Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken DAW bruger du?

Acid Pro (Sony)
0
Ingen stemmer
Bitwig (Bitwig)
0
Ingen stemmer
Cubase/Nuendo (Steinberg)
20
26%
Digital Performer (MOTU)
0
Ingen stemmer
FL Studio (Image-Line)
2
3%
Garageband (Apple)
0
Ingen stemmer
Live (Ableton)
11
14%
Logic Pro (Apple)
20
26%
Luna (Universal Audio)
2
3%
Mixcraft (Acoustica)
0
Ingen stemmer
Mixbus (Harrison)
0
Ingen stemmer
Pro Tools (Avid)
7
9%
Reaper (Cockos)
5
6%
Reason (Propellerhead)
4
5%
Renoise (Renoise)
0
Ingen stemmer
Samplitude (MAGIX)
1
1%
Sequel (Steinberg)
0
Ingen stemmer
Sequoia (MAGIX)
0
Ingen stemmer
Sonar (Cakewalk)
1
1%
Studio One (PreSonus)
4
5%
Tracktion (Tracktion)
0
Ingen stemmer
... Anden, ikke listet her
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 77
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Re: Hvilken sequencer (DAW) bruger du? (2013)

Indlæg af bluefonia »

EDIT: Jeg havde skrevet noget vrøvl, så jeg har slettet min oprindelige ordlyd....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Faktisk en udemærket placering Presonus Studio One har fået når man tænker på hvor 'nyt' det er .. Bruger selv S1 og synes virkelig de har gjort et godt stykke arbejde hos presonus.

Default avatar
vadlyd
Medlem
Indlæg: 27

Indlæg af vadlyd »

Jeg synes, at det er lidt svært at svare fordi jeg mangler SonicStudio i oversigten. Jeg har selv i mange år brugt denne lige fra Classic, som jeg købte med fuld NoNoise pakke i 1995 over HD og nu soundBladeHD. Jeg har prøvet andre som Seqouia, som er særdeles fremragende, men ikke når soundBlade til sokkerholderne. Desuden bruger jeg Pro Tools HD til indspilning/mixing. Fremragende til dette, men totalt uegnet til mastering. Det skal selvfølgelig nævnes, at soundBlade ikke er velegnet til multitrack indspilninger, men styrken ligger i mastering og audio restoration.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er primært fokus på multitrack sequencere med MIDI funktionalitet i denne undersøgelse.

Kan du fortælle lidt mere om hvad du godt kan lide ved SoundBlade HD? Jeg prøvede LE versionen, men fandt interfacet og bugsne irriterende dengang, men det er jo nok et vanespørgsmål.

Sequoia findes desværre ikke til Mac.

Default avatar
vadlyd
Medlem
Indlæg: 27

Indlæg af vadlyd »

Selvfølgelig spiller det en rolle, at jeg har været bruger siden 1995, hvor det dengang var Sonic Solutions, der lavede denne work station. Og at jeg skiftede til SonicStudioHD da denne kom frem. Dengang var det med de respektive indbyggede lydkort, mens systemet nu arbejder native. Jeg bruger en SonicStudio 304 i/o til soundBladeHD. Dette er jo en OEM version af Metric Halo ULN 8. Sammen med soundBlade lyder den helt fantastisk.
Jeg har aldrig prøvet SonicStudio Premaster, og har altid været vant til at kunne recorde i mit mastering program. Jeg har også altid været glad for Source/Destination redigeringen, som andre programmer også siden har taget til sig. Og ikke mindst er jeg meget glad for crossfade editoren, som er helt suveræn. Seqouia har noget der ligner denne, men er knap så hurtig (og så kører den PC som du jo selv nævner - en bug i sig selv :) ). SonicStudio's NoNoise audio restoration er efter min formening noget af det mest vellydende af denne slags. Jeg arbejder en del med 78'ere og tidlige LP'er, hvor jeg virkelig føler, at jeg med NoNoise får det bedst mulige ud af rillerne.
Jeg er enig med dig i, at der til tider, og specielt i begyndelsen af soundBlade perioden, var lige lovlig mange bugs.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har Sonic Studio Premaster CD 3, men jeg kan simpelthen ikke vænne mig til interfacets bøvlethed. Findes PMCD overhovedet mere eller er det blevet erstattet?

Default avatar
vadlyd
Medlem
Indlæg: 27

Indlæg af vadlyd »

Som så mange andre producenter gør SonicStudio til tider en ihærdig indsats for at øge forvirringen. Derfor kalder de nu Premaster CD for soundBlade LE. Men jeg tror de har gjort rigtig meget for at forbedre produktet, bl.a. med flere features. Og man kan upgrade for et relativt beskedent beløb. Men som tidligere nævnt, vil jeg have umådelig svært ved at arbejde med et program, man ikke kan recorde i. I min optik er man nødt til at lave nye mastrede lydfiler, som man laver den endelige master fra. At lave den endelige DDP og reference CD med alle plugs aktiveret er simpelthen ikke mig. Og det kan jeg ikke se, at man kan gøre i LE versionen. Du kan læse nærmere her:
http://www.sonicstudio.com/sonic/produc ... ctoverview
Måske har du ret i, at interfacet er lidt triky, men da jeg har arbejdet med det mange år, føler jeg mig rimelig fortrolig med det.

Default avatar
miketrance

Indlæg af miketrance »

Hallo jeg bruger kun Cubase det er mere end nok glem alt om logic pro og pro tools det er kun spild af penge på den anden måde får du meget mere ud af det hele hvis du ved hvad jeg snakker om hehe

Så skift til Cubase og opnå bedre lyd billigt i HD derfor bruger jeg ikke noget af det andet mere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike, kan du ikke lige stoppe den der trold i lommen igen, tak.

Default avatar
Mosh
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Mosh »

Skal netop til at skifte DAW og var igang med at se om der var lavet lignede undersøgelser på verdens basis.

Fandt dette link, ved dog ikke om fakta er underbygget. http://www.fugitivesounds.org/protools- ... pular-daw/
-------------------------
Chris Blaize

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, den kan du ikke bruge til så meget. Det interessante er at se på reel brug.

Brugerundersøgelser a la den her på Lydmaskinen, Gearslutz, o.a. multiplatformfora er mere brugbare, så længe der er mange besvarelse. Jer gerne at denne komme op på over 1.000 besvarelser igen.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, at FL er den mest listede i google betyder ikke nødvendigvis andet end at FL er det program, hvor flest brugere har tid til at gå på nettet og i øvrigt får brug for hjælp med programmet ... FL er dog ret stort i visse andre lande, bl.a. er det populært hos mange af mine østeuropæiske elever.

Pointen fra overskriften i artiklen går dog også igen her; Pro Tools er langt fra det som de fleste bruger. Det handler nok meget om pris kontra på hvilket niveau man bruger det. Jeg vil tro at hvis man vægtede opgørelsen efter hvor stor en del af ens indtægt der kommer fra musikproduktion, vil Pro Tools ryge langt op ad listen igen.

Selv arbejder jeg ikke primært inden for produktion, men derimod undervisning. Ud af det treciftede antal elever jeg har haft de seneste 10 år kan det tælles på én hånd hvor mange af dem der brugte Pro Tools. Selv har jeg aldrig haft fingrene i det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
danlarsen

Indlæg af danlarsen »

Jeg køre det hele på min pc med cubase 7 og wavelab 7 og e-mu 0404 pcie lydkort andet skal jeg ikke bruge det er nok ;-)
Jeg har en yamaha dm 1000 digital mixer hvor jeg har min virus ti 2 og roland v synth gt sat til og så recorder jeg fra min yamaha dm 1000 via spdif
ind til e-mu 0404 og mixer det på min pc i cubase med mange plugins og derefter sender jeg det til et godt mastering studie og så er det klart.
så mere skal man ikke bruge idag alt andet er dumt spar pengene og køb nyt tøj og kom på ferie og nyd livet prøv cancun, tulum og acapulco
det er verdens bedst strand og man vil ikke hjem igen har prøvet det ;-)

Tjek det ud her kære venner ;)




Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så hoppede jeg på Presonus Studio One Profesional via en crossgrade fra Cubase Studio 4. Samme DAW siden 2007 - så må man vist godt opgradere :-D
299 dollars - det er okay og nærmer sig prisen på f.eks Logic Pro X. Men jeg synes overall, at Studio One ser mere indbydende ud.

Virkeligt fedt, at man stort set bare kan sætte sig og arbejde intuitivt uden manual-læsning. Ligesom når man skifter fra Windows til OSX. :-D

Har valgt at køre i 64-bit. Skal det være, så kan man ligesågodt gå all-in.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

KristianNielsen skrev:Ved godt at der ikke er så mange stemmer endnu, men er faktisk overrasket over at se at der er dobbelt så mange stemmer på Cubase ift Ableton..
Så er vi sgu to! Jeg synes alle i min omgangskreds taler om Ableton hele tiden.

PS: Jeg er en sær dinosaurus, for jeg bruger en tracker, nemlig Jeskola Buzz, som jeg endda laver mine egne plugins til. Nåja og så Samplitude, som jeg mener er skingrende genialt og dybt undervurderet. Men jeg er vist den eneste der bruger det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev:
KristianNielsen skrev:Ved godt at der ikke er så mange stemmer endnu, men er faktisk overrasket over at se at der er dobbelt så mange stemmer på Cubase ift Ableton..
Så er vi sgu to! Jeg synes alle i min omgangskreds taler om Ableton hele tiden.
Jeg tror helt sikkert Ableton Live vil stige i procenterne med tiden, det har godt fat i "de unge" ;-)

Medlemsavatar
David Larsen
Medlem
Indlæg: 35

Indlæg af David Larsen »

Jeg bruger FL Studio, men jeg vil gerne skifte.

Fl Studio er dejligt hvis man kan lide workflowet.. Jeg har brugt det hver dag i 6-7 år og er lidt bange for at skifte. Men jeg har længe været på det punkt hvor der er ting jeg gerne vil gøre som bare ikke er muligt i FL Studio. Du godeste hvor er det elendigt hvis man vil arbejde med musik og lyd til film og animation. Og hvis man arbejder med for mange samplede instrumenter går det helt i kage og bliver ustabilt. Har flere store projekter som jeg har opgivet at åbne igen fordi FL bare ikke kan trække det.

Har leget lidt med Ableton Live og en LE version af Cubase 6 der fulgte med mit audio interface, og Cubase virker meget lovende. Nogle af de funktioner der kom i 7 og 7.5 er præcis det jeg har manglet i FL Studio.
Nu må jeg vidst bare spare sammen og se om jeg kan overkomme at skulle have en dongle stikkende ud af min computer 24/7.

Medlemsavatar
Illuminati
Medlem
Indlæg: 18

Indlæg af Illuminati »

Jeg elsker at arbejde med Fl studio.

David du har ret i at det er besværligt at arbejde med mange samplede filer og den bliver ustabil. Jeg fandt ud af, at man skal eksperimentere med "keep on disk" eller nogen af de andre muligheder under wave, som du finder, når du trykker på samplingen.

Medlemsavatar
ask
Medlem
Indlæg: 123
Sted: København NV

Indlæg af ask »

Kunne man ikke dele Cubase og Nuendo op, i hvert fald i 2015-poll'en? :)

Og måske få Pyramix på listen?
Holger skrev:Vælg op til to sequencere, som du bruger mest
Du kan vælge op til to sequencere. Hvis du bruger mere end to sequencere, så vælg de to, som du bruger mest eller mindst ville undvære.

Bruger du Pro Tools, så bør du ikke vælge begge versioner af PT, men kun den af de to, som du bruger mest, da det ellers vil skævvride resultatet.

[...]

Hitlisten pr. 2014-02-14
1. Logic Pro
2. Cubase/Nuendo

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der var så få der brugte Pyramix, at den ikke kvalificerede sig til et punkt. Den må ligge under "Anden".

Vi har tidligere delt Cubase og Nuendo op, men så brokkede nogle sig over at det jo næsten var samme program bare med nogle flere post produktions features i Nuendo. Det gav så Cubase en lavere placering. Alternativt skal de deles op på pollen, men lægges sammen i placeringslisten...

Anyway, så kan det være at jeg laver en ny poll når forummet bliver opdateret lige om snart, men jeg synes der skal nogle gode argumenter på banen for at dele Cubase/Nuendo op i denne sammenhæng.

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Holger skrev:
Joachip skrev:
KristianNielsen skrev:Ved godt at der ikke er så mange stemmer endnu, men er faktisk overrasket over at se at der er dobbelt så mange stemmer på Cubase ift Ableton..
Så er vi sgu to! Jeg synes alle i min omgangskreds taler om Ableton hele tiden.
Jeg tror helt sikkert Ableton Live vil stige i procenterne med tiden, det har godt fat i "de unge" ;-)
Der er også nogle af os halv-gamle, der er gået den vej ;-) Jeg er gået fra Logic til Live det seneste års tid. Der er nogle kameler, der skal sluges, men det er sgu' ret fedt - især med Push

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at man kan ændre sin stemme i afstemningen, og at man har 2 stemmer.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Husk at man kan ændre sin stemme i afstemningen
Hvordan?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ændre dit valg
Du kan altid ændre dine valg på et senere tidspunkt, hvis du skifter sequencer.

:!: Hvis du oplever en fejl, hvor du kan ikke stemme
Brug dette link til at reloade siden: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=56545

Default avatar
kimf
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af kimf »

Giv Reaper en chance: du kan sequence sampleraten!, koster 50 dollars eller vent 5 sekunder, fed indbygget pitch correction og pitch shifter, chop imens du spiller med S-tasten a la logic glem dog den indbyggede sampler. Tab to transients. Lær det ved siden af din nuværende DAW? Er ikke specielt brugervenligt ved første øjekast men men men.

Nyt svar