Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
bredal187

Re: Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Indlæg af bredal187 »

Der er en sammenhæng mellem at telefonerne bliver markant langsommere op til udgivelse af ny telefon fra Apple. selvfølgelig har de aldrig indrømmet at de har gjort det bevidst for at tjene penge, men de har indrømmet at de har været bevidst om at de har gjort telefonerne langsommere "for kundernes skyld"

https://www.business.dk/digital/apple-u ... angsommere

Det er kun Mac Fanboys der finder det utænkeligt at Apple bevidst har gjort deres gamle telefoner langsommere for at kunne sælge flere af den nyeste model. Alle andre finder det selvfølgelig meget logisk.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kig på skandaler verden over. Jeg finder ikke noget som helst utænkeligt.

De største bilfabrikanter har indrømmet snyd med software til måling af co-udslip / forurening.

Tøjfirmaer får stadig lavet tøj af "slaver". Seneste hørte jeg om masse besvimelse på fabrikker i Afrika der laver tøj til Best-Seller

Så er der google der lige har fået rekord stor bøde.

Microsoft har fået endnu en bøde for at diktere markedspris

...men ja, det er UTÆNKELIGT at Apple (åååh store afdøde gud, Steve Jobs) kunne finde på at lave numre :party: :party: :party:

I min verden er man fanboy når man siger at Apple ikke kunne finde på at lave numre og så er jeg fuldstændig ligeglad om folk føler der bliver trukket (hitler-kortet) i overført betydning.
Senest rettet af bredal187 fre 20. jul 2018 10:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ok, så var det det med batterierne du mente. Jeg kan sagtens se dilemmaet. Batterier bliver unægteligt dårligere med tiden, og så kan man vælge om man vil lade telefonen gå død hurtigere, eller få mere tid ved at sænke hastighed. Begge scenarier er irriterende, men jeg kan ikke se hvordan det ene scenarie, skal være mere gavnligt for salget, end det andet. Men jeg er jo fanboy, så jeg kan jo ikke sige noget rationelt omkring emnet. Game over for mig.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Du er fanboy hvis du mener det er utænkeligt at Apple prøver at snyde dig for at tjene penge.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det er fint.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det kan da give god mening at bruge komponenter som er mindre strømforbrugende. Computere er jo blevet rimeligt hurtige på det sidste, men batteri kapacitet er en hurdle som ikke rigtigt kan overvindes. At Apple, så vurderer at vi slækker lidt på ydelsen, på vores, hurtige computere og giver dermed længere batteri levetid.
Jeg syntes da det giver mening.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Kimex skrev: Computere er jo blevet rimeligt hurtige på det sidste, men batteri kapacitet er en hurdle som ikke rigtigt kan overvindes. At Apple, så vurderer at vi slækker lidt på ydelsen, på vores, hurtige computere og giver dermed længere batteri levetid.
Jeg syntes da det giver mening.
Er det ikke lidt: min computer til 30k kører som en til 18k, så jeg slipper for at købe nyt batteri til 1000kr (eller hvad sådan et nu koster til macs)

Tråden her giver nok et meget godt billede af, Hvorfor Apple gør, som de gør ... Deres brugere er jo ligeglade.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har formuleret mig forkert. Jeg har PC,
Eller min laptop til 30000 kr. har en batteri levetid på 1 time. Kunne man også sige.
Jeg kigger på en Asus ZenBook, men den har ikke så lang batterilevetid som en MacBook med tilsvarende processor, ram og harddisk.
Den er tilgængæld en del billigere.
Jeg syntes ikke Apple snyder . Men det et spørgsmål om prioritering.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er helt ok, og der skal være plads til alle meninger. Jeg kan bare ikke lade være med at sammenligne med andre produkter for at synliggøre uretfærdigheden.

Det er som at købe en bil med 2.0l motor, man kommer hjem og finder ud af, at det er en 1.8l motor - men fordi den så kan køre længere på literen, er det ikke snyd længere? I min optik er det det samme.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

bredal187 skrev:Der er en sammenhæng mellem at telefonerne bliver markant langsommere op til udgivelse af ny telefon fra Apple. selvfølgelig har de aldrig indrømmet at de har gjort det bevidst for at tjene penge, men de har indrømmet at de har været bevidst om at de har gjort telefonerne langsommere "for kundernes skyld"
Du har misforstået sagen. Det har på intet tidspunkt handlet omkring planned obsolescence, eller at tvinge kunder til at købe nyere telefoner. Det handler om at batteriet bliver dårligere over tid og Apple så har lavet en funktion der throttle performance på telefonen, i stedet for at lade den crashe. Hvis man skifter batteriet, vil performance være som da telefonen var ny igen.

Problemet er så at Apple ikke har været åbne omkring det fra start, sådan folk selv har skulle finde ud af at denne funktionalitet fandtes. Den manglende kommunikation har været problemet og kilden til alt postyret. Efterfølgende har de så aktiveret muligheden for selv at slå denne throttling fra i iOS. Der er masser af artikler der forklarer sagen i detaljer.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er der, og der er også mange artikler der påstår at problemet kan løses uden at gøre telefonerne langsommere. Jeg ved ikke hvad der er op og ned og de gør alle andre heller ikke, men det er på ingen måde utænkeligt at de har gjort dette, i hvert fald delvist, for at øge salget af nye telefoner.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De kom engang med en udtalelse om hvor længe en iPhone var "tiltænkt" at holde, husker ikke tallet, men skandaløst kort,..

Dette, og meget andet, indikerer planlagt forældelse i voldsom grad IMHO

Det er snildt muligt at lave noget der holder, også til en lav pris, men det kræver jo at man VIL !!! ,.. alt andet er udenoms-snak

Tro endelig ikke Apple bare er uheldige, eller idioter :-) (de er ingen af delene)

Alle i branchen, (og andre brancher), designer tingene til at fejle "on purpose", desværre,.. et historisk fact siden glødelampen

Men det forekommer mig at Apple er ekstra ihærdige i den retning

Det der retfærdigvis også må overvejes er så deres høje "start-pris", samt det fact at reperationer "pudsigt" nok oftere er umulige, eller urentable, versus gode mainstream PC-alternativer, præcis som Niklas nævnte længere tilbage,..
niklasni1 skrev:Jeg snakker ikke så meget om opgraderingsmuligheder som muligheden for at fixe dem når de går i stykker - batterier der er blevet dårlige, tastaturer og trackpads der fejler, og så videre. Tastaturerne har der vist netop været mange problemer med i Touchbar-modellerne.

Der er klart meget skrald i PC-verdenen, men der er også Dell, HP og Lenovos modeller som (hvad angår dem i samme prisklasse) er meget nemme at servicere og som man kan få reservedele til i årevis. Og de er såmænd ligeså tynde og lækre i designet, så det er dovenskab (eller ond vilje) fra Apples side.
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Som sagt, har jeg intet imod Apple, Google, Microsoft eller de andre store firmaer, men de snyder alle sammen og det bliver bevist gang på gang. Jeg ejer selv en Iphone og en Ipad og jeg syntes ikke der findes bedre alternativ til Ipad. Iphone er jeg dog jævnt skuffet over. Det er både min første og min sidste Iphone.

Man kan enten anerkende dette faktum eller leve i en bobbel som en fanboy.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

AvS skrev:Lyder sjusket med deres macbook pro. Synes ikke helt deres pro produkter har spillet, de seneste år. Er stadig meget glad for mine apple produkter og ikke mindst deres software, men de laver også meget lort. Især i den senere tid, synes jeg at de har sjusket og taget nogle dårlige beslutninger. Men jeg har dog ingen intentioner om at skifte til windøvs, lige p.t. Glæder mig til at se specs, test og priser på deres kommende mac minis.
+1

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en windows maskine på arbejdet, og har lånt en vild gamermaskine i sommerferien til test, men jeg ville ikke skifte om jeg så fik den eller blev betalt for det.

Min Mac mini performer ikke særlig godt, den har alt for ringe specs, men en PC med samme specs ville ikke engang blive solgt på DBA men blot smidt på genbrug.

Om de neddrosler telefonerne kan diskuteres, de er som alle andre IT firmaer underlagt sikkerhedstrusler og kunder der forventer at de holder deres devices opdateret selv mange år efter (host host kunne være fedt at prøve for Android folkene). På det sidste har der været nogle lede huller på CPU delen på computerne, som har krævet nogle voldsomme opdateringer af stort set alle operativsystemer, det blev computerne langsommere af. Sådan er det også med smartphones, når man skal undgå en vej pga huller, bliver det nogle gange en omvej som koster mere tid.

Jeg føler mig stadig sikker på Apples systemer, og jeg nyder at jeg kan bruge gamle maskiner og stadig føler at de kører som da jeg fik dem. Ja lige på nær min over 6 år gamle iPad og mit slidte batteri i min iPhone 6S. Men jeg kan heller ikke forvente at de kører perfekt længere, batteriet kan skiftes og er en "sliddel" og min iPad har fået iOS opdateringer længe og kører nu med software den ikke startede med at være designet til, den kan meget mere nu end da jeg købte den, den er bare blevet langsommere, men også mere sikker.

Men om Apple skulle passe lidt på med "Pro" udtrykket på flere af deres produkter vil jeg gerne støtte, jeg finder ikke deres seneste laptops lige så tiltalende som de var i gamle dage, men ligesom med biler må man nogle gange leve med afgifter og merpris hvis man vil have bundtrækket fra en diesel motor, så jeg vil gerne betale det som det koster at kører MacOS, selv hvis hardwaren ikke er lige så god som den burde fordi de vil lave maskinerne tynde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Nu er det ikke fordi jeg vil være ham der, men det viser sig at den største af de nye Macbooks har seriøse performanceproblemer fordi den udvikler for meget varme. Dens størrelse og køling er fuldstændigt underdimensioneret i forhold til at sætte en Core i9 i den, så den performer faktisk 18% dårligere end den gamle topmodel. Så pas lidt på før I køber... men ja, den er da sikkert pæn.

http://uk.pcmag.com/news/116464/core-i9 ... erformance
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

cygge skrev:Nu er det ikke fordi jeg vil være ham der, men det viser sig at den største af de nye Macbooks har seriøse performanceproblemer fordi den udvikler for meget varme. Dens størrelse og køling er fuldstændigt underdimensioneret i forhold til at sætte en Core i9 i den, så den performer faktisk 18% dårligere end den gamle topmodel. Så pas lidt på før I køber... men ja, den er da sikkert pæn.

http://uk.pcmag.com/news/116464/core-i9 ... erformance
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=658846#p658846 og frem

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Christoffer I. N. skrev:
cygge skrev:Nu er det ikke fordi jeg vil være ham der, men det viser sig at den største af de nye Macbooks har seriøse performanceproblemer fordi den udvikler for meget varme. Dens størrelse og køling er fuldstændigt underdimensioneret i forhold til at sætte en Core i9 i den, så den performer faktisk 18% dårligere end den gamle topmodel. Så pas lidt på før I køber... men ja, den er da sikkert pæn.

http://uk.pcmag.com/news/116464/core-i9 ... erformance
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=658846#p658846 og frem
Jeg tier bare stille. :oops:
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

det viser sig at være underdimensionerede VRMer. til prisen kunne man nok forvente lidt mere ..



:redcard:
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hippo skrev:det viser sig at være underdimensionerede VRMer. til prisen kunne man nok forvente lidt mere ..



:redcard:
Syg nok guide :thumbup:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det viser sig ikke overraskende, at internettes sædvanlige overreaktion ... netop ikke var andet.

Kort fortalt, så tager Apple fat i youtuberen Dave Lee:

https://www.macrumors.com/2018/07/24/ap ... hrottling/

Og så laver de et fix:

https://www.macrumors.com/2018/07/24/20 ... g-bug-fix/

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hald skrev:Min Mac mini performer ikke særlig godt, den har alt for ringe specs, men en PC med samme specs ville ikke engang blive solgt på DBA men blot smidt på genbrug.
Så du vil hellere have en skod maskine du kan sælge end en bedre pc du ikke kan sælge?

den eneste grund til at din gamle skod mac stadig er penge værd er fordi du betalte overpris for den :lol: :lol: :lol: :lol:

Hvis det er dit argument for at vælge Mac over PC så er det altså simpelthen for retarderet. Fred være med hvis du bedre kan lide styresystemet eller at alle deres apparater fungerer godt sammen, men hvis det er fordi du kan få penge for at sælge det brugt, fordi det bliver solgt til overpris, så er det lige til et afsnit af Klovn.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:
Hald skrev:Min Mac mini performer ikke særlig godt, den har alt for ringe specs, men en PC med samme specs ville ikke engang blive solgt på DBA men blot smidt på genbrug.
Så du vil hellere have en skod maskine du kan sælge end en bedre pc du ikke kan sælge?

den eneste grund til at din gamle skod mac stadig er penge værd er fordi du betalte overpris for den :lol: :lol: :lol: :lol:

Hvis det er dit argument for at vælge Mac over PC så er det altså simpelthen for retarderet. Fred være med hvis du bedre kan lide styresystemet eller at alle deres apparater fungerer godt sammen, men hvis det er fordi du kan få penge for at sælge det brugt, fordi det bliver solgt til overpris, så er det lige til et afsnit af Klovn.
Er det virkeligt nødvendigt at skrive på den nedladende måde der?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

+1 Jeg forstår det heller ikke.

Medlemsavatar
mikkelb
Medlem
Indlæg: 112
Sted: København

Indlæg af mikkelb »

Ekstra Bladet har ringet. De vil gerne have deres brugere tilbage til Nationen..

Nyt svar