Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken DAW bruger du?

Acid Pro (Sony)
0
Ingen stemmer
Bitwig (Bitwig)
0
Ingen stemmer
Cubase/Nuendo (Steinberg)
20
26%
Digital Performer (MOTU)
0
Ingen stemmer
FL Studio (Image-Line)
2
3%
Garageband (Apple)
0
Ingen stemmer
Live (Ableton)
11
14%
Logic Pro (Apple)
20
26%
Luna (Universal Audio)
2
3%
Mixcraft (Acoustica)
0
Ingen stemmer
Mixbus (Harrison)
0
Ingen stemmer
Pro Tools (Avid)
7
9%
Reaper (Cockos)
5
6%
Reason (Propellerhead)
4
5%
Renoise (Renoise)
0
Ingen stemmer
Samplitude (MAGIX)
1
1%
Sequel (Steinberg)
0
Ingen stemmer
Sequoia (MAGIX)
0
Ingen stemmer
Sonar (Cakewalk)
1
1%
Studio One (PreSonus)
4
5%
Tracktion (Tracktion)
0
Ingen stemmer
... Anden, ikke listet her
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 77

Default avatar
kimf
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af kimf »

Ja. MIDI-editoren er dog lidt ringe men du kan kylde lige så mange VST'er oven i hinanden på samme kanal.

Medlemsavatar
ACID PUPPY
Medlem
Indlæg: 25

Indlæg af ACID PUPPY »

Hvem er den anden der stemte Renoise?

Default avatar
wishoff7777
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af wishoff7777 »

Jeg er personlig super glad for Reaper, det har super geniale features, og man kan ændre alt i det, layout, genveje, tabs, windows, osv. Som nævnt før, prøv det, giv det en chance, eventuelt indtaste egne genveje (actions kaldes det, og listen over actions er giga, og man kan lave sine egne). Der blev sagt at midi editoren ikke er god, hvilket jeg er lidt uenig i, syntes den er fin nok, ikke bedst men virker og kan det den skal.

FL studio har jeg forsøgt at bruge i et halv års tid, vendte også lige tilbage for at prøve opdateringen, men generelt syntes jeg at workflowet er alt for... weird? specielt når man kommer fra Cubase, Reaper og den type DAW, mere traditionel. Det der i mine øjne er bedst ved FL er midi editoren, som virkelig er lækker at arbejde i, men arrangeren og clips der bare skal kastes ind, og alt er clips generelt, er alt for underligt i mine systematiske øjne :)

Sonar lyder som en jeg lige skal give et forsøg igen, prøvede det for nogle år tilbage, dengang syntes jeg sjovt nok midi editoren var træls (brugte Cubase dengang), men ja, det skal da have en tur igen i og med at netop midi blev fremhævet.

I øvrigt skal i holde øje med Bitwig, hvilket jeg har leget meget med i det sidste års tid, det har stadig lidt børnefejl, men tror virkelig det får en stor fanskare i fremtiden, super intuitivt system. Det siges at være nogle fra Ableton Live der har startet et Bitwig, og derfor ligner det lidt, bare smartere, men jeg skal ikke kunne sige om det er det, i og med at jeg ikke har brugt live, andet end demo. Deres tilgang til wav editing er genial, det er lidt som at arbejde med monotonisk midi sort of, det skal prøves :)

Cubase er sgu også godt, men syntes ikke det er særlig intuitiv, derfor gik jeg fra det, da jeg hele tiden gerne ville gøre et eller andet som tog alt for lang tid at udføre. Jeg køber da stadig updates til det, bare for at følge med og blive inspireret, for mange ting kan Reaper allerede inden Cubase updates, hvis man bare lige leder efter det, og ja, så er vi tilbage til actions ;)

Jeg forstår godt fascinationen af Studio 1, deres nye update (3.) er virkelig cool, men ikke cool nok til at jeg går fra Reaper, hvor midi editoren, bl.a. sjovt nok vinder i mine øjne.

Min point er, selvom jeg ikke ligger op til en, at man skal finde det man selv syntes er bedst, men prøv nu de andre, om ikke andet så bare for sjov skyld. Lad for alt i verden være med at tro at der er et DAW der er det bedste i verden, for så objektiv er denne verden desværre ikke sat sammen. Find det du føler dig hjemme i, det der giver dig inspirationen til at lave musik, og bliv god til at bruge det. Glem alt om hvilken DAW der har den bedste lydkvalitet, eller hvad dit favorit band bruger, hvad musikhandleren siger, eller hvad der proklameres rundt omkring, nogle kan lide æbler, andre appelsiner (eller vinduer).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så sker det jeg forudså snart, nemlig at Ableton Live overhaler ProTools. Der mangler kun en håndfuld flere kliks på Ableton Live.

Default avatar
stopher
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af stopher »

Logic Pro

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, men du skal klikke i spørgeskemaet ovenover :-)

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Likes på facebook. Ikke at det er helt fair da nogle daw's ikke rigtig er aktive - men alligevel.

FL Studio 680272
Ableton 520109
Pro-Tools 122653
Propellerheads Reason 84333
Logic Pro 53361
Cubase 25072
Studio One 18033
Sony ACID Pro 7267
Reaper 4925
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er dog ikke så brugbart, da det måske siger mere om aldersgruppen og tilfældige ting som hvor god en markedsføring eller aktivitet pågældende FB side har.

Mener at huske, at FL Studio også lå i front mht. antal Google søgninger. Måske fordi det er oftere piratkopieret og folk ikke har læst manualen, det er mindre logisk at bruge eller andre faktorer (bare et eksempel).

Jeg tror fortsat, at en egentlig undersøgelse som nærværende, er den mest nøjagtige for danske brugere. Eneste bias er at Lydmaskinen havde flere Logic-brugere fra starten.

Uanset hvad, så er undersøgelsen her lokalt set nøjagtig (vil dog gerne op på mindst 1.000 besvarelser) for brugere af Lydmaskinen, hvilket er det vigtige for mig.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har brugt Logic i flere år og er meget aktiv på Facebook, men har da først nu været inde og "like" deres side da jeg ikke havde behov for det tidligere, enten er det logisk og virker bare, eller også finde jeg hjælp her eller på Youtube, så man kan ikke bruge like-antal til noget i dette tilfælde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har Logic overhovedet en officiel Facebook side, jeg tror det ikke. Vist bare en autogeneret eller brugergenereret.

Jeg har ikke liket Logic på FB, da jeg ikke kunne se en officiel brugbar side.

Medlemsavatar
MarkSW
Medlem
Indlæg: 160
Sted: 9574

Indlæg af MarkSW »

Er hoppet på "Anden, ikke listet her"... Er på Team Bitwig. :)
Set på Gearslutz:
- "Make the most of the gear you have rather than gear you don't. The nice gear will come eventually, just don't use it as an excuse for not making tunes."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er tre der ingen stemmer har. Jeg kunne jo udskifte en af dem med f.eks. Bitwig. Andre som bruger en fuldblods DAW, som ikke er på listen?

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Er skiftet fra Cubase til Live og Mixbus... Hvor er Mixbus forresten? "Andre"? Jeg ville tro, der var flere brugere..?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mikdanish skrev:Ingen kærlighed til Harrison Mixbus 2,3? Det er querky og buggy...og lidt spøjst - men det kan noget...
Music Maker som havde 0 stemmer er nu blevet erstattet med Mixbus (Harrison), som man kan stemme på fra i dag af.

Husk at fjerne din stemme fra "...Anden sequencer", hvis du har stemt på "...Anden sequencer" fordi Mixbus (Harrison) ikke var på listen, tak.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

ThomasRiem skrev:Er skiftet fra Cubase til Live og Mixbus... Hvor er Mixbus forresten? "Andre"? Jeg ville tro, der var flere brugere..?
Se ovenstående!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg savner at kunne vælge tre. For mig er det ikke muligt at vælge én fra i denne trio: ProTools, Logic og Live.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er fortsat på Jeskola Buzz + Samplitude, så intet nyt her. Og jeg tror ikke det kan betale sig at lægge Buzz til listen, for der er færre og færre der bruger det. Jeg er - endnu en gang - på min helt egen lille øde ø! :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Bruger kun Maschine som DAW nu. Skiftede fra Cubase. Det har jeg ikke fortrudt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:Jeg er fortsat på Jeskola Buzz + Samplitude, så intet nyt her. Og jeg tror ikke det kan betale sig at lægge Buzz til listen, for der er færre og færre der bruger det. Jeg er - endnu en gang - på min helt egen lille øde ø! :)
What! Blæret. Var selv på Buzz i en del år. Fed tracker. Anede ikke der var gang i den endnu :)

Edit: Og i 64 bit endda. Der er da sket noget siden jeg slap Buzz for, hmmm, 10 år siden. Måske man skulle gå en tur ned ad memory lane.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Jeg er en af de få herinde der bruger Fl Studio. Jeg har været Cubase bruger længe, og har det stadig. Men et hurtigt workflow og en sample browser der simpelthen er fantastisk, er virkelig noget Fl topper, jeg har ikke oplevet noget lignende.
Image Line har oppet sig det sidste stykke tid, lyttet og vist stor interesse for brugerens efterspørgsler.
Hele programmet har fået nyt gui, samt de fleste plug-ins som også er blevet sizeable. Sytrus bla. er på deres program for fornyelse. Den nye mixer er min nye kæreste, intet mindre.
Jeg får lige lyst til at rose det, jo netop fordi det stadig for nogle, ses som det her bedroom pirat crap- jeg har selv været der.. Helt forståeligt med henblik på indspilningen delen som virkelig sutter, ihvertfald med store sessions. Det er nu på to do listen fortæller Image Line.
Det er efterhånden det eneste program jeg bruger, og det er virkelig powerfull. Jeg tror jeg har oplevet 1 crash på 5 år, og det var noget med noget registrering. Det var noget helt andet med Cubase..
Image Line har en masse spændende updates i den nærmeste fremtid, og jeg glæder mig.
Jeg synes man skal ligge fordommene på hylden og kigge igen. Det fortjener programmet :)

Så kom jeg ud med det :)
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der må også være sket noget med deres engine efterhånden. Spor producerer mig bekendt i det, og hans ting lyder for sindssyge.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Christoffer I. N. skrev:Der må også være sket noget med deres engine efterhånden

Der må jeg melde pas, der har været mange diskussioner om hvorvidt det skulle være dårligere eller ej.
http://forum.image-line.com/viewtopic.php?t=45272 har ikke læst den, men det skulle jeg måske.
Seven lions bekræfter mig i at det kan bruges ihvertfald.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Uncite skrev:Edit: Og i 64 bit endda.
Det er en test. Det er 32-bit udgaven der fungerer. Den er til gengæld også rock-steady nu, hvis man bare sørger for at undgå at have ustabile plugins installeret, hvilket i årevis gav Buzz et dårligt ry.
RicoRadio skrev:Jeg får lige lyst til at rose det, jo netop fordi det stadig for nogle, ses som det her bedroom pirat crap- jeg har selv været der..
Jeg prøvede FL studio for nogen år siden, og måtte også konstatere at det faktisk er seriøst. Faktisk er dets fortid som legetøj en kæmpe fordel, for det betyder at usability'en er bedre end hvad der er normalt. Jeg følte mig slet ikke begrænset hvad angik normal musikproduktion.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Det er sikkert ikke muligt, men noget, der ville være virkeligt interessant, var at se udviklingen over årene: altså, hvilken DAW falder og hvilken stiger i brug fra år til år?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Nyt svar