulighed for helt ufatteligt komplekse programeringer og jeg tror faktisk at mulighederne godt kan gemme sig for mange. Nok mest fordi mange ikke har beskæftiget sig med layering generelt. Hvis man ikke er vildt øvet kan jeg anbefale at gøre følgende:

Gå igennem de programmer som er leveret med Halion, find noget du kan lide og begynd så at ændre i det som det falder dig ind, Husk din undo mulighed :-) før eller siden rammer du noget som falder i din smag og som du syntes er rigtig eller er på vej derhen og går du så det hele igennem vil du opdage hvad der var rigtig for dig. Hørte engang en som sagde: hvis det ikke er lavet fra bunden er det ikke rigtig, vrøvl. Hvis du ikke har kopieret det patch og det er anderledes er det dit patch. Alle triks gælder når blot det ikke er kopieret.

Selv bruger jeg mest single cycle, men det har Christoffer jo allerede luret :-P
Når du skriver samples, så antager jeg at det ikke er single cycle waveforms du har fodret den med. Mig bekendt kan du have op til 256 forskellige single cycles (dvs. også waveforms fra længere samples) på én wavetable oscillator.
Det er rigtigt forstået!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Nu er man jo gammel Photoshop mand, så lidt layers har man jo arbejdet med:-) Og det er jo også tit den teknik jeg bruger når jeg laver instrument racks i f.eks Ableton Live og mixer interne og vsti 'er.

HALion er rimelig dyb og kompleks for sure.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

danstanley skrev:Nu er man jo gammel Photoshop mand, så lidt layers har man jo arbejdet med:-) Og det er jo også tit den teknik jeg bruger når jeg laver instrument racks i f.eks Ableton Live og mixer interne og vsti 'er.

HALion er rimelig dyb og kompleks for sure.
Sjovt nok er lyd og billede ikke billedligt meget forskelligt fra hinanden :-D Layering gør en enorm forskel :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

danstanley skrev:
Christoffer I. N. skrev:Stralner har ihvertfald erfaring med single cycle, nu jeg spottede Galbanum filerne på hans screenshots.
Når du skriver samples, så antager jeg at det ikke er single cycle waveforms du har fodret den med. Mig bekendt kan du have op til 256 forskellige single cycles (dvs. også waveforms fra længere samples) på én wavetable oscillator.

I know og har prøvet med mange forskellige samples. Men man skal nok sammensætte lidt flere layers:-) Har lavet enkelte programmer med Granular, synth og Wavetable. Men syntes ikke lige det svinger endnu. Har tilføjet fx, rodet med Filtre mm. Nå øvelse gør muligvis mester:-)
Faldt lige over denne, ikke selv gloet endnu, men det kan være der er noget ny info at hente for dig her:



EDIT:
Ah lol sorry, kan se på youtube at du allerede har set den. :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Ja, havde lige overset nogle features og dem fik jeg så lige forklaret af the meister:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er godt nok megen snak og meget kedelig lyd, der kommer ud af den session.....:)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hehe ja de er sgu gøg og gokke de 2 men de kommer da lidt rundt i Halion 6 om ikke andet. En ting jeg lagde mærke til var bemærkningen: Du løber tør for ideer længe før du løber tør for muligheder i Halion 6! DET, er helt hamrende sikkert :thumbup:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Bare ærgerligt, at de tilsyneladen er blanke for gode idéer. Der er intet i den video, som giver mig lyst til at købe Halion (som jeg har:)). Jeg ville på 2 sekunder kunne lave patches i Omnisphere, som gør dem til grin i deres lyd-snak. Giv mig videoer, som viser ting som intet andet software kan.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hmm ja der er ikke mange i dybden videoer må man sige men jeg syntes heller ikke kun det er det vigtige for simple ting som sammenhængen i Halion, workflow osv, så man ikke mister sine ideer i skabelsen af et patch. Multicore support for bedre udnyttelse af Cpu, fuldt ud custom interface så alt er overskueligt og alle de ting der kan pisse mig af andre ikke kan finde ud af at få styr på, er sgu også vigtige. Og hvad Omnisphere angår så kan jeg lave ting i Halion 6 der kan få Omnisphere til at ligne et keyboard fra BR legetøj til sammenligning uden at bruge 40 procent Cpu af hvad Omnisphere bruger på presets :kissass:

Men jeg forstår godt hvor du vil hen ;-)
Senest rettet af stralner tors 13. jul 2017 23:14, rettet i alt 1 gang.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Well - helt sikkert. Der mangler bare gode eksempler på nettet, der viser det.....

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg har overvejet det på et tidspunkt ( at lave en video) men har ikke tiden til det lige nu. Måske i fremtiden? Ville også gerne lave en med Slate digital plugins men samme problem!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Gør det!:)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hvis det sker sender jeg dig en PM!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Halion 6 update skulle den være fløjet under radaren!!

https://www.steinberg.net/en/support/do ... ion_6.html

Grove Agent har også lige fået en update :-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1500
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

gs-dk skrev:Gør det!:)
Nu har jeg haft din kommentar i hovedet siden jeg læste den forleden så nu får du sgu lige et par ideer til hvad Halion 6 kan som andre synths IKKE kan:

Halion er multifunktionel hvilket betyder at du har friheden til og er ikke begrænset af multilayering. Det vil sige at du i et program kan layer flere programmer og jeg tror ikke det er begrænset i antal. Okay så vi kan stakke flere programmer, det kan andre synths jo også. Ja men her kommer det interssante.

For hver af programmerne du har tilføjet i program siden kan du tilføje moduler som Mono lfo, mono step modulator, arpegiator, mono envelope, scale tuning osv. Du kan i scale tuning også hente scala fra 3 part som young tunings m.m. hvis du ikke gider lave dem selv. Men det fede her er at du ikke har et fast layout som alle andre synths og workstations. I dit program kan du som sagt layer flere synths/programmer men du kan også vælge 10 mono step modulator i det samme layer og hvad ved jeg 3 layer med 10 i hver er jo 30 stk. hertil kan du jo smide mono lfo´er på lige så vildt du har fantasi til. Det kan du ikke andre steder og det er den frihed der gør Halion så pokkers vild og blodig.

Et eksempel:

lav et nyt program/slot og tilføj ( vi gør det vildt):

1. Synth zone
1. Sampel zone
1. Granular zone
1. Organ Zone
1. wavetabel Zone

Eller 10 af hver du bestemmer. Du kunne lave et program af hver af de 5 eller vi kan bare trække 5-20 presets ind fra mediabay hvilket du kan starte med. I tilføj midi modul kan du lægge Flexphraser på den alle hvis du har lyst. I flexphraseren kan du vælge 3 step modulator og du kan tilføje alle de mono step modulator i tilføj midi modul du har lyst til. Eller nogen af de andre muligheder i midimodul. Igen du er ikke begrænset.

Hvis vi nøjes med et simpelt program med en bas f.eks. Blot for at gøre det enkelt igen, prøv at vælge 2 stk. mono step modulator og gå derefter over i modulation matrix ( under zones) I source/modifier vælger du mono step modulator og under destination/depth vælger du på den ene distortion og på det andet modul vælger du f.eks. noise level. (Du kan selvfølge lave flere, op til 36 stk. hvis du vil.) tryk nu med musen på mono step modulator 1 i program table og under midi mod vil du se din mono step modulator her kan du tegne op til 32 steps modulation ( Husk at vælge modulation depth mængde i modulations matrix ellers sker der ikke noget) På samme måde kan du tilføje en mono lfo til pitch envelope måske eller attack envelope der er uanede muligheder. Du kan på samme måde vælge en stor mængde modulation af din wavetabel zone hvilket er mind blowing sygt det der kan laves der.

Dette eksempel er en dråbe i havet men et rigtig godt eksempel på hvad Halion kan som
Intet andet program kan
:-D
Cubase 11 pro

Nyt svar