Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken DAW bruger du?

Acid Pro (Sony)
0
Ingen stemmer
Bitwig (Bitwig)
0
Ingen stemmer
Cubase/Nuendo (Steinberg)
20
26%
Digital Performer (MOTU)
0
Ingen stemmer
FL Studio (Image-Line)
2
3%
Garageband (Apple)
0
Ingen stemmer
Live (Ableton)
11
14%
Logic Pro (Apple)
20
26%
Luna (Universal Audio)
2
3%
Mixcraft (Acoustica)
0
Ingen stemmer
Mixbus (Harrison)
0
Ingen stemmer
Pro Tools (Avid)
7
9%
Reaper (Cockos)
5
6%
Reason (Propellerhead)
4
5%
Renoise (Renoise)
0
Ingen stemmer
Samplitude (MAGIX)
1
1%
Sequel (Steinberg)
0
Ingen stemmer
Sequoia (MAGIX)
0
Ingen stemmer
Sonar (Cakewalk)
1
1%
Studio One (PreSonus)
4
5%
Tracktion (Tracktion)
0
Ingen stemmer
... Anden, ikke listet her
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 77
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Indlæg af Holger »

Vælg op til to sequencere, som du bruger mest
Du kan vælge op til to sequencere. Hvis du bruger mere end to sequencere, så vælg de to, som du bruger mest eller mindst ville undvære.

Gamle sequencere
Hvis du bruger en gammel udgave af en sequencer, f.eks. Logic Audio Platinum eller Fruity Loops, så vælg hhv. Logic Pro eller FL Studio, som er nyeste udgaver af samme program.

Ændre dit valg
Du kan altid ændre dine valg på et senere tidspunkt, hvis du skifter sequencer.

Hitlisten fra Nov 2023 -
1. Logic Pro + Cubase/Nuendo
3. Pro Tools + Ableton Live
5. Reaper + Studio One
7. Reason
8. Luna
9. FL Studio +, Sonar

Opdateres løbende.


Hitlisten fra Aug 2013 - Okt 2023
1. Logic Pro
2. Ableton Live
3. Cubase/Nuendo
4. Pro Tools
5. Studio One
6. Reaper
7. Anden, ikke listet her
8. FL Studio
9. Reason
10. Renoise + GarageBand

Hvilken DAW er bedst?
Det kan du ikke se på listen, da det kommer an på dit behov. Listen viser kun hvad der er mest populært blandt Lydmaskinens medlemmer, og giver samtidig et fingerpeg om den generelle tendens i Danmark (og tildels udlandet).

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

MIDIBox Seqv4 (hardware!)
Nobody noes.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vi besluttede os for ikke at inkludere hardware i denne DAW tråd. Du kan evt. vælge "... Anden, ikke listet her" i bunden af undersøgelsen.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Ved godt at der ikke er så mange stemmer endnu, men er faktisk overrasket over at se at der er dobbelt så mange stemmer på Cubase ift Ableton..

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Hmm, jeg bruger Logic og Nuendo, og ville ikke undvære nogle af dem.
Så jeg synes du måske burde revurdere at man kun kan vælge en.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev:Ved godt at der ikke er så mange stemmer endnu, men er faktisk overrasket over at se at der er dobbelt så mange stemmer på Cubase ift Ableton..
Undersøgelsen er som sagt pt. en dag gammel og der er under 100 besvarelser. Når vi kommer op på det tredobbelte, så tror jeg også det har udlignet sig med en markedsandel på mindst 15% til Live, hvilket svarer meget godt til hvad jeg oplever rundt omkring. Denne andel tror jeg med tiden vil stige yderligere mod de ca. 20%.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Done. Det kan være nødvendigt, at du resetter din browser og tømmer cachen for at kunne stemme igen (det var det hos mig), men det virker fint derefter.
Det virker ikke for mig. Det kan have at gøre med at topic står som locked. Vi har nok brug for et link til en unlocked version (det har jeg aldrig fundet ud af hvordan du laver).
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tråden er egentlig ikke locked, det er blot en bug i phpBB, som kun sker hvis du går ind i en sticky fra "View new posts".

Gå ind på tråden fra et alm. subforum eller brug dette link til at reloade tråden:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=56545

Default avatar
Mikdanish
Medlem
Indlæg: 46
Sted: København

Indlæg af Mikdanish »

Ingen kærlighed til Harrison Mixbus 2,3? Det er querky og buggy...og lidt spøjst - men det kan noget...
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts." - [color=#000080]Bertrand Russell[/color]

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Valgte også andet, da jeg bruger Mixbus.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Var ikke klar over det var en egentlig sequencer, men så må man vælge andet. Hvilket format plug-ins kører det og hvordan er MIDI-delen?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Der er mig bekendt slet ikke midi eller virtual instruments i mixbus...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Jørgensen »

MAX/MSP? Jeg er i tvivl om man ligefrem vil kalde det en sequencer, men en DAW er det helt sikkert. Hvis det kommer på listen får den min anden stemme. :-)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mener jeg heller ikke kvalificerer. Et eller andet sted var jeg nødt til at sætte et streg. ;)

Listen er lavet ud fra forslag i den gamle tråd samt 5 lister på nettet over de mest populære (fuldblods-)sequencere.

Medlemsavatar
Jakob Jørgensen
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Jørgensen »

Helt forståeligt, det er bare i orden. :)

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Det her er lettere off-topic, hrmhrm, men hvorfor er den grafiske repræsentation af poll'en mon så misvisende? 1% vises som lavere end 0%, og 4% vises som det samme som 0%.

Det er sikkert ikke noget, som nogen kan gøre noget ved, men mit autistsind var nødt til at få påpeget dette meget, meget alvorlige og uoverkommelige issue...

Sorry, back on topic - Charlie Babbit over and out :)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Argh, nu kan jeg heller ikke få øjnene væk fra den grafikfejl. OCD kicking in...

Forklaringen er simpel: ingen stemmer = defaultbjælke som er for stor. Ligeså snart der bare er 1 stemme, så ser bjælken anderledes ud, også selvom procenten stadig er 0%, fordi den er afrundet ned.

Med tiden, når hver sequencer har modtaget mindst 1 stemme, så vil det hele se pænt ud og vi kan sove roligt om natten igen.

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Ja allerede nu er forskellen mellem Ableton Live og Cubase jo næsten udvisket...

Og jeg er eneste Sonar bruger? Hvad er det folk har imod Sonar? Producer udgaven (som jeg købte og har opgraderet lige siden) har vildt mange plugins og lydbanker med og det hele kører i et vindue... Med mindre man vælger at enkelte vinduer skal være flydende (f.eks. Når man bruger ekstra skærme), professionel lyd engine som ikke ændrer ved signalet (som f.eks. Cubase er set/hørt gøre det) og hvis man er på Windows føler man sig allerede hjemme...
Og der er da flere Windows brugere herinde?

Sorry... Jeg synes bare det er mærkeligt... Måske prisen?

Positiv hilsen
Dennis
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Internalized Sun skrev:Måske prisen?
At det kun er til Windows tror jeg bestemt også spiller ind..

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Internalized Sun skrev:Hvad er det folk har imod Sonar?
Det er nok de færreste der har noget imod den. Jeg gætter på, at det for de fleste af os mest af alt er et vanespørgsmål. Skal jeg lave noget i en traditional sequencer vil jeg vælge logic, men mest af alt fordi det er den sequencer jeg har brugt i 13 år.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Internalized Sun skrev:Ja allerede nu er forskellen mellem Ableton Live og Cubase jo næsten udvisket...

Og jeg er eneste Sonar bruger? Hvad er det folk har imod Sonar? Producer udgaven (som jeg købte og har opgraderet lige siden) har vildt mange plugins og lydbanker med og det hele kører i et vindue... Med mindre man vælger at enkelte vinduer skal være flydende (f.eks. Når man bruger ekstra skærme), professionel lyd engine som ikke ændrer ved signalet (som f.eks. Cubase er set/hørt gøre det) og hvis man er på Windows føler man sig allerede hjemme...
Og der er da flere Windows brugere herinde?

Sorry... Jeg synes bare det er mærkeligt... Måske prisen?

Positiv hilsen
Dennis
Det kaldes "Hype" ... og så en del vane... og så er Cubase og Logic lidt som med Windows... det har taget hele "synsfeldtet" fordi de har været på markedet så længe, at det derfor anses som "defacto standard". De fleste bruger dem, og derfor er der også flere til at råde nye brugere til at bruge netop de sequencere... Hype og vanens magt er stor.

At bruge denne poll til "hvad der er bedste sequencer" ville være misvisende, for det handler kun om hype, vane samt smag og behag i sidste ende, og de fleste sequencere kan stort set alle det mest essentielle når det kommer til stykket... det er detaljerne og interfacet der afgør forskellen i min optik.

Og nej du er ikke eneste SONAR bruger her på siden... jeg ville ALDRIG gå over til nogen anden sequencer, ganske enkelt fordi jeg synes det er den bedste til MIDI... den er også anset som den mest timing stabile sequencer i forhold til alle de andre, og da jeg bruger hardware synths 100% betyder det meget for mig at sequenceren er så rock solid som overhovedet muligt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Er alligevel lidt overrasket over at Logic er den mest brugte indtil videre.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Logic var også langt den mest populære i forrige måling med over 1.000 afstemninger, og det stemmer overens med mine praktiske erfaringer.

Det interessante for mig i denne opdaterede afstemning er hvordan de nyere DAWs placerer sig indbyrdes.

Jeg tror i øvrigt ikke at Logic vil ligge i front blot "indtil videre", med mindre vi taler adskillige år ind i fremtiden, hvor alt kan ske.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hvad der kunne være rigtig interessant var hvis man kunne se hvilke typer brugere der brugte hvad.
Alle kan jo stemme her, lige fra profesionelle til teenageren der leger lidt med musik :)

Ville være fedt at kunne se noget ala: sangskrivere bruger mest logic, prof studie-lydfolk bruger mest PTHD og så videre...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan henvise til en tidligere brugerundersøgelse for Lydmaskinen, som viser følgende:

Antal år i branchen
Helt nybegyndere (1%)
Et år eller mere (2%)
To år eller mere (11%)
Fem år eller mere (21%)
Ti år eller mere (65%)

Musik som levevej
Amatør (37%)
Professionel (32%)
Musik er en supplerende indkomst (31%)

Alder
Yngste bruger (i undersøgelsen) er 13 år
Ældste bruger (i undersøgelsen) er 57 år
Gennemsnitlige bruger er 31 år

Uden at det kan korreleres direkte til sequencervalg, så siger det dog lidt om niveauet herinde, dvs. at der er et stort antal semiprofessionelle og professionelle.

Jeg vil dog tage dit forslag op når jeg laver en ny brugerundersøgelse på et tidspunkt, da det bestemt kunne være sjovt, at sammenholde disse data.

Nyt svar