Macbook Pro fra 2010

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Macbook Pro fra 2010

Indlæg af soduno »

Fik tilbudt en Macbook Pro 15 fra 2010 til 3k som jeg overvejer at købe. Men hvordan er det med det nye logic og Sierra,
kræver det gode specs, set i forhold til Logic Pro 8? Maskinen har 8Gb 1067Mhz ram samt en i7'er på 2,66GHz.
Så det var generelt mest for at høre om erfaringer med Logic X på lidt ældre maskiner :)

Edit: Nu er det ikke fordi jeg forventer den skal køre 50 VI's samt 128 audio spor helt uden lag, nærmere 5-6 VI's og en måske 10 audio spor :)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Nu har jeg lige været igennem møllen med opgradering af min macbook og har derfor kigget en del på benchmarks.

Min gamle macbook 2011 havde en I7 2.7 ghz processor som scorede 4200 i bencmarktest på Cpubenchmark.net.
Den kunne såmænd godt bruges til musikproduktion men synes den var lige i underkanten hvis man skulle lave større mix.
Min nye er også en I7 men "kun" med 2.5 ghz processor men med meget nyere teknologi score den imponerende 9200.

Jeg slog cpuen op på den du har kig på og den score 2764 hvilket må siges at være i den meget lave ende.
Mit indtryk af Logic+Sierra kombinationen er at det kræver relativt meget af computeren og vil virkelig ikke mene at en cpu med de benchmarks er særligt fremtidssikret, så ville nok smide et par tusind mere og få noget mere power.
Lars Louvré

Medlemsavatar
proflow
Forum Donator
Indlæg: 787
Sted: Vanløse

Indlæg af proflow »

Okay, jeg læser åbenbart ikke hvad du skriver..

Kan snildt være den er tilstrækkelig til dine behov hvis du køre logic 8 og ikke regne med at bruge flere spor end du beskriver.
Lars Louvré

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

proflow skrev:Okay, jeg læser åbenbart ikke hvad du skriver..

Kan snildt være den er tilstrækkelig til dine behov hvis du køre logic 8 og ikke regne med at bruge flere spor end du beskriver.
Du læste skam mit indlæg korrekt nok til at starte med :) . Men ja; overvejede også at vente lidt, og smide et par ekstra tusinde i en ny maskine. Nu var det blot fordi jeg så den var sat til salg for "så lidt" :)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kører stadig både Sierra, Logic X og Ableton på præcis sådan en maskine (2.53 ghz i5), som jeg købte for lidt over 6 år siden. Jeg har i tidens løb opgraderet den til max ram (8 gb), og udskiftet harddisken med 1 tb SSD. Især SSD disken gjorde en meget markant forskel for ydeevnen. Derudover har jeg skiftet blæsere, og overvejer pt. at skifte batteriet, som er ved at være lidt træt. Og så har den med tiden mistet forbindelsen til den ene USB port og kortlæseren. Det er kun at forvente - jeg behandler den ikke specielt pænt, og den bliver slæbt meget rundt på arbejde, øvere, og på scenen. Det er en imponerende slidstærk og højtydende maskine.

Jeg ville ikke være bekymret for de krav du har til den.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

david mondrup skrev:Jeg kører stadig både Sierra, Logic X og Ableton på præcis sådan en maskine (2.53 ghz i5), som jeg købte for lidt over 6 år siden. Jeg har i tidens løb opgraderet den til max ram (8 gb), og udskiftet harddisken med 1 tb SSD. Især SSD disken gjorde en meget markant forskel for ydeevnen. Derudover har jeg skiftet blæsere, og overvejer pt. at skifte batteriet, som er ved at være lidt træt. Og så har den med tiden mistet forbindelsen til den ene USB port og kortlæseren. Det er kun at forvente - jeg behandler den ikke specielt pænt, og den bliver slæbt meget rundt på arbejde, øvere, og på scenen. Det er en imponerende slidstærk og højtydende maskine.

Jeg ville ikke være bekymret for de krav du har til den.
Af ren nysgerrighed: hvor mange audio/VI spor kører du med i Logic? Mener heraf ca. normal forbrug :).
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nu bruger jeg normalt ikke Logic X, men derimod Ableton, der generelt kan klare højere antal spor og effekter. Jeg kører af og til sange med 70-80 spor, med effekter og instrumenter drysset med mild hånd, som kører stabilt nok til at jeg godt tør tage sangen med på scenen til et spillejob. Mit store liveset, som jeg bruger til mit band, hvor jeg har alle numre kombineret i samme fil for at kunne skifte fra nummer til nummer uden pause, indeholder ca. 150 spor, men kun ganske få (måske 10-20) effekter og instrumenter, netop for ikke at komme i nærheden af noget loft rent CPUmæssigt. Det dokument kommer aldrig over 20% CPU brug.

Konservativt sat vil jeg måske regne med ca. det halve i Logic. Altså 30-40 spor med lette (og enkelte tunge) VI og effekter. I praksis kunne det godt vise sig at være mere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kizz
Medlem
Indlæg: 811
Sted: 8000

Indlæg af kizz »

soduno skrev:Fik tilbudt en Macbook Pro 15 fra 2010 til 3k som jeg overvejer at købe. Men hvordan er det med det nye logic og Sierra,
kræver det gode specs, set i forhold til Logic Pro 8? Maskinen har 8Gb 1067Mhz ram samt en i7'er på 2,66GHz.
Så det var generelt mest for at høre om erfaringer med Logic X på lidt ældre maskiner :)

Edit: Nu er det ikke fordi jeg forventer den skal køre 50 VI's samt 128 audio spor helt uden lag, nærmere 5-6 VI's og en måske 10 audio spor :)
Har haft 2 af præcis den maskine du der har fået tilbudt ( i7 2.66 ) modellen. (havde den ene til salg herinde)
Den skulle gerne kunne trække det du nævner der,dog ville jeg foretrække en maskine med flere ram,hvis det primært er Vsti´s du bruger.
Den kan snildt køre 50+ i kun audiospor.

Det eneste jeg vil være forsigtig med er at køre de nye Osx´s på den.
Modellen har en klassisk fejl med kernel panic´s (genstarter) Det er ikke alle der har problemet men mange har.
Det sker når den skifter i mellem de 2 graffikkort den har og der er ikke meget at gøre ved det.
Den sidste jeg havde skete det jævnligt på ,Mountain Lion ,Yosemite og El capitan.
Jeg installerede Snow Leopard og Logic 9 på den og havde ikke et eneste nedbrud derefter,så det sker ved mere graffikkrævende software.

Nyt svar