Presonus Faderport 8

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
fugmann
Forum Donator
Forum Donator
Sted: 20 km nord for Kbh.

Presonus Faderport 8

Indlæg Skrevet: 30. jul 2016, 07:40

Netop som jeg havde besluttet mig for en Presonus Faderport til min Studio One DAW, ser det ud som om, at der kommer en Faderport 8 medio september, hvilket jo er snart.

https://www.gearslutz.com/board/new-pro ... st12044845

Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik

Billede

Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Re: Presonus Faderport 8

Indlæg Skrevet: 30. jul 2016, 09:12

Ser interessant ud, hvis det ikke er et photoshop-hoax.

Billede
Brugeravatar
fugmann
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. jul 2016, 09:22

Sandt, men det vil være nærliggende, at den kom.....

Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik

Billede

Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. sep 2016, 16:23

Jeg har siden fået bekræftet, at det skulle være sandt, at den kommer. Jeg gætter på, at den endelige version vil have en master fader foruden de 8 kanaler.
Bliver spændende at følge med i.....
Med venlig hilsen

Henrik

Billede

Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 13. sep 2016, 16:31

Hvis man er ligeglad med evt touchsensitivitet i faderne, hvad er så argumentet i forhold til en eller flere gode gennemprøvede BCF 2000 fra Behringer ?
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 13. sep 2016, 22:13

Jeg syntes godt nok det ser en del photoshoppet ud det billede, og jeg kan heller ikke finde noget om det på deres hjemmeside.. Dog er deres side lavet om til Faderport series på trods af at de kun har haft én nogensinde.. sååå der er nok mere på vej.

http://presonus.com/products/FaderPort-Series
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. sep 2016, 23:06

Det ville være lidt åndsvagt ikke at lave den så der kan udviddes med flere 8x moduler ,... det ligger fantasi-billedet ikke op til ,...
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Jan Møller
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: 8900

Indlæg Skrevet: 16. sep 2016, 10:15

VH. Jan Møller
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. sep 2016, 10:56

DUBTEMPLE skrev:Det ville være lidt åndsvagt ikke at lave den så der kan udviddes med flere 8x moduler ,... det ligger fantasi-billedet ikke op til ,...

Ok, har nu pløjet mig igennem siden, det er åbenbart sådan det forholder sig,..

Syntes godt de kunne have klemt i det mindste 5 gode rotary's ind, nu hvor den alligevel er gået hen og blevet så stor som den er

Meningen med den den ensomme dial der er må jo være at denne navigeres rundt til alt, og dermed slut,...

Tit har man behov for minimum nogle enkelte der kan tilgås straks, uden navigering, samt to der drejes samtidig, ved
"hands on" f.eks. tuning af Q of Freq på et filter der sweepes eller afsøges, balance-controller kunne være et andet eksempel

Touch-fader lyder fancy, kender ikke den dybere mening, eller deres u-undværlighed i praksis :)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Jesper Zar
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 17. sep 2016, 19:56

Så vidt jeg kan se, og det vil også være tosset andet.. så kan du bruge faderne til at kontrollere flere parameter på én gang på et plugin.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. sep 2016, 20:20

Jeg synes den ser supernice ud. Den kommer på ønskesedlen. 500 dollars plejer at betyde 500 euro ... dvs ca. 3700,-
Fair pris.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. sep 2016, 11:01

JRR har den nu, til 499 usd, men hvad er det egentligt der evt gør Faderport mere interessant end X-Touch, til ca same pris/størrelse ?

Jeg er totalt novice, men for mig ser det da ud som om at X-Touch nok har lidt flere muligheder, en håndfuld endless rotarys som jeg
syntes der mangler på Faderport, og så har Behringer jo med de gamle BCR/BCF'ere allerede lavet værdsatte controller i mange år

https://www.thomann.de/dk/behringer_x_touch.htm (knap 4300 DKR hos Thomann)

http://www.music-group.com/Categories/B ... CH/p/P0B1X

Billede

Universal DAW Remote Control for Studio and Live applications
Supports HUI* and Mackie Control* protocols for seamless integration with every compatible music production software
9 fully automated and touch-sensitive 100 mm motorized faders
8 dynamic LCD Scribble Strips for instant overview of track names and parameters
Ethernet interface for RTP (Real-Time Protocol) MIDI and future BEHRINGER X32 remote control
8 rotary controls with LED-collars for on-the-fly adjustments of your favorite parameters
92 dedicated illuminated buttons for direct access of key functions
8-segment LED meters per channel for precise level control

Large jog/shuttle wheel and tape-style transport controls for intuitive operation
Built-in 2x2 USB MIDI interface for direct connection to Mac* or PC computers and one external MIDI device
2 dedicated footswitch connectors and one foot controller input for external remote control
2-port powered multi-TT USB hub for connecting additional controllers
"Planet Earth" switching power supply for maximum flexibility (100
- 240 V~) and low power consumption for energy saving
3-Year Warranty Program*
Designed and engineered in Germany
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 24. sep 2016, 11:12

Den ser fed ud.

Så snart Faderport 8 er ude, så kommer der nok nogle versus-videoer.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 19:23

Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 22:58

Kigger dem først senere selv. :-D
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 09:53

FP8 er godt tænkt, og i kombination med seneste Studio One får man yderst raffineret mulighed for ekstern kontrol i et kompakt design som passer til en hånd. Jeg har faktisk allerede bestilt en fra udlandet, måske den lander i studiet i dag :-) :-)

Omkring isoleret masterfader i controlleren, så er det for mit vedkommende ganske unødvendigt efter som jeg alligevel benytter logaritmiske fades, dertil nogle få præ-definerede niveauer direkte fra monitor-systemet.

Controlleren ser umiddelbart meget simpel ud. Men alle multi-funktioner og de forskellige sektioner giver meget rige anvendelsesmuligheder. En anden vigtig detalje er at S1 er slave af controlleren dvs. man kan flytte fokus, ændre view, zoom mm. hvor GUI’en så følger med.

Faders og pots er i øvrigt 10 bit resolution, dvs. man har 1024 opdelinger på alle ranges.

Bliver så fedt!
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 20:10

Fedt. Glæder mig til at høre mere om den.

Den er en del mere gennemtænkt end den lige synede til at starte med.

Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. dec 2016, 13:57

Så fik jeg un-boxed den nye FaderPort 8 :-)

Herunder nogle iagttagelser;

Pladen på betjeningspanelet er sort mat-lakeret metal, med påtryk af typografi i fornuftig størrelse og god læsbarhed. Tryk-knapper er soft-touch backlit gel, relativ højt løftet, føles solide og stabile.

De to funktions drejeknapper er fremstillet i oxideret metal med rillet grip, uendelig omløb med takket vandring, samt Encoder funktion ved tryk. Håndtagene på motor-faders har god stor størrelse. De er også i metal, og disponeret med en indbyrdes afstand, som akkurat tillader man kan fade to channels med en finger fx. L/R. Selve håndtagene har en lille smule ‘slør’ ved berøring, men det er sikkert meningen og nødvendigt for at kunne soft-koble det motoriserede take-over. Selve vandringen på faders er ‘tight’. Følsomheden på Touch-funktionen kan indstilles så en let- eller hurtig fejl-berøring ikke pludselig laver ravage.

De forskellige sektioner på controlleren kan betjenes indenfor en håndslængde. Yderligere er der to Shift-knapper, en i hvér side, som igen bidrager til hvordan man kan betjene enheden.

Jeg bemærker i øvrigt at genvejs-tasten til Masterbussen er perfekt placeret, og umiddelbart kendetegner det hele controlleren, at taster og sektioner er disponeret med omtanke og pratisk anvendelighed for øje, i hvert fald med henblik på Studio One. Mht. Mackie Control og andre DAW skal det senere hen blive spændende at se hvilke funktioner der fungerer straight out of the box.

Det øverste LCD panel er udmærket til at vise udslag, panning eller nummeriske værdier. I kraft af den lave opløsning gives blot en simpel grafisk information, og det er naturligvis ikke brugbart til nøjagtig aflæsning af f.eks. gain- eller peak niveauer.

FP8 kan startes op i Settings Mode. Her vælger man kompabilitets-format, og der er mulighed for at indstille berøringsfølsomhed og hastighed på faders. Man kan også tjekke funktionalitet og kalibrering af motor-fades, knapper og encoders.

FP8 har dimensionerne: HxBxD = 300x335x50 mm. (Det står sjovt nok ingen steder)

Er positivt overrasket ved byggekvaliteten. FaderPort 8 føles robust.
PreSonus hardware har vist også et udmærket omdømme mht. kvalitet ifht. pris.

:peace:
Vedhæftede filer
FP8.jpg
FP8.jpg (70.1 KiB) Vist 1106 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. dec 2016, 14:36

Tres cool. Tak for info.

Så bliver der nok gear-anskaffelse i 2017 også. (As if ... :-D )
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. dec 2016, 14:49

Fabian skrev:Så fik jeg un-boxed den nye FaderPort 8 :-)

TILLYKKE med den nye controller ,.. bliver spændende hvad du siger til den på sigt

Det store spørgsmål er vel hvordan den er at sammenligne med Behringers typer ,...

Features ??? og hvor meget bøvl man egenlig undgår ved som S1 ejer at vælge Presonus egen løsning ??? andet ???

Jeg har fået skaffet en BCF2000, for 500 kr, som jeg håber på at få tid til at lege med på et tidspunkt,.. og måske udvide med flere BCR/BCF

Disse gamle typer virker mere tænkt til at bruge flere af slagsen på måden knapperne er lagt ud, og iøvrigt godt gennemprøvet både solo og multi

Såvel BCR/BCF samt de nye Behringer typer syntes jeg også virker håndværks-mæssigt OK

Syntes det er utroligt svært at får et overblik over hvad der vil være bedst at starte ud med som ny på området

Er et af de langsomme dyr i skoven med ting som controller, og min tid er meget begrænset, så vil RIGTIG gerne undgå at hælde tid i kloarken :-)

Hælder stadig BCR/BCF ,.. da jeg tror jeg vægter flere fast asignede knapper meget højt ,.. og disse er økonomisk overkommelige ved flere stks

Og med masser at "how to do" stuff og hjælp at hente på nettet, netop fordi de er udbredte, og gennemprøvede,..

Prisen er så lav at der kan blive råd til et par i reserve, så det kan holdes kørende i længe, det syntes jeg er vigtigt hvis man kaster tid i det

Jeg har fuld forståelse for at nogen vælger en lille nem løsning, uden en masse skrammel :-)

Billede
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. dec 2016, 16:54

Jeg har fuld forståelse for at nogen vælger en lille nem løsning, uden en masse skrammel :-)

Jeg kan sagtens følge hvad du skriver, og jeg har intet at udsætte på hverken Behringer’s modeller, Softube-C1, eller andre små controllere som har hvert sit formål og tilhørsforhold. Behringer har vel også bevist sit værd med BCR/BCF til meget rimelige priser, muligheden for cascade-kobling, og alverdens controller scripts man kan finde, når tingene har været længe på markedet, og som man jo ikke har tilgængeligt med et helt nyt produkt.

Har man behov for et statisk overblik af rigtig mange parametre, eller føler for at arbejde på en full size pult med krydsfelt og kanaler, så er det bestemt ikke vejen frem med en FaderPort 8.

I mit tilfælde drejer det sig primært om mix af instrument-grupper som indgår i mine egne arrangementer, og som jeg typisk mixer sammen til ca. 6 eller 8 stems netop i Studio One.

Som sådan kan man jo udføre dette med en mus, eller controls på et midi-keyboard. Det som er den store øvelse for mig her, er at vende blikket bort fra skærmen, lukke øjnene og mixe tingene med følelse fremfor for at blive distraheret af alverdens informationer på skærmen. Og til det formål glæder jeg mig til at lære FP8 at kende, og blive 100% fortrolig med transport-funktionerne og dermed forblive på ‘den lille pult’ indtil det magiske øjeblik forhåbentlig sætter ind, og tingene kommer i kassen på en mere intuitiv facon :-)
Det samme kan også gøre sig gældende for styring og indstilling af 3. part plugins, A/B’ing på hele channel strips osv.

De motoriserede faders er samtidig vigtige at have, eftersom jeg kan have tilrettelagt nogle niveauer som jeg vil kalde frem i mixeren forinden inden næste optagelse, og så fremdeles.

Det lader til du også har fundet en brugbar og økonomisk løsning, så du kan komme videre med dine projekter. Skål på det!

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 19. dec 2016, 23:32

Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 20. dec 2016, 00:23

Fabian skrev:Det lader til du også har fundet en brugbar og økonomisk løsning, så du kan komme videre med dine projekter. Skål på det!

Hov, for resten, lige over, skål på din løsning også :) (virker som altid gennemtænkt)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
kas_lar
Producer
Producer
Sted: Copenhagen

Indlæg Skrevet: 21. dec 2016, 18:53

Hej Alle.
Fed tråd! Jeg vil enormt gerne igang med at bruge faders i Logic X.
Er der nogle af jer der har prøvet X-touch Compact i Logic X? Eller faderport 8? Det er umiddelbart de to produkter jeg hælder mest til.
Er det overkill med faderport når jeg ikke bruger studio one?
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg Skrevet: 23. dec 2016, 16:37

@Fabian
Hvordan er det med motorstøj, når faderne bevæger sig?
iMac i7 3.4Ghz 16 Gb · MacBook Air · Audient iD22/Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 3/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Tilbage til "Computer & Software"