OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Re: OK,.. hvad er en god vocoder så ?

Indlæg af Madelaire »

Christoffer I. N. skrev:Det ved Rune/HIppo.
Det var nemlig også min umiddelbare tanke efter at have læst tråden :)

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Hippo skrev:
Christoffer I. N. skrev:
Holger skrev:Det må Hippo vide, hans vocodede ting plejer at lyder rigtigt gode. Tror det er et eller andet tudsegammel plug-in?
Det er NI Vokator:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=66341
Yup! Desværre kan man ikke købe det plugin længere, og der er også et par issues i forhold til delay-kompensering, clipping, osv .. men jeg elsker det alligevel! Det lyder ikke just af "klassisk vocoder", men det er til gengæld en vocoder-sound jeg ikke hører så mange andre steder. Jeg har også været mange vocodere igennem .. både hard og soft, og det her er den jeg har det sjovest med - nok mest fordi den lyder lidt "beyond" vocoder ..

Den sidste vocoder-ting jeg har klasket sammen med Vokator er her .. (mastereret af Holger i øvrigt!) ..

Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter - "Vi blev ikke født"


.. piller den ned om et par dage eller så, da jeg ikke vil ha koda og div. labels på nakken ;)
Kæft en fed bas :-) super tight :thumbup:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rune, hvilken rumklang har du på vox'en?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Madelaire skrev:Er der nogen, der ved eller har et godt bud på hvilken vocoder Vinnie Who bruger på 39?
.. det er Vokator (igen igen) :)

edit:

Holger skrev:Rune, hvilken rumklang har du på vox'en?
.. på "Vi blev ikke født"? Relab LX480 - Random Hall på omkring 4.5sec .. de-esset før klangen, og low-shelf'et rimelig grundigt. Og så er der også en Soundtoys EchoBoy på selve vocoder-sporet.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Synes aldrig mine rumklange lyder så godt som dine... har ellers også LX480

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Thomas M skrev:Kæft en fed bas :-) super tight :thumbup:
Tak tak :) .. Det er en Moog SubPhatty, drivet med Vertigo VSM-3 for lige at mætte den lidt ..
Holger skrev:Synes aldrig mine rumklange lyder så godt som dine... har ellers også LX480
Synes predelayet er altafgørende for om en klang funger; det er i hvert fald noget af det jeg bruger en del tid på at tweake ..

.. men der er jo også Valhalla DSP tingene, UAD EMT 140 / 250, Lexicon 224 .. ect ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hippo skrev:
Madelaire skrev:Er der nogen, der ved eller har et godt bud på hvilken vocoder Vinnie Who bruger på 39?
.. det er Vokator (igen igen) :)

edit:

Ja, hvad ellers :) tak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Madelaire skrev:Ja, hvad ellers :) tak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. jeg har i den grad en finger med i spillet :twisted: .. Der er en klausul i min producer-kontrakt, som forpligter til minimum et vocoder-nummer pr. album jeg producerer.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Hvad er det så der gør Vokator fed? Umiddelbart ligner det en meget basic vocoder... Men det er måske den indbyggede synth der lyder specielt?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1549
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

KTAS skrev:Hvad er det så der gør Vokator fed? Umiddelbart ligner det en meget basic vocoder... Men det er måske den indbyggede synth der lyder specielt?
.. jeg ved ikke om den ligner noget bestemt, men det er i hvert fald det plug jeg har fået de bedste resultater ud af. Dog bruger jeg D16 Lush som carrier .. den indbyggede er ikke specielt interessant, udover den har een eller anden detector i forhold til om noget er pitched / unpitched (så du f.eks. kan have ren noise på konsonanter) .. men det foretrækker jeg at styre "manuelt" :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
EmilAaJohansen
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af EmilAaJohansen »

Hippo skrev:
Madelaire skrev:Ja, hvad ellers :) tak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. jeg har i den grad en finger med i spillet :twisted: .. Der er en klausul i min producer-kontrakt, som forpligter til minimum et vocoder-nummer pr. album jeg producerer.
Fremragende aftale!
Jeg prøver pt. at lave et lignende arpeggio-helvedesstykke i et nummer jeg arbejder på.
Den vil så bare køre som midi-information ind i en EHX V256 for at undgå latency til live-brug.
Men skal da helt sikkert prøve at få fingrene i Vokator !

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hippo skrev:
Madelaire skrev:Ja, hvad ellers :) tak for svar. Sjov video! Har du en finger med i spillet på nummeret? Eller er det bare sådan noget man ved når man har leget nok med vocoder?
.. jeg har i den grad en finger med i spillet :twisted: .. Der er en klausul i min producer-kontrakt, som forpligter til minimum et vocoder-nummer pr. album jeg producerer.
Hehe, god klausul :-D Og godt arbejde! Det er et vanvittigt fedt nummer!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OK ,.. måske på tide af få tråden tilbage på sporet: "Hvad er en god Vocoder så" :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Vokator er jo desuden fortid for de flest af os ,... og discontinued

Ind til videre fik jeg som nævnt Sonivox Vocalizer Pro, til godt en hundrede-krones seddel, ikke de store forventninger, prøver den senere,..

Derudover er der Mvocoder fra Melda nedsat til 25 euro netop nu, hvilket jeg har ventet på, spændende, alsidig, hermed er tip givet videre

https://www.meldaproduction.com/MVocoder

Sidste ting jeg umiddelbart har i kikkerten, for den mere klassiske ydelse, herunder robot, er XILS vocoder 5000

https://www.xils-lab.com/pages/XILS-5000.html

Hvis der er nogen der har nogle yderligere bud, råd, eller viden, så er tråden jo åben til at dele :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bare lige for at sige tak for de to on-topic indlæg i starten vedr bl.a. Vocodex :)
mik_c skrev:Hm jeg været en del igennem efterhånden med sådan noget på jagt efter min yndlings lyd.

Nord Modular, Banshee Talkbox, Alesis Microns vocoder, Digitech Talker, Digitech Vocalist med "vocoder setting".
Vocodex, Mda Talkbox, Tal vocoder, XILS vocoder, NI Mouth .. og sikkert flere jeg lige har glemt..

Men syntes vocodex er et godt bud, men NI Vokator er sikkert også god - jeg har bare ikke lige prøvet den..

Altså meget af dette her er ret godt, og man skal nok bare beslutte om man vil ha mere vintage lyd med få bånd og smoothness eller mere klarhed i vokalen og moderne med mange bånd. Og så handler det om at gøre det godt. En fed lyd kræver mere tallent end gear, med sådan noget her syntes jeg.

Og så er det i høj grad også en smagssag.
Nogle rigtig gode betragtninger, smags-sag i høj grad, og mange vocodere kan hver i sær "et eller andet" trick, selv om de måske ikke er verdens
bedste all-round i sig selv, det gir derfor mening med nogle stykker hvis de er til at betale, ved iøvrigt ikke om min micro-modular er kraftig nok
til at køre vocoder, af hardware har jeg vist også en gammel Digitech GNX-2 med "talk-function", men såvidt jeg husker blev jeg rigtig trist og
tung om hjertet ved at lytte til denne, for år siden, det gik op for mig at jeg havde spildt en times tid, og den time vil jeg aldrig få igen :roll: :dollargrin:

LarsRøv skrev:Jeg bruger vocodex, fra imageline i fl studio, den er også i vst. Men 89 euro er sgu lige pebret nok i standalone udgave. http://www.image-line.com/plugins/Effects/Vocodex/
Ja, lige pebret nok, har lyttet lidt til diverse reviews/demos, det virker som om at der mangler den der helt "rene" og sprøde voco-lyd som f.eks, XILS 5000 kan præstere, så tænker mig stadig XILS er topkandidat til den lidt dyre løsning, som åbenbart er nødvendigt for den traditionelle lyd

Når alt dette er sagt så kan vocodex da sikkert "et eller andet", ligesom Vocalizer-Pro har enkelte forcer, vocoding er jo et ultra-bredt område
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Eiosis lavede en for flere år siden som umiddelbart lød fed. Det kan være der kommer en ny udgave, det virker som om han er ved at lave nye versioner.
XILS laver også vocodere, ved ikke hvordan de lyder:
https://www.xils-lab.com/pages/PRODUCTS.html
Tusind tak også til dig, kendte den ikke før du nævnt den, som nævnt topkandidat ind til videre, især når vi taler de klassiske voco-dyder

https://www.xils-lab.com/pages/XILS%205000.html

Desværre er den bestemt ikke gratis, men stadig topkandidat,..

Mvocoder som et tilsyneladende meget fleksibelt og spændende alternativt supplement til netop denne, da den har andre forcer, og GUI
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vocoder-II ,.. virkede umidelbart spændende ,.. og demoer med en for mig fin lyd

Desværre kun 32-bit ,..... :-(

http://www.pluginboutique.com/product/2 ... Vocoder-II

Billede

Bemærk at nye mere robo-agtige tweaks af lyden kører helt frem til slutningen i denne demo

/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der var jo også Madrona Labs Virta. Godt nok kun 4 midivoices ind, men den lyder godt.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev:Bare lige for at sige tak for de to on-topic indlæg i starten vedr bl.a. Vocodex :)
Nogle rigtig gode betragtninger, smags-sag i høj grad, og mange vocodere kan hver i sær "et eller andet" trick, selv om de måske ikke er verdens bedste all-round i sig selv, det gir derfor mening med nogle stykker hvis de er til at betale, ved iøvrigt ikke om min micro-modular er kraftig nok til at køre vocoder, af hardware har jeg vist også en gammel Digitech GNX-2 med "talk-function", men såvidt jeg husker blev jeg rigtig trist og tung om hjertet ved at lytte til denne, for år siden, det gik op for mig at jeg havde spildt en times tid, og den time vil jeg aldrig få igen :roll: :dollargrin:
En micro modular kan godt kører vocoder funktionen :) .. Enhver patch på Nord Modular G1 keys, rack eller micro modular kan højst fylde en DSP chip med ting. Forskellen ligger i hvor meget polyfoni man kan trække. En Micro modular har 1 DSP så du kan nok kun få en mono vocoder stemme ud af det, hvor jeg på min nord modular rack kan få 4 toners poly.

Jeg skrev til Digitech i sin tid angående deres forskellige pedaler som havde "talk-funktion", også omkring deres dedikerede vokal pedal, men fik svaret at de algoritmer der er brugt i disse maskiner ikke svarer til dem i den rigtige digitech talker. Så der er formodenligt tale om ringere produkter, så kan godt forstå din lettere misantropiske stemning efter en times omgang med pedalen ;)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Lad mig lige henlede opmærksomheden på, at TeeVee har en Waldorf MicroQ til salg. Sådan en er der bl.a. en ret overdreven arpeggiator i... og en vocoder... og nej, jeg har ikke noget med det at gøre - jeg har bare selv en MicroQ


Sent from my iPad using Tapatalk
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Nå nu hvor jeg er halvt oppe i nørde omdrejninger ka jeg vel ligeså godt fortsætte for dem der er intresseret (sikkert ikke nogen :D).

Jeg var meget glad for Digitech Talkeren, da den har en ret elektonisk glitchy digital lyd men syntes den var besværlig at have med at gøre med synth der sku til og mikrofon der sku til og så det hele tilbage igen osv osv.. så begyndte at efterforske i den. Og fandt fremt til det er LVL design der havde udviklet den. Og fandt så frem til at de havde lavet et plugin for Steinberg - "Steinberg Voice machine". Har lidt af samme meget digitale men retro lyd. Men da det er et mega gammelt plugin efterhånden er det svært at få til at spille ordenligt nu til dags. Så efter noget tids mere søgning efter en erstatning kom jeg frem til Image Line Pitcher. Hvis man bruger formant funktionen på det plugin får man nogenlunde samme lyd på et moderne plugin.

Så mine ynglings er:
- Image Line pitcher
- TC Harmony 4
- Nord Modular
- iZotope Vocalsynth

Hvis jeg ikke var så pisse doven ville Digitech Vocalist Studio være istedet for Harmony 4 da den lyder en kende mere digital retro, men at have det som plugin istedet for hardware er bare så meget nemmere og den håndtere mindre perfekt optaget vokal bedre.
Roland VP-9000 i formant mode ville måske ha været istedet for image line pitcher hvis jeg igen ikke var så doven og KUN tænkte på lyd. Men at sku sample eller overfører på Zip disks og rode frem og tilbage er bare ikke mig.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Jeg har ikke prøvet den selv men demoerne af xils vocoderen lyder sgu da af lort ?
er ellers stor fan af xils 3 !

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

raoul skrev:Jeg har ikke prøvet den selv men demoerne af xils vocoderen lyder sgu da af lort ?
er ellers stor fan af xils 3 !
Må sige at jeg er kølet lidt ned, efter at have hørt demoerne nogle flere gange, i mere veludhvilet tilstand,...

Min indledende bedømmelse af Vocoder 5000 var iøvrigt kun ud fra de klassiske og robo-agtige ting

Tror dog ikke jeg vil sige den lyder af lort ,.. har iøvrigt haft svært ved at finde andre "seriøse" bud på demoer end deres egen

TubeOhms Vocoder-II demo ,.. er stadig nok den der rammer bedst ,.. I min bog

HVOR ER DET ÆRGELIGT DEN KUN ER 32 BIT :cry: :cry:
´
Har besluttet at min nye PC bliver holdt 64-bit rent, uden noget wrapper, så stabil som mulig

Men har, og har set, en del 32 bit ting efterhånden som jeg gerne ville kunne bruge lejlighedsvis

Overvejer seriøst at bygge en 32-bit PC ,.. med det ene formål at hoste disse ved bare ikke hvordan det bedst kunne integreres
i det samlede samlede set-up

Har masser af hardware, det ville såmænd ikke koste noget videre,..
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 21. okt 2016 13:49, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:En micro modular kan godt kører vocoder funktionen :) .. Enhver patch på Nord Modular G1 keys, rack eller micro modular kan højst fylde en DSP chip med ting. Forskellen ligger i hvor meget polyfoni man kan trække. En Micro modular har 1 DSP så du kan nok kun få en mono vocoder stemme ud af det, hvor jeg på min nord modular rack kan få 4 toners poly.

Jeg skrev til Digitech i sin tid angående deres forskellige pedaler som havde "talk-funktion", også omkring deres dedikerede vokal pedal, men fik svaret at de algoritmer der er brugt i disse maskiner ikke svarer til dem i den rigtige digitech talker. Så der er formodenligt tale om ringere produkter, så kan godt forstå din lettere misantropiske stemning efter en times omgang med pedalen ;)
Hvor er det dejligt at jeg jeg besluttede at beholde den Micro Modular, af flere årsager, ved så ikke hvor god vocoderen er,..

En del har skrevet godt om den, men svært at finde noget der reelt er lavet med den, vi har faktisk en gammel tråd også her:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=51909

Min Digitech GNX2 er ligeledes noget jeg bare har besluttet at beholde, uanset hvad, har en guitar som jeg bruger lejlighedsvist,
og har så beholdt GNX2, og ikke andet, der er basis effecter i, gider ikke at forholde mig yderligere til guitar-verden :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:Nå nu hvor jeg er halvt oppe i nørde omdrejninger ka jeg vel ligeså godt fortsætte for dem der er intresseret (sikkert ikke nogen :D).

Jeg var meget glad for Digitech Talkeren, da den har en ret elektonisk glitchy digital lyd men syntes den var besværlig at have med at gøre med synth der sku til og mikrofon der sku til og så det hele tilbage igen osv osv.. så begyndte at efterforske i den. Og fandt fremt til det er LVL design der havde udviklet den. Og fandt så frem til at de havde lavet et plugin for Steinberg - "Steinberg Voice machine". Har lidt af samme meget digitale men retro lyd. Men da det er et mega gammelt plugin efterhånden er det svært at få til at spille ordenligt nu til dags. Så efter noget tids mere søgning efter en erstatning kom jeg frem til Image Line Pitcher. Hvis man bruger formant funktionen på det plugin får man nogenlunde samme lyd på et moderne plugin.

Så mine ynglings er:
- Image Line pitcher
- TC Harmony 4
- Nord Modular
- iZotope Vocalsynth

Hvis jeg ikke var så pisse doven ville Digitech Vocalist Studio være istedet for Harmony 4 da den lyder en kende mere digital retro, men at have det som plugin istedet for hardware er bare så meget nemmere og den håndtere mindre perfekt optaget vokal bedre.
Roland VP-9000 i formant mode ville måske ha været istedet for image line pitcher hvis jeg igen ikke var så doven og KUN tænkte på lyd. Men at sku sample eller overfører på Zip disks og rode frem og tilbage er bare ikke mig.
Fedt du gider, dine indlæg har skam stor værdi, både nu, og for dem der rammer tråden via søgning senere,..

Angående Talkeren, så ja, det meste af videnskaben ligge nok i at fodre en vilkårlig vocoder med de helt rigtige ting, dernæst kommer dens evene til at "fordøje" dette foder, og herunder dens "egen-kvalitet" og fleksibilitet

Skægt som man kan få noget utroligt godt ud af Image line Pitcheren, det havde jeg ikke tænkt over, jeg kan godt lide den der støvede lyd der er på deres egen demo-video :-)

VP-9000 er spændende, jeg var tæt på at købe Razmo's, omend mere for dens evne til at "vride" samples, gider dog heller ikke bøvlet,.

Skal f.eks. have samplet min melodica, og lavet et instrument, ville gerne have tilføje et par ekstra toner i top og bund,... hurtigt :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:Der var jo også Madrona Labs Virta. Godt nok kun 4 midivoices ind, men den lyder godt.
Yep, lidt forvirrende med 2 tråde :-)

Kikkede på den, men tabte så overblikket, den er SÅ meget mere end en vocoder tilsyneladende,...

Man ramler nærmest ned i sådan et "reaktor-univers" ,.. ved ikke om den er for kompleks

Den lyder vist ikke helt ved siden af nej, har dog ikke fundet nok eksempler at lytte til endu,...

Tænker mig ikke at begrænsningen på 4 midi-voices er en show-stopper, men måske er det
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 21. okt 2016 20:27, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Nyt svar