OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har besluttet kun at forholde mig til Mvocoder foreløbig, ellers kører det af sporet tidsmæssigt,...

Deler lige teaser-videoen, samt 3 gode generelle undervisningsvideoer fra Melda



UNDERVISNINGS VIDEOER





Senest rettet af DUBTEMPLE fre 21. okt 2016 13:31, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har skrevet et beslægtet indlæg i Vocoder-sang tråden

Hvid Sjokolade, min favorit i dansk hip-hop, havde en forkærlighed for vocoder, og for, hvad jeg tror, er vocoder på baggrundslydene

Er lidt nysgerrig på disse svævnede filtrerede breath/voice-agtige ting

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 12#p610212
/Dub

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hey, jeg glemte Pitcher, er jo standard i FL. det er nok i virkeligheden den der gør sådan rigtig voco oldschool agtigt. Den kan i øvrigt styres af midi ud og harmonize. UhHHH!
Pitcher og vocodex går rigtig godt sammen.
-Picher på vokalen og så route til modulator i Vocodex.
-En tåbelig åndsvag lyd på en synth og route til carrier, eller er det omvendt? Altså ikke en tåbelig åndsvag synth på en lyd, men carrier/ modulator route.
Så har man en meget fornuftig udgangs position

Vocodex er den eneste vocoder jeg kender, FL Studio er den eneste digitale lyd arbejdstation jeg bruger, så jeg er nok ikke den bredeste målgruppe at fortolke spørgeskemaer ud fra!
Pitcher er simpel hvor er vocodex ultra flexibel , som i super kompleks på grænsen til det lige i overkanten af muligheder, så den kan nok tveakes og automates til stort set den lyd du leder efter.
Dog med en mulig følelse af at "jeg havde tænkt mig at lave musik, men jeg har bare siddet og tweaket interface!" .
Bare rolig vocodex KAN noget, men som med alle IL produkter er der nok en lidt anden arbejdsgang til det, samt en masse crap fra lorte unger der uploader videoer som en fuldstændig ligegyldige.
Den er super svedig til at lave growl bass med. Som´jeg godt kan finde på at bruge den til en gang i mellem.
Det har jeg lært af SeamlessR er en ivrig troværdig youtuber og producer, han bruger vocodex på en dejlig akavet måde! How to bass er titlen på mange af hans videoer.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Har besluttet kun at forholde mig til Mvocoder foreløbig, ellers kører det af sporet tidsmæssigt, ..
Den lyder nu også sej. :)

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Den lyder fornuftig den melda plug synes jeg - udfra demo lydene...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LarsRøv skrev:Pitcher og vocodex går rigtig godt sammen
Værd at skrive bag øret, men er nød til at begrænse mig, det bliver først en gang til vinter jeg evt får tid til at gå bare
lidt i dybden med disse ting, det er ikke første prioritet her, bare noget der er der er på ønskelisten til at lege lidt med

Tænker mig dog med Mvocoder og Vocalizer Pro jeg nu har nok at lege med i årevis, til næsten ingen penge :dollargrin:
SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:Har besluttet kun at forholde mig til Mvocoder foreløbig, ellers kører det af sporet tidsmæssigt, ..
Den lyder nu også sej. :)
raoul skrev:Den lyder fornuftig den melda plug synes jeg - udfra demo lydene...
Ja, syntes faktisk den lyder fint, og han har desuden gjort sig umage med at undervise lidt, lave videoer der bestemt er værd at se, og gå bag
om emnet udover bare at beskrive sit eget product, det syntes jeg gir bonus-point i min bog

Det forekommer mig også at den er meget assignbar og fleksibel, bl.a. fordi kernen af det hele, nemlig antallet af bånd og deres flankestejlhed kan vælges inden for ret vide rammer. Routing og modulationsmuligheder plejer Melda at have styr på, det syntes også at være tilfældet her,..

Selv om Meldas grafiske flader er usexede og kedelige, lader de til at være ret funktionelle, tiden må vise, det er første gang jeg køber hos Melda

Syntes ud fra demoerne den slipper fint fra div "talk" og "robo" ting, klart, og med sprød lyd lige i fjæset, samt de mere udsvævende breat/voice-agtige ting som jeg også er ude efter, ala det der høres ved 4.04 - 4.20 i den første teaser-video, tromme-eksemplerne holder også,..

Ufatteligt hvad den mand har formået at lave når man checker siden ud, man kan læse om ham her:

http://soundbytesmag.net/interviewwithvojtechmeluzin/

http://www.homemusicproduction.com/inte ... roduction/
/Dub

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

ja den der onde dybe robot stemme er lige i øjet - går lige i trussen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

I sidste video, "practical examples", er der en finurlig lille ting fra 10.10 - 11.45 ,..

Han laver en slags "reverb" på en fin spinkel synth-lyd. Der oprettes en FX-bus, Mvocoder insertes og side-chain aktiveres, men før den insertes også en MnoiseGenerator der føder dens indgang, synth-signalet sendes så til Mvocoders side-chain input,... DET LYDER GODT NOK FEDT :-)

Jeg stilled for et par dage siden et ubsvaret spørgsmål vedr antagelig brug af vocoder på baggrundslydene i en del Hvid Sjokolades numre, jeg tror jeg gættede rigtigt, og er på vej i den rigtige retning hvad denne lille "under-teknik" inden for vocoding angår,...

Fantastisk hvad vocoding åbner op for, måske den effect af alle med flest muligheder
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev:men før den insertes også en MnoiseGenerator der føder dens indgang
Bemærk at MnoiseGenerator er en ud af mange gode gratis "små-plugs" fra siden ,.. værd et kik !!!!

https://www.meldaproduction.com/product ... yword=free
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. nå - nu fandt jeg endelig lidt tid til at få prøvet MVocoder af - det blev til en ok cremet udgave Crosby, Stills & Nash' "Lady of the island". Den lyder umiddelbart ok - men .. der er en masse ringing i dens filtre, som jeg ikke sætter super-meget pris på. Vokator - min gamle trofaste abandonware vocoder har ikke den slags issues .. men måske er det et udemærket kompromis i forhold til at have et opdateret og på mange måder ret fleksibelt plugin ..

Check demoen her, hvis du er nysgerrig ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for lyttet :thumbup: ved ikke i hvilken retning du ønskede at tage lyden, hvad ringningen præcis er, og om det "støvede" i lyden er tilstræbt præcis på den måde som det fremstår nu. Tænker også på om der ikke kan tweakes i selve filtrene, det syntes jeg der var noget om, måske noget at hente,..

Desværre må jeg tilstå jeg ikke selv er kommet videre med bl.a. denne ting her som ønsket ,.. så har ikke noget at bidrage med, og tror egentlig bare jeg vil klappe i for nu, og sætte mig over i hjørnet mens jeg skammer mig lidt, og overvejer prioriteterne,...
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 30. mar 2017 23:07, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hippo skrev:.. nå - nu fandt jeg endelig lidt tid til at få prøvet MVocoder af - det blev til en ok cremet udgave Crosby, Stills & Nash' "Lady of the island". Den lyder umiddelbart ok - men .. der er en masse ringing i dens filtre, som jeg ikke sætter super-meget pris på. Vokator - min gamle trofaste abandonware vocoder har ikke den slags issues .. men måske er det et udemærket kompromis i forhold til at have et opdateret og på mange måder ret fleksibelt plugin ..

Check demoen her, hvis du er nysgerrig ..
Det er jo næsten en unfair demo ... det lyder røvfedt, men det gør det jo som regel, når du leger :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt Rune, godt med lidt praktiske tests. :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. vocoder-bånd kan indstilles helt op til 100 stk, der er alt muligt gate-halløj som kan tweakes til månen, og ikke mindst kan den arbejde i stereo (pga. rigtige sidechain inputs til carrier) - men problemet, sådan som jeg hører det, er som sagt at der er en masse ringing ved filter-crossovers. Jeg tror Vokator gør sin ting via noget fft halløj i stedet for; den har i hvert fald ikke den slags artifacts ..

Jeg printede lige en udgave med Vokator på leaden i stedet for MVocoder, for sammenligningens skyld. Har ikke gjort den store indsats for at matche volume, eq og den slags ..

Vokator


MVocoder
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

FFT kan skære rent og nærmest lodret ,..

Uden at afskrive Mvocoder:

Vokator lyder bare meget bedre i den her sammenhæng i hvert fald :shock:

Tak for post !!!
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Altså - mit Vokator preset (med alt muligt post-processing) er noget jeg har arbejdet på i en hel del år, så måske er det ikke en helt fair sammenligning, men stadigvæk - den lyder meget tættere på min rigtige stemme end MVocoder (.. om det er en kvalitet aner jeg ikke :P).

Men måske vigtigst af alt .. den tydelighed i diktion man kan opnå med Vokator .. den savner jeg i MVocoder, da jeg ofte bruger vocodere som leads, og ikke bare som en "gimmick" ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det gir mening alt hvad du siger ,..

Mvocoder ville sikkert kunne optimeres i sammenhængen her,.. men du har vist afsløret en ikke ligefrem stærk side :-)

Hvis det gir mening for dig, nu du har brugt tid på sagen så kunne jeg faktisk godt forestiller mig at udvikleren, Vojtech Meluzin ville være interesseret i sammenligningen, med henblik på at forbedre den over tid, han er rimelig skarp, og ville måske kunne arbejde lidt med det
til en senere udgave,..
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Hvis det gir mening for dig, nu du har brugt tid på sagen så kunne jeg faktisk godt forestiller mig at udvikleren, Vojtech Meluzin ville være interesseret i sammenligningen, med henblik på at forbedre den over tid, han er rimelig skarp, og ville måske kunne arbejde lidt med det
til en senere udgave,..
.. nu har jeg skrevet til ham; så må vi se om der kommer noget konstruktivt ud af det. På én eller anden måde har jeg det også ok med at vejen til min "signature vocoder sound" går gennem et esoterisk plugin, som nærmest kræver pc-skills for at virke .. og omvendt kunne man måske løfte det hele til et højere plan. Alene muligheden for at arbejde i stereo burde være nok, og så alligevel ..

Dog vil jeg vove den meget lidt videnskabelige påstand, at det mest af alt handler om at spille / redigere selve vocoder-synth-delen med sjæl .. det er i hvert fald hvad jeg bruger tiden på når jeg laver vocoder-tracks ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rune, har du prøvet Madrona Labs Virta?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Christoffer I. N. skrev:Rune, har du prøvet Madrona Labs Virta?
.. nej? Det ser ganske spændende ud .. det skal helt sikkert prøves af! Dog er min primære dagsorden (pt) mest fokuseret på at lede efter så "rent" et udtryk som muligt; altså dét at få så mange nuancer af en vokal helskindet igennem en melodilinje - eller klang - dikteret af en anden performance.

.. i øvrigt er mange timestretching / pitchshifting algoritmer baseret på et koncept som hedder "phase vocoding" .. http://blogs.zynaptiq.com/bernsee/time-pitch-overview/ ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Altså Virta er jo ikke "din almindelige vocoder", og routingen gør at den kan blive til alt andet end en vocoder. Men den er rigtig sjov. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:
DUBTEMPLE skrev:Hvis det gir mening for dig, nu du har brugt tid på sagen så kunne jeg faktisk godt forestiller mig at udvikleren, Vojtech Meluzin ville være interesseret i sammenligningen, med henblik på at forbedre den over tid, han er rimelig skarp, og ville måske kunne arbejde lidt med det
til en senere udgave,..
.. nu har jeg skrevet til ham; så må vi se om der kommer noget konstruktivt ud af det.
Ja, spændende, han har godt nok også haft fart på produktionen, ene mand såvidt jeg kan forstå, så perfekt kan det jo ikke være det hele :)
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. han svarede ret hurtigt, men bed desværre ikke rigtig på; vocodere er nok ikke lige det han tjener mest på. Han anbefalede dog et andet plugin - MMorph - som er fft-baseret, så det vil jeg lige kigge på. Dog er Vokator jo lidt en "troldmand" af forskellige teknologier .. det har fft detektor, men har samtidig stadigvæk "groups" .. så jeg har på een eller anden måde brug for the best of both worlds ..

Jagten på den perfekte vocoder er (desværre) ikke overstået ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ellers må vi have sat gang i et crowd-sourced vocoder-plug!

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jeg synes det er en interessant diskussion, men jeg kan ikke lade være med at tænke på hvordan man definerer hvad en god vocoder er (apropos trådens titel)? Argumentet med at bevare "diktionen" er god, men er det nok?

Hippo's lydeksempler lyder rigtigt godt, men de er sikkert fyldt med alle mulige trade-secrets som gør det svært for andre at lave en vocoder der lyder lige så godt ud fra de lydeksempler. Så hvordan skulle man lave en test der kan bruges til svare på om en vocoder er god?

Nyt svar