Windows og musikproduktion

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Ama'r

Windows og musikproduktion

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 09:22

Jeg underskylder på forhånd at jeg muligvis starter en klassisk Windows vs. Mac krig, men siden 1992 har jeg altid brugt Mac og er nok hvad man betegner som superbruger. Min egen holdning er dog at Apple har trådt godt og grundigt på bremsen de sidste mange år og med nye MBP'er som både er grotesk dyre og forholdsvis langsomme ift alternativerne, er spørgsmålet om det nu er tid til at købe en Windows maskine?

Jeg bruger min computer til mange forskellige ting, både kodning og grafisk design, hvilket jeg egentlig tror jeg relativt nemt kan få til at fungere lige så godt på Windows.

Dog har jeg altid brugt Logic og jeg er glad for at kunne jamme med mig selv ved at bruge alt det indhold man idag får med i LPX's pakke. Findes det er et ordentligt Windows alternativ, som minder om Logic? Dvs ikke bare er en god sequenser med gode plugins, men også er et program hvor man hurtigt kan komme op at køre med loops, virtuelle instrumenter m.m.?

Jeg ved at jeg vil blive glad nok for at købe den mindste Macbook Pro, men jeg gider heller ikke holde tilbage, fordi jeg ikke tør tage springet. Har allerede taget springet til Android og jeg har ingen intentioner om at bruge iOS igen...Og den gamle Mac er helt død, så ikke noget med lige at vente et år eller 2 :?
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Re: Windows og musikproduktion

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 09:55

Den er faktisk svær. Normalt ville jeg sige at man skal vælge det OS som har det software man skal bruge, men det er du jo parat til at lave om på.

Fordele:
Windows er en større platform. Der er flere udviklere, og udvalget af VST plugins (kommercielle som gratis) er ganske overvældende. (Jeg vil undlade at sige noget om pirateri på dette punkt, selvom det er oplagt.) Det er også lettere at få hjælp af IT-nørder hvis selve OS'et driller, netop fordi der er så mange Windows-brugere derude. Du kan også selv vælge hardware-komponenter, og uanset hvad du sætter sammen, kan du få Windows til at køre på det. Selv har jeg samlet min PC specifikt ud fra at den skal performe vanvittigt godt og samtidigt være musestille. Jeg har f.eks. valgt et passivt grafikkort fordi jeg ikke er gamer, men til gengæld skruet godt op for CPU power.

Ulemper:
Den første trickye problemstilling, man bør undersøge, er drivere. Findes der Windows-drivere til al det hardware du har? Den mest hyppige årsag til at folk bliver sure på et lydkort og måske helt må droppe det, er dårlige/ustabile/mangelfulde lyddrivere. Og der står ikke på æsken om de sutter røv. Det opdager man først når man har købt skidtet. Det er et uforudsigeligt minefelt. Og det bliver ikke nemmere af at Windows faktisk ikke er lige så brugervenligt som Mac (og det siger jeg altså på trods af at jeg selv er Windows-bruger!)

Windows er fundamentalt set et lidt gammeldags office-OS som ikke er velegnet til multimedie-ting, og et af stederne man kan mærke det, er hvis man har mange af de her USB-MIDI devices (altså dimser som er tilsluttet med USB-stik i stedet for rigtige MIDI-stik). Windows er notorisk dårlige til at holde styr på rækkefølgen af dem, så hvis du har rigtigt mange af sådan nogen, tør jeg ikke anbefale Windows. Selv er jeg kommet ned på kun at have 1 af sådan nogen devices, og derfor er rækkefølgen ikke længere et problem. De fleste lydprogrammer kører ASIO, fordi Windows' egne lyd-API'er ikke har været gode nok før inden for de sidste få år (ASIO er slet ikke lavet af Microsoft selv). Og endelig er der det evige update-ræs, hvor man aldrig ved hvilke features Microsoft ødelægger næste gang, men Apple er efterhånden hoppet så meget med på den vogn, at nu er det omtrent lige slemt for begge OS'er hvor hurtigt éns ting bliver obsoleted før tid.

Valg af DAW:
Den her er svær, fordi det i så høj grad er et spørgsmål om smag. Når du siger "hurtigt komme op og køre med loops", tænker jeg straks på Ableton Live, men personligt synes jeg det er et forvirrende program. Andre muligheder: Cubase, Reaper, Samplitude, FL Studio (not kidding!). Whatever du vælger, sørg for at skidtet har VST support. Det er seriøst en showstopper hvis det ikke har, for så har du isoleret dig på en øde ø og mister hele fordelen ved Windows-platformen. Faktisk vil jeg nok sige, at du bør checke de forskellige "hvilken DAW bør jeg vælge" tråde herinde, og/eller prøve at bruge dem i nogle dage hver, og se hvad der falder i din smag. Valg af DAW er virkeligt personligt og svært at forudsige hvad der virker for folk. Selv bruger jeg Jeskola Buzz, men jeg har på fornemmelsen at de fleste ville løbe skrigende bort med mindre de har brugt en tracker før. (En "tracker" er også en slags DAW som opstod på Amigaen i 80erne.)
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 10:17

Morten Hjort skrev:... ikke bare er en god sequenser med gode plugins, men også er et program hvor man hurtigt kan komme op at køre med loops, virtuelle instrumenter m.m.?

Du bør tage med i betragtning, at det der med at komme "hurtigt op at køre med loops, instrumenter mm" ikke er så lige til som du beder om. Logic er faktisk et svært program. Du var ret godt inde i logic allerede da jeg underviste dig for 12-15 år siden, og har garanteret holdt det ved lige siden da, og det har i virkeligheden været en stor investering af tid gennem mange år der har gjort dig hjemmevant. Programmer er blevet langt mere intuitive siden da, men der er stadig en indlæringskurve der ikke bare er overstået på en formiddag.
Jeg vil kalde mig selv superbruger i Ableton Live, og kan se at mine nuværende elever får et godt greb om det i løbet af måske 2-6 uger, alt efter hvor hurtige de er, hvor meget energi de lægger i det og hvilke forudsætninger de har. Men mit eget niveau, det kræver at man udvikler og holder sin evne ved lige gennem mange år.

Blot for at sige, at hvis du søger instant gratification, så bliv ved logic, som du allerede kender. Og ja, jeg synes også de nye mbp'er er alt for dyre, og alt for lidt rettet mod os musikere.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 10:18

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål du stiller der.

Jeg har selv været på windows siden version 2.0 (Dog fattede jeg ikke så meget af hvad en computer kunne den gang, men min far var rimelig tideligt ude) og anser også mig selv som ikke superbruger, men dog med en solid forståelse af hvordan man får et windows system stabilt. Jeg kører selv med en laptop fra MM-vision med Windows 10, det kører meget stabilt.

Jeg har dog af flere grunde (Bl.a. lækkerhedsfaktor) gået og sparet lidt op til min kommende maskine, som jeg egentlig havde tænkt skulle være en Mac, men som du også selv påpeger, så har apple ikke ligefrem fokus på PC platformen. Det ser sgu lidt skidt ud må jeg indrømme, specielt prisen taget i betragtning.
På den anden side er mange producenter af Windows baserede maskiner kommet rigtig godt med på design fronten og jeg synes at Windows 10 fungerer godt og virker solidt. Derfor tror jeg også jeg alligevel fortsætter med Windows næste gang.

Jeg kan ikke råde dig til det ene eller andet, men prøv at se om du kan få fat i en maskine med windows 10 som du kan prøve af i et par dage, for det er nok der den står og falder.

Mht. Daw, så finder du, mig bekendt, ikke noget til Windows som er lige så billigt som Logic og heller ikke noget der leverer lige så meget content med fra start. Det du evt. ville spare på maskinen kan du altså hurtigt risikere at skulle af med for software.

Du kunne prøve at kaste et blik på Studio One fra Presonus: http://www.presonus.com/products/Studio-One
Jeg synes tit jeg støder på beretninger om folk der er skiftet fra Logic til Studio One, selvom de ikke er 1:1 i features, men sådan er det jo, du mister lidt og får noget andet, men grundfunktionerne er jo basalt set de samme i de fleste DAW's.

En anden DAW som jeg personligt holder lidt øje med er Bitwig: http://www.bitwig.com/en/home.html
Det er lidt en fusion af det hele. Ableton, Cubase, Logic rystet godt sammen. Problemet er at det kun er på version 1.2 (mener jeg), så der vil være nogle mangler. Fordelen ved det er at det er meget velfungerende, da koden er baseret på de nyeste teknologier hvor mange af de andre jo er bygget videre på i måske 20 år. Jeg har prøvet en demo version af det og var egentlig ret imponeret over hvor stabilt det er og hvor sjovt det er at bruge, men manglede lige et par features som dog helt sikkert kommer i fremtiden.

Joachip er allerede kommet ind på nogle af de andre. Jeg sidder selv med Ableton og er rigtig glad for det, men det kræver en del omstilling at vænne sig til det. Når man først har det, så er det meget hurtigt at bruge og super godt til skitser, jams osv.
Brugeravatar
Morten Hjort
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Ama'r

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 10:26

Tusind tak for alle de gode bidrag! Du som siger David, så kommer jeg med garanti til at miste noget af den erfaring jeg allerede har opbygget. Og jeg har også et guitarboard (Apogee GIO) der skal sælges hvis jeg skifter, ligesom jeg skal geninvestere i en masse ny software. Hvis jeg havde en tiltro til at Apple om et par år ville komme med noget super fedt til en acceptabel pris, så ville jeg nok holde mig til MacOS, men jeg må ærligt indrømme at den tiltro har jeg ikke. Jeg havde selv tænkt at jeg ville købe min sidste Mac nu her, men det virker næsten skørt. Uncite: Studio One ser nu ret fedt ud og kunne være en god mulighed! Jeg har ikke været nede og nørde avancerede features længe pga arbejde, så i virkeligheden er mine krav ikke så voldsomt store. I mener også at Windows er stabilt nok? Har læst en masse anmeldelser af Win10 og det virker til at Microsoft (endelig) er på rette vej.
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 13:55

jeg tror ikke det handler om OS..
det handler om at du har noget software du vil bruge, som er til det OS.

problemer er som regel blot at daw/plugin bliver opdateret, og så pludselig virker ting ikke.
derfor opgraderer jeg aldrig til xx.xxx versioner, men kun til fulde 2.0 3.0 osv - og undgår bøvl

ableton, fl studie, studio one, cubase virker fremragende på windows 7..
Brugeravatar
Thomas M
Producer
Producer
Sted: Ruds Vedby

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 17:33

SIDwave skrev:jeg tror ikke det handler om OS..
det handler om at du har noget software du vil bruge, som er til det OS.

problemer er som regel blot at daw/plugin bliver opdateret, og så pludselig virker ting ikke.
derfor opgraderer jeg aldrig til xx.xxx versioner, men kun til fulde 2.0 3.0 osv - og undgår bøvl

ableton, fl studie, studio one, cubase virker fremragende på windows 7..

........og Reason ;-) men Reason har ikke VST support :-( men dog extern MIDI In ;-)
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 20:38

Jeg synes som Sidwave, det lyder som om, det reelt er ligegyldigt, om styresystemet hedder iOS eller Windows, det vigtige er, om du kan finde en DAW, du kan arbejde med. Er det så ikke bare at gå i gang med at teste? De fleste DAWs har demoer, der kan downloades og testes i en periode. Demoerne kan du teste på Mac, inden du beslutter dig for, om en af dem er god nok til, at du kan droppe logic og hoppe over på Windows.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 20:55

Jeg valgte selv Presonus Studio One for at have muligheden for at skifte OS-platform, hvis det bliver aktuelt.

MBP er vel ikke dyrere, end de altid har været. Men det er da rigtigt, at de har været længe om at få gang i de nye modeller over hele linjen.
Personlig bliver jeg nu stadig trist over windows ... så det er spørgsmålet, hvad man bliver mindst trist af i øjeblikket. :-D
Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 21:00

Apples produkter er alt for dyre, det skal der ikke herske nogen tvivl om! Jeg har dog aldrig oplevet så mange fejl med OS, som da jeg var Windows bruger i mange år. Efter skiftet til Mac for ca. 8 år siden, har jeg oplevet minimale problemer - set over 8 år. Vi har selvfølgelig forskellige oplevelser - gode som dårlige, med både Windows og Mac OS. Men primært alle de musikere og grafikere jeg snakker med, så bruger de Mac. Også selvom prisen på et godt setup er peberet!
"nothing is stronger than the weakest part" ...
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 28. okt 2016, 21:13

Der er mindre maintenance og fniddertid med OSX end med windows. Og f.eks i følge RME er OSX core audio også skrevet bedre og resulterer i bedre/mindre latency. Hvor meget man vil give for det, er så også en del af spørgsmålet.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 12:58

SustainerPlayer skrev:Der er mindre maintenance og fniddertid med OSX end med windows.
Helt enig.

SustainerPlayer skrev:Og f.eks i følge RME er OSX core audio også skrevet bedre og resulterer i bedre/mindre latency.
Bedre end hvad, lige præcis? Windows har fire lyd-api'er: WaveOut/MME, DirectSound, WASAPI og ASIO. Sidstnævnte er slet ikke lavet af Microsoft selv, men Steinberg, og det giver en ganske lav latency. Desværre vidner eksistensen af hele fire lyd-APIer om at her er tale om en rodebunke af et OS.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 13:35

En helt ufed ting ved windows er at det binder sig til dit motherboard's hardware-ID ,.. så man kan ikke genopbygge sit system 100 pct med ny hardware via et back-up image, uden at være afhængig af om MS har tænkt sig at være behjælpelig, og I det hele taget yder service i den forbindelse hvis man støder på problemer, og inden for kort tid vel at mærke, et system skal i princippet kunne genopbygges når som helst, uden forsinkene led, eller uden at stå med hatten i hånden og tigge om en reaktivering, mener jeg

Kører MAC stadig uden alt dette hejs ???

Med andre ord, er det muligt at bygge en "Hackintosh" som til enhver tid kan servicers omgående, med muligheden for at byte al hardware ud med identisk hardware, og re-installere via hele systemet via back-image straks ???

(dette syntes jeg er en factor at vælge ud fra også, masser af plugs ville muligvis skulle reaktiveres, men alt det på ilok ville man nok have oppe at køre igen omgående).
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 14:36

PC>Mac :wink:

Folks problemer med bambus computere på windows 98 er vel dårligt relevante længere.

Jeg har ingen nedbrud eller ustabilitet oplevet på windows 10 siden april, da jeg installerede det.

En PC koster under 6k for samme specs som de dyreste macbooks, så det er da værd at prøve af. Om ikke andet bare de 14-30dage, du har returret, så du kan se om det er noget, du kan arbejde med.

Studio One fan her.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 15:16

Joachip skrev:Bedre end hvad, lige præcis? Windows har fire lyd-api'er: WaveOut/MME, DirectSound, WASAPI og ASIO. Sidstnævnte er slet ikke lavet af Microsoft selv, men Steinberg, og det giver en ganske lav latency. Desværre vidner eksistensen af hele fire lyd-APIer om at her er tale om en rodebunke af et OS.

Tjaa - kan ikke finde lige nu. Kan kun finde det her: "The smallest buffer offered under Windows has 48 samples, under Mac OS X 14 samples.". og ... "Windows XP (from SP2), Vista, Vista 64, 7: Full ASIO multi-client operation of WDM and ASIO 2.0. WDM (DirectSound) with stereo and multi-Channel support. Mac OS X (10.5 or higher) Intel: Core Audio, Core MIDI."

http://www.rme-audio.de/en/products/fireface_uc.php
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 15:18

Her:

http://www.rme-audio.de/en/products/fir ... eneral.php

"Furthermore, Apple did a good job with USB Audio, ensuring great performance and stability inside OSX and Core Audio. Microsoft could well take a page from Apple's book here..."
Brugeravatar
jkspost
Producer
Producer
Sted: København

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 16:33

DUBTEMPLE skrev:En helt ufed ting ved windows er at det binder sig til dit motherboard's hardware-ID ,.. så man kan ikke genopbygge sit system 100 pct med ny hardware via et back-up image, uden at være afhængig af om MS har tænkt sig at være behjælpelig, og I det hele taget yder service i den forbindelse hvis man støder på problemer, og inden for kort tid vel at mærke, et system skal i princippet kunne genopbygges når som helst, uden forsinkene led, eller uden at stå med hatten i hånden og tigge om en reaktivering, mener jeg

Kører MAC stadig uden alt dette hejs ???

Med andre ord, er det muligt at bygge en "Hackintosh" som til enhver tid kan servicers omgående, med muligheden for at byte al hardware ud med identisk hardware, og re-installere via hele systemet via back-image straks ???

(dette syntes jeg er en factor at vælge ud fra også, masser af plugs ville muligvis skulle reaktiveres, men alt det på ilok ville man nok have oppe at køre igen omgående).

Formentligt ja. Har ikke testet det, men hvis hardwaren er identisk kan jeg ikke lige komme på hvad der skulle forhindre en klonet disk i at boote op. (Ved software hvor serie numre/maskine koder genereres ud fra f.eks et netkorts Mac-adresse skal dog nok påregnes at det skal genaktiveres)

Jeg benytter mig selv af at lave backup via Carbon copy cloner så jeg altid har en identisk partion på en anden fysisk disk, der altid kan bootes op hvis uheldet er ude. Herudover finder jeg det er en klar fordel at macOS også kan bootes fra USB-disk uden alt muligt fikumdik, i modsætning til Windows der "genstarter" USB under indlæsning.

Core audio og MIDI i macOS giver internt en lavere latancy da det er designet med ind i systemet fra start af udviklerne, for nu at simplificere det. Det går lidt igen på IOS platformen. Android får aldrig samme respons fra touch til lyd medmindre systemet redesignes grundlæggende.

Nåja og Audio aggregation - jeg bruger selv et lidt ældre line6 UX8 lydkort sammenkoblet med iconectivity iconnectaudio4+ der spiller fint med 32 samples som buffersize i studio one 3. Det giver mig samlet 12 analoge in/Out + multi in/Out digitale audio streams samt multi MIDI interface til og fra min iPad Pro.

Og det er på en beskeden saml-selv pc med en i5 3.3ghz CPU m. 16GB RAM. Og pt. er det El Capitan der er installeret som OS. :)
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 16:36

SustainerPlayer skrev:Her:

http://www.rme-audio.de/en/products/fir ... eneral.php

"Furthermore, Apple did a good job with USB Audio, ensuring great performance and stability inside OSX and Core Audio. Microsoft could well take a page from Apple's book here..."
er det ikke en 7 år gammel artikel fra da uc blev launchet?
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 29. okt 2016, 17:20

MrBacon skrev:er det ikke en 7 år gammel artikel fra da uc blev launchet?

Jo - det er ikke lykkedes mig at finde noget, der indikerer, at det er blevet bedre siden.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 09:48

Jeg har nu også indtryk af at USB lydkort er noget man bør undgå i Windows.
PCI og firewire er til gengæld stabile løsninger.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 10:00

Firewire er et helvede under Windows. Til gengæld er der ingen problemer med USB

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 10:09

Jeg har brugt RME USB kort i en del år efterhånden, og det kører som det skal endda med Windows :-)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 10:17

Joachip skrev:Jeg har nu også indtryk af at USB lydkort er noget man bør undgå i Windows.
PCI og firewire er til gengæld stabile løsninger.

De skal bare være lavet ordentligt, samt ham der skriver driveren skal være nogenlunde klar i hovedet,...

RME Babyface kører fint og stabilt her på W8.1 samt W10

Steinbergs kører vist også nogenlunde

Selvfølgelig er et PCIe kort bedre, sådan vil det altid være, det gælder uanset platform
Brugeravatar
Heine
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 12:22

DUBTEMPLE skrev:En helt ufed ting ved windows er at det binder sig til dit motherboard's hardware-ID ,.. så man kan ikke genopbygge sit system 100 pct med ny hardware via et back-up image, uden at være afhængig af om MS har tænkt sig at være behjælpelig, og I det hele taget yder service i den forbindelse hvis man støder på problemer, og inden for kort tid vel at mærke.

Det bør ikke være et problem, men det kan godt være svært lige at finde løsningen, så her er den, hvis nogen skulle få brug for det: https://support.microsoft.com/da-dk/kb/950929

Jeg har flere gange aktiveret Windows 7 efter udskiftning af bundkortet.
Man ringer til et dansk nummer, taster sin produktnøgle ind og får en kode retur med det samme.

Jeg har ikke prøvet det med Windows 10 endnu, men Microsoft skriver: Hvis du for nylig har foretaget en større hardwareændring på din enhed, f.eks udskiftet bundkortet, er Windows 10 muligvis ikke længere aktiveret på enheden. Hvis du kører Windows 10 (version 1607), tilføjede din Microsoft-konto og knyttede den til den digitale licens på din enhed, kan du bruge fejlfindingsprogrammet Aktivering til at genaktivere Windows. Du kan finde flere oplysninger under Brug fejlfindingsværktøjet Aktivering.
Heine Svendsen

Musikbutik
http://www.indigo2.dk
Brugeravatar
danstanley
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Frederikshavn

Indlæg Skrevet: 30. okt 2016, 14:38

Prøv og hent Cockos Reaper findes til både linux, Windows og mac.
Er gratis som sådan, men licens kan købes til tror det er 50 dollars.
Så kan du jo vurdere om det er værd at skifte platform og hvilket DAW det så skal være, når nu logic kun er Mac:-)

http://www.reaper.fm/

Tilbage til "Computer & Software"