Kvantisere en .wav fil

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Kvantisere en .wav fil

Indlæg Skrevet: 22. okt 2016, 22:31

Håber ikke spørgsmålet er blevet stillet 200 gange før, men det er det jo nok, men så alligevel:

Hvad er det fedeste program til at kvantisere en optaget .wav fil med? Jeg har prøvet Logic 9, Samplitude, FL Studio og Geist2. Logic er vinderen ind til videre, men det er bestemt ikke nogen imponerende algoritme, og så findes det ikke til Windows.

Så jeg har på fornemmelsen at der findes bedre ting derude? Hvad er det absolut fedeste? (Hvis det så er for dyrt, må jeg finde alternativer, men jeg vil godt vide hvor godt det kan gøres med 2016 teknologi.)
Check mine gratis plugins ud: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
ThomasRiem
Producer
Producer
Sted: Kjøbenhavnstrup

Re: Kvantisere en .wav fil

Indlæg Skrevet: 22. okt 2016, 23:24

Ørrmmm...Live..? Jeg er ikke nordisk mester, men mener at det er da vist det, der er en af kerneopgaverne...

Sent from my iPad using Tapatalk
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 00:07

Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 12:25

ThomasRiem skrev:Ørrmmm...Live..? Jeg er ikke nordisk mester, men mener at det er da vist det, der er en af kerneopgaverne...

Jo, Ableton er naturligvis værd at tage med, men nok ikke lige den billigste løsning:)

Warp-engine i Ableton er hurtig, og såfremt algoritmen (5 typer) er indstillet hensigtsmæssigt, leveres typisk en kvantisering der er spot-on i projektet.

Sang, stemmer og solo-instrumenter kan godt være lidt tricky, og ønsker man at justere kvantiseringen, har man et fint overblik med Detail View, fornuftige markerings-håndtag osv.

Groove Pool synes jeg er godt placeret, med samlet overblik af parametre/macros til brug for justering eller leg med groove & feel. Der er også nemt at trække grooves fra andet materiale og benytte med drag n drop.

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 14:09

Jeg synes iøvrigt det burde være et oplagt område for franske IRCAM at lave et bud på, mig bekendt har de ikke gjort det endnu.
Gravity Assist - First Contact - Mit første forsøg med programmet Paulstretch, fra April 2016:
https://youtu.be/d5gpvYRPglk
Brugeravatar
stralner
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Nordjylland

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 14:14

Ableton live, Cubase pro er efter min menig super gode til det. Hvis man altså ved hvordan det gøres rigtig. Faktisk tror jeg de fleste Daw´s giver et godt resultat. Jeg vil nok anbefale at du sætter dig ind i programmet mere end hvad vi andre siger er bedst. Nogle kan lide konen and kan lide datteren. Og i sidste ende er de alle blot et værktøj. Det er meget vigtigere hvem der bruger det!!!
Cubase 10 pro
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 14:26

Christoffer I. N. skrev:Jeg synes iøvrigt det burde være et oplagt område for franske IRCAM at lave et bud på, mig bekendt har de ikke gjort det endnu.

Ja Ircam Labs beskæftiger sig i høj grad med disse time-stretch algoritmer, men do-no, måske de er for tunge -eller dyre, at implementere:)

Det jeg mente med 'spot-on', er primært kvantiseringen/afkodning af selve transienterne til et givent projekt i Live. Ganske afhængig af hvor meget tiden ændres vil kvaliteten af resultatet naturligvis være vekslende, men jeg synes stadig der skal meget til før det bliver grelt med Ableton:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 23. okt 2016, 14:29

Du skrev, at du havde fået de bedste resultater med Logic. Husk at du kan tweake ikke bare valget af algoritme, men også underparametre for den enkelte hovedalgoritme. Derudover kan du manuelt rykke tingene rundt via Flex Markers og dine transient markers kan også indstilles eller flyttes manuelt.
Brugeravatar
stralner
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 14:04

:peace: Med så mange Logic brugere herind Holger, kunne du så ikke hoppe på youtube vognen og lave nogle Logic tips og trix. Det er jo efterhånden blevet moderne for mange studier
Cubase 10 pro
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 15:08

Jeg har https://www.youtube.com/user/thegeargrotto hvor jeg indtil videre ser ud til at lægge 1 video op om året... den næste kommer til december/januar. Jeg ville gerne lægger gratis tutorials op, men det kniber med tiden, som jeg bruger på mastering og betalt undervisning/kurser, og ikke mindst mine tre millioner hobbyer og familien.

Videoer er noget man primært laver hvis man har tid/brug for markedsføring og jeg har ikke tid og ikke brug for markedsføring p.t.

Det er svært at finde ordentlige tutorials på nettet, der er så meget misinformation og amatørlort.
Brugeravatar
Mike Runner
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Hedehusene

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 15:12

.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk
Brugeravatar
stralner
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 15:20

Det er svært at finde ordentlige tutorials på nettet, der er så meget misinformation og amatørlort.

Også derfor jeg tænkte tanken. Måske kunne vi sortere eller lave nogle selv så alle kunne finde fagligt korrekt viden her på siden!! Det behøver ikke at være fra dig alene. Men en eller anden form for samling ville være brugbart. Lydmaskinen er vel også din reklame et eller andet sted? Det med tiden kender jeg vist alt for godt. Jeg syntes faktisk den går hurtigere og hurtigere for hvert år der går ;-)
Cubase 10 pro
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 23:01

Undskyld, jeg glemt fuldstændigt at nævne at "live" bestemt ikke er noget krav. Tværtimod vil jeg hellere se maskinen stå og svede et godt stykke, og så til gengæld gøre det perfekt.

"Faktisk tror jeg de fleste Daw's giver et godt resultat." <-- Det har jeg har ihvertifald konstateret ikke er tilfældet. Logic har været det bedste jeg har prøvet indtil videre, men nu er der flere ting jeg skal prøve, kan jeg se.

Så tak for input! Jeg kigger mulighederne igennem. :thumbup:
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 26. okt 2016, 09:28

SFLogicNinja har ikke udgivet noget på Youtube i 3 år :?: :shock:

En tutorial omkring time stretch var ellers oplagt
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Luny Tune
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Snekkersten

Indlæg Skrevet: 26. okt 2016, 19:23

Joachip skrev:Undskyld, jeg glemt fuldstændigt at nævne at "live" bestemt ikke er noget krav. Tværtimod vil jeg hellere se maskinen stå og svede et godt stykke, og så til gengæld gøre det perfekt.

ThomasRiem talte om programmet Ableton Live og ikke "live" som i realtime/on the spot. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. okt 2016, 09:47

Luny Tune skrev:ThomasRiem talte om programmet Ableton Live og ikke "live" som i realtime/on the spot. :)

Ha ha, okay, nu jeg læser det igen, kan jeg godt se det. Jeg tror jeg blev forvirret fordi jeg altid har kaldt det program for "Ableton", men det er jo firmaets navn, ikke programmet. Dårlig vane. :doh:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 27. okt 2016, 09:58

Well, det gør 99% af alle jeg kender, så join the club. Og så er der dem der kalder det Appleton...

Tilbage til "Computer & Software"