Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken DAW bruger du?

Acid Pro (Sony)
0
Ingen stemmer
Bitwig (Bitwig)
0
Ingen stemmer
Cubase/Nuendo (Steinberg)
20
26%
Digital Performer (MOTU)
0
Ingen stemmer
FL Studio (Image-Line)
2
3%
Garageband (Apple)
0
Ingen stemmer
Live (Ableton)
11
14%
Logic Pro (Apple)
20
26%
Luna (Universal Audio)
2
3%
Mixcraft (Acoustica)
0
Ingen stemmer
Mixbus (Harrison)
0
Ingen stemmer
Pro Tools (Avid)
7
9%
Reaper (Cockos)
5
6%
Reason (Propellerhead)
4
5%
Renoise (Renoise)
0
Ingen stemmer
Samplitude (MAGIX)
1
1%
Sequel (Steinberg)
0
Ingen stemmer
Sequoia (MAGIX)
0
Ingen stemmer
Sonar (Cakewalk)
1
1%
Studio One (PreSonus)
4
5%
Tracktion (Tracktion)
0
Ingen stemmer
... Anden, ikke listet her
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 77
Default avatar
bredal187

Re: Hvilken sequencer (DAW) bruger du? (2018)

Indlæg af bredal187 »

Er jeg den eneste der bruger Maschine som eneste seq?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Abletons placering afslører den høje gennemsnitsalder her i forummet :wink: I min dagligdag, hvor jeg færdes blandt 20-25 årige elektroniske musikere, er Ableton primært arbejdsredskab for 95-100%.
Den er nu ikke så høj, men modsat din dagligdag, så er der mange professionelle eller semiprofessionelle på Lydmaskinen, hvilket hiver ProTools, Logic og Cubase op.

Det er den væsentlige faktor, mere end alderen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fortsat Buzz og Samplitude. Problemet ved det setup er at de eneste sider der dukker op når jeg søger efter hjælp på nettet, er dem jeg selv har skrevet. Jeg er begyndt at tro at jeg er den eneste Samplitude bruger i hele solsystemet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:Jeg fik Ableton for nyligt. Ikke at jeg bruger det meget. S1 er stadig #1 ... og der er godt nok langt ned til #2.
Flot, og tankevækkende, at S1 nu ligger nogenlunde på højde med PT, tidligere tiders de-facto,..

Logic er i spidsen på forum her bl.a.af historiske grunde, men blandt de andre kan man nok formode at de afspejler fordelingen i DK til en vis grad

Måske er tallet for S1 lidt underdrejet i statestikken her, simpelthen fordi S1 er meget musiker-orienteret, og unørdet, i en lidt størrer grad altså appelerer til en grupper der ikke liiiiige sidder og udfylder en statestik på et internet-forum for lyd-nørder :)
/Dub

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

DUBTEMPLE skrev:
SustainerPlayer skrev:Jeg fik Ableton for nyligt. Ikke at jeg bruger det meget. S1 er stadig #1 ... og der er godt nok langt ned til #2.
Flot, og tankevækkende, at S1 nu ligger nogenlunde på højde med PT, tidligere tiders de-facto,..

Logic er i spidsen på forum her bl.a.af historiske grunde, men blandt de andre kan man nok formode at de afspejler fordelingen i DK til en vis grad

Måske er tallet for S1 lidt underdrejet i statestikken her, simpelthen fordi S1 er meget musiker-orienteret, og unørdet, i en lidt størrer grad altså appelerer til en grupper der ikke liiiiige sidder og udfylder en statestik på et internet-forum for lyd-nørder :)
Er S1 ikke fornuftigt prissat i forhold til f.eks Live, logic, protools?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den billigste udgave af Studio One mangler VST support. Og Apple gjorde et aktivt stykke arbejde for at fjerne VST fra Logic.

Jeg er lidt ærgelig over de mange forsøg på at underminere en fælles plugin-standard. Kaos gavner ingen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

danstanley skrev:Er S1 ikke fornuftigt prissat i forhold til f.eks Live, logic, protools?
Hverken dyr eller billig, men tilpas, og ca et par gange om året bliver priserne dumpet, f.eks. upgrades, eller crossgrades, til halv pris,..

Jeg fik den første udgave med et presonus lydkort, og started så opgraderingen helt tilbage fra starten, hvor det var ekstra billigt,..
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

DUBTEMPLE skrev: Flot, og tankevækkende, at S1 nu ligger nogenlunde på højde med PT, tidligere tiders de-facto,..
Husk lige at PT er splittet op i to - Så er der stadig 50% flere på PT end S1
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Jeg afkrydsede “anden”, da jeg ikke bruger PC DAW, men min Fantom G, der både kan optage midi og audio tracks. Ved ikke om denne kvalificerer i disse software DAW tider. Jeg har været i PC verdenen med Orion Platinum og Reason, men efter 6 år måtte jeg konstatere, at jeg foretrækker hardware i hele produktionsfasen. PC kan bruges til lidt mastering og findpudsning, men mixet laves i Fantom G.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er faktisk en god pointe. Der burde næsten være sådan en "jeg har opgivet computere" valgmulighed.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er faktisk et spændende emne der på det sidste virkelig har skiftet karakter, da mange bruger 2, 3, 4 eller 5 forskellige seq'er, nu om dage.

Selv sidder jeg med Maschine og MPC SEQ til musikdelen og Cubase til Mix delen. Nogle sidder samtidig med Reason og Ableton der på forskellig vis komplimentere hinanden.

At arbejde i en enkelt DAW, som producer, er sjældent for de fleste.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, jeg er også begyndt at spille på flere heste.

Hardware til produktions fasen, Reaper er kommet ind fra højre til Mix fasen og Ableton er nu skubbet lidt i baggrunden, men bliver stadig brugt til hele DAW produktioner.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så ... farvel til DAW?







OK.












Jeg finder selv ud. :roll:

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Farvel til kun at vælge en DAW (Digital Audio Workstation)

DAW er jo andet end at mixe 20 spor eller masterer et nummer, og heldigvis for det :-)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Jeg har svært ved at se, at der er nogen grund til at vende det hvide ud af øjnene, fordi nogle opgiver en software DAW som hovedcenter. Jeg har fx ikke nogen latency problemer mellem Fantoms interne synths og eksternt hardware, som jeg ville have det, hvis jeg kørte nogle VSTi fra en DAW og samtidigt ville optage eksterne synths i synkronisering med de interne. Det er aldrig lykkedes mig i en software DAW. Der har altid været latency problemer i et eller andet omfang, hvorfor jeg til sidst kun brugte VSTis. Fantom G kan optage uden latency og har ligefrem phantom powered insputs til sang og guitar, hvis man skulle bruge dette. Så længe jeg blot arbejder med elektronisk musik på hobby basis, kan jeg ikke se hvad jeg skal med alle de “bells and whistles”. Jeg har mere end jeg har brug for i Fantom G allerede. Giv mig en equalizer og en multiband limiter og mit mix er kørende. Jeg har heller ikke crashing problemer, som er mere sjældne nu om dage, men stadig forekommer i software set-ups. Mit system er til sammenligning 99,99999999999999% stabilt. Men først og fremmest, så føles det faktisk som at arbejde med et instrument, frem for en all-round arbejdscomputer.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Prøv lige at læse SustainetPlayers kommentar med sønderjysk accent inden I tager det for seriøst. ;) jeg tager hatten af for så fint et ordspil!

Siden nytår har jeg selv fundet at min dock er gået fra Logic og Sibelius til at have Logic, ProTools, Cubase, Ableton, Sibelius, Finale og Dorico. Alt efter hvem jeg arbejder med og hvilke dele af produktionen, er det forskellige programmer der bliver åbnet.

Kender efterhånden også en håndfuld mennesker der laver det hele på bånd og til vinyl. Umiddelbart ville sådan en process gå helt udenom computeren men jeg ved det ikke med sikkerhed.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

HSkovlund skrev:Jeg har svært ved at se, at der er nogen grund til at vende det hvide ud af øjnene, fordi nogle opgiver en software DAW som hovedcenter.
Hej

Det er en joke. Men den bliver ikke bedre af at blive forklaret. [emoji6]

Ingen dømmer dine valg. Vi er alle nørder her. [emoji3]



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er stadig på software, skal lige have fundet et sted at tøjre hesten :-)
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

SustainerPlayer skrev:Det er en joke. Men den bliver ikke bedre af at blive forklaret.
Hvis det er joke vil jeg lige tillade mig at henvise til Poe`s law

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law

“Poe's law is an adage of Internet culture stating that, without a clear indicator of the author's intent, it is impossible to create a parody of extreme views so obviously exaggerated that it cannot be mistaken by some readers for a sincere expression of the parodied views.”

Uden indikatorer på ironi, som man ellers får gennem mimik i direkte samtaler, kan det være tæt på umuligt at fange humoren. Så skal man kende posteren fra tidligere events.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

‘Jeg finder selv ud’ er en tydelig indikator på, man har lavet en dårlig joke. Og med disse ord tilbage på sporet.
skriver noder

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Oki, jamen så kører jeg den tilbage på sporet med denne kommentar:

Generelt er software DAWS ikke noget jeg selv ville kimse af eller brokke mig over eller diskutere indædt i roman lange internet indlæg, som man ellers kan finde det på nettet. Software bragte musik til folket for billige penge og DAWs er generelt bare fantatiske. Da jeg var knøs, skulle man vælge mellem at bruge sine penge på at få et liv eller købe en synth og en firespors båndoptager for alle sine sparepenge. Hvad man hente fra nettet mere eller mindre gratis i dag overgår det meste af hvad man kunne håbe på at udrette med et sølle 80er hjemmestudio. Desuden er en vigtig grund til, at jeg er tilfreds med Fantom, dens seq og track lay out, der er det samme som i en software DAW. Forstår godt hvorfor en prof producer ikke ville kunne leve uden.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Lader til at jeg går imod strømmen, da jeg udelukkende bruger én DAW - Logic (som dog fungerer upåklageligt med mine hardware synths)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

KristianNielsen skrev:Lader til at jeg går imod strømmen, da jeg udelukkende bruger én DAW - Logic (som dog fungerer upåklageligt med mine hardware synths)
+1

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Også kun en til mig - Reaper til det hele tak :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stor drama på listen:

Ableton Live har nu overhalet Cubase/Nuendo og har indtaget en (usikker) andenplads på listen over mest populære DAW.

Ikke overraskende, da det har godt fat i de yngre mennesker.

Link til Hitlisten pr. 2018-09-30
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 41#p506041

Nyt svar