Digital støj

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
andvil
Kaffedreng
Kaffedreng
Sted: København

Digital støj

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 15:04

Hej!
Jeg har noget støj, jeg ikke helt ved hvor kommer fra.
Jeg indspillede noget vokal her for nyligt, hvor jeg pludselig igennem høretlfforstærkeren kunne høre en masse susen og digital støj, jeg ellers ikke havde lagt mærke til. Dette kom desværre også med på indspilningen, dog heldigvis i baggrunden, så det ikke høres, men det skal jo stadigvæk ikke være der.
Idag ville jeg så lege lidt med med amp simulater. Når der er distortion, kan jeg høre digital støj i baggrunden. Støj med 'bib' lyde kan man kalde det.

Kan det komme fra computeren/harddisken? Det er som om at det følger hvad jeg laver. Prøvede at køre en Ccleaner, og der larmede det helt vildt.

Alt er i øvrigt jordet, og igennem en furman M-10x E. Dog glemte jeg en dag at slukke min pladespiller, som der ikke er jordet, og det gik sgu også ind over en indspilning. Måske at jorden i huset bare er noget gammelt lort?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Digital støj

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 15:18

Kan også være noget usynkroniseret sample rate eller bufferfejl. Det er nemmest at vurderer hvis du poster 30 sekunders lyd af problemet.
andvil
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 15:31

mislyd.mp3
(378.25 KiB) Downloadet 19 gange

Der er en lille bid her. Specielt til sidst, kan den underlige digitale støj høres. Den kommer og går lidt. Jeg zoomede ind da den kom, denne gang.
Det meste af den susun der høres, er fordi at der ikke er en gate på guitaren. Men jeg oplevede den samme susen igennem høretlfforstærkeren. Så det er som om, at hver gang noget bliver forstærket, så komme den susen.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 15:54

Lyder som din telefon

alternativt ledninger & strømforsyninger i et virvar eller for tæt på noget
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 15:58

Telefon eller PC.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:08

Lyder som en telefon eller anden lign. interferens. Du bør kigge på hele balanceringen og skærmningen af din kæde, ikke bare jord.

Der bør hverken være sus/støj eller elektrisk interferens af den slags overhovedet. Der må være et defekt kabel/lodning/stik et sted.
andvil
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:12

Tak for hjælp, indtil videre! Jeg må det hele igennem fra en ende af.
andvil
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:22

Jeg tror at det er en harddisk. Når jeg klikker rundt i et projekt/spor, kan jeg høre støjen/bibben i 1-2 sekunder, som at den leder efter præcis det sted. Og når jeg scroller op og ned på nettet, fx facebook, er det der konstant, til jeg stopper med det. Og det er både med og uden netkabel i computeren.
Holder jeg en piletast nede her hvor jeg skriver nu, laver den også en lidt mørkere konstant lyd, til jeg slipper den igen.
Kan en harddisk virkeligt lave alt den larm og bøwl ? Selve computeren kan jeg stort set ikke høre ellers. Det skal siges at det er nu, hvor at jeg lytter igennem hørebøffer, og alt er forstærket. Der kommer intet ud af mine monitors.
Brugeravatar
davey
Tekniker
Tekniker

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:24

Har du et eksternt lydkort eller bruger du det der sidder i computeren?

Jeg synes det minder om lyden jeg husker fra dengang jeg selv benyttede et PC-lydkort præinstalleret fra fabrikken, hvorigennem jeg optog via et minijack.
PC: Frost Audioframe 3.5. System: Windows XP Professional. Lydkort: M-box. Programmer: ProTools & Reason. Monitors: Alesis M1 Active MkII. Mic: Røde NT-2000. MIDI controller: M-Audio Axiom 49 Pladespiller: 2xTechnics 1210 Mixer: Vestax PMC-06 Pro A
andvil
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:31

davey skrev:Har du et eksternt lydkort eller bruger du det der sidder i computeren?

Jeg synes det minder om lyden jeg husker fra dengang jeg selv benyttede et PC-lydkort præinstalleret fra fabrikken, hvorigennem jeg optog via et minijack.

Der er intet lydkort i computeren, ud over det der er indbygget i motherboardet, og det har jeg deaktiveret.
Alt kører igennem et Scarlet 18i20 2nd gen.
Brugeravatar
davey
Tekniker
Tekniker

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:41

andvil skrev:Der er intet lydkort i computeren, ud over det der er indbygget i motherboardet, og det har jeg deaktiveret.
Alt kører igennem et Scarlet 18i20 2nd gen.

Så har jeg desværre ingen bud :? Har selv oplevet det du beskriver med at "processer" og det at scrolle på musen genererer støj - kan dog heller ikke forstå hvorfor det kommer med på din indspilning.
PC: Frost Audioframe 3.5. System: Windows XP Professional. Lydkort: M-box. Programmer: ProTools & Reason. Monitors: Alesis M1 Active MkII. Mic: Røde NT-2000. MIDI controller: M-Audio Axiom 49 Pladespiller: 2xTechnics 1210 Mixer: Vestax PMC-06 Pro A
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Digital støj

Indlæg Skrevet: 9. okt 2019, 16:41

Jeg har haft præcis samme problemer. Det var jording/balancering.

Er der virkelig jord i dit jordstik?
Er din computer jordet? Er der forbindelse mellem dir lydkorts jord og din computers jord? (Det skal der være).
Flå det hele fra hinanden og sæt kun det helt nødvendige til. Computer. Mus tastatur, skærm og lydkort.
Er der så støj? Kobl mere og mere på indtil der kommer støj.
Så kan du tage den derfra.
Efter jeg gik hele mit setup igennem helt nazi style og købte et bantam krydsfelt med ordentlig sæt jord på alle forbindelser, forsvandt AL min støj.

Og ja. Man kan høre der fra harddisken. Men det er ikke din harddisk der er det reelle problem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbage til "Computer & Software"