Højtalere til stationær PC (musikproduktion)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Thomas J.
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Vesterbro, København

Højtalere til stationær PC (musikproduktion)

Indlæg af Thomas J. »

Hej alle

Jeg vil gerne lave elektronisk musik og køber snarest en stationær computer inkl. Intel 5 processor (ell. AMD A8), 8GB RAM. Men jeg er meget i tvivl om hvilke pc-højtalere, som vil give en god lyd ifm. musikproduktion. Jeg har ca. 3.000 kr. til højtalerne og 5.000 kr. til computeren.

Hi fi klubben anbefalede et par MicroPods (pt. 1.199 kr) og en Argon BASS8 Subwoofer (1.599 kr). Er dette et godt køb eller har I andre forslag? Størrelsen på de to MicroPods passer mig sådan set meget godt, da de kan hænge på væggen, men lyden er selfølgelig det vigtigste :-)

Jeg har allerede købt PreSonus AudioBox iTwo, Studio One 3 Pro udgaven, et M-Audio Oxygen 49 keyboard, et par DT 990 Pro høretelefoner, diverse programmer, mv.

MicroPods: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/a ... hojttaler/
Subwoofer: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/s ... subwoofer/

Mange tak for hjælpen!

Thomas

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Til musikproduktion er det vigtigste en sikker og nogenlunde neutral lydgengivelse. Her betyder rummet meget - faktisk mere end halvdelen af oplevelsen. De MicroPods du foreslår er udmærkede, men ikke velegnede til kritisk lytning. Du risikerer at dine produktioner lyder 'forkert' alle andre steder end hjemme hos dig selv, hvilket jo er lidt uheldigt hvis du gerne vi ud med din musik. I øvrigt er BlueTooth højttalere 'no-go' til lydproduktion - forsinkelsen i den teknologi er alt, alt for stor til at de overhovedet kan bruges, f.eks. i forbindelse med overdubs eller realtime nedmixning.

I forhold til dit budget vil jeg foreslå noget mere egnet til lydproduktion, for eksempel:

http://www.4sound.dk/studie/studiemonit ... 5-g3-black

eller

http://www.4sound.dk/studie/studiemonit ... us-eris-e8

Højttalere på væggen kan jeg heller ikke anbefale, med mindre pladsen er meget trang. Det er bedre at anbringe højttalerne på nogle isolerede stativer i god afstand fra væggen. Kig dig desuden gerne omkring i forum'et efter gode råd om studiedesign - det kan spare dig for mange (og dyre) ærgelser.

Velkommen til, og god fornøjelse med musikken! :-)
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kan tilslutte mig NilsOlavs post, og tilføje, at når jeg køber udstyr til musikproduktion går jeg ikke i en hifi butik. Gode hifi butikker (og her regner jeg helt sikkert Hifiklubben med) er gode til at sælge udstyr der præsenterer musikken bedst muligt i dit hjem. Men de har ikke meget forstand på hvad der kræves af musikproduktionsudstyr, hvor det er vigtigt at få en så neutral gengivelse som muligt, af alle de grunde som NilsOlav også nævner. Til det formål ville jeg gå i 4sound eller en anden tilsvarende butik, eller evt. shoppe rundt på thomann.de, som har et større udvalg og oftest sætter prisniveauet for branchen som sådan.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg tilslutter mig også NielsOlav, det er vigtigt med studie monitors og Rockkit 6 er rigtig fine til prisen. Det eneste minus er at du på længere sigt også skal bruge en sub tænker jeg. Men ellers er du jo godt igang kan jeg se...held og lykke med det :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror heller ikke helt på hifi-klubbens bud her. Jeg kender to som begge har købt et par af de her Prodipe 8, og de giver ganske god lyd til prisen:
http://www.thomann.de/dk/prodipe_pro_8_ ... onitor.htm (man skal købe to af dem for stereo)
De går ikke helt så dybt ned som hvis du køber noget hvor der er en subwoofer med, men til gengæld tror jeg du får mere præcision i mellemtonen - som faktisk er både vigtigere og sværere at arbejde med. Yamaha og Fostex laver også monitors i den her størrelse og prisklasse som jeg ville stole på. Og så kan du jo spare op til en subwoofer senere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
E.J.
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af E.J. »

Ved ik hvilken genre du vil lave men hvorfor sub? Personligt ville jeg spare pengene på subben, og bruge dem på selve højtalerne. Spar ca. 1400,- mere op og køb Genelec 8030 BPM. De ser ikke ud af meget, men er fremragende. Google dem og læs nogle anmeldelser;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Thomas J.
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Vesterbro, København

Indlæg af Thomas J. »

Hej alle

Mange tak for nogle rigtig gode svar!

Jeg har været en tur i 4Sound butikken i København og har netop bestilt to stk. EVE Audio SC204 til 4.518 kr. Lidt mere end jeg havde regnet med, men rigtig god lyd + størrelse.

http://www.4sound.dk/studie/studiemonit ... udio-sc204

Rigtig god jul!

Thomas
Mvh Thomas J.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tillykke, ser fin ud den EVE !!

Til folk der senere rammer tråden her så vil jeg lige nuancere at bestemte "hi-fi" højtalere bestemt godt kan bruges som alternativ til såkaldte "montorer" i den billige ende

Selv har jeg et par Prodipe stående til rep, de gik i stykker for ham der havde købt drm efter ganske kort tid, nu hvor jeg har skilt dem, og fejlfundet, må jeg konstatere et det er noget af det mest samvittighedsløse kina-crap jeg nogensinde har set,..... jeg gider ikke engang at reperere dem,... og tvivler på deress lyd,... uanset monitor-titlen

Vi har en anden tråd om hifi-højtalere der med fordel har været anvendt som monitor, herunder nogle fra Eltax, Mission, og Dali,... interesserede kan søge denne tråd frem

V
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil nok indrømme at jeg også må støtte NilsOlav i hans svar, det er fine monitors til prisen og de er oplagte til elektronisk musik. Jeg kender ikke til EVE monitors, men af udseende tvivler jeg lidt på bassen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Thomas J. skrev:Hej alle

Mange tak for nogle rigtig gode svar!

Jeg har været en tur i 4Sound butikken i København og har netop bestilt to stk. EVE Audio SC204 til 4.518 kr. Lidt mere end jeg havde regnet med, men rigtig god lyd + størrelse.

http://www.4sound.dk/studie/studiemonit ... udio-sc204

Rigtig god jul!

Thomas
Godt at se at det lykkedes at finde nogle gode, aktive højttalere. Dit valg ser rigtig fint ud.

Jeg kan næsten regne ud at du har gjort det fornuftige og købt ind med ørerne - så må man blot spare lidt nogle andre steder.

God jul til dig også, og god fornøjelse med højttalerne, når du får dem hjem.
We don't make mistakes - we do variations.

Nyt svar