nOb Control

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

nOb Control

Indlæg af Holger »

Demo


Advanced


nOb i mit studie:
13528132_10153864123423655_1264517917486885407_o.jpg
13528132_10153864123423655_1264517917486885407_o.jpg (220.87 KiB) Vist 488 gange
Backede denne Kickstarter for et halvt år siden og har i dag modtaget min nOb.

+ Virkelig højopløselig drejeknap, f.eks. perfekte 0.1 dB trin på en DAW fader
+ Lækkert feel og udseende, hvis man er til det maritime look, siger min kone
+ Mere funktionalitet end man lige tror, det er ikke et simpelt scroll wheel
+ (Næsten) plug'n' play på både PC og Mac
+ Kører fint med meget lang USB forlænger (3.5 m) på en powered hub, selvom manualen sagde max. 1.5 m.

- I praksis primært begrænset til meget simple funktioner, som f.eks. at styre 1 fader til automation eller en eller to sliders/drejeknapper
- Cirkulære bevægelser til knobs er noget hø p.t. - endnu en årsag til at plug-in producenter bør respektere DAW'en standard (FabFilter, jeg kigger på jer! Dog virker den fint med FabFilter så længe man bruger det grafiske interface til at justere)
- Ikke for pølsefingre, da både drejeknap og radioswitches også har touchfunktionalitet (f.eks. toggle og undo).

Måtte installere det lille kontrolpanel CursorSense på Mac'en for at slå museacceleration fra før nOb opførte sig pænt. Dette påvirker ikke den alm. mus eller andre devices. Der kommer snart et custom kontrolpanelt med udvidet funktionalitet til nOb, herunder accelerationsindstillinger.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg puster lige liv i denne tråd igen.

Holger, - hvordan er du tilfreds med din NOB Controller p.t. ?

Overvejer om jeg skal anskaffe sådan en i stedet for en mere traditionel midicontriller til at justere plugin parametre.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Njah, det vil jeg nok ikke anbefale. Jeg bruger den kun som en slags erstatning for musen. De mere avancerede funktioner er jeg for utålmodig til.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Tak for svaret.
Kunne jeg lokke dig til lige at kigger her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=75827D
Du er jo Logic eksperten par excellence, så måske du har svaret på mit spørgsmål i den tråd, - når nu en NOB ikke umiddelbart er at anbefale.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Den er godt nok ikke ret pæn, men funktionaliteten er tiltalende... faldt over denne her fra Teenage Engineering som er lidt pænere... men har ingen erfaring med den:

(Edit: Ser ud som om det måske ikke er en endless encoder, så det ødelægger på en måde hele ideen)

https://www.teenageengineering.com/products/orthoremote


Nyt svar