Mislyde i vokal-indspilninger.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Mislyde i vokal-indspilninger.

Indlæg af mortaime »

Jeg er rendt ind i det problem, at der på mine vokal-indspilninger ligger nogle mislyde af rimelig høj frekvens... :evil:

Jo kraftigere vokal... jo kraftigere mislyde - og to kraftige vokaler sammen laver ofte nogle FÆLE resonans-svingninger!! :(

Jeg bruger Logic 8, M-audio Firewire 410 og Røde NT1-A mic til mine indspilninger.

Jeg har forsøgt at EQ'e mig fra problemet, men uanset hvilke freq's jeg dumper, er mislydene der endnu.
Jeg har lyttet på det rene signal også... samme problem.

Mislydende kan bedst beskrives som hyletoner af forskellige høje frekvenser.

Jeg håber, nogle af jer herinde kan hjælpe mig med problemet, for jeg er lidt kørt fast pt. :(

På forhånd tak - Morten
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
dalecooper
Forum Donator
Indlæg: 678

Indlæg af dalecooper »

Altså hvis mislydene forbliver uændrede når du gainer ned i de forskellige eq bånd, så må det næsten være på vej ud den er gal...
Mvh. Jesper

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Har du tjekket samplefrekvens på alle enheder i dit setup...
Har oplevet noget lignende, efter en flytning, hvor et par wordclock kabler var byttet om, så computer, lydkort og mixser køret 44.1, mens mit rørpreamp med converter kørte på 48 khz.... det lød ikke godt, men altså alligevel på en så diskret måde, at det lige tog lidt tid at spotte der var noget galt - det lød lidt henad hvad du beskriver.
God jagt... og ha' det herligt
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

Kapello skrev:Har du tjekket samplefrekvens på alle enheder i dit setup...
Har oplevet noget lignende, efter en flytning, hvor et par wordclock kabler var byttet om, så computer, lydkort og mixser køret 44.1, mens mit rørpreamp med converter kørte på 48 khz.... det lød ikke godt, men altså alligevel på en så diskret måde, at det lige tog lidt tid at spotte der var noget galt - det lød lidt henad hvad du beskriver.
God jagt... og ha' det herligt
Det lyder som et rigtig godt råd... men kan du (eller en anden herinde) guide mig igennem hvordan jeg gør det??

Jeg er simpelthen for meget newbie, når vi kommer til de tekniske termer... ved helt enkelt ikke, hvor jeg skal tjekke samplefrekvens henne...

EDIT: Jeg har fundet ud af at sample frekvensen både i Audio Settings i Logic og på lydkortet er 44,100... er der flere steder, jeg kan lede??
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Kender jo ikke dit setup og hvor mange interne og eksterne ting som skal arbejde samme digitalt...
Jeg har min preamp med converter, hvor der tydeligt et sted står hvilken frekvens der arbejdes i.
Derefter selvfølgeli computerens interne, som skal stå på den samme.
Desuden har jeg et kontrolpanel til mit lydkort, hvor jeg også skal bestemme sådanne ting.
Hvis du har eksterne effektmaskiner som også kører digitalt, må der også vaære en utilities menu i dem, hvor du vælger den digitale frekvens...
Pøj pøj
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

Faktisk er indspilningerne lavet helt uden noget eksternt gear, bortset fra lydkort og mikrofon s'fø'li...

.. og så er de to eneste steder at tjekke sample rate vel Audio Settings og menu for lydkortet...??
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
Aqvortrup
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aarhus

Indlæg af Aqvortrup »

mortaime skrev:Faktisk er indspilningerne lavet helt uden noget eksternt gear, bortset fra lydkort og mikrofon s'fø'li...

.. og så er de to eneste steder at tjekke sample rate vel Audio Settings og menu for lydkortet...??
ja, lige præcis :thumbup:

Hvis det ikke er problemet kan du jo prøve at smide et lydklip op. Det ville gøre det noget nemmere at identificere problemet.
Senest rettet af Aqvortrup lør 19. apr 2008 15:46, rettet i alt 1 gang.
- Asger

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Ja og at filerne ikke nu er gemt i et format din hardware ikke understøtter... hvis det kan lade sig gøre
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

ok - har nu prøvet at poste et lydklip som illustrerer problemet... men jeg kan hverken poste det som wav-fil eller som mp3...


... hvilke formater kan jeg så poste lydklip i...?
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
Aqvortrup
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aarhus

Indlæg af Aqvortrup »

du kan f.eks. bruge yousendit.com og så smide et link her på siden
- Asger

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

tak for rådet - vil forsøge mig med det...
:)
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

Here it goes... lydklippet er et 3xloop, som tydeligt illustrerer problemet

http://download.yousendit.com/3F12A1D029E2BBF7

... håber det virker :)
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
Aqvortrup
Medlem
Indlæg: 62
Sted: Aarhus

Indlæg af Aqvortrup »

Jeg tror ikke at der er noget galt med dit udstyr i den forstand.
Jeg vil mene at du godt kan skjule det med en eq. Du kan også eksperimentere lidt med mikrofon placering i forhold til sangeren under indspilning og gaine lidt ned på din preamp da det kan være at den lyder grimt når den bliver drevet hårdt.

Jeg har ingen erfaring med lige netop det udstyr du bruger, men det lyder lidt som gear i den prisklasse (desværre) nu engang lyder :( .

Du kan også uploade en længere bid af vokalen, så vil der være mere info at arbejde med.
- Asger

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

En billig konvertering plus Rode kunne nok godt give lige netop den karakter
Rode er kendt for at vaere en tand skarp

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

Tak for jeres svar... pt. kører jeg helt uden pre-amp...men med mic'en direkte i lydkortet.


... kunne en pre-amp løse det, tror I...?
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
mortaime
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Kbh.

Indlæg af mortaime »

Lang tid er gået... problem stadig ikke løst.. har snakket med flere fagfolk, som alle er enige om, at det er mærkeligt... det eneste jeg nu mangler er en løsning.

Derfor prøver jeg nu at smide et eksempel mere herind... i håbet om at nogen kan hjælpe mig - det er det samme problem, hver gang jeg indspiller stemmeharmonier... jo flere/kraftigere/højere jo værre... dette eksempel er en kor-pakke 3x3 stemmer.

https://www.yousendit.com/download/TTZu ... NVYzZUE9PQ

fra en Desperado :?
[color=#8000BF]sometimes I trip on how happy we could be[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er akkumuleret distortion. Det lyder som noget intermodulation i øvrigt.

Det bliver værre jo flere optagelser du lægger oven i hinanden.

Stå min. 20 cm fra mikrofonen, indspilning i et basdæmpet rum.

Indspil ikke for højt i din preamp. Indspil i 24 bit og min. 6 dB fra toppen i din DAW.

Dit lydkort er ikke særlig godt mht. preamp og noget under middel i forhold til A/D convertering. Deri ligger nok problemet.

Prøv at lytte om det forsvinder (det tror jeg) ved at indspille lavere i alle trin. Hvis ikke, så har du mindst 1 defekt enhed i kæden eller bare et dårligt lydkort m. preamp som laver denne distortion.

Har du compressor på så prøv at forlænge releasen så den minimum er 80 - 150 ms.

EDIT: Jeg ser at flere har skrevet disse ting før, så problemet er altså opklaret efter min mening. Der er med stor sandsynlighed ikke nogen fejl i dit system, men simpelthen bare brug for bedre kvalitetsudstyr.

Nyt svar