Nyt fra Acustica Audio

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Nyt fra Acustica Audio

Indlæg Skrevet: 8. apr 2016, 18:54

Pink_teaser_demo-muckup.jpg
Pink_teaser_demo-muckup.jpg (294.49 KiB) Vist 606 gange

Hermed lidt ros og opmærksomhed rettet mod Acustica Audio’s nyeste produkt Pink.

Pink er en channel strip med inspiration fra en API EQ-5500, en Preamp med customised ‘home-brew’ og en API-2500 comp.

Navnet ‘Pink’, kommer af de filtre (Thrust) der findes i API-2500, og som kompenserer ifht. pink noise equal energy. Preamp’en er sammenstykket, og emulerer både API, Cinemag, samt Pultec rør der alle bidrager til forskellige farvninger af signalet.

EQ-afsnittet indeholder dual stereo, med to ‘modern’ profiler, type A og B, samt proportionel Q og bånd-interaktion.

Pt. er der lidt rabat ved pre-order imens der lægges sidste hånd på den officielle release. Der er også en 30 dages free demo. Den første officielle release vil indeholde flere samples, mhp. flere indstillingsmuligheder (stepped) og højere sample rates.

Ligesom andre produkter fra AA indeholder Pink ikke factory presets, og betjenes i øvrigt helt simpelt med knobs og buttons ligesom hw. Dertil har man jo de vanlige fordele ved plugins med at kunne gemme/loade egne presets, hurtig recall/AB, multiple inserts, zero wear-out osv. osv.

– jeg er ikke fortrolig med hvordan ægte API lyder -eller bør lyde (forudsat hardwaren er i god stand!), men folk som selv har API er tilsyneladende rundt på gulvet over at både lyd og opførsel ved Pink er så identisk, og endda på nogle punkter mere versatil.

Bortset fra hvad folk måtte have af meninger omkring sammenligning af hard/software, så synes jeg Pink er noget af det fedeste jeg har hørt ITB. Den har en raffineret og solid karakter, og jeg føler samtidig den er nem at få til at lyde godt, også når den bliver drevet hårdt. ‘Insane-mode’ er til for eliminere aliasing. Man kan bruge alle tre sektioner som en samlet strip, eller nøjes med at aktivere enkelte enheder.

Pink er en smule CPU-tørstig, men jeg synes uden tvivl det er kvaliteten værd, og jeg ser frem til udgivelsen af den endelige version :-)

http://www.acustica-audio.com
Senest rettet af Fabian 13. okt 2017, 14:23, rettet i alt 1 gang.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
raoul
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Re: Nyt fra Acustica Audio - Pink

Indlæg Skrevet: 8. apr 2016, 20:23

Hvordan virker de her plugins ? Er det bare at installerere dem eller skal man bruge noget 3rd party wrapper/shell halløj ?
Altså udover den daw man bruger ..
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. apr 2016, 21:24

Ud over en ny, kraftig computer, kræver det ikke noget specielt.

Den største hurtle synes at være autorisations-processen, som er en type challenge-response-system, som mange (af forståelige årsager) kludrer gevaldigt rundt i.

Man arbejder i øvrigt på et 100% automatiseret system, som vil ændre hele denne besværlige procedure.

Her lidt hjælp til at komme i gang med Acustica Audio Acqua plug-ins.
Læs hele dette igennem:

Man skal først oprette en profil hos AA, så man får adgang til sit ‘Dashboard’ på deres site.

Hvis man fx. ønsker at demo’e, skal man fysisk putte en Trial-ordre i indkøbskurven.

På det personlige Dashboard finder man sit software til download. Selve installationsfilen hentes fra et BOX-arkiv. Derefter kan det installeres, med alm. OSX .pkg eller PC .exe.

Efter installation finder man en .SER - fil, som er en product/machine-id. Denne oprettes automatisk første gang man aktiverer plug-in, og lægger sig i samme mappe som selve plug-in -filen, hvor placeringen afhænger af plug-in typen (32 eller 64bit. DLL, AAX, AU, VST)

Plug-in/DAW lukkes.

.SER request-filen skal derefter uploades via Dashboard, og efter ca. 5min returneres en .AUT response-fil i Dashboard (og på e-mail) som man fysisk henter, pakker ud, og placerer i samme plug-in location hvor .SER koden blev oprettet og stadig ligger, så det hele ligger i een og samme mappe.

Restart DAW og åben plugin, og så bør det køre!

Phew!

Hvis plug-in ikke er korrekt registreret virker potmetrene f.eks. ikke.

Jeg har mest rutine med installation på osx, men fremgangsmåden er den samme på PC bortset fra fil-strukturen. PM gerne hvis evt. spørgsmål:)

Her er nogle links:

Acqua Trial series (demo-versioner)
http://www.acustica-audio.com/index.php ... Itemid=246

Acqua Commercial series (køb og pre-orders med rabat)
http://www.acustica-audio.com/index.php ... Itemid=312

Acqua Effects F.A.Q.:
http://www.acustica-audio.com/phpBB3/vi ... f=32&t=398

De kører i øvrigt et ‘loyalty-program’. Jo mere man ejer = større rabat på nyt.
Der er også Nebula, hvilket også er spændende, men det er lidt mere omstændigt.

Vi skal også lige huske på det er italienere(!) som ikke altid får gjort tingene med det samme, så har man lidt tålmodighed er man godt bevæbnet, he-he
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 00:47

Og alle Acusticas ting baserer sig på impulse responses, ik'?
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 00:53

Jeg prøvede Acustica Audio for en del år siden hvor det absolut var noget af det bedste jeg havde hørt når det gælder hardware emulering - det lød langt mere troværdigt end andre teknologier, som f.eks. dem der analyserer egentlige kredsløb.

Stabilitet og hele brugeroplevelsen var dog en by i Rusland (måske det du også mener med at de er ret italienske?). Er det blevet bedre med årene?
Brugeravatar
KTAS
Tekniker
Tekniker
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 00:59

Christoffer I. N. skrev:Og alle Acusticas ting baserer sig på impulse responses, ik'?

Njah det er ikke impulse responses i den forstand du kender fra convolution reverbs, men jo det handler om at sende bestemte signaler igennem en maskine og så måle responset. Derudfra kan man regne sig frem til de ikke-lineariteter der er i maskinen.

Teknologien bag bygger på volterra kernels. Man kan tænke på det som en ikke-lineær udvidelse til impulse responses.
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 10:32

Ja, som KTAS er inde på, er det V.V.K.T. (Vectorial Volterra Kernels Technology), en proces, der kan gengive respons og ulineariteter. Når der sendes impulser gennem system og kredsløb opsamler sampling teknikken (NAS) en stor mængde information. Disse kan omsættes og processeres med, forudsat der er tilstrækkelig regnekraft.

Teknologien er konstant blevet udviklet, med henblik på at kunne afvikle mængden af data på en stadig mere smidig måde, og også at kunne håndtere flere frekvenser og interaktioner på samme tid.

Nebula var i lang tid den eneste type software, hvor man havde mulighed for at afvikle VVKT.
Softwaren var ikke speciel brugervenlig, og mange som har stiftet bekendtskab med Nebula, har nok haft sporadisk gode oplevelser, og er af gode grunde stået af, eftersom det typisk involverede et omstændigt setup, og samtidig blev eksekveret med en yderst primitiv brugerflade.

For nuværende vil jeg ikke gå længere i dybden med Nebula setup’et, men, det er væsentligt også at se på hvilke fordele der stadig findes i Nebula domænet, til sammenligning med Acqua konceptet, som jeg vender tilbage til senere.

Med Nebula har 3.part udviklere fortsat en unik mulighed for at afvikle eget program materiale.
Man skal forestille sig, at forskellige mennesker har adgang til forskelligt unik hardware, og at der ligger en masse arbejde og skills i at efterbehandle den indsamlede data. De fleste 3.part udviklere har erfaring med og indsigt i at opbygge hardware, hvilket giver mulighed for at splitte systemer ad og indsamle data på specifikke kredsløb i enhederne, som slutteligt samles i bundter der tilsammen giver enestående resultater.
Disse udviklere har deres egen platform i Nebula, og sælger ofte program-materiale til meget rimelige priser.

Samtidig er Nebula også under konstant udvikling. I dag er Nebula skin-able, og i modsætning til tidligere, kan der afvikles flere parametre i realtime og med zero latency. Stabiliteten er øget og det hele er pt. langt mere smidigt, uden CPU spikes og overloads.

Acqua
I takt med at vores computere er blevet hurtigere, og med multicores, er det blevet muligt at øge indholdet af program-materiale der afvikles.

For kun få år siden patenterede Acustica Audio sin Acqua Engine. Acqua bygger også på Nebula, men er indkapslet i en ‘normal’ brugerflade (GUI), og implementeret/formateret som individuelle audio plug-ins.

Acqua har haft en række issues, og funktionaliteten har i høj grad været afhængig af fortsat teknologisk udvikling på området, hvor Engine (Core) er blevet forfinet, og opgraderet med ganske korte mellemrum.

Et af de store hovedbrud i teknologien har været korrekt gengivelse af kompressorer, hvor der som bekendt er mange processer involveret på samme tid. Equalizers har i højere grad været stabile og succesfulde, hvilket også præger sortimentet som hidtil er udgivet hos Acustica Audio. Seneste Core 8, løser nogle væsentlige problematikker, især omkring kompressorer.

I løbet af de seneste år har jeg selv investeret relativt meget i Acqua, både for at støtte udviklingen, men også fordi jeg har følt mig overbevist om, at man ville nå til et skæringspunkt, hvor kvaliteten ifht. hardware blev udlignet.

Naturligvis har man, ligesom andre plug-in udviklere, markedsført sig ved at genskabe kendte brands og hardware. I disse tider er det givetvis en forudsætning for i det hele taget at skærpe folks interesse, og det vil for mange teknikere og producere altid være en håndgribelig reference pga. miljø og opvækst.

I takt med at teknologien er blevet forbedret har man også måtte forholde sig til mønsterbeskyttelse og patenterede hardware teknologier. Af den årsag vil man opleve at strategien for nye produkter vil forandre sig til mere customised enheder, der indeholder flere features, og derved adskiller sig fra inspirationskilden. Også selve GUI’erne vil i højere grad fremstå med egne fortolkninger og udseende (i øvrigt de flotteste jeg har set).

Acustica Audio har tilmed en ambition om at være ‘bedre end hardware’, forstået som at man ønsker at udvikle kombinationer af de bedste soniske egenskaber verden kender til. Det er naturligvis en høj målsætning, men et yderst interessant perspektiv, synes jeg.

-jeg har desværre ikke tid til at skrive mere lige nu, men jeg vil med glæde fortsætte snakken, hvis ellers nogle herinde finder interesse i at høre mere, eller selv vil bidrage med egne erfaringer og synspunkter :-)
Senest rettet af Fabian 10. apr 2016, 11:17, rettet i alt 2 gange.

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 11:32

:thumbup:
Brugeravatar
Nagel
Ass. tekniker
Ass. tekniker
Sted: KBH NV

Indlæg Skrevet: 9. apr 2016, 16:42

På et tidspunkt skal jeg helt sikkert have prøvet deres Acqua plug-ins, men jeg er en af dem, der stadig holder mig til deres Nebula platform... og er glad for det! :dollargrin:

Er sikker på Acustica Audio nok skal blive rigtig store på et tidspunkt, derfor ser jeg også frem til samarbejdet med bl.a. Studio One. Er generelt meget spændt på, hvad fremtiden bringer for denne udvikler. :please:
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. jul 2016, 11:51

Acustica Audio har netop introduceret to mastering plugins, PINK 2412 og PINK 7236. Begge indeholder en videreudvikling af kompressor-sektionen der findes i PINK Channel Strip. Se evt. viewtopic.php?f=1&t=69773&hilit=pink

Modellerne byder på ny innovation og benytter seneste Core-Engine med reduceret forbrug af system-ressourcer.

På det seneste har Acustica Audio fået god respons på deres kompressor-teknologi. Tidligere har den ikke helt kunne matche samme alsidighed og standard som deres equalizere. Men, nu tillader teknologien en øjeblikkelig, nøjagtig de-convolution, og i flg. AA er det derfor lykkedes at opnå fuld præcision i attack og release, samt en næsten perfekt fase/styrke respons i de forskellige modes.

Der er også introduceret en attack-shaper ‘ShMOD’ (Shape Modulation) med lookahead og en interessant SideChain sektion for frekvensafhængig ratio. Profilerne er baseret på forskellig klassisk hardware og kan shape-morphes mht. toning. Begge modeller har ‘PRE’-sektion, med reference til Pultec tube pre-amps og ‘NYC’ giver mulighed for parallel processering med blend-in. Kommende versioner vil også indeholde et kompenseret TRIM.

2412, er en singleband stereo bus-kompressor, med respons som API og G-SSL, samt en special-konstrueret hardware fra Acustica.

7236, er en multiband (tripple 2412) -kompressor, med forskellige typer crossover filtre fra TubeTech, Prism Sound og Acustica.

Indtil videre har jeg kun leget rundt med 2412, og a/b’et med andre bus-comps fra bl.a. Brainworx, TDR og UAD.
Har demo’et på hele mix, med ratio på ca. 2:1 og med maks GR på omkring 2-3dB. De forskellige sektioner giver rig mulighed for at forme lyden, og det forekommer smidigt at samle mixet til et mere defineret og ‘færdigt’ :censored:! udtryk.

GR meteret - og metrene generelt, opfører sig lidt løjerligt dvs. enten meget ‘livlige’ eller voldsomt ‘sløve’. Eftersom man afbilder værdierne på en anden måde ifht. almindelige algoritmiske plugins, ligger der vist nogle tekniske udfordringer, men det skal der nok komme styr på. AA er i øvrigt meget lydhør overfor ønsker og features fra brugerne, og det kan gøre en forskel at ytre sig.

Justeringer reagerer prompte, er nemme at indstille, og der er langt større fleksibilitet end med tidligere comps fra AA.
Samtidig kan PINK-comp supplere med en god portion musikalsk mojo, og det synes jeg er vældig interessant for denne type værktøjer.

Man kan demo gratis i 30 dage (kan tilmed forlænges), med lidt begrænsede features, men stadig muligt at få en klar fornemmelse af egenskaberne. Hvis man foretager en pre-order inden forventet udgivelse 14/7, er der pt. 20% rabat at spare på bundle. Efter release vil man også kunne købe dem separat.

Pink2412 (Trial)

Pink7236 (Trial)

Pink Compressors Bundle (Preorder)

Manual - Pink 2412 / 7236 (41Mb)

Billede

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 13. okt 2017, 14:18

Vil blot gøre opmærksom på, at jeg er blevet forhandler af Acustica Audio produkter i DK, hvilket indebærer at jeg kan distribuere rabatkoder som kan benyttes ved check-out i Acustica webshoppen.

Indtil videre tænker jeg at lade den maksimale rabat som jeg kan skaffe gå ubeskåret videre til interesserede. Dvs. i første omgang ikke noget jeg selv forventer at tjene penge på :-)

Jeg modtager løbende et begrænset antal rabatkoder som er tilknyttet bestemte produkter og gældende i begrænset periode. Hver rabatkode kan anvendes een gang pr. produkt i deres webshop og kun fra danske registranter. Størrelsen på rabatterne varierer, dvs. på visse produkter kan der være 30% at spare, ud over hvad produktet måtte være nedsat til ifm. kampagner. På ganske nye produkter gives typisk kun yderligere 10% rabat eftersom de i forvejen har lempelig introduktionspris.

For ordens skyld skal det nævnes, at Acustica Audio er et kommercielt foretagende, og jeg gør opmærksom på, at der findes en økonomisk interesse i mit foretagende hermed.

Hvis du er interesseret i at se mere, så kig forbi Facebook her:

https://www.facebook.com/AcusticaAudioDenmark/

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 13. okt 2017, 14:20

Hey fedt nok da, tillykke!
Hvordan er det, kræver deres plugins noget ekstra software?
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Re: Nyt fra Acustica Audio

Indlæg Skrevet: 13. okt 2017, 14:44

Tak-tak:) Jeg så de havde brug for en lokal agent, så jeg hoppede på. Jeg har jo også benyttet deres ting i nogle år efterhånden og med interesse for teknologien.

Det kræver ikke noget specielt hardware, afvikles native med AU/VST2/AAX, PC eller mac.
Nogle af tingene, bl.a. konsol-emu er ret tunge, men det er andre producenters produkter efterhånden også. Som udgangspunkt taler vi minimum i7 processor, og helst en nyere computer, men igen, det kommer an på hvor mange channels, inserts, om man gider freeze tracks osv.osv. Jeg hører slet ikke om nogle der benytter CUDA accellerator. Folk har over 100 aktive channels på ret så almindelige maskiner.

Acustica har på det seneste valgt at opdele nogle af de mest krævende plug-in, så f.eks. en channelstrip også findes som forskellige enkelte elementer, alt efter behov.

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
stralner
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Nordjylland

Re: Nyt fra Acustica Audio

Indlæg Skrevet: 13. okt 2017, 17:51

Jeg har haft dem i min to do list i noget tid, men har ikke rigtig tid til at demo/læse manual så venter lidt. men Purple P-1 har fanget min interesse :-)
Cubase 9.5 pro

Tilbage til "Computer & Software"