Hardware-efx versus plugins. Hvad er egentlig forskellen?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
GeorgeHayduke
Forum Superstar
Forum Superstar

Hardware-efx versus plugins. Hvad er egentlig forskellen?

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 12:39

Hey folkens

Jeg er rimelig grøn mht lyd-hardware som rack-efx osv., og prøver at klare mig med plugins. Ikke desto mindre hører jeg tit, også på lydmaskinen, at hvis man feks vil have ordentligt lydende compression bør man vælge en hardware-løsning. Derfor overvejer jeg feks at købe en hardware compressor til tracking.
Her er mit spørgsmål:
Hvis hardwaren alligevel er digital (som mange rackefx er, korrekt me if I'm wrong?), hvad er så egentlig forskellen på hardware og plugins, når det alligevel er processor-beregninger der står for at modificere lyden, kan man sige noget generelt om det? Og er der noget jeg ikke har fanget ;) ?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Hardware-efx versus plugins. Hvad er egentlig forskellen?

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 12:51

Der er nu ikke så mange hardware effekter der en ren digitale, især ikke compressorer. Men som du er inde på er der minimal (der kan være lidt forskel hvis der er dedikerede chips, men det er mest teoretisk) eller ingen forskel mellem digital hardware og plug-ins.

Grunden til at analoge maskiner kan lyde bedre end plug-ins er simpelthen at den analoge verden inkl. forvrængning ofte er mere subjektivt behagelig. Og det er ret svært at emulere dette "kaos" i en computer.

I sidste ende er det dog langt mere andre faktorer der er afgørende end digital kontra analog.

Mht. compressor i indspilningstrinnet så er der en fysisk forskel ved at have en hardware comp på før indspilningstrinnet, da den også fungerer som beskyttelse af A/D'en (det trin i lydkortet som laver lyden om til data).
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 14:13

Well, den processor der sidder i din computer er jo i gang med 100 andre ting mens den spiller din musik. Det er den dedikerede processor der sidder i en hardware effekt ikke. I forhold til effekter er det en rent teoretisk ting - medmindre din computer ikke er hurtig nok, naturligvis.

Grunden til at jeg foretrækker hardware er for det første, at det lyder mere som jeg gerne vil have det, fordi mit lydideal er skåret efter plader som blev lavet på noget gammelt l*rt. Jeg kan bruge tusind år og en masser computerkræfter på filtre, distortions og bitcrushere på mine trommer - eller jeg kan sætte min Akai S900 til min Behringer AutoCom og have lyden temmelig præcis som jeg gerne vil have den. Det er den ene ting.

For det andet er der workflow, og kreativitet indenfor begrænsninger. Det er fedt nok at have ligeså mange ligeså lange delays som du ønsker, men hvis du sidder med en enkelt Bosspedal med ~1 sekunds max delay tid, så opstår der nogle ting som ikke ville være opstået ellers. Jeg er vild med guitarpedaler og gamle rackeffekter, f.eks., fordi de tit er lidt 'vinklede' ind på en bestemt lyd, og har ikke så mange knapper. De føles mere ligesom instrumenter, end mange plugins gør det. Den rumklang, jeg mest bruger, er en boss ting med en gainknap, tonekontrol, en knap til at vælge mellem algoritme (room, hall, plate osv.) og en til at justere tiden. Det er det der er at rode med, i modsætning til mange plugins, hvor udvikleren har tænkt: "Hmm, softwaren nedenunder har 200 parametre. Så skal vi da mindst have 200 knapper på interfacet!" fordi hver knap ikke gør deres plugin 100 kroner dyrere som det gælder for hardware... det er fedt at have mange muligheder for at eksperimentere, men det modsatte kan altså være enormt kreativt. For selvom der kun er tre knapper og 800 ms delaytid i sådan en delaypedal, så kan man alligevel klemme ret mange forskellige slags sjov ud af den..

Så øh, kort historie lang: køb hardware. Hvad skulle du ellers bruge dine penge på?
Nobody noes.
Brugeravatar
GeorgeHayduke
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 14:29

Hej Holger!

Tak for svaret, - og et super forum i det hele taget, god stemning og seriøs passion/viden.

Ok, nu jeg har jeg så lige kigget lidt på den der "really nice compressor", hvor der på Åge's side står:

"RNC 1773 er en compressor der kombinerer analog med digital teknologi for at opnå det bedste resultat. Selve processeringen sker i det analoge domæne, mens detekteringen af signalstyrken sker igennem et digitalt kredsløb."

Så den er vel, som du siger, lidt af begge dele :) Men jeg går så også ud fra at denne budget-comp ikke nødvendigvis er "bedre" (subjektivt se'fø'lig) end et plugin i HØJ kvalitet, hvis det analoge vs. det digitale alligevel ikke nødvendigvis er afgørende? (Og AD/DA konverteringen i compressorens in- og udgang introducerer jo også endnu et konverteringsled, måske endda af ikke bedste kvalitet?)

Ang. tracking-comp. giver det god mening hvad du siger, men mht "beskyttelse" af konverteren mener du vel ikke fysisk beskyttelse, eller gør du? (Du mener vel "lyd-kvalitetsbekyttelse" mod uforudsete peaks?)

Dang, jeg er grøn... :)
Brugeravatar
GeorgeHayduke
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 14:40

Hej Niklas!

Ja, hvad skulle jeg ellers bruge mine penge på :) Bare rolig, jeg skal før eller siden have god hardware, det er selvfølgelig bare federe, og det kan blinke og sådan noget, OG simpelhed i interfaces er i mine øjne også dejligt i et kreativt øjemed, men det har undret mig at digitalt det ene sted skulle være bedre end et andet, - og min duo-core pc kan fint følge med, jeg har endnu ikke nået loftet selv med store projekter og masser af plugs.
Siger du at lyden i den hardware du foretrækker lyder fedt fordi selv samme hardware-model (eller kopier/derivater) er brugt på dine "fede" plader i reolen, og at din lyd dermed bliver noget der henad, eller er det blot den "gamle" analoge hardware der giver dig den lyd, modellen underordnet?

Tak for inputtet!
Brugeravatar
Bech5
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Århus C

Indlæg Skrevet: 16. maj 2008, 15:07

GeorgeHayduke skrev:Hej Holger!

Tak for svaret, - og et super forum i det hele taget, god stemning og seriøs passion/viden.

Ok, nu jeg har jeg så lige kigget lidt på den der "really nice compressor", hvor der på Åge's side står:

"RNC 1773 er en compressor der kombinerer analog med digital teknologi for at opnå det bedste resultat. Selve processeringen sker i det analoge domæne, mens detekteringen af signalstyrken sker igennem et digitalt kredsløb."

Så den er vel, som du siger, lidt af begge dele :) Men jeg går så også ud fra at denne budget-comp ikke nødvendigvis er "bedre" (subjektivt se'fø'lig) end et plugin i HØJ kvalitet, hvis det analoge vs. det digitale alligevel ikke nødvendigvis er afgørende? (Og AD/DA konverteringen i compressorens in- og udgang introducerer jo også endnu et konverteringsled, måske endda af ikke bedste kvalitet?)

Ang. tracking-comp. giver det god mening hvad du siger, men mht "beskyttelse" af konverteren mener du vel ikke fysisk beskyttelse, eller gør du? (Du mener vel "lyd-kvalitetsbekyttelse" mod uforudsete peaks?)

Dang, jeg er grøn... :)

Nu er lige den specifikke comp du nævner (RNC 1776) faktisk en virkelig fed comp til billige penge. Den er absolut værd at smide penge efter og som du selv er inde på får man faktisk det bedste fra to verdener. Klart, det er ikke en Chandler comp til 30-40.000, men man får virkelig meget for pengene! Efter min mening den bedste comp til under 2000.- sammen med JoeMeek ThreeQ (hvis man altså er til JoeMeek-lyd).

Læs evt. her: http://www.soundonsound.com/sos/sep00/articles/fmr.htm
Brugeravatar
GeorgeHayduke
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. maj 2008, 23:52

Jo, tak for tippet, før eller siden skal jeg ha' noget hardware, og det er vist den analoge mulighed jeg vil gå efter når jeg engang gør det, hvad både Holger og du og andre rundt omkring nævner. Det klarer klarer plugins jo ikke lige så let.

Tilbage til "Computer & Software"