Logic 10.3 er ude.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Logic 10.3 er ude.

Indlæg Skrevet: 20. jan 2017, 09:36

Har tweaket på contrast & brightness samt vigtigst af alt sat sharpness op på min skærm. Nu står det lidt pænere, men fonts er stadig lidt små og gnidrede på ikke-Retina skærme.

Det flade interface er fint med mig og det virker stabilt og endnu mere snappy end før. Nu mangler de bare at konvertere resten af plug-ins/GUI'et til det nye vektorbaserede.

Preferences er resat, ny template er lavet fra scratch, key commands genimporteret. Tre procedurer jeg aldid gennemgår ved ny stor version, fx. 10.2 til 10.3.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 20. jan 2017, 10:34

Wow, nogle ting er virkelig blevet snappy. Importerede lige nogle lydfiler og lagde ind i arrangementet. Import & waveform overview creation. Schwush!
Brugeravatar
raoul
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 21. jan 2017, 19:31

der er en bug i track alternatives hvis man arbejder med midi regions (
Brugeravatar
asle
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Cph

Indlæg Skrevet: 24. jan 2017, 14:14

Ok så Yosemite er et no go....

Siera eller El Capitan ????

Apollo og UAD ??? Er de klar på Sierra ??
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 24. jan 2017, 14:22

Kører Sierra uden problemer på Logic, Apollo og UAD.
Brugeravatar
Ignatius
Tekniker
Tekniker
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 24. jan 2017, 14:55

Ask Audio har lavet videoer af de nye funktioner i Logic.

What's New in Logic Pro X 10.3 - FREE course
"To you Chris Nolan's Batman trilogy was 3 movies. To me it was 11 years of my life..." - Hans Zimmer
Brugeravatar
Kapello
Producer
Producer
Sted: København/Sverige

Indlæg Skrevet: 25. jan 2017, 20:33

Masser af fede features - dejligt.
Savner dog stadig en bypass af alle plugins på hver channel - så du let kan høre et "før og efter" man begynder at mixe ... ville være fedt med en knap lige ved siden af solo :-)
Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv!
Jens Larsen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 25. jan 2017, 21:30

Lige præcis den der bypass all plugs funktion har jeg virkelig også savnet i lang tid, og jeg har ikke kunnet komme op med en ordentlig workaround :-(
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. jan 2017, 22:04

Kapello skrev:Masser af fede features - dejligt.
Savner dog stadig en bypass af alle plugins på hver channel - så du let kan høre et "før og efter" man begynder at mixe ... ville være fedt med en knap lige ved siden af solo :-)

Det ville kræver noget seriøst fiksfakseri og bøvl med latencyen hele vejen rundt. Der er en grund til at denne funktion ikke findes (endnu);)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 25. jan 2017, 22:09

Holger skrev:
Kapello skrev:Masser af fede features - dejligt.

Det ville kræver noget seriøst fiksfakseri og bøvl med latencyen hele vejen rundt. Der er en grund til at denne funktion ikke findes (endnu);)

Den slags feature har Cubase haft i mange år. :) Ikke at tråden skal handle om andet end Logic og opdateringen.
På hver kanal er der Bypass inserts og Bypass sends.
Jens Larsen
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 25. jan 2017, 22:21

@Holger - ikke at jeg på nogen måde ved noget om kodning - men er det ikke bare én knap der sørger for at "trykke" på on/off switchen på alle plugs'ne i kæden på en gang, i stedet for at jeg manuelt skal Alt+Klik'e på dem en for en?

For det giver da ikke umiddelbart bøvl med Latency'en når jeg bypasser plugs på den måde - eller er det bare mig der ikke hører ordentligt efter?

JL :-)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 06:34

Nej det er ikke bare at bypasse alt på én gang.

Hver plug-in introducerer x ms latency, hvilket giver en eller anden samlet latency per spor.

Hvis du under afspilning bypasser (alle) plug-ins, så vil sporet komme x ms ud af takt med resten. Af samme årsag automater man ikke selve plug-innets channel insert bypass, men en (evt.) intern bypass funktion, hvilket også undgår de værste klik. Ikke alle plug-ins har denne interne bypass.

Om du kan høre denne latency kommer an på hvor meget latency de pågældende plug-ins introducerer og hvor gode dine ører er. Men hvis du tester det med fx low end linear phase EQ (FabFilter Pro-Q2 i højkvalitet FIR mode fx), så er det meget tydeligt.

En bypass all funktion, vil kun kunne indføres hvis DAW'en sømløst kan skifte til den originale stream i en latencykompenseret udgave, der matcher latencyen fra den processerede stream. Det vil uanset hvad give nogle sjove problemer med side-chains, men som feature ville det være brugbart.

Alternativt vil funktionen kræve manuel stop/start af afspilning for at gensynkronisere sporene (som nu).

Gør Cubase dette, Christoffer?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 10:30

Det var ikke min mening af deraile tråden, men jeg vil lige følge op. :)

I Cubase har et effekt-slot 3 knapper, fra venstrre mod højre, Aktivér plugin, Bypass (gul ved brug), åben plugin.
Her et screenshot:
til logic bypass latency tråd.png
til logic bypass latency tråd.png (5.58 KiB) Vist 504 gange

Det er Bypass funktionen der aktiveres når man bruger "insert states on/bypass" (bypass af alle plugins på kanalen) Jeg ved ikke om Logic også har en separat bypass, eller om man enten aktiverer eller deaktiverer plugin'et.
Jeg har testet med et plugin der giver betydelig latency (ikke PCM Room som i screenshot), nok imellem et halvt og et helt sekund. Når man har trykket play, og denne kanal får alle sine plugins bypassed, så kører Cubase videre i sync, 100% sømløst. Det tager så også samme latency fra man trykket stop til signalet rent faktisk stopper, netop fordi latency'en er beregnet med. Selvom man trykker play med plugin'et bypassed, tager det stadig samme lange latency for at projektet generelt reagerer, altså reaktionen er forsinket uanset hvilket spor.

Jeg har ikke nogen faselineær EQ, så det kan jeg ikke lige teste med.

Så for lige at svare kort på dine punkter:

1:
Holger skrev:En bypass all funktion, vil kun kunne indføres hvis DAW'en sømløst kan skifte til den originale stream i en latencykompenseret udgave, der matcher latencyen fra den processerede stream.

Det er den oplevelse jeg har af Cubase, ja. Så snart du har loadet og aktiveret et plugin med betydelig latency, så er hele projektet påvirket af denne latency, uanset om plugin'et er bypassed eller ej.

2:
Holger skrev:Alternativt vil funktionen kræve manuel stop/start af afspilning for at gensynkronisere sporene

Mit svar til "1" burde være dækkende. Der sker ikke nogen decideret "gensynkronisering" eller ændring af latency ved start og stop. Latencyen ændres først idet plugin'et deaktiveres - bypass er her irrelevant.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 10:45

Det lyder som om Cubase har lavet det optimalt så, det mangler Logic.

Jeg tror du misforstod de andre ting jeg skrev - latencyen påvirker hele projektet ja, men det er det enkelte spors beregnede latency der skal kompenseres for på det pågældende spor under toggle af bypass all.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:36

Holger skrev:Wow, nogle ting er virkelig blevet snappy. Importerede lige nogle lydfiler og lagde ind i arrangementet. Import & waveform overview creation. Schwush!

Min ven som bruger Logic siger at den ikke længere laver en kopi af filen man dragger ind. Nu kan den bare pege direkte på den oprindelige fil og spille den - ligesom Samplitude. Det speeder jo tingene op, og sparer harddiskplads.

Logic 10s grafik er i det hele taget langt mere tydeligt end Logic 9 var. Dengang måtte jeg altid have ansigtet helt op i skærmen for at kunne se grid'et. Grå på grå baggrund var bare ikke nemt at have med at gøre.

Nu burde de bare snart gøre noget ved den elendige indbyggede .wav editor. Den trænger virkeligt til en kærlig hånd. Og så måske tænde for VST support igen, hvis de ikke var så satans politiske... :?
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:43

Joachip skrev:Min ven som bruger Logic siger at den ikke længere laver en kopi af filen man dragger ind. Nu kan den bare pege direkte på den oprindelige fil og spille den - ligesom Samplitude. Det speeder jo tingene op, og sparer harddiskplads.

Altså, det vælger du jo om du vil når du gemmer dit projekt første gang. Det er ikke noget nyt. Det har du hele tiden kunnet gøre.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:44

Joachip skrev:Og så måske tænde for VST support igen, hvis de ikke var så satans politiske... :?

Nu har AU formatet nogle indbyggede muligheder, som er federe end VST, men jeg tror det ville betyde døden for AU, hvis Logic åbnede op for VST support. Det er muligt at der er mange firmaer, der udvikler til begge eller alle 3 platforme (dvs. inkl. AAX/RTAS), men hvis firmaerne kunne proppe et af formaterne i skraldespanden, ville de bare være glade.
Brugeravatar
KristianNielsen
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Holbæk

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:45

Joachip skrev:Min ven som bruger Logic siger at den ikke længere laver en kopi af filen man dragger ind. Nu kan den bare pege direkte på den oprindelige fil og spille den

Det kan du selv bestemme fra projekt til projekt :)
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:45

Aha!? Det må jeg lige sige videre til ham min Logic ven.

(Jeg har faktisk selv en macbook pro med Logic 9 på, men jeg bruger den uhyre sjældent, så derfor er jeg temmeligt nybegynder til det. Min egen lydplatform er windows.)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:48

Joachip skrev:
Holger skrev:Wow, nogle ting er virkelig blevet snappy. Importerede lige nogle lydfiler og lagde ind i arrangementet. Import & waveform overview creation. Schwush!

Min ven som bruger Logic siger at den ikke længere laver en kopi af filen man dragger ind. Nu kan den bare pege direkte på den oprindelige fil og spille den - ligesom Samplitude. Det speeder jo tingene op, og sparer harddiskplads.

Det har man hele tiden kunne vælge fra og til. De har muligvis ændret defaulten, men den står til at kopiere ind i projektet hos mig stadigvæk.

EDIT: OK, jeg ser jeg er nr. 3 der skriver det samme :-D
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 12:53

Joachip skrev:Og så måske tænde for VST support igen, hvis de ikke var så satans politiske... :?

Det er ikke et spørgsmål om politik, men et spørgsmål om support og stabilitet. Det vil være at åbne for "a can of worms" at lukke op for VST support igen, da det vil give flere issues omkring kompatibiltet og stabilitet, end hvis Apple kun holder sig til sit eget format, som de kender til bunds.
Brugeravatar
Kapello
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 13:04

Er det bare mig eller er off-line bounce blevet væsentligt langsommere i Logic 10.3 ??
Er det fordi mix nu kører 64 bit ... eller er det bare min tidsfornemmelse som er helt hen i vejret, og mig der venter utålmodigt på bunce??
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 13:42

Bruger du UAD plugs?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 13:47

Kapello skrev:Er det bare mig eller er off-line bounce blevet væsentligt langsommere i Logic 10.3 ??
Er det fordi mix nu kører 64 bit ... eller er det bare min tidsfornemmelse som er helt hen i vejret, og mig der venter utålmodigt på bunce??

Prøv at lave samme offline bounce to gange i træk. Samme hastighed begge gange?

Jeg oplevede at første gang var langsommere og/eller det afhænger af nogle specifikke plug-ins. Det føles som om der er en ændring, ja - men ikke konstant.

Først tænkte jeg også om det havde med 64 bit summing at gøre, men det kan du i hvert fald nemt teste, da det kan toggles mellem 32 og 64.
Brugeravatar
Kapello
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 26. jan 2017, 14:16

Holger skrev:
Kapello skrev:Er det bare mig eller er off-line bounce blevet væsentligt langsommere i Logic 10.3 ??

Prøv at lave samme offline bounce to gange i træk. Samme hastighed begge gange?

Jeg oplevede at første gang var langsommere og/eller det afhænger af nogle specifikke plug-ins. Det føles som om der er en ændring, ja - men ikke konstant.

Først tænkte jeg også om det havde med 64 bit summing at gøre, men det kan du i hvert fald nemt teste, da det kan toggles mellem 32 og 64.

Det kører langsommere også efter første gang ... tror det må være 64 bit summingen - uden at vide det elle have testet det som du siger Holger

Tilbage til "Computer & Software"