Adobe Creative Cloud?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Adobe Creative Cloud?

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 13:39

Jeg søger jeres erfaringer; jeg har Adobe Audition CS6, og vil gerne opdatere den til nyeste version. Tilsyneladende kan det kun lade sig gøre ved at købe et Creative Cloud abonnement til små 200 om måneden. Er der nogle der har gennemskuet om det kan lade sig gøre at få lov at lægge et engangsbeløb for en update, og så ikke bekymre sig om at skulle af med flere penge før man evt. gerne vil opdatere igen?
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Frederiksberg

Re: Adobe Creative Cloud?

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 13:56

Can I purchase a perpetual license for the Creative Cloud desktop applications?
No, CC versions of the desktop applications are not available as a perpetual license.

http://helpx.adobe.com/creative-cloud/faq.html

Desværre ikke. Du kan betale for et år ad gangen, men der findes ingen engangsbetalinger, der ikke udløber.

Det virker lidt som en selvmålsløsning, de er kommet op med. Cloud ligger jo også på piraten, så det er jo ikke fordi deres nye produkt er hack sikkert. Forstår ikke hvorfor de vil afskaffe den gamle måde at gøre det på, for jeg kenderingen steder der føler at den nye måde er en økonomisk gevinst.
WebudviklerHjemmesider til alleCall me, maybe?
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 14:26

Der findes desværre ingen andre løsninger end abonnementsmetoden :(

Jeg ved ikke om det er en "selvmålsløsning" de er kommet med. I den grafiske branche er det en kæmpe fordel at du ikke skal ud og lægge 15-20-30 tusind på een gang for en software pakke og at du får alt med, samtlige Adobe programmer, så du ikke skal spekulere i om du skal købe den ene eller den anden pakke.
Samtidigt kender jeg rigtigt mange freelancere og småvirksomheder, der tidligere har kørt med piratversioner, men som nu gladeligt betaler de 200-400 kr det koster om måneden.

Desuden giver det også den fordel, at alle er oppe at køre med den nyeste version af programmerne -det være sig Photoshop, Indesign, After Effects osv -så kompatibilitetsproblemer og issues udveksling af dokumenter er blevet formindsket radikalt. :-)
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 15:32

For mange er det penge ud af vinduet, da du ikke får et produkt, du kan vider sælge, hvis du skulle have lyst til det.

Jeg vil ikke leje et produkt, jeg vil eje det.

For store firmaer betyder det også, at de ikke kan skippe et par generationer og spare penge.

Jeg bliver på min CS6 version og opgraderer ikke, og jeg kender kun få, der rent faktisk har valgt denne løsning, men det er jo smag og behag. Jeg tror abonnement løsninger er selvmål, i hvert fald til den pris :-)
Senest rettet af bredal187 31. jan 2015, 15:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Adobe Creative Cloud?

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 15:33

Jeg kan sagtens se fordelene, men det kunne nu være rart med en valgmulighed. Men det er jo ikke op til mig at bestemme.

Jeg kan til gengæld bestemme, at hvis ikke de har ændret på det når engang min nuværende installation holder op med at være kompatibel med nyeste osx, så har de hermed mistet en kunde.
David Mondrup

Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 15:40

bredal187 skrev:For mange er det penge ud af vinduet, da du ikke får et produkt, du kan vider sælge, hvis du skulle have lyst til det.
For store firmaer betyder det også, at de ikke kan skippe et par generationer og spare penge.

Jeg gav i sin tid ca 30.000,- kr for min Adobe CS 5.5 Master collection. Efter 1,5 år var den "forældet" og jeg kunne sukke langt efter de nye funktioner der var i CS 6 versionen og derefter nogle år senere sælge pakken til en tredjedel af købsprisen. De 30.000,- ville ca svare til at jeg altid kunne have den nyeste version af programmerne og de nyeste funktioner i over 6 år. Tidligere kom der en ny version af programmerne ca hver 18. måned.

For mig er det en no-brainer. Der er masser af fordele og penge at spare.

bredal187 skrev:og jeg kender kun få, der rent faktisk har valgt denne løsning, men det er jo smag og behag.

Jeg arbejder som sagt i den grafiske branche og alle næsten uden undtagelse har taget imod denne løsning med kyshånd. ;-)
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 15:46

Jeg arbejder også i den grafiske branche (danaweb / T3cms / orango) og kender kun 1 person der er skiftet :wink:
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 15:58

Ikke fordi det skal blive til en pissekonkurrence, men med kendskab til de fleste reklamebureaer i Kbh, så ved jeg fx at samtlige bureauer af de top 10 største i Kbh er skiftet helt eller delvist til CC løsningen :-)
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 16:14

Tror det handler om behov og produkt. I webbranchen, som jeg er i, er der ikke synderligt behov for at skifte til nyere version, men jeg kan sagtens se fordelen i reklame branchen, hvor der bliver delt materiale på tværs af organisationer. Især hvis man arbejder med tryk. Webbranchen er mere tilgivende, da format ofte er det samme, du ved, 72dpi / RGB, modsat den grafiske del af branchen med dens cmyk / proofing og DPI der hele tiden skal være større :-)
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 16:15

Det har du helt ret i :)
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 17:26

At holde Audition opdateret har indtil videre kostet mig 7-800 kr. hvert andet år, og jeg bruger ikke andre Adobe produkter (bortset fra det gratis Flash). Så for mig er det en no-brainer at stoppe her. Især i og med at langt de fleste af de ting jeg hidtil har gjort i programmet er blevet ting jeg kan gøre lige så godt eller bedre i andre programmer. Måske jeg bare skulle afinstallere det med det samme - så er jeg fri for at tænke mere på det ...
David Mondrup

Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 17:39

Ok, kan godt se at det nok ikke giver så meget mening til dit brug :(
Brugeravatar
raoul
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 17:43

benjisan skrev:Jeg gav i sin tid ca 30.000,- kr for min Adobe CS 5.5 Master collection.

Av det var mange penge.
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 17:59

Ja, det var sgu mange penge at bløde som selvstændig lille enmandsfirma :-/
Derfor er abonnementsløsningen god når du bare skal i gang :-)
Brugeravatar
raoul
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 18:08

Osse slate digital har gang i det samme nummer :

https://www.gearslutz.com/board/namm-20 ... undle.html

Så må man skære ned på rødvinen :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 31. jan 2015, 18:58

Jeg er skiftet til CC for to dage siden og det fungerer perfekt. En god løsning, som gør at jeg kan køre programmerne på flere maskiner og altid er opdateret. Til 74 kr. (skrev CVR ind, så momsen bliver ikke tillagt) om måneden for Photoshop og Lightroom er jeg ok tilfreds.

De lidt større pakker synes jeg er lige lovlig højt prissat, men det er jo kun i Danmark. Bor du i USA betaler du meget, meget mindre for præcis samme ydelse - og ikke bare pga. momsen.
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg Skrevet: 1. feb 2015, 06:59

Jeg er freelancer og må sige at det er en fordel for mig på alle punkter! Før i tiden opdaterede jeg maksimalt hver tredje år, da jeg kører Photoshop, Lightroom, Inddesign og i mindre grad Illustrator og web programmer. Den nye CC gør det bekymringsfrit at altid have et værktøj der er up-to-date.
Men igen skal man bare bruge et program, så er det knapt så attraktivt.
:sweden:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 1. feb 2015, 10:15

Det sidste synes jeg ikke nøvdendigvis, dvs. at det er skidt hvis man bare skal bruge 1 program. Jeg skal kun bruge Photoshop og får Photoshop og Lightroom (som også er smart at have) for blot 74 kr. om måneden. Det er ok.
Brugeravatar
Furland
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg Skrevet: 1. feb 2015, 12:05

Holger, jeg havde i min mangel på behov, ikke set at der fandtes en mulighed for alle programmerne som enkelt liscens. :) Jeg opgraderede jo fra mine tidligere versioner og fik en ok pris på fuldpakken, der i alle tilfælde vil være billigere end enkelte liscenser af de programmer jeg bruger.
Det er jo en opvejelse for David om det er det værd ifht. hans brug af Audition.
:sweden:
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 2. feb 2015, 08:57

Holger skrev:Det sidste synes jeg ikke nøvdendigvis, dvs. at det er skidt hvis man bare skal bruge 1 program. Jeg skal kun bruge Photoshop og får Photoshop og Lightroom (som også er smart at have) for blot 74 kr. om måneden. Det er ok.

Jeg har undersøgt de forskellige deals på adobe.dk. Det eneste program hvor man kan få en abonnementsaftale der rent prismæssigt giver mening ift. hvad prisen plejede at være på en almindelig licens, er flagskibet Photoshop. Hvis jeg skal abonnere på Audition koster det ca. 190 kr/md, = alt for meget. Alternativt kan jeg abonnere på hele Adobe pakken, hvilket for en lærer som mig koster ca. 150 kr/md. (normalpris ca. 250 kr/md). Det er selvfølgelig en bedre deal, men dels er det stadig temmelig meget dyrere end hvad jeg før gav, dels har jeg heller ikke lyst til at begynde at abonnere på en masse programmer, der selvfølgelig er fede og i flere tilfælde industristandarden indenfor deres områder, men som jeg hverken har brugt eller savnet indtil nu.

Nu har jeg afinstalleret Audition. Vi får se om jeg kommer til at savne det nok til at jeg installerer det igen.
David Mondrup

Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 2. feb 2015, 12:41

Jeg er også på den deal med Adobe Photographer pakken med Lightroom og Photoshop for ca. 75 kr/mnd.

Det gav mig skubbet til at gøre begge programmer lovlige, hvor private ikke bliver straffet økonomisk for at ville kører med godt software.

Men for mange er en éngangsudgift ofte mere overskueligt, dette gælder bare ikke hos mig længere, jeg vil have opdateringer og features uden at skulle ud og smide de store beløb.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 2. feb 2015, 15:19

Kan du ikke få noget lærer/studie rabat?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
bredal187
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. feb 2015, 15:32

Hald skrev:Kan du ikke få noget lærer/studie rabat?

david mondrup skrev:Hvis jeg skal abonnere på Audition koster det ca. 190 kr/md, = alt for meget. Alternativt kan jeg abonnere på hele Adobe pakken, hvilket for en lærer som mig koster ca. 150 kr/md. (normalpris ca. 250 kr/md).
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Adobe Creative Cloud?

Indlæg Skrevet: 2. feb 2015, 16:24

Sidst jeg kiggede lå hele pakken på 440-450 kr
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar