For meget hihat på trommerne. Hvad gør jeg?
- MartinBuchwald
- Medlem
- Indlæg: 90
- Sted: DK-Korsør
For meget hihat på trommerne. Hvad gør jeg?
jeg har optaget trommer. Traditionelt med mics på tammer, b drum, snare og 2 oh.
Men i mixet stikker hihatten alt for meget ud, gennem lilletrommemikrofonen..
Kan jeg gøre noget ved det nemt?
Hvad gør i?
Men i mixet stikker hihatten alt for meget ud, gennem lilletrommemikrofonen..
Kan jeg gøre noget ved det nemt?
Hvad gør i?
Martin Buchwald
S T A R L A N D
S T A R L A N D
Så længe det er i close micsne er problemet ikke så kritisk. Her kan du lægge nogle snare samples oven i lilletrommen. Problemet er nogle gange hvis hihatten stikker alt for meget igennem i overheadsne. Trommeslagere har det med at give den hihat nogle bøllebank.
Læg noget sample oveni den lilletromme. Det kan faktisk godt gøres så det lyder naturligt, og hvis lilletrommelyden i forvejen er god kan du måske sample lilletrommen fra en sted i sangen, hvor hihatten ikke er med.
Hvis du gater lilletrommen, kommer hihatten med når lilletrommen slår, og det kommer til at lyde mærkeligt.
Læg noget sample oveni den lilletromme. Det kan faktisk godt gøres så det lyder naturligt, og hvis lilletrommelyden i forvejen er god kan du måske sample lilletrommen fra en sted i sangen, hvor hihatten ikke er med.
Hvis du gater lilletrommen, kommer hihatten med når lilletrommen slår, og det kommer til at lyde mærkeligt.
[b]Johan[/b]
Https://www.facebook.com/johan.joergensen?ref=tn_tnmn
For tips, tricks og andet sjov med lyd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=45&t=55734
Https://www.facebook.com/johan.joergensen?ref=tn_tnmn
For tips, tricks og andet sjov med lyd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=45&t=55734
- Kim Olesen
- Medlem
- Indlæg: 1765
- Sted: Odense
Jeg ville også forsøge med samples. Jeg har dog prøvet en enkelt trommeslager engang som smadrede sin HH og samtidig var så forsigtig på sin lilletromme at jeg ikke engang kunne trigger samples. Hans HH var simpelthen højere end lilletrommen. Trommeslagere med ordentlig lyd balance i deres spil er simpelthen sjældne.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen
http://www.myspace.com/kimolesen
- Preben Friis
- Medlem
- Indlæg: 3170
- Sted: CPH
Lige så sjældne som elguitarister der kan spille lavt?Kim Olesen skrev:Trommeslagere med ordentlig lyd balance i deres spil er simpelthen sjældne.
Til OP: Kan du ikke bede trommeslageren om at slå mindre hårdt på hatten eller skifte den til en mindre støjende en af slagsen?
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]
- Kim Olesen
- Medlem
- Indlæg: 1765
- Sted: Odense
Jeg kan spille lavtPreben Friis skrev:Lige så sjældne som elguitarister der kan spille lavt?Kim Olesen skrev:Trommeslagere med ordentlig lyd balance i deres spil er simpelthen sjældne.
Til OP: Kan du ikke bede trommeslageren om at slå mindre hårdt på hatten eller skifte den til en mindre støjende en af slagsen?
Men ja. Jeg er helt enig ang guitarister der rent faktisk kan spille så de blender ind.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen
http://www.myspace.com/kimolesen
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg tror jeg i stedet ville lave hele trommesættet med et Blumelein par over sættet af disse her:
http://www.thomann.de/dk/mxl_r144.htm
...det er som om at ribbon'er kigger unden om bækner og andet tingeltangel:
gå her ind til 5:05!
--sd
http://www.thomann.de/dk/mxl_r144.htm
...det er som om at ribbon'er kigger unden om bækner og andet tingeltangel:
gå her ind til 5:05!
--sd
Åhh.. Gi' dog manden nogle brugbare svar i stedet for gennemtærskede klichéer. Sådan er virkeligheden jo ikke, og det ved i også godt. Hvordan han burde have gjort osv. kan han jo heller ikke bruge til noget lige nu, og det er heller ikke det der bliver spurgt om.
Er det hihatten i sig selv, eller nogle frekvenser fra hihatten der stikker ud? Her er et par ting du kan prøve:
- Dynamisk EQ
- Smalle nudges med eq de steder hvor hihatten irriterer/resonerer
- Brede boosts der hvor resten af sættet er repræsenteret, typisk i mellemtonen og den nedre bund.
- Gate på alt undtagen OH
- Transient designer kan nogle gange bruges til at ændre på attack og sustain af bækkener og hihatte uden at resten lider aaaaalt for meget.
Det var i hvert et par ting at læse op på og gå i krig med. Du kan også bare lære at elske at der er meget hihat og gøre det til en ting. Hihat er fedt manner!
Er det hihatten i sig selv, eller nogle frekvenser fra hihatten der stikker ud? Her er et par ting du kan prøve:
- Dynamisk EQ
- Smalle nudges med eq de steder hvor hihatten irriterer/resonerer
- Brede boosts der hvor resten af sættet er repræsenteret, typisk i mellemtonen og den nedre bund.
- Gate på alt undtagen OH
- Transient designer kan nogle gange bruges til at ændre på attack og sustain af bækkener og hihatte uden at resten lider aaaaalt for meget.
Det var i hvert et par ting at læse op på og gå i krig med. Du kan også bare lære at elske at der er meget hihat og gøre det til en ting. Hihat er fedt manner!
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Du har jo lidt ret, men så ikke alligevel - skal man arbejde udfra "fix-it-in-the-mix" filosofien, eller rettere mangel på samme? Jeg vil da sige at jeg har da også været ude for situationen og det førte med sig at jeg slet ikke brugte HH-sporet til noget og jeg clip-gainede hvert eneste slag om, og måtte også flyve fritstående lilletrommeslag ind hvis crosss-fade'et blev for unaturligt at høre på. Men jeg kunne jo ikke komme uden om at det krævede en massiv indsats ... der ikke helt legitimerede forehavendet.zakkwylde skrev:Åhh.. Gi' dog manden nogle brugbare svar i stedet for gennemtærskede klichéer. Sådan er virkeligheden jo ikke, og det ved i også godt. Hvordan han burde have gjort osv. kan han jo heller ikke bruge til noget lige nu, og det er heller ikke det der bliver spurgt om.
--sd
- Mike Runner
- Medlem
- Indlæg: 931
- Sted: Hedehusene
Hey MartinMartinBuchwald skrev:jeg har optaget trommer. Traditionelt med mics på tammer, b drum, snare og 2 oh.
Men i mixet stikker hihatten alt for meget ud, gennem lilletrommemikrofonen..
Kan jeg gøre noget ved det nemt?
Hvad gør i?
I nogle tilfælde kan du få et fint resultat ud af at sætte en gate på dit lilletrommespor. Prøv f.eks. at indstille gaten, så den kun dæmper noget der ligner 6-8dB fremfor at dæmpe lyden fuldstændig... det vil ofte lyde mere naturligt.
Nogle gate-plugins giver mulighed for at key'e gaten, så den lytter på et specifikt frekvensområde. Det kan du evt. også prøve at lege med. Find et frekvensområde hvor lilletrommen hersker over hihat-lyden, så gaten ikke åbner uhensigtsmæssigt.
Mvh.
Mike
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk
www.mtpstudio.dk
- jimmi abildgaard
- Forum Donator
- Indlæg: 982
- Sted: Ballerup
Izotope har lige smidt en dynamisk EQ på gade, der er klare sådanne ting. Der er dog grænser. Men prøv den.. eller ville jeg nok prøve med en gate på snare sporet
- MartinBuchwald
- Medlem
- Indlæg: 90
- Sted: DK-Korsør
Fedt fedt fedt!! Tusind tak for jeres mange forskellige bud på løsning.. Jeg prøver lidt af hvert og ser hvad der duer
Fantastisk forum!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fantastisk forum!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin Buchwald
S T A R L A N D
S T A R L A N D
- Magic Pants
- Medlem
- Indlæg: 286
- Sted: Østerbro, København
Alt efter hvor meget prestige/penge osv. der er i projektet, så er svaret på dit spørgsmål; "... Hvad gør jeg... " - Du gør hvad der skal til!MartinBuchwald skrev:Fedt fedt fedt!! Tusind tak for jeres mange forskellige bud på løsning.. Jeg prøver lidt af hvert og ser hvad der duer
Fantastisk forum!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det betyder at du manuelt skal gate samtlige slag på lilletrommen - så gør du det!
Hvis det betyder at du manuelt skal lægge en 100% fasekorrekt lilletromme sample oven i hvert slag - så gør du det!
Hvis det betyder at du skal investere i, og lære noget nyt gear, a lá Izotope - så gør du det!
Du kan også key'e en gate på lilletrommesporet fra et duplikeret lilletrommespor, som du eq'er sindssygt drastisk, så der kun er selve kernen af lilletrommen tilbage. Det duplikerede spor sender du ind i gaten på det "rigtige" lilletrommespor. Du kan evt. flytte "trigger" sporet 10-80 ms. frem i tid, så din gate på det "rigtige" lilletrommespor åbner lidt før!
Jeg har siddet i pro tools og manuelt lagt en mono-lilletrommesample oveni et ødelagt lilletrommespor. Når man bruger tab-to-transient metoden så tager det en halv time på en standard 3 min. popsang. Og når du er færdig og har tjekket at samtlige lilletrommesamples er linet op med det originale lilletrommespor, så véd du at der aldrig kommer den mindste tvivl om faseknald, som når man bruger f.eks. Slate's Trigger.
Håber det hjalp. Go' vind.
Husk at poste resultatet, så andre evt. kan høre hvilken løsning, der løste problemet!
Min Hompage - http://www.klaussandberg.dk
YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCVpf9X ... R1bfV0y6Xg
YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCVpf9X ... R1bfV0y6Xg