Er Waves Vocal Rider "kejserens klæder" ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Er Waves Vocal Rider "kejserens klæder" ?

Indlæg af Living Smart TV »

Vi filmer ofte foredrag på over en times varighed og der er to ting, vi ofte gerne vil forbedre på lyden i post så den er mere konsistent og taleforståelsen holdes så god som mulig på tværs af oplæggets varighed:

1. Dels taler mange med svingende lydstyrke - specielt utrænede foredragsholdere - vildt intro, så falder det lidt, så bliver de entusiastiske og stiger igen, så bliver de trætte til slut osv.
2. Dels kan lyden variere en del hvis der bruges knaphulsmikrofon (eksempelvis hver gang foredragsholderen drejer hovedet op mod sin præsentation og snakker væk fra mikrofonen)

Vi bruger naturligvis compressor / limiter osv. men har oplevet behov for noget mere end dét - ind til jeg faldt over Waves Vocal Rider.

Når man læser anmeldelserne på Waves.com og ser videoerne, får jeg indtryk af at dén plugin er "guds gave" til os men nu har jeg prøvet den nogle gange og får ganske lidt ud af det.

Grafisk set, på skærmen, gør den rigtig meget - faderen flyver både +- 6 og 12 db op og ned, men slutresultatet er meget ....... ligesom den originale optagelse.

Når vi måler med eks. "match loudness" i Adobe Audition eller bruger TC Loudness Radar i Adobe premiere, er der meget lidt forskel på før og efter, selvom - igen - den på skærmen viser at den virkelig tager fat.

Her til morgen fandt jeg så til min overraskelse en gammel tråd på gearslutz, hvor rigtig mange skriver at Vocal Rider falder igennem til voice overs og lign. opgaver.

Er der nogen af jer, der har tanker omkring det - er Vocal Rider lidt "kejserens klæder" eller burde det give os et bedre resultat?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du bør komprimere med to typer af komprimering, nemlig upward og downward. Dermed får du både hævet de svage passager direkte (aktivt) og relativt set hævet de svage passager ved at sænke de høje passager og foretage make up gain.

Downward komprimering kan alle normale kompressorer foretage. Upward komprimering kan enten foretages i en compressor med dedikeret algoritme til formålet (Flux Solera, FabFilter Pro-MB i broadband mode) eller det kan fakes ved hjælp af en downward compressor med low ratio, low threshold, hurtig attack, medium release og gain reduction cap (range), f.eks. Waves Renaissance Compressor. Parallel komprimering kan også bruges til at fake upward komprimering, men afhængig af dine indstillinger og skills kan det også lyde overdrevent. Bemærk at upward komprimering ikke er det samme som expansion, selvom nogle misforstår det således.

Derefter kan du med fordel bruge Izotope RX5, som er det foretrukne værktøj i filmindustrien til dialogrens og nu også levelling (kun v5):

https://www.izotope.com/en/products/aud ... /features/

Dertil har det en række andre automatiske tools til at fixe vokaler, som kan være lidt voldsomme i automatisk mode til finpudsning af sang, men som regel er ideelle til dialog/speak.

Jeg bruger det til diverse opgaver + mastering restaurering.

Medlemsavatar
Living Smart TV
Forum Donator
Indlæg: 2421
Sted: Vejle

Indlæg af Living Smart TV »

Tak for dét, Holger - vi har faktisk i forvejen netop været ved at kikke på RX5 til at fjerne mange af de støjkilder, vi har i vores kunders hverdag (eks. helt klassisk en projektor, der står og brummer / blæser under et foredrag).

Jeg prøver at tjekke dens levelling også - dejligt tip!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Velbekomme.

Husk stadig seriel comp også, level riding kan sjældent stå alene.

RX5 kan tweakes en del og autofunktionerne fungerer bedre end det meste. Til mastering er man til langt det meste nødt tli at bruge RX 100% manuelt, men det vil tage meget lang tid med f.eks. 30 minutters dialog.

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

Har ganske gode erfaringer med Waves Vocal Rider - også til post. Det er dog mest, hvis jeg er presset på tid, og lydkilden er forholdsvis balanceret.

Men oftest foretrækker jeg at automatisere min gain manuel, specielt når det er post. Dette er for mig at se næsten umuligt at komme uden om, og er for det meste noget af det første jeg begynder med. Det er selvfølgelig (mere) tidskrævende, men giver det bedste resultat.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg bruger Vocal rider på alle vokaler. Sætter LX i "read mode" og "optager" automatation ind… Og retter evt manuelt bagefter. Det er møj nemt.
Bagefter får den en spand Logic comp med Holgers De-esser, 1176 og la2a som jeg rigtigt godt kan lide farven af. Sommetider ydeligere Rcomp og Rvox.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Nyt svar