OSX påstår harddisk er fuld på gammel MBP

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

OSX påstår harddisk er fuld på gammel MBP

Indlæg af KristianNielsen »

Hey guys,

Min MacBook Pro (mener det er en gammel 2009 version), har de seneste uger opført sig mærkeligt. Den bliver ved med at påstå at der ikke er noget harddisk plads, og selvom jeg sletter adskillige GB, siger den stadig at der kun er ca 200mb tilbage.

Nogle gange hjælper det at genstarte (så siger den der er 500-1700mb), men efter lidt tid, går den tilbage til de 200mb.

Jeg har kørt diskværktøjer osv, men lader ikke til at hjælpe.

En sjælden gang imellem når jeg tænder den, er alle tegn byttet ud med spørgsmålstegn.

Nogen der har oplevet noget ligenende, og evt. har en løsning? Den bliver ved med at crashe mailprogrammet, slette alle cookies i mine browsere osv - ret belastende :-/

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Spejler du din disk til f.eks Dropbox???

--sd

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Bruger Dropbox en del, men har ikke særligt mange mapper synkroniseret til den computer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lav evt. en smart mappe, hvor du kan se, hvilke filer, der er lavet i dag. Så kan du måske fange, hvad det er, der slammer harddisken til:
Skærmbillede 2018-04-21 kl. 21.14.00.png

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hov - den skal selvfølgelig søge således, for at fange dagens filer:
Skærmbillede 2018-04-21 kl. 21.17.13.png

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Har du tømt skraldespanden?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Skrældespand er tømt, ja, og har generelt været hele vejen rundt for at slette midlertidige filer, downloads osv.

Når jeg søger på filer som kun er et par dage gamle, dukker der ikke umiddelbart noget frem som stikker ud :-/

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Det kunne godt lyde som din disk bliver fyldt op af en eller anden form for temp. filer.
Hvilke programmer bruger du på den?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Var også min tanke, men har ikke umiddelbart installeret nogen nye programmer, og problemet er først opstået nu.

Har ikke særligt meget på den. Office, Ableton, mail, nogle browsere, et FTP program og et text-editor program programmering.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Prøv at kører en test med CleanMyMac 3 .. link: https://macpaw.com/cleanmymac

Kør både "Scan/Clean" og "Maintenance".

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Rosenfeldt skrev:Prøv at kører en test med CleanMyMac 3 .. link: https://macpaw.com/cleanmymac

Kør både "Scan/Clean" og "Maintenance".
Det vil jeg på det kraftigste fraråde.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=74438



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SustainerPlayer skrev: Det vil jeg på det kraftigste fraråde.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=
Jeg har brugt det program i 3 år nu - uden ét eneste issue! Man kan vælge at programmet ikke scanner plugins og lign..



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Muligvis. Men derfor vil jeg nu stadig på det kraftigste fraråde at bruge det program.

Jeg vil opfordre folk til at læse den linkede tråd igennem.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SustainerPlayer skrev:Muligvis. Men derfor vil jeg nu stadig på det kraftigste fraråde at bruge det program.

Jeg vil opfordre folk til at læse den linkede tråd igennem.
Har du selv benyttet CleanMyMac 3? - og tænker du ikke på MacKeeper? (... som jeg ikke selv vil installere!) Jeg har til gengæld læst en del gode anmeldelser om CleanMyMac 3, og Martin Wolsing på ON X er en af dem - og anbefaler det: http://onx.dk/apps/anmeldelse-cleanmyma ... i-topform/

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Clean my Mac var virkelig skidt på min maskine. Jeg startede en tråd om det. Fik fra Spectrasonics et No-Go til softwaren. Ødelagde mine Native Instruments installationer.....jeg slettede alt, der mindede om Clean my Mac. Det kommer jeg ikke tilbage til.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

gs-dk skrev:Clean my Mac var virkelig skidt på min maskine. Jeg startede en tråd om det. Fik fra Spectrasonics et No-Go til softwaren. Ødelagde mine Native Instruments installationer.....jeg slettede alt, der mindede om Clean my Mac. Det kommer jeg ikke tilbage til.
Jeg er øv på dine vegne, at du havde en dårlig oplevelse af CleaMyMac. Men det betyder ikke at programmet ikke fungere godt...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Well - jeg kan også bare være ligeglad - så må folk selv vurdere om de tørt tage chancen. Jeg refererer bare, hvordan det gik for mig - og jeg tillader mig at sige, at jeg normalt har temmelig meget styr på min computer. Held og lykke.

PS. Når en tidligere Apple tekniker - nu ansat hos Spectrasonics - siger nej, så lytter jeg.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

gs-dk skrev:Well - jeg kan også bare være ligeglad - så må folk selv vurdere om de tørt tage chancen. Jeg refererer bare, hvordan det gik for mig - og jeg tillader mig at sige, at jeg normalt har temmelig meget styr på min computer. Held og lykke.

PS. Når en tidligere Apple tekniker - nu ansat hos Spectrasonics - siger nej, så lytter jeg.
Ok. Du har haft en helt anden oplevelse end mange andre. Sådan er livet jo indrettet med mange ting...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Default avatar
Movie42
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Katrineholm, Sverige

Indlæg af Movie42 »

Lokala TimeMachinedata om extern HDD saknas och automatic backup aktiverat?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Nej, den står ikke og laver backup eller lignende..

Slettede for et par dage siden på livet løs, og kom op på ca 9GB ledig plads.

Nu her et par dage efter, hvor jeg dårlig har brugt computeren, har den igen ædt sig ned til ca 250mb. Jeg kan ikke engang gemme office dokumenter, pga manglende plads..

Jeg tror generelt ikke på virus til Mac, men jeg synes alligevel det lugter lidt af, at der er et eller andet som bare står og progressivt tager mere og mere plads. Jeg kan ikke se nogen nye filer, så ved ikke hvad fane det er :(

Tænker ikke at det kan være en harddisk fejl?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kan også være min mail der står og henter attachments på livet løs.. Jeg graver videre..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

KristianNielsen skrev:Nej, den står ikke og laver backup eller lignende..

Slettede for et par dage siden på livet løs, og kom op på ca 9GB ledig plads.

Nu her et par dage efter, hvor jeg dårlig har brugt computeren, har den igen ædt sig ned til ca 250mb. Jeg kan ikke engang gemme office dokumenter, pga manglende plads..

Jeg tror generelt ikke på virus til Mac, men jeg synes alligevel det lugter lidt af, at der er et eller andet som bare står og progressivt tager mere og mere plads. Jeg kan ikke se nogen nye filer, så ved ikke hvad fane det er :(

Tænker ikke at det kan være en harddisk fejl?
Jeg formoder at alle de programmer du bruger lader dig geninstallere fra en eller flere cloud destinationer via nogle logins, så er det vel bare at lave en clean install af OSX via disktools.

https://www.howtogeek.com/186860/how-to ... ion-media/

EFterhånden som du får geninstalleret dine programmer, kunne du jo kigge i Aktivitets overvågningen om nogle af dine programmer tager "førerpladsen" for det som vist sker er at en process er løbet løbsk hukommelsesmessigt og har brug for at swappe og laver derfor en bunke registringer til den senere fejlraport der eventuelt skal fremsendes hvis applikationen crasher.

Tænk på fordelene derved, alle de plugins vi alligevel ikke har fået brug for kommer selvfølgelig ikke med i den nye installering!

--sd

Nyt svar